Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

...eller är det som med atomer elektroner att de kretsar runt kärnan lite hursomhelst?

Det där med planeterna är jag osäker på, men jag vil bara passa på att vederlägga det där. Bohr's atommodell, den mest kända, är bara en visualisation av hur man kan tänka sig att en atom är uppbyggd. Användandet av den modellen var praxis innan man egentligen gjort stora framsteg inom kvantfysiken.

Hursomhelst - elektronerna kretsar inte i en cirkulär bana kring atomen likt planeterna kretsar kring solen, utan de beter sig sjukt ointuitivt. Man kan istället förutspå elektronernas sannolika position inom vissa atomorbitaler - typ ballongformade områden kring en atomkärna . Så bilden nedan är ett bättre sätt att visualisera en väteatom på, där de mest intensiva delarna är områden där det är mer sannolikt för elektronen att befinna sig.

250px-Hydrogen_Density_Plots_1156442_0.png

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med planeterna är jag osäker på, men jag vil bara passa på att vederlägga det där. Bohr's atommodell, den mest kända, är bara en visualisation av hur man kan tänka sig att en atom är uppbyggd. Användandet av den modellen var praxis innan man egentligen gjort stora framsteg inom kvantfysiken.

Hursomhelst - elektronerna kretsar inte kring atomen likt planeterna kretsar kring solen, utan de beter sig sjukt ointuitivt, och man kan istället förutspå elektronernas sannolika position inom vissa atomorbitaler. Så bilden nedan är ett bättre sätt att visualisera en väteatom på, där de mest intensiva delarna är områden där det är mer sannolikt för elektronen att befinna sig.

250px-Hydrogen_Density_Plots_1156442_0.png

Du är nördig.

And I like it! :whistling:

den infon va faktiskt väldigt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som aerodynamik fast under vattnet.

En ubåt är designad för optimal hydrodynamik. Dvs minsta möjliga vattenmotstånd likaså som en del bilar är designade för optimal aerodynamik, dvs minsta möjliga luftmotstånd.

Haha, jo, jag vet. Han editerade sekunden före jag tryckte reply, så hans edit hamnade i min post utan att jag märkte det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag har funderat mycket över är hur en skoter mäter sin hastighet. På mopeder och bilar så är det väl snurrandet av hjulen?

Men en skoter kan väl inte utgå från rotationen på mattan, eftersom att (i alla fall på min) så kan man spinna så mycket med mattan som man vill utan att mätaren visar utslag. Om du kör i djupsnö och måste simma lite så skottar du ju bara i princip, men tar dig framåt väldigt mycket långsammare jämfört med hur mycket du gasar/varvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag har funderat mycket över är hur en skoter mäter sin hastighet. På mopeder och bilar så är det väl snurrandet av hjulen?

Men en skoter kan väl inte utgå från rotationen på mattan, eftersom att (i alla fall på min) så kan man spinna så mycket med mattan som man vill utan att mätaren visar utslag. Om du kör i djupsnö och måste simma lite så skottar du ju bara i princip, men tar dig framåt väldigt mycket långsammare jämfört med hur mycket du gasar/varvar.

Om du lyfter arslet på skotern och gasar så kommer den ge utslag att du kör jättefort. Så jo, den mäter nog på variatorn.

För hur ofta tittar man på mätarn när man är ute och leker i snön? Det är det som är så gött med skoter, man kör som man behagar :)

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska xxxxx utläsas som "pusselipuss" och xoxoxoxox som, jag vet inte, "pusselipusspuss"? :lol:

Makes no sense to me. :)

Det där med planeterna är jag osäker på, men jag vil bara passa på att vederlägga det där. Bohr's atommodell, den mest kända, är bara en visualisation av hur man kan tänka sig att en atom är uppbyggd. Användandet av den modellen var praxis innan man egentligen gjort stora framsteg inom kvantfysiken.

Hursomhelst - elektronerna kretsar inte i en cirkulär bana kring atomen likt planeterna kretsar kring solen, utan de beter sig sjukt ointuitivt. Man kan istället förutspå elektronernas sannolika position inom vissa atomorbitaler - typ ballongformade områden kring en atomkärna . Så bilden nedan är ett bättre sätt att visualisera en väteatom på, där de mest intensiva delarna är områden där det är mer sannolikt för elektronen att befinna sig.

250px-Hydrogen_Density_Plots_1156442_0.png

And that, kids, is how to waste 30 högskolepoäng och ett halvår på universitetet! :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...