Jump to content

Tråden där vi postar häftiga filmer, bilder, etc


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Förstår inte hur ni ser den som vit? :(

Jag ser bara blått och svart, som i ett gult ljus skiner i en guldig nyans. Har tittat på den där jävla klänningen i evigheter då den är överallt, rent av följt reddits "instruktioner" för att se det vita, men jag ser det inte alls.

Förklara! Är ni färgblinda? Eller är jag färgblind?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förklara! Är ni färgblinda? Eller är jag färgblind?

Klänningen är blåsvart på riktigt så det skulle jag inte säga att du är. Sen har det inget att göra med färgblindhet utan hur vår hjärna automatiskt filtrerar bort reflekterande färger.

http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom hem och tittade på den på mina skärmar här hemma så kändes den lite mer guldröd och ljusblå/lila. Mina skärmar är lite mer kontrastlösa än min mobilskärm där klänningen definitivt är blåsvart. Men ens på mina skärmar kan jag fortfarande inte intala mig att det är ett vitt plagg i skugga, hur hårt jag än försöker.

Även nu när jag tydligare ser de guld/rödaktiga nyanserna i plagget så har jag inga problem att förstå konceptet att bara hela bilden är urvaskad och pissgul p g a att det är ett dåligt foto och att ljuset är gult. Jag menar, givetvis får man guldiga nyanser om man colorpickar klänningen men det får ni ju om ni colorpickar nästan vad som helst i den här bilden.

Tycker ni då att koskinnsmönstret i bakgrunden är vit/svart då, eller? För mig känns det väldigt uppenbart svart/vitt i gult ljus, och det gula får de svarta partierna att se guldiga ut. Här colorpickade jag några delar av det:

3CVz4Sn_1263754_0.png

Täck över vänstra halvan av bilden. Rätt gyllene, va?

Visst, längst upp i bild är klänningen väldigt guldig men det förstärker bara idén att det finns en lampa någonstans där som lyser gult. Botten av klänningen är ju mindre guldig än vad koskinnet är.

Edit: Intressant hur de som först ser den som vit/guld ofta senare ser den som svart/blå men inte tvärtom. Det verkar också svårt att gå tillbaka till att se den vit/guld.

Edit2:

Ett till bildexempel på hur jag menar att medan det finns guld i färgerna kan man ändå förstå att det bara rör sig om att hela bilden blivit gulfärgad:

osEICeb_1263754_1.jpg

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...