Jump to content

Studenttråden!


Siana
 Share

Recommended Posts

Så, snart kommer ännu ett lass med studenter att sjunga på städernas gator. Jag tänkte att det skulle vara roligt att skapa en studenttråd eftersom det förmodligen är rätt många på forumet som tar studenten i år.

Hur känns det? Glada att slippa pinan, eller kommer ni att sakna allting?

Själv kan jag inte vänta. Min skola har varit bra, men det kommer bli väldigt skönt att sluta studera ett tag framåt. Jag planerar att jobba ett år och sedan läsa vidare till någon slags grafisk designer. Det jag kommer sakna mest är förstås mina klasskamrater, men jag har nästan alla på MSN och många kommer jag att fortsätta hålla kontakten med (även fast man förstås gradvis kommer tappa den med de flesta tyvärr). Jag hade bra lärare, fast ingen superb.

Hur kommer er student att ske?

Min inträffar förmodligen i slutet av maj. Fina kläder måste inköpas, jag tror även att jag ska fixa en tuta. Flak är inhyrt, även om de flesta var snåla jävlar som inte ville åka med. Vad ska man dricka på flaket, tro?

Studentmössan fick man för ett tag sen. Jag hade köpt en del lullull till den först, men tog mitt förnuft till fånga och skar ner på allt förutom en custom text: Elias | DP3C (Digital Produktion 3C).

Tala ut om era tankar inför studenten! De som inte tagit den får förstås fortfarande berätta hur det känns för er, och de som redan tagit den kan berätta hur den var eller håna oss småskitar som inte tagit den än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uj, studenten är så jävla underbar.

Det tråkiga är dock att det fan inte äns hinner bli ny dag innan man sitter med en klump i magen och inte vet vad fan man ska göra med sitt liv.

Själv satt jag och grät för mig själv halv fyra på natten på en gräsfläck utanför en statoilmack och kollade medans fulla studenter gick hemåt, samtidigt som solen sakta började stiga upp bland hustaken.

Det var så jävla vemodigt vackert så det inte går att beskriva, tänk er att ni just haft den bästa dagen i ert liv, vilket efter den slutar(eller början på en ny dag) med en så jävla vacker soluppgång, samtidigt som man vet att alla man umgåtts med varje dag i princip, som man aldrig kommer träffa igen.. Sen började man tänka lite på vad man skulle hitta på resterande åren man har kvar i livet. Nu var man vuxen, nu skulle man börja stå på egna ben.

Usch, jag vill så gärna börja om på gymnasiet igen, eller egentligen vill jag bara uthärda hela skolgången än en gång och göra allt man inte är nöjd med rätt. Redan från dag ett i förskolan. Skolan är för eleven ett ställe man vill slippa, men för studenten något man vill tillbaka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som en utexaminerad student sedan snart ett år tillbaka kan jag bara säga att ni treor som tar studenten har verkligen något att se fram emot! Det var en sjukt rolig tid under månaderna/veckorna fram till studenten, och som avslutades med en av de bästa dagarna i mitt liv. Styr upp champagnefrukost, prata med alla, skriv i hattar, ät god mat, känn er speciella, tacka lärare och personal, åk flak, ha studentmottagningar, studentfest, och bara... Njut!

Oh, och kom på ett hyfsat svar på frågan "Jaha, vad ska du göra nu då?", den kommer komma flera gånger under ev. studentmottagning :>

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, och kom på ett hyfsat svar på frågan "Jaha, vad ska du göra nu då?", den kommer komma flera gånger under ev. studentmottagning :P

"..jobba på Bussgods ett tag, sedan har jag ingen aning. Kul va? *smile*"

Kommer ihåg min kusins studentmottagning, jag tappade räkningen på hur många som frågade det. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vettiga svar på vad jag ska göra sen iaf.

Men, åter till min första fråga. Vad fanken ska man dricka på flaket? :> Om ens något...

Vatten, yarly.

Om du har vädergudarna på din sida (vilket konstigt nog nästan alltid händer på studenten) så kommer det vara en värmebomb den dagen med molnfritt och vindstilla.

