Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför rinner vattnet i badkaret medurs här, medans det i Australien snurrar moturs?

Skulle bero på corioliseffekten, men enligt wikipedia är det tydligen en myt:

En vanligt förekommande myt (så vanlig att den brukar läras ut i klassrum) är att Corioliskraften får utrinnande vatten i badkar och handfat att rotera, och att det då skulle rotera åt olika håll på norra och södra halvklotet. Även om det stämmer i princip, är corioliskraften alldeles för svag för att ha någon påverkan på så små system. Det är slumpen och främst kärlets form som avgör vattnets rotationsriktning.

Men eftersom det är wikipedia kan man inte vara helt säker.

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför rinner vattnet i badkaret medurs här, medans det i Australien snurrar moturs?

Vice. kollade på Simpsons idag ser jag? ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effe...ubs_and_toilets

Typ.. halvmyt.. På vaskar/toaletter har de ingen effekt, utan det är mer hur dom är uppbyggda. Kan fungera i större scenarion (läs wikipedia)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle bero på corioliseffekten, men enligt wikipedia är det tydligen en myt:

Men eftersom det är wikipedia kan man inte vara helt säker.

Det där ska visst vara en myt, jag blev jättebesviken när jag fick reda på det. :wub:

En myt?! :cry:

Jag undrar det!? Skall banne mig kolla min fars badkar. Mitt rinner medsols. Kolla era med.

Vice. kollade på Simpsons idag ser jag? ^^

^_^

Fasen vad jag hatar när folk kommer på mig så där. :wub:

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vattensnurrningseffekten är en myt, det är "vattenminnet" som spelar roll. Det har gjorts experiment på det (som jag bara hört om i förbifarten) och det spelar bara roll vilket håll vattnet hälldes i med. Häller man i vattnet så att det snurrar motsols kommer det också snurra motsols när man släpper ut det, trots att man i väldigt avskilda labb låtit det stå i ett halvår utan beröring.

Mund, var det väl?

Mog har jag hört. (Man-dog, människohund)

Q: Uttalas "förbifarten" som fööööhrbifarten eller förbiiiiiiifarten? "Förbi" är ju "förbiii" men just att man slängt in "farten" där "FArten" ska intoneras gör det ju knepigare. Jag har alltid sagt fööööhrbifarten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vattensnurrningseffekten är en myt, det är "vattenminnet" som spelar roll. Det har gjorts experiment på det (som jag bara hört om i förbifarten) och det spelar bara roll vilket håll vattnet hälldes i med. Häller man i vattnet så att det snurrar motsols kommer det också snurra motsols när man släpper ut det, trots att man i väldigt avskilda labb låtit det stå i ett halvår utan beröring.

Q: Uttalas "förbifarten" som fööööhrbifarten eller förbiiiiiiifarten? "Förbi" är ju "förbiii" men just att man slängt in "farten" där "FArten" ska intoneras gör det ju knepigare. Jag har alltid sagt fööööhrbifarten.

Jag lägger iaf "Betoningen" på i:t. Tycker det låter bäst och tycker det låter sjukt fult med folk som drar ut på ö:t.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ NEJ NEJ Renard, inte igen! :D :D :D:lol: :lol: :D

Varför får man inte läsa om en Mund? Dör man av det? Är det någon konspiration?

Ingen aning, men tänkte inflika att jag uttalar det "föhrrbiiiiifarten".

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exactement! Hittar ingen info om "djuret" dock. Jag har för mig att det var förbjudet att söka på ordet "Mund" i vissa länder, eller är jag helt ute och cyklar?

Haha, det var ju precis vad vi sade förra gången. Det är censurerat här i Sverige.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

JO JO JO JAG VILL SE EN BILD FÖR FAN!!!!! :D

Jag har redan sagt för mycket.

Uppfödelsen av dessa kreatur är inte tillåtet i Sverige och genom att länka eller besöka sidor med dem skulle du bryta emot Sveriges rikes lag. Det vill du väl inte?

Disskussioner om dem har varit uppe tidigare och Hultenius tillåter det inte. Sist slutade det med raderade trådar, inlägg och en veckas hybernatning på agent47.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DEt finns väl inga direkta nationella regler. Sådana saker beror ju på vad man pratar med för dialekt och således kan ingen som inte är från ditt samhälle tala om för dig exakt hur just du ska uttala det. Inte för att du behöver följa din egen dialekt heller, men.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor