Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag tror inte att han menade det - men spajdermän nämnde att han såg på filmen utan några undertexter alls, och då blir Dr. Stupids kommentar om att det är mer självklart att italienskan är textad om man väljer att se filmen med subtitles mer logisk.

Läste tidigare posts igår och mitt minne tyckte bestämt att spajdermän sett den med svensk text, nu är jag med igen! Tack! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I filmer händer det ofta att bomber sprängs bredvid en person, varpå de flyger iväg en bit och landar på marken. Man tror att de är döda, men efter ett tag så kommer det en scen där man ser att personens fingrar börjar röra sig... Ja, ni vet precis vad jag menar; personen överlever alltså.

Hur som helst, hur pass verkligt är det egentligen att någon tuppar av sådär trots att bomben inte har gett personen mer än ett sprucket ögonbryn och lätta splitterskador (på sin höjd). Varför skulle man ligga utslagen i ett par minuter? Chock? Jag kan tänka mig att man är paralyserad i ~10 sekunder "Oh, shit var är jag? Vad hände? Oj, jag lever ju!", men inte mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I filmer händer det ofta att bomber sprängs bredvid en person, varpå de flyger iväg en bit och landar på marken. Man tror att de är döda, men efter ett tag så kommer det en scen där man ser att personens fingrar börjar röra sig... Ja, ni vet precis vad jag menar; personen överlever alltså.

Hur som helst, hur pass verkligt är det egentligen att någon tuppar av sådär trots att bomben inte har gett personen mer än ett sprucket ögonbryn och lätta splitterskador (på sin höjd). Varför skulle man ligga utslagen i ett par minuter? Chock? Jag kan tänka mig att man är paralyserad i ~10 sekunder "Oh, shit var är jag? Vad hände? Oj, jag lever ju!", men inte mycket mer.

Kanske att man får en sån chock så att man blir medvetslös? Ingen aning faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I filmer händer det ofta att bomber sprängs bredvid en person, varpå de flyger iväg en bit och landar på marken. Man tror att de är döda, men efter ett tag så kommer det en scen där man ser att personens fingrar börjar röra sig... Ja, ni vet precis vad jag menar; personen överlever alltså.

Hur som helst, hur pass verkligt är det egentligen att någon tuppar av sådär trots att bomben inte har gett personen mer än ett sprucket ögonbryn och lätta splitterskador (på sin höjd). Varför skulle man ligga utslagen i ett par minuter? Chock? Jag kan tänka mig att man är paralyserad i ~10 sekunder "Oh, shit var är jag? Vad hände? Oj, jag lever ju!", men inte mycket mer.

Nu är jag verkligen inte påläst men det kanske kan ha något att göra med trycket från smällen? Som du redan vet skjuter jag granatgevär i lumpen och man blir lite snurrig av trycket. Det var bara en tanke som slog mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I filmer händer det ofta att bomber sprängs bredvid en person, varpå de flyger iväg en bit och landar på marken. Man tror att de är döda, men efter ett tag så kommer det en scen där man ser att personens fingrar börjar röra sig... Ja, ni vet precis vad jag menar; personen överlever alltså.

Hur som helst, hur pass verkligt är det egentligen att någon tuppar av sådär trots att bomben inte har gett personen mer än ett sprucket ögonbryn och lätta splitterskador (på sin höjd). Varför skulle man ligga utslagen i ett par minuter? Chock? Jag kan tänka mig att man är paralyserad i ~10 sekunder "Oh, shit var är jag? Vad hände? Oj, jag lever ju!", men inte mycket mer.

Jag kommer direkt att tänka på att tryckvågen rubbar hjärnan så pass att man får en snabb blackout, som motsvarar en boxare som slår en knockout.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

G-kraft? :lol:

Ja, det handlar om g-krafter. Men g-kraft är bara ett mått av acceleration i förhållande till accelerationen som ett fritt fallande föremål utsätts för. 1G är således lika med 9,81ms^(-2). Och när en tryckvåg träffar en så accelererar man från stillastående till en relativt omfattande hastighet på nästan ingen tid alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det handlar om g-krafter. Men g-kraft är bara ett mått av acceleration i förhållande till accelerationen som ett fritt fallande föremål utsätts för. 1G är således lika med 9,81ms^(-2). Och när en tryckvåg träffar en så accelererar man från stillastående till en relativt omfattande hastighet på nästan ingen tid alls.

Det var som fan :unsure:. Man lär sig något nytt varje dag :lol:

Nu ska vi snart äta bakpotatis här i huset (lägenheten då) och det får mig att undra en grej. Vad är det för egentlig skillnad på vanlig potatis och bakpotatis? Den är ju större och smakar ju så förbannat mycket godare! Hur skapas en bakpotatis? Är den en speciell typ av potatis som odlas fram på något särskillt sätt eller? Hittar inget på allsmäktiga Wikipedia :P

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som fan :unsure:. Man lär sig något nytt varje dag :lol:

Nu ska vi snart äta bakpotatis här i huset (lägenheten då) och det får mig att undra en grej. Vad är det för egentlig skillnad på vanlig potatis och bakpotatis? Den är ju större och smakar ju så förbannat mycket godare! Hur skapas en bakpotatis? Är den en speciell typ av potatis som odlas fram på något särskillt sätt eller? Hittar inget på allsmäktiga Wikipedia :P

Bakpotatis heter det för att man bakar den. Det är inte en potatissort utan antagligen ganska många som går att ha till ändamålet. Smaken och konsistensen blir väl som den blir för att den tillagas som den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bakpotatis heter det för att man bakar den. Det är inte en potatissort utan antagligen ganska många som går att ha till ändamålet. Smaken och konsistensen blir väl som den blir för att den tillagas som den gör.

Men hur blir de så stora? Jäser man dem eller något? Förlåt om jag låter dum, men jag har verkligen ingen aning om hur man lagar mat :lol:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur blir de så stora? Jäser man dem eller något? Förlåt om jag låter dum, men jag har verkligen ingen aning om hur man lagar mat :lol:

Bakpotatis behöver inte vara så stor som den som oftast ligger under "BAKPOTATIS"-skylten på ICA. Jag hoppas att potatisarna är så stora vid skörden :unsure: Tar du dig en titt vid potatishyllan ser du att potatis finns i alla storlekar, vad som avgör detta vet jag inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...