Du kommer springa ut från din skola i full mundering och stå och mingla ett bra tag i solgasset medans du väntar på att åka flak. Lägg till att du då redan fått i dig en del alkohol sedan en väldigt tidig morgon, så du kommer inte känna dig full, men utmattad.

När du väl kommit upp på flaket så kommer du i princip skrika dig hes innan du äns lämnat skolområdet och att skrika sig hes gör dig lättare att få huvudvärk och alkohol just då hjälper bara till med den huvudvärken.

Om du sedan ska hem och "festa" med familjen innan du ska ut på studentkvällen så är det skönt att inte ha druckit för mycket på flaket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, jag vill så gärna börja om på gymnasiet igen, eller egentligen vill jag bara uthärda hela skolgången än en gång och göra allt man inte är nöjd med rätt. Redan från dag ett i förskolan. Skolan är för eleven ett ställe man vill slippa, men för studenten något man vill tillbaka till.

What he said, gief skola :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

This:

På senare tid tvingat mig själv att inse att jag inte längre är sådär glad i hågen som jag alltid var förut. Har lite saker som surrar runt i skallen. Utåt sett är jag kolugn som alltid, men på insidan är jag jättestressad. (Det här är förresten något jag inte insett förrän precis idag.) Jag har massor skolarbete framför mig, och jag har massor ogjort skolarbete bakom mig. Eftersom jag mår skit över det så stänger jag av helt och hållet och gör varken det gamla eller det nya arbetet. Just nu känns det inte riktigt som att det finns ett slut på det, men det som är det riktigt luriga är att jag inte ens VILL nå fram till slutet - för det betyder att min underbara gymnasietid är över.

Även fast jag - gudskelov - har en militärtjänstgöring som säkrar min annars ovissa framtid i 11 månader så är jag orolig och stressad för vad jag ska göra efteråt. Ni måste förstå att det här är riktigt skrämmande för en kille som alltid har levt efter att ta dagarna som de kommer och aldrig någonsin har känt såhär förut.

Skulle lätt gå två-tre år till på gymnasiet om jag bara kunde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glömt beställa studentmössa. Sparar astsronomiska mängder arbeten/kompletteringar på varandra, och nu dog min dator med alla vilket betyder att jag lär få gråta om förlängd deadline. Bara skippade Matematik E pga. orkeslöshet. Lär få betala för osålda skivbiljetter då hämtade ut dem så sent som idag (någon som vill komma?). Högskoleprov som kommer den absolut sämsta helgen. Absolut ingen aning om jag ska/vad jag ska söka till i höst (15 april ansökningsdatum). Lumpen, tack, men nej tack... eller det vore ju kanske ett bra alternativ... Inte fixat sommarjobb utan har några "kansken".

Hahahahahaha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men för helvete, den här tråden behövde jag verkligen inte :>.

Jag kommer sakna alla mina vänner jag skaffat under mina två år på Kaplanskolan i Skellefteå. En del kommer väl att försvinna, men de flesta kommer nog att stanna här runt krokarna. Jag har planerat på att försöka hitta mig något tarvligt jobb (kyrkovaktmästare i Skellefteå? lol) och stanna kvar här. Har inga planer på att återvända till min hemort Arvidsjaur, jag har inget att komma tillbaka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns inte allt, men har för mig att jag var väldigt nöjd och glad över att sluta gymnasiet. Jag hade många kompisar och vi hade roligt tillsammans i skolan, så visst kändes tanken att man troligen skulle tappa kontakten med många av dem ganska jobbig. Ändå såg jag verkligen framemot att flytta långt hemifrån och plugga vidare, liksom börja om på nytt.

Jag kan säga nu att jag är oerhört nöjd med mitt val, trots att det är ganska tufft i skolan. Genom att plugga vidare och flyttat tycker jag att jag har vunnit mycket mer än jag förlorat. Som jag anade har jag faktiskt tappat kontakten med många gamla vänner, men sånt får man ta. De närmsta vännerna har jag förstås fortfarande kontakt med, men man ses ju rätt sällan. Jag är mycket rikare på erfarenheter och lever ett mycket roligare liv nu ändå.

Jag vet inte vad jag vill få sagt med det här, kanske övertala er om att det inte behöver bli så jobbigt. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...