Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Någon på forumet som har fått äran att ta del av potatissorten Blå Kongo?

Jag har gjort det flera gånger, min mor har odlat den ibland. Poängen är bara att den har en cool färg för smaken är inte så extraordinär. Numera består potatislandet enbart av sparrispotatis, godaste sorten!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just en årsredovisning från min lön 2009. Jag har skattat 7493 kronor på en bruttolön på 50266!! Kommer jag att få betala en massa när jag deklarerar? :innocent:

Haha ja antagligen. xD

Jag ser bara tre allt.

1) Du ringer och hör med skatteverket om och hur mycket du kan få komma och betala. Har du ett hum om hur mycket det kan röra sig om, har du ett år på dig att fixa stålarna.

2) Du tar dina 50266:- och sticker utomlands och lever loppan för pengarna för resten av ditt liv.

3) Du har betalt rätt, kanske du inte har jobbat mer än det. Det är väl skattefritt upp till, vaddå, 20 tusen? Ring Skatteverket och kolla. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MSOfficeWord påstår att det svenska ordet emfasera (eng: emphasise) inte existerar. Är det jag som böjer det fel (t.ex ska det stå efatisera?), har MSOfficeWord fel, eller har jag "uppfunnit" ett o-ord?

Jag planerar såklart att skriva betona eller dylikt istället för att vara på den säkra sidan, men jag vill ändå ha lite klarhet.

Edit: penisword-filter...

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MSOfficeWord påstår att det svenska ordet emfasera (eng: emphasise) inte existerar. Är det jag som böjer det fel (t.ex ska det stå efatisera?), har MSOfficeWord fel, eller har jag "uppfunnit" ett o-ord?

Jag planerar såklart att skriva betona eller dylikt istället för att vara på den säkra sidan, men jag vill ändå ha lite klarhet.

Trots att det må vara ett ord som inte står med i SAOL, betyder det inte att ordet skulle vara fel eller 'dåligt' att använda. I detta fallet är det snarare tvärtom, tycker jag. Det är ju rätt uppenbart vad det betyder, och att skapa verb ur substantiv är verkligen inte något spektakulärt i svenskan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja antagligen. xD

Jag ser bara tre allt.

1) Du ringer och hör med skatteverket om och hur mycket du kan få komma och betala. Har du ett hum om hur mycket det kan röra sig om, har du ett år på dig att fixa stålarna.

2) Du tar dina 50266:- och sticker utomlands och lever loppan för pengarna för resten av ditt liv.

3) Du har betalt rätt, kanske du inte har jobbat mer än det. Det är väl skattefritt upp till, vaddå, 20 tusen? Ring Skatteverket och kolla. =)

30% betalar man väl? Alltså är det väl 8 lax det rör sig om som jag bör lägga till. Orkar inte ringa och kolla, men jag får skaffa mig en buffert på 8k och sen om det visar sig att jag inte behöver betala något så köper jag godis för dem istället. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Typ som USA försöker göra med Bin Laden alltså? Men det kanske är mer acceptabelt eftersom de inte är muslimer?

Det är mer acceptabelt, då människors liv står över en stens liv i naturens hierarki. Det har ingenting med tro att göra.

Onödigt att paja stenen för de troende däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Typ som USA försöker göra med Bin Laden alltså? Men det kanske är mer acceptabelt eftersom de inte är muslimer?

Obefolkad, om än helig, stenbyggnad.

3 000 människor, två skyskrapor och ett militärt högkvarter.

Mja, det är jämförbart!

Sen vet jag inte var du hittade Renards hyllning till THE MIGHTY STARS AND STRIPES, han nämnde bara ett högst sannolikt scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor