Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Sekunden du registrerar dig så startar räknaren och resettas sedan var 24:e timme, är jag rätt säker på. Väldigt korkat system som borde ändras.

Jag är dock ganska säker på att den hela tiden räknar 24h bakåt i tiden. dvs poster som är gjorda innom 24h räknas. Inte att den resettas var 24:e timme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, men borde inte biolog-Henki borde kunna svara på den här frågan? :D

Faktiskt inte, åtminstone inte nåt jag är säker på. Men det är en bra fråga. Jag kollar i boken "INSEKTER" av Per Douwes et al., där borde det väl stå nåt.

Nope, det står bara:

Muscidae, egentliga flugor

Kallas också husflugor. Ca 350 arter, 3-17 mm, oftast ganska kraftigt byggda, grå, bruna eller svartbruna. Husfluga (Musca domestica), 8-9 mm, den vanliga inomhusflugan, har brungula fläckar på bakkroppens sidor. En liknande art med helmörk bakkropp är vanlig stickfluga (Stomoxys calcitrans), 6-7 mm, som håller till vid ladugårdar och angriper husdjur och människor med smärtsamma stick, som dock sällan ger efterverkningar.

No luck there, alltså. Men flugor har ju en sugsnabel, och rör inte den på sig så bara antar jag att den bara sitter och slappar. Däremot får man väl tänka på att den kanske utsöndrar någon form av saliv (fast vätska i insekter är väldigt begränsat, så ren saliv är det väl kanske inte) så den kan nog äta utan att röra på sig. Det är mycket möjligt, kanske är det så att när snabeln trippar omkring på ett underlag (ost) letar den efter en bra plats att "parkera" snabeln på så att den kan börja suga.

Visste ni förresten att flugor är blinda för rött? Ifall man har en jobbig fluga inne på sitt rum när man ska sova kan man släcka ner helt och sen lysa med röd färg (ficklampa + rött tyg sägs funka bra) på flugan, för då ser man själv men inte flugan. Sen kan man fånga den och släppa ut den (döda duger väl också, jag är inte lika mesig som min zoologilärare tycker man ska vara :) ).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det farligt att nysa och samtidigt stänga munnen och hålla för båda näsbårrarna så att det skapas ett tryck i näsan?

Ska jag vara ärlig så tror jag inte du klarar av det.

Att tryckutjämna är någonting som man ska göra, och det är samma sätt som det du beskriver, bara mycket mindre våldsamt. Hur pass mycket trumhinnorna kan ta skada vet jag däremot inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag vara ärlig så tror jag inte du klarar av det.

Att tryckutjämna är någonting som man ska göra, och det är samma sätt som det du beskriver, bara mycket mindre våldsamt. Hur pass mycket trumhinnorna kan ta skada vet jag däremot inte.

Jag vet folk som håller för näsan för att "kväva" nysningar. Tror inte det är farligt.

Däremot kan man inte titta!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det farligt att nysa och samtidigt stänga munnen och hålla för båda näsbårrarna så att det skapas ett tryck i näsan?

Ja, både örontrumpeten och trumhinnan kan ta skada. Är man förkyld kan förkylningen "gå upp" i öronen och ge öroninflammation, vilket inte är så bra.

Jag vet folk som håller för näsan för att "kväva" nysningar. Tror inte det är farligt.

Om det är innan man nyser är det ju inte farligt, men täpper man till en full nysning och låter allt gå upp i öronen kan det som sagt bli rätt illa.

Själv kan jag nysa absolut ljudlöst genom att (utan händer) täppa till mun- och näsgångarna med läppar/tungan och låta lungorna få ett undertryck istället, och när själva nysningen kommer blir det ungefär som ett slag i magen <_< Jag kan till och med framkalla nysningar genom att trycka tungan hårt upp i bakre gommen. Rätt obehaglig känsla dock, det är inget man gör på skoj särskilt många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har en liten bristning i hjärnan sedan inna så kan det gå ganska illa om man kväver nysningar. Hörde ett radioprogram om det en gång. Tror man kan få hjärnblödning.

Har hört nåt liknande, om en tjej som kvävde en nysning, fick hjärnblödning och dog. Sanningshalten är dock för mig helt okänd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...