Jump to content

Hur och var föddes 'era' nick/användarnamn?


kicken
 Share

Recommended Posts

Ja, precis som trådtiteln lyder - hur och var föddes 'era' nick. Hur kom ni på erat användarnamn, varför nickar ni som ni gör och berätta helt enkelt eran historia om hur det kom till. Finns ingenting mer att säga.

Jag och flera andra här på sajten har fått denna fråga i FEG-tråden och för er som redan skrivit er historia om erat användarnamn kan ni antingen skriva om den eller qouta erat egna inlägg.

Historien bakom "kicken":

Kan börja med att det har absolut ingenting att göra med Christian "Kicken" Lundqvist i The Poodles. Smeknamnet Kicken grundades för min del år 1999 om jag kommer ihåg rätt. Det var nämligen så att jag gick i trean eller fryan (kommer ej ihåg exakt) och vi var ute på skolgården och lekte, som man gör i låg- och medelstadiet. Egentligen kommer jag inte ihåg hur det skapades, men det äldsta minne jag har är att vi var där ute och lekte och en klasskamrat vid namn Xabat kallade mig kicken, bara helt spontant. Antagligen hände någonting, men det minns jag inte. Ända sedan dess har exakt alla vänner och klasskamrater och till och med vissa lärare ( :confused: ) kallat mig för kicken. På senare år har dock fler kompisar börjat kalla mig för mitt förnamn och nuförtiden så tilltalas jag av alla lärare efter mitt förnamn. Så det är från den där rasten i trean/fyran även mitt nick kommer ifrån.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 70
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

The wonderful story of RavenE!

Förr i tiden (läs: Lunarstorm/Kamrat) så nickade jag alltid något i stil med "Alexius". Det var enkelt, eftersom jag heter Alexander. Min bror nickade jämt något i stil med RavenE/Ravendark.

När jag lämnade lunarstorm och upptäckte världen utanför lunars väggar så tyckte jag att RavenE lät bättre. Därefter har jag nickat det på de flesta sidor jag registrerat mig på.

Vad står det för då?

Raven vet jag inte vart min bror tog det ifrån, men E:et är första bokstaven i vårat efternamn. :confused:

Följdfråga: Hur uttalar ni mitt nick? Jag har hört många varianter på det: Rejven-I, ravene (uttala bokstavligt, med betoning på det första e:et), Rejven-E osv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt gamla användarnamn (vicecitylife) föddes när jag skulle registrera mig på GTANytt, egentligen skulle det vara "vicecityman" men jag fick inget mail så jag kunde inte aktivera det kontot. Jag gjorde helt enkelt ett nytt konto och skrev bara in något som hade med Vice City att göra, och det blev "vicecitylife", när jag sedan skulle registrera mig här var "vicecitylife" ett väldigt självklart val och på alla andra platser på Internet som jag har registrerat mig på sen 2006.

Jag heter "vicecitylife" fortfarande på alla sajter utom här, där jag ville ha ett mer personligt namn, "SimonJ" är mitt förnamn och första bokstaven i mitt efternamn...Det var min historia! :confused:

Kul tråd, Kicken! :)

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neverwinter Nights slumpade fram "Eranduil Siana" som förslag till min karaktär. Sedan dess har jag använt Eranduil som manligt namn på de flesta RPG-gubbar jag gör, och Siana som kvinnligt namn. Det är sällan jag nickar Siana på hemsidor; förr nickade jag Flugfarfar och nu nickar jag Me0w. Flugfarfar finner ni här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nickade EvilOL back in the days. Heter Olle, låter inte så ondskefullt, men sen tror jag jag såg Barracks OL i Vice City och eftersom jag var så tuff så valde jag EvilOL. Använde det på rätt många ställen. Lite som Al, fast Ol.

