Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kan man dö om man somnar i en bastu? Kanske inte 80 grader, men runt 40?

66°C är högsta mätta lufttemperaturen på jorden, och det blir lätt över 40°C på många ställen på jorden och det dör inte folk av.

Sover du är du inte aktiv (du kan t.ex. dö av att ha sex i en allt för varm bastu för du är för aktiv), var i bastun du ligger är också en viktig del. Ångbastu eller torrbastu, osv.

Visst kan du dö, men det krävs viss värme och luften måste vara tunn, vilket gör att du får syrebrist, svimmar och sen dör. Extrema temperaturer (typ 110°C) kan du svimma av bara värmen och sen går det fort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

66°C är högsta mätta lufttemperaturen på jorden, och det blir lätt över 40°C på många ställen på jorden och det dör inte folk av.

Sover du är du inte aktiv (du kan t.ex. dö av att ha sex i en allt för varm bastu för du är för aktiv), var i bastun du ligger är också en viktig del. Ångbastu eller torrbastu, osv.

Visst kan du dö, men det krävs viss värme och luften måste vara tunn, vilket gör att du får syrebrist, svimmar och sen dör. Extrema temperaturer (typ 110°C) kan du svimma av bara värmen och sen går det fort.

Waaaait, what?! :unsure:

Vad ska jag googla/wiki'a?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Logiskt tänkande. Fysisk aktivitet + hög värme = överhettning

Nu skulle det väl dock vara otroligt svårt för båda två att svimma av samtidigt, annars skulle ju bara partnern som svimmat bli utdragen av den som inte svimmat.

Men var har du siffror på vilken temperatur som krävs för en person att faktiskt dö?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men var har du siffror på vilken temperatur som krävs för en person att faktiskt dö?

Hur ska jag kunna ha siffror? Alla människor reagerar olika på temperaturer och hälsa har en stor del i det hela.

Om alla människor var identiska så visst, men då skulle ju alla dö eller alla klarat sig från H1N1.

Allt som krävs är att du får en kroppstemperatur på 42-43°C för att faktiskt dö. 100°C så börjar vattnet i kroppen att koka. Människor kan klara upp till 150°C med bästa skyddskläderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska jag kunna ha siffror? Alla människor reagerar olika på temperaturer och hälsa har en stor del i det hela.

Om alla människor var identiska så visst, men då skulle ju alla dö eller alla klarat sig från H1N1.

Allt som krävs är att du får en kroppstemperatur på 42-43°C för att faktiskt dö. 100°C så börjar vattnet i kroppen att koka. Människor kan klara upp till 150°C med bästa skyddskläderna.

Fast det räcker ju inte med att temperaturen är 42 grader (orkar fan inte leta upp gradertecken men hoppas ni förstår vad jag pratar om här) för att du ska dö.

Ska det inte vara 42 grader i huvudet för att man ska dö? Har för mig att många organ faktiskt fungerar vid högre temperaturer än 42.

men självklart har du ju rätt om att den kritiska temperaturen för människor ligger däromkring och oftast så är det ju så att blodet värmer upp hela kroppen. Så det är ju inte fel. Ville bara tillägga nåt skumt. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det räcker ju inte med att temperaturen är 42 grader (orkar fan inte leta upp gradertecken men hoppas ni förstår vad jag pratar om här) för att du ska dö.

Ska det inte vara 42 grader i huvudet för att man ska dö? Har för mig att många organ faktiskt fungerar vid högre temperaturer än 42.

men självklart har du ju rätt om att den kritiska temperaturen för människor ligger däromkring och oftast så är det ju så att blodet värmer upp hela kroppen. Så det är ju inte fel. Ville bara tillägga nåt skumt. :unsure:

  • 37 °C (99 °F) - Normal body temperature (which varies between about 36.12–37.5 °C (97–100 °F)
  • 38 °C (100 °F) - Sweating, feeling very uncomfortable, slightly hungry.
  • 39 °C (102 °F) - Severe sweating, flushed and very red. Fast heart rate and breathlessness. There may be exhaustion accompanying this. Children and people with epilepsy may be very likely to get convulsions at this point.
  • 40 °C (104 °F) - Fainting, dehydration, weakness, vomiting, headache and dizziness may occur as well as profuse sweating. Starts to be life- threatening.
  • 41 °C (106 °F) - (Medical emergency) - Fainting, vomiting, severe headache, dizziness, confusion, hallucinations, delirium and drowsiness can occur. There may also be palpitations and breathlessness.
  • 42 °C (108 °F) - Subject may turn pale or remain flushed and red. They may become comatose, be in severe delirium, vomiting, and convulsions can occur. Blood pressure may be high or low and heart rate will be very fast.
  • 43 °C (109 °F) - Normally death, or there may be serious brain damage, continuous convulsions and shock. Cardio-respiratory collapse will likely occur.
  • 44 °C (111 °F) or more - Almost certainly death will occur; however, patients have been known to survive up to 46.5 °C (115.7 °F).


    on the contrary för kyla.

    • 37 °C (99 °F) - Normal body temperature (which varies between about 36–37.5 °C (97–100 °F)
    • 36 °C (97 °F) - Mild to moderate shivering (it drops this low during sleep). May be a normal body temperature.
    • 35 °C (95 °F) - (Hypothermia) is less than 35 °C (95 °F) - Intense shivering, numbness and bluish/grayness of the skin. There is the possibility of heart irritability.
    • 34 °C (93 °F) - Severe shivering, loss of movement of fingers, blueness and confusion. Some behavioural changes may take place.
    • 33 °C (91 °F) - Moderate to severe confusion, sleepiness, depressed reflexes, progressive loss of shivering, slow heart beat, shallow breathing. Shivering may stop. Subject may be unresponsive to certain stimuli.
    • 32 °C (90 °F) - (Medical emergency) Hallucinations, delirium, complete confusion, extreme sleepiness that is progressively becoming comatose. Shivering is absent (subject may even think they are hot). Reflex may be absent or very slight.
    • 31 °C (88 °F) - Comatose, very rarely conscious. No or slight reflexes. Very shallow breathing and slow heart rate. Possibility of serious heart rhythm problems.
    • 28 °C (82 °F) - Severe heart rhythm disturbances are likely and breathing may stop at any time. Patient may appear to be dead.
    • 24–26 °C (75–79 °F) or less - Death usually occurs due to irregular heart beat or respiratory arrest; however, some patients have been known to survive with body temperatures as low as 14.2 °C (57.6 °F)
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag letar efter ett ord som sammanfattar vad Robin Hood gjorde, "tog från dem rika och gav till dem fattiga" eller ett ord som har med sanning och rättvisa att göra :unsure:

Du nämnde det själv; rättvisa.

Jag är full, så det är möjligt att jag ej förstår frågeställningen i detta nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du nämnde det själv; rättvisa.

Jag är full, så det är möjligt att jag ej förstår frågeställningen i detta nu.

... va!?

Hur är det rättvist att stjäla från de som jobbat och har tjänat ihop mer pengar och sedan lämna till de fattiga? :unsure:

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... va!?

Hur är det rättvist att stjäla från de som jobbat och har tjänat ihop mer pengar och sedan lämna till de fattiga? :unsure:

Jag orkar inte gå in i en fullständig analys i denna tråd, speciellt vid denna tidpunkt. I mitt svar på frågeställningen förutsatte jag att det var icke jämställt mellan parterna samt att både de rika och de fattiga arbetade lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...