Jump to content

LOUNGE


Umberto
 Share

Läs helst inlägget innan du besvarar pollen.  

89 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Sitt, sitt! För all del, sitt!

Jag fick det ärofyllda (:P) uppdraget att utreda möjligheterna till en ny loungeavdelning här på forumet av mr H, så ja.. här kommer utredningen. Detta är dock inte någon slutgiltig version av hur en lounge bör se ut utan det är fortfarande fritt fram, för er kära medmedlemmar, att framföra egna förslag och framförallt att diskutera detta ämne. Framför gärna egna positiva/negativa argument.

Jag bifogar dessutom en liten poll.

--

Utredning om en ny loungeavdelning på GTAsajtens forum

Positiva konsekvenser och argument FÖR

Det övriga forumet blir seriösare och mer likt ett DISKUSSIONSforum

Då alla "friare" trådar med dåligt diskussionsunderlag flyttas till loungen (se nedan) blir trådarna i det övriga forumet mer inriktade på diskussion och debatt. Samtidigt borde detta göra att "tramsandet" i det övriga forumet minskas då det finns en klart avgränsad plats för sådant. Samtidigt kan administratörerna passa på att bli lite strängare vad gäller regler om vad som är tillåtet/inte tillåtet utanför loungen. På sikt kan man kanske t.o.m. dela Allmänt-delen i mindre delar (t.ex. Samhälle, Sport, Fritid&Hobby etc) och på så vis, efter hand, göra GTAsajten till ett ordentligt DISKUSSIONSFORUM. Jag tror en sån indelning dessutom skulle sporra medlemmar till att skapa fler trådar.

Det är trevligt för medlemmarna, ökar gemenskapen och höjer stämningen på forumet

Self-explanatory.

Medlemmarna vill ha en lounge

Av de aktiva medlemmarna vågar jag påstå att över 80% är positivt inställda till en loungeavdelning och många av dem är gamla och seriösa forumveteraner. Det finns alltså ett demokratiargument.

Forumet är idag mognare än det var 2003

Många av de aktiva medlemmarna börjar vara kring och över 18 år (och därmed automatiskt extremt ansvarsfulla och seriösa, tihihi :P). Nåväl, jag är rätt säker på att medlemmarna idag har lättare att följa regler och föreskrifter och att de dessutom är mognare än de var under gamla spamforumets tidevarv.

Loungeavdelningar fungerar och finns på andra forum, varför inte på GTAsajten?

Visst, vi är en samling idioter och imbeciller men ändå...

Negativa konsekvenser, argument MOT och förslag på hur man löser problem som kan uppstå

Övriga forumet påverkas av de liberalare reglerna i loungeforumet och blir oseriöst.

Detta är det tyngst vägande argumentet mot en lounge enligt mig. För att förhindra att detta händer är det extremt viktigt att loungen aktivt modereras och att den inte tillåts spåra ur (se nedan). Trots att loungen blir en plats för "friare" trådar får den INTE bli ett nytt spamforum. Dessutom bör admins och mods se till att bli strängare vad gäller onödiga inlägg i det övriga forumet. Nyckelfrasen är alltså: AKTIV och hård moderering i hela forumet.

Forumets uploadmap exploderar när folk börjar ladda upp bilder m.m. t.ex. till vissa av lekarna (se nedan). Detta löses enkelt med att uploadfunktionen stängs av helt och hållet. Detta har diskuterats här på forumet och en majoritet är beredda att avstå från uploadfunktionen. Dessutom finns det ju nuförtiden en uppsjö av olika utomstående uploadsidor (imageshack, photobucket, pici, beffo etc. etc.) så uploaden här på forumet är egentligen ganska onödig. Dessutom kan loungemoderatorerna regelbundet rensa i loungen (se nedan).

