Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Raven_E: aa det går rakt över stora alvaret. Fast det finns alvarmark över typ hela öland.

Lycka till på teoriprovet förresten! Är man bara lite förnuftig och har läst på så är det inte svårt.

Över Alvaret har man åkt ett antal gånger, morsan älskar att vara där. :angry:

Tack! Som det känns nu så kommer det att gå bra, är ju ett tag kvar, men det ser jag bara positivt eftersom man hinner läsa på lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde teoriprovet den 2 juni, hade 56 rätt. Helt sjukt jädrans skitsvårt var mitt prov, kändes som att jag chansade på minst hälften av frågorna. Jag var beredd på att kugga, så jag blev skapligt nöjd när jag såg den gröna texten på datorskärmen. <_<

Uppkörningen gjorde jag den 4 augusti, klockan 10.45 så det var jättelite trafik. <_< Allt gick bra förutom när jag backade på en trotoarkant på väg ut från en parkering. Kontrollanten sade även att jag bör hålla lite bättre koll på cykelvägarna, för cyklisterna kör som idioter här i stan.

Nu kör jag så mycket bil jag bara kan, synd bara att mina föräldrar är lite småsnåla när det gäller utlåning av bil.. Oftast kör jag bara när de är med i bilen vilket gör allt så mycket tråkigare. <_< Sjukt skönt att åka ensam, nämligen.

I övrigt skryter jag gärna om att jag är så fenomenalt bra på att backa med släp. :angry: Har fått göra det mycket nu i samband med flytten.

Åh, det där om teorin stämmer in så bra på mig. Jag var jävligt nervös när jag tröck på "rätta". Men jag fick 59 poäng och det var egentligen rätt lugnt.

Min uppkörning var också på morgonen och gick jättefint, förutom att jag trodde att jag backade upp lite mot en trottoarkant när jag backade runt hörn. Men hon sade att det var lövhögarna som låg på vägen och att allting var lugnt.

Jag var heller aldrig nervös, varken innan eller under tiden jag körde. Denm lilla korta stunden jag verkligen blev nervös var från det att jag vridit om nyckeln och stängt av, tills hon sade att jag hade blivit godkänd. Det var i kanske 5 sekunder. :P

Nu kör jag bil så ofta jag kan, och får låna båda två väldigt ofta. Just nu är pappa i Tyskland också så jag glider omkring i en SAAB 9-5 Biopower med 2.0 turbo. :)

Men morsans bil är än piggare på gasen än pappas bil, så den är lite roligare att köra.

Har i april haft körkort i 2 år. Började övningsköra när jag fyllde 16. Gick på körskola från september->april totalt 19 lektioner, Gustavssons. Klarade halkan. Klarade teorin med 61 har jag för mig. Klarade uppkörningen på första, enda felet var att jag missade / glömde bort en skylt där jag skulle svänga så jag fick vända längre fram men det var lugnt. Aldrig blivit stoppad av polis. Brukar köra lite för fort om det är 90-väg eller snabbare, eller om det är vägar jag känner väl. Maxfart: lite drygt 200km/h med vår v70 på en smal men spikrak landsväg som skär av Öland vid alby. Det var roligt.

Jag har än så länge maxat 150, det var på motorvägen in till Norrköping, sträckan på just motorvägen är inte så lång så det blev ingen högre hastighet. Plus att jag tror att varenda bil som åker framför/bakom mig är en civilare så jag vill inte köra fort under allt för långa sträckor. :P

Samma här, fast ibland går det lite fortare på 70-vägarna med. Jag är emellertid vansinnigt noga med att hålla hastigheten på 50-vägarna, hyser stort agg till förare som inte kan uppföra sig inne i samhällen.

Ah, jag har åkt i 140 några gånger, snabbare än så vill man inte köra med varken vår kombigolf eller min systers Golf-tvåa. Skulle vilja köra en normal bil (v70 eller så) någon gång, vår bil är verkligen tråkig. :(

V70 är det väl inget drag i? Eller är det jag som är för bortskämd kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haft körkort i snart ett år, fixade teorin samma dag som jag fyllde 18 och hade körkortet i hand mindre än en månad senare. Tog 8 körlektioner (Tror jag det var), tyckte det var rätt värdelöst med trafikskola då jag hade övningskört dagligen sen jag fyllde 16. Uppkörningen klarade jag med beröm, inspektören tyckte inte det var några konstigheter alls.

Har haft nytta av kortet iaf.. 4000mil i min egna bil samt i skrivande stund 1800mil med firmabilen. Dvs ungefär 500mil per månad kör jag, rätt skapligt ändå...

Kan berätta lite om hur min uppkörning gick till...

Var rejält nervös och tabbade mig redan när jag skulle göra den invändiga säkerhetskontrollen (Eller vad dem kallar den). Hade faktiskt inte gått igenom det på körskolan nångång, visste inte vart alla reglagen satt nånstans i Golf-jäveln. Men efter lite funderande så åkte vi från Vägverket och ut på Västeråsvägen. Ganska direkt hamnar jag bakom en a-traktor som höll sina 30km/h varav jag påbörjar omkörning. Exakt när jag lägger mig i den andra filen så kollar jag på vägen och ser heldragen linje. "HELVETE!" utbrast jag och inspektören sa bara "alla gör vi misstag, ingen fara." Åker vidare ettpar KM och sen ber han mig göra en vänstersväng på landsväg. Var bra mycket mötande så jag sa att jag åker bort och vänder på lämplig plats. Sagt och gjort, vänder på en grusplan och när jag ska köra ut på landsvägen så ser jag att det kommer en bil en bra bit bort från höger, så jag körde ut. Det jag inte räknade med var att bilen knappast höll sina 90km/h, utan snarare 190km/h, vilket ledde till att jag hastigt och hårt fick svänga ut på väggrenen. Både jag och inspektören skrek ut våran ilska... :angry: Sen svängde jag in där han ville, körde småvägar till stan, fick parkera på konsumparkeringen och sen var det raka vägen tillbaks till vägverket. Svårare var det inte.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hann läsa svaret; tack! :)

