Jump to content

Tråden där vi postar häftiga filmer, bilder, etc


Jacker
 Share

Recommended Posts

En instruktionsvideo från USAF och flottan om hur katapultstolar skall användas. Det finns siffror, hastigheter och vinklar som kan förvåna, vilket gör den här videon rätt häftig. Vid låg hastighet och låg höjd, är det bättre att försöka flyga så rakt som möjligt och skjuta ut sig vågrätt, eller är det bättre att döda hastigheten fullständigt och istället få bakåtlut på sin bana med stolraketen? Titta på videon får ni se :)
 

Relaterat:
En ungersk JAS får maskinfel på sina landningsställ och efter en timmes försök att skuffa ner dem i luften får de till slut ge upp och landa med bellyflop istället. Några sekunder in i glidlandningen upptäcker piloten att planet viker av från banan och är farligt nära att tumla runt, vilket gör att han tar det säkra före det osäkra och skjuter ut sig istället.

Även: Ett rysk tvåsitsplan har uppvisning och ska demonstrera fritt, okontrollerat fall i X antal spinn innan de återtar kontrollen och vänder precis innan backen. Men de räknar fel på antalet spinn och avbryter manövern alldeles för sent.

Efter att ha instruktionsvideon ovan i baktanke blir plötsligt dessa två videos rätt intressanta. I landningsvideon går tyvärr ytterligare en sak snett (vad gör ungrarna med sina plan egentligen?) när stolen inte lossnar från piloten, därav hans ryggskada. I uppvisningsvideon gör piloterna en praktiskt taget perfekt utskjutning. En tredje video visar ett motorhaveri på låg höjd som inte går att stävja och piloten får skjuta ut sig. Återigen, med instruktionsvideon i baktanke förstår man vilken jävla tur han hade i den sista videon, där fallskärmen inte ens är fullt ute vid mötet med marken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...

Grabbar, för fan. Tre och ett halvt år sedan någon annan såg en häftig video? Det kan inte vara möjligt. Om det går att länka till Facebook-videos här, för det är väl den sidan som tagit över videos nuförtiden, får ni posta dem här.

Nu smäller vi liv i tråden! Det här är bland det häftigaste jag sett.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Ma__Cipriani skrev:

Kolla in dessa superhäftiga brudar 🤸‍♀️🤸‍♀️🤸‍♀️

 

 

Okej. Jag är glad att mitt sextonåriga jag inte fick tag på den där videon. Hälften av mig skulle göra saker som bara MetoC7 skulle behöva förklaring på, och hälften skulle lägga till de där tricken i min redan onödigt våghalsiga repertoar av gymnastiktrick, tills jag bröt nacken. Tuff video!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...
  • 10 months later...
48 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Det finns så mycket filosofiskt man kan säga om denna video att jag inte vet var jag ska börja. Men de uppenbara är ju disciplinen, hur snabbt de är iväg och det tragikomiska i lyckan hos dem som är kvar :D

 

Hjältar. Sörjer fortfarande att de inte vann Finalen! ❤️

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...