Vi skapar GTAloungens forum. Dvs medlemmarna slutar skriva i det övriga forumet och hänger bara i loungen. Detta kommer säkert att hända under de första månaderna då loungen är ny. Det är ofrånkomligt. Jag tror dock att situationen normaliseras på längre sikt. Om man dessutom utvecklar allmänt-delen på det sätt som beskrevs ovan hittar medlemmarna definitivt tillbaka till det övriga forumet.

En lounge gör att gäster joinar forumet endast pga den

Se nedan

Utformning och regler

För att undvika att gäster joinar forumet endast pga loungeavdelningen bör loungeavdelningen vara dold för gäster. Loungen kan dock vara synlig för NYA medlemmar men för att kunna posta i den måste medlemmen uppfylla vissa krav, t.ex. ha 100 inlägg och varit medlem i minst 1 månad.

För att undvika posthuntande bör postcounten vara avstängd i loungeavdelningen.

Offtopic-snack och "chattande" är förbjudet. Enskilda diskussioner tas (också i loungeavdelningen) per PM.

Det bör utses 2-3 loungemoderatorer som styr loungen, eller åtminstone lekavdelningen. Med tanke på att loungen inte får "spåra ur" är det extremt viktigt att dessa personer kontinuerligt och mycket aktivt modererar loungeavdelningen samt att de själva deltar i trådarna.

Loungeavdelningen bör bestå av två delar; en huvudavdelning och en underavdelning för lekar (dvs ett subforum).

I huvudavdelningen postas trådar som har ett något tunnare diskussionsunderlag. Det är dock inte meningen att loungen ska bli ett dagisforum för spamtrådar utan trådarna ska fortfarande hålla en viss kvalitet men ändå vara lite friare och mer avslappnade än i övriga forumet. Hit flyttas också trådar från det övriga forumet om de saknar diskussionsunderlag. Vilka nuvarande trådar som bör placeras i loungeavdelningen kan diskuteras men jag föreslår åtminstone trådar som: Humortråden, Bild på dig själv, Snygga Tjejer, Tråkiga nätter, Testtråden och Kattråden till att börja med. Dessa är bra exempel på loungeaktiga "allmänna" trådar som håller en viss kvalitet eller uppfyller en funktion men som ofta saknar debattmöjligheter. Vad gäller musiktipstråden bör medlemmarna börja följa de ursprungliga reglerna, som finns i den trådens förstapost, annars bör också Musiktips bli en kandidat för loungen.

I lekavdelning-subforumet postas lekar (surprise, surprise).

Medlemmarna ska INTE ha möjlighet att starta egna lekar utan det kan endast moderatorerna göra. Det ska dock finnas en klistrad tråd i lekavdelningen där medlemmar kan framföra förslag, önskemål och diskutera införanden av nya lekar. Beslut om att starta/inte starta nya lekar fattas kollektivt av moderatorerna och deras beslut kan inte överklagas. Motstånd, protester och fortsatt pådrivning leder till varningar.

Lekarna ska hålla en viss kvalitet och endast mer seriösa lekar/spel bör vara tillåtna.

Exempel på lekar som jag, personligen, tycker kan finnas (detta kan diskuteras):

Hitta bilden (en person har "hatten" och "önskar" en bild som han vill att de andra ska hitta, när någon gjort det och hattinnehavaren godkänt bilden går hatten vidare till upphittaren)

Game game (man postar en rad screenshots från spel och sedan ska de övriga gissa spelen, också här kan man köra med "hatt" men man kan också ha "free for all" där vem som helst, när som helst kan ladda upp en serie screenshots. Exempel

Gissa filmen/(eller varför inte spelet) via den tecknade bilden. Instruktioner för hur den leken går till hittas här. Även här kan man ha "free for all" om man så önskar.

Exempel på substanslösa spamlekar som inte bör godkännas (de flesta av er känner till hur de här lekarna fungerar, så ingen introduktion är nödvändig):

Personen under mig

Trivial Pursuit

Tre ord i taget

Räknelekar

Rollspel(?)

För att hålla rent och snyggt i forumet kan det vara bra om moderatorerna rensar trådarna t.ex. en gång i månaden, särskilt i lekavdelningen.