.... om det stämde alltså. :angry:

Tror det stämde men jag var inte helt säker :P

Men man får veta svaret typ direkt man man är klar så

Skojjig grej, precis efter jag klarade uppkörningen så fick jag köra bilen tillbaka till körskolan (stog vid vägverket och körskolan hade en till bil parkerad där, som läraren skulle köra tillbaka)

Snacka om jag var nervös, klarade uppkörningen och 2 minuter senare köra nån kilometer tillbaka till skolan D:

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft körkort i tre år (15 Aug). Antagligen gjort dom flesta nybörjarfelen och olyckorna. Kanat ner i diket för jag körde lite för fort på isig väg. Dragit över en refug i 50ish~. Blivigt påbackad så hela höger bak blev inbucklad. Toppat våran V40 till 230~, gick från 180-195km/h under en timmes färd jkpg-gbg på en tom motorväg under en gryning. Tycker 195 är lagom för en skitbil som inte har mer än 96 hästar.

Körde en hel del på körskola, tror jag kom upp i drygt 6000 för bara körningen. Fick ett rätt över gränsen på teorin, var dock klar på drygt tio minuter. Tömde mina kunskaper, och pallade inte att försöka på andra frågor. Kuggade min första uppkörning, pga efterbliven kontrollant och att jag var nervös som ett as. Hon tvingar först in mig på en stor parkering, som just då bara hade två lediga platser på hela parkeringen. Hon ber mig hitta en läglig parkering, så jag tar den första för den andra är typ 100m där ifrån. Lite trång är den, så det var en av anledningarna till att jag kuggades. Vi kör mot en rondell, jag kör ut och ser att jag har fritt, vips så kommer ett jävla sepesär i mycket hög hastighet från en annan fil, hon får bromsa in mig för att inte kollidera, och detta var en till anledning till att jag kuggades. För att JAG körde som jag skulle men det kom en idiotjävel, hon menade iaf på att jag borde vart förberädd på att detta är något som kan hända. Helt efterbliven var hon.

Detta var i Juni/Juli någongång, min andra uppkörning var men en väldigt trevlig man och allt gick skitbra, han "tvingade" in mig på en skogsväg som såg ut att vara en gångväg så jag tänkte att nu är det helt jävla kört, jag har kört upp på en gångväg. Körde förbi folk med barnvagnar och grejer och fattade inte varför han inte sa till mig att köra hem igen. Visar sig iaf att det var en vanlig väg som bara var enfilig, kom till en bro med ett skymt trafikljus, men som tur var va det grönt. Vi körde hemmåt och jag avslutade med att backa runt ett hörn. Vi stog där en liten stund och han frågade hur jag tyckte det hade gått. Jag sa att jag tyckte det hade gått bra och att jag trodde vi hade kört på en gångväg. Han berättade att många tror samma sak om den vägen och vågar inte köra in, vilket han kan kugga på för dom inte följer vägbeskrivning. Han säger till mig att jag är godkänd och vi kör tillbaka till vägverkets lokal.

Fett med najs den dagen, så där skönt sommarväder, jag var först med körkort av min kompisliga, så jag ringde fyra stycken och sen drog vi ut och körde skiten ur vår gamla Honda. Obeskrivligt hur det kändes att åka runt i staden, ensam utan körlärare eller föräldrar. Blev mycket körning på folk första året, numera är det mer att man istället försöker undvika att bli chaufför.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

numera är det mer att man istället försöker undvika att bli chaufför.

W0rd..

Var också först.

Nu vill man aldrig köra, mest pga. bensinpriset och att man inte orkar sitta vid en äcklig ratt.

Tog mitt körkort en dag innan skolavslutningen i tvåan. Vi hade då bestämt att om jag klarade uppkörningen skulle vi köra ner till GBG (jag och två polare till) och överraska en polare som då bodde och gick i skolan i GBG.

Så, en timme efter att jag klarat uppkörningen satt vi oss i bilen och drog 25 mil ner till GBG. Bara jag hade körtkort och jag hade inte direkt någon att fråga om hur jag skulle göra vid olika saker. Men, allt gick bra. Vi kom fram och hem utan några problem alls.

Ett riktigt äventyr om jag får säga det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fett med najs den dagen, så där skönt sommarväder, jag var först med körkort av min kompisliga, så jag ringde fyra stycken och sen drog vi ut och körde skiten ur vår gamla Honda. Obeskrivligt hur det kändes att åka runt i staden, ensam utan körlärare eller föräldrar.

Frihet kallas det väl? :):P Jag vill också! <_<:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte övningskört, inte skrivit in mig på nån körskola, eftersom min pappa har en "anti mig" period där han vägrar betala körkortet (vilket han lovat att göra flertalet gånger). Men jag har ändå en bra körteknik, känner mig bekväm bakom ratten och kan framföra bilen nästan bättre än vad jag skulle säga att mina kompisar som nyss tagit kortet gör, och det beror nog mest på att jag kört en hel del med min bror.

Ska väl börja så snart jag kan..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...