Sen kom jag på att EvilOL var ett väldigt fult nick och ville ha nåt skönare som jag mer kunde identifiera mig och som skulle bestå. Var insnöad på The Big Lebowski och valde därifrån The Dude.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neverwinter Nights slumpade fram "Eranduil Siana" som förslag till min karaktär. Sedan dess har jag använt Eranduil som manligt namn på de flesta RPG-gubbar jag gör, och Siana som kvinnligt namn. Det är sällan jag nickar Siana på hemsidor; förr nickade jag Flugfarfar och nu nickar jag Me0w. Flugfarfar finner ni här.

Är det du!? :confused:

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad betyder ditt nick och hur kom du på det?

När jag registrerade mig, här måste min hjärna ha haft ett uppehåll, för jag har aldrig varit nöjd med nicket. Jag tog det för att jag och mina kompisar hade flummat runt så mycket med just ordet "kebab", Förmodligen för att vi hade lyssnat för mycket på Kebabrepubliken.

Fast våran "kebab-era" var över sedan länge, när jag registrerade mig här, så jag vet verkligen inte vad jag tänkte på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hew är helt enkelt mitt efternamn, så inte så mycket att säga om det. Kan väl berätta lite om andra nick jag använder. Oftast brukar jag använda mig utav Nait, vilket jag inte är helt säker på hur det kom till, men jag tror det var något såhär:

Några månader innan WoW kom, tror det var hösten 2004 nån gång, så spelade jag en del CS: Source. När WoW kom hade jag tänkt att spela en NE druid och tänkte att jag skulle ha ett passande namn. Efter lite tänkande kom jag på det läckra ( :confused:) nicket Nightwhisper eller liknande, vilket jag även började använda mig utav när jag spelade CSS. Nu kommer delen där jag inte är helt säker på vad som hände, men tror det var i samband med att jag ville spela Paladin i WoW istället som jag försökte ändra om namnet till något mer passande. Tog Night från Nightwhisper, för att det uttalas likadant som Knight, och experimenterade med olika stavningar som skulle uttalas likadant. Kom ju på att mitt namn, då det läses baklänges, börjar med Nait, och fick därmed ett nick som passade mina krav + var personligt på ett sätt.

Har även ett annat nick, Lugubert. Som jag brukar använda mig utav, t.ex om Nait är upptaget nånstans. Började med det i somras efter det att jag tog studenten. Under våran studentlunch bad jag min lärare i programmering att skriva nåt i min studentmössa, han kluddar ner nåt och jag kollar inte just då vad han har skrivit. När jag senare ska titta efter vad han skrev hittar jag ett ord - "Lugubert", följt av hans signatur. Undrar vad han menar med det, så jag googlar på det och hittar att luguber är ett gammalt svenskt ord som betyder ungefär mörk/dyster. Har ingen aning om varför han skrev så i min mössa, men jag gillade ordet och har använt det som nick ett flertal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

StellHell [ˈstɛlhɛl] - Grundat tidig 2000, har sitt ursprung från Stell.

Stellan är ett namn som inte har några riktiga smeknamn, Stell är egentligen svårare att säga än Stellan, men Stell har ändå hängt med enbart för att det är ett smeknamn sen mellanstadiet.

När internet började bli något allt vanligare, så blev också mitt surfande mer vanligt. Stell var inget man ville nicka, och med en häftig, nylärd engelska så blev det en liten ordlek på mitt vanliga nick Stell och ordet Hell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

StellHell [ˈstɛlhɛl] - Grundat tidig 2000, har sitt ursprung från Stell.

Stellan är ett namn som inte har några riktiga smeknamn, Stell är egentligen svårare att säga än Stellan, men Stell har ändå hängt med enbart för att det är ett smeknamn sen mellanstadiet.

När internet började bli något allt vanligare, så blev också mitt surfande mer vanligt. Stell var inget man ville nicka, och med en häftig, nylärd engelska så blev det en liten ordlek på mitt vanliga nick Stell och ordet Hell.

StellHell är det bästa namnet här på forumet! :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en karaktär i WoW som heter Markwood. Det enda ledde till det andra, folk började korta ner det och jag la till en fräck schvung till det hela och resten är historia.

Nickar för övrigt Marky i princip överallt, ibland kan jag lägga till ett -PV i slutet dock.

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...