Om det är möjligt på ett IPB-forum bör medlemmar som bryter mot regler eller t.ex. spammar i loungen, förutom att få varningar i vanlig ordning, kunna stängas av ("bannas") endast från loungeavdelningen. Om flera personer spammar loss, t.ex. under en natt, tillämpas kollektiv bestraffning och loungen stängs för t.ex. en vecka. Tyvärr var detta inte möjligt på ett ipb-forum. =/

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vote 1: Ja!

Mycket välskrivet, tycker det är ett bra utgångsläge. Det är bara att debattera fram olika lösningar om nån inte håller med. Du får även med dem trådar som skulle vara självklara i loungen. Angående musiktips är det som du säger. Om det blir en lounge bör det bli strängare i Musiktips så att ingen t.ex. postar 10 tips i samma post, förekommer fortfarande ibland. Att Allmänt i så fall skulle bli mindre aktivt ser jag inte som ett så stort problem, vem har sagt att allmänt behöver bada i kvantitet? Bara det är seriösa inlägg att läsa så.

Vote 2:Nej!

Visst finns det massa alternativ, men jag gillar denna lyxfunktion. Det är bekvämt att slippa gå in på en utomstående sida om man vill ladda upp något. Möjligen kanske man kan sänka uploadgränsen ännu lite mera så att endast småbilder kan laddas upp, och då inte tar så stor plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står helt bakom förslaget. Enda problemet jag ser är att om t.ex. humortråden flyttas till loungen så kanske det inte blir helt klart hur humor ska postas i det allmäna forumet, eller om det ens är tillåtet. Man måste dra tydliga gränser mellan vad som är loungematerial och "seriöst" material, speciellt inom samma diskussionområde (som humor då).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote 1: Ja! Det blir trevligt med en loungeforum! Däe de efterlänktade mer seriösa forumlekar kan pågå mm.

Vote 2: Spelar ingen roll. Mina bilder liksom adrians bilder är alldeles för stora för att kunna laddas upp.

Hoppas på ett ja a mr H och mycket roliga och olika tävlingar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag röstar ju definitivt ja på den första, men vad menar du med fråga 2? Ska uploaden tas bort från samtliga forum eller bara loungen? Jag tycker det finns nackdelar med externa uppladdningssidor eftersom jag i många av mina seriösare poster (låt säga spelrecensioner) vill ha kvar bilderna säkert i tråden. Sen om det är bilder av allmänt intresse, till exempel "var hittar jag..." i ett GTA-forum så är det meningslöst att framtida medlemmar som söker svar bara kommer se en trasig bildlänk istället för en bild på 100 kB som knappast överbelastar servern.

- Vad är Trivial Pursuit i forumlekssammanhang?

- Varför kan inte rollspel godkännas?

- Kan "Hjälp! Jag har fastnat i detta rum, hur ska jag ta mig ut?"-trådar som bygger på tecknade bilder (Den bästa av dem alla: My Magical Skiing Adventure) få finnas? Alltså interaktiva historier (exempel) som Sianas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote 1: Ja!

Mycket välskrivet, tycker det är ett bra utgångsläge. Det är bara att debattera fram olika lösningar om nån inte håller med. Du får även med dem trådar som skulle vara självklara i loungen. Angående musiktips är det som du säger. Om det blir en lounge bör det bli strängare i Musiktips så att ingen t.ex. postar 10 tips i samma post, förekommer fortfarande ibland. Att Allmänt i så fall skulle bli mindre aktivt ser jag inte som ett så stort problem, vem har sagt att allmänt behöver bada i kvantitet? Bara det är seriösa inlägg att läsa så.

Vote 2:Nej!

Visst finns det massa alternativ, men jag gillar denna lyxfunktion. Det är bekvämt att slippa gå in på en utomstående sida om man vill ladda upp något. Möjligen kanske man kan sänka uploadgränsen ännu lite mera så att endