Jump to content

Hur uttalar ni Pommes Frites?


RavenE
 Share

Recommended Posts

Jag såg nyss på Boston Tea Party, där fysikern Patrik skulle berätta om en uppfinning som kommit fram av en slump.

Filip och Fredrik började skratta hysteriskt när han sa Pommes Frites (han uttalade det [Påmm-fritt]), något som jag reagerade på eftersom jag, och de flesta jag känner, säger [Påmm-fritt].

Så.. hur uttalar ni det?

pommes-frites-teller_1062484_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det du skrivit i ditt försök till fonetisk skrift är exakt hur även jag uttalar det. Dock är det inte alls likadant som Patik sade det. Mycket av skillnaden ligger i vilket av orden påmm och fritt man lägger betoningen på, så detta kan bli svårt.

Fast P-C och Eudoros lyckades ju. Och isåfall säger jag också påmmfritt.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det du skrivit i ditt försök till fonetisk skrift är exakt hur även jag uttalar det. Dock är det inte alls likadant som Patik sade det. Mycket av skillnaden ligger i vilket av orden påmm och fritt man lägger betoningen på, så detta kan bli svårt.

Fast P-C och Eudoros lyckades ju. Och isåfall säger jag också påmmfritt.

Okej, Patrik uttalade det mer med betoning på pÅm-fritt.

Men jag reagerade så starkt på varför F&F började skratta så mycket, så jag tänkte om det var något uttal som inte används så mycket nere i Stockholm. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi suger på att förklara hur vi uttalar något. Du får typ spela in olika förslag, därefter skapa en poll med de olika alternativen. :lol:

Tänkte skapa en poll med olika alternativ, men kom inte på tillräckligt många. :D

Men i överlag så säger de flesta/alla påmm-fritt, om än med olika betoningar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är kung över världen, förintar det oförintbara, mördar den odödlige, slår sönder det hållbara..

Hej :lol:

Jag uttalar det oftast i plural, Påmm-frittZ. Skulle vara någon gång när det ligger en

Påmm-fritt på golvet som jag uttalar det i singular. :D

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...