Jump to content

Ord och uttryck som du (över)använder


Kebab
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 67
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag kom på att ett riktigt ofog som jag har börjat med på senare tid, även i skrift här på forumet och andra ställen, är att använda östgötskt talspråk.

Dels så byter jag ut "o" mot "ö": "Gött", "pöjkar", "sköj" och i vis mån helt ologiska ord såsom "fotböll".

Dels byter jag ut "r" mot det klassiskt östgötska "ouääh": "ouätt najs"(=rätt nice), "årning o oueda"(=ordning och reda), "Bajen bärs o ouakade bräudar"

:mellow:

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Dock", "Fett" och "Nice" används ibland lite fööör flitigt.

Hehe, jag är nästan helt säker på att jag någon läst att du irriterar dig på folk som överanvänder "dock". Ironiskt nog är det nog ganska vanligt att man börjar använda uttryck som man egentligen eller från början inte gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag är nästan helt säker på att jag någon läst att du irriterar dig på folk som överanvänder "dock". Ironiskt nog är det nog ganska vanligt att man börjar använda uttryck som man egentligen eller från början inte gillar.

Njaaa jag tror inte det var jag, men jag kommer ihåg att det var någon som kliade sig lite i huvudet åt några forumiter angående deras överdrivna 'dock'-användande. Har (dock) för mig det var Umberto, Tweak eller någon.. :mellow: tror jag.

edit: Och jag använder verkligen dock sjukt ofta när jag skriver märker jag nu när jag tittar igenom lite.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njaaa jag tror inte det var jag, men jag kommer ihåg att det var någon som kliade sig lite i huvudet åt några forumiter angående deras överdrivna 'dock'-användande. Har (dock) för mig det var Umberto, Tweak eller någon.. :mellow: tror jag.

edit: Och jag använder verkligen dock sjukt ofta när jag skriver märker jag nu när jag tittar igenom lite.

Glöm inte dina bindestreck!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att när folk är korkade, inklusive mig själv, så är dom en kålrot,

Pappa och jag tvättade mammas bil nyss och jag sa:

Ja jag tog ju dessa skorna fast jag känner av mitt skoskav i dessa, jag är sån jävla kålrot.

Ungefär :mellow:

Säger det ganska ofta faktiskt, tycker det är ganska skoj, KÅLROT :)

Redigerad av MiRRe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Jävlar i havet" tycker jag är ett trevligt uttryck, om det är nåt riktigt kraftfullt jag vill "poängtera" :mellow: "Kuken" säger jag rätt ofta också.

Jag använder också "whut?" istället för "what?". :wacko:

"Woooot?" sa/säger jag ofta, som i den där CS-parodin med Sean Bean i huvudrollen. (Ni vet, Fisring och kompani.)

Dels byter jag ut "r" mot det klassiskt östgötska "ouääh": "ouätt najs"(=rätt nice), "årning o oueda"(=ordning och reda), "Bajen bärs o ouakade bräudar"

Marry me! :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoho, sådant här är roligt eftersom jag och mina kompisar myntar nya saker att överanvända hela tiden.

Just nu överanvänder vi:

"Ja jag bryr mig inte!"/"Ja jag skiter i't" - Slängs in överallt, även på ställen där det inte alls passar.

"Fett!" - Slänger vi också in överallt, även om det inte passar i sammanhanget. Gärna utdraget: Feee-eee-eett!

"Soft!" - Samma som ovanstående, även det får gärna vara utdraget.

"Hepåre!" - Nyligen myntat, taget från suntrip. Hepåre! Haha.

"o-" - Istället för att säga att någonting är långt bort så säger vi onära. Vi använder alltså motsatsen och lägger till o i början. :mellow:

"A'fyfan" - Med lite betoning på fy. När man inte tror på någonting eller när någon gör någonting som man inte trodde att denne skulle klara av. "A'fyfan att han klarade det där!" "-Fick 70/65 på teoriprovet idag! -A'fyfan."

Ord eller uttryck jag själv överanvänder, ofta med flit:

"Jätte-" - Slänger gärna in jätte framför ord gärna med betoning på jätte och även på ställen där jätte gör att det blir överdrivet. Till exempel om någonting är bra så säger jag jättebra med betoning på jätte. Så det låter som jag överdriver lite, jag säger det gärna så jag låter lite halvsarkastisk också.

"Aight!" - Slänger jag in istället för okej väldigt ofta. Ibland kommer det till och med utan att jag tänker på det, gissar på att det börjar bli en vana. :wacko:

"Kött!" - Kommer från "Köttfifan!" Slänger in det när någon gjort någonting som är lite spektakulärt. :wacko: "- Jag klarade ut Bloons Tpwer Defence 2 igår! -Kött!"

Finns säkert mycket mer, men jag orkar inte fundera mer nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Standardkommentarerna är väl typ "fan va' naajs/chill/soooft/galett/härligt/synd/skevt" när någon berättar något.

"Det är lugnt" är standardfrasen när någon frågar hur läget är. Fast det ska uttalas "dee-löögnt"!

Säger nästan alltid "aight" istället för "okej" fast jag inte vill.

Och min number one överanvända fras är nog att jag ofta lägger till ett "aaaaaas" innan ett adjektiv. Aaaaasnajs/aaaaaassoft/aaaaaasjobbig osv.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Oj oj!" säger jag ganska ofta. Det är ett så perfekt uttryck att använda i många situationer.

Ex: "Idag har vi ingen engelskalektion." "Oj oj!"

"Kuk" är ett ord som slipper ut ur min mun ganska ofta. Det kan användas till det mesta.

Ex: Missar bussen. "KUK!"

"Ohojhoj" istället för "Hej".

"t'chill". Det är som att säga "Det är chill", bara att man skiter i att uttala "De" och "är". t'chill!

Det var nog det för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jesus F. Kennedy - brukar jag säga till allt som man brukar säga jesus christ till, vilket jag säger väldrigt ofta har jag märkt på sistonde.

Otroligt - Jag använder 'otroligt' otroligt mycket... otroligt god bulle, otroligt sjuk snubbe, vilket otroligt kex - random hottie man ser på stan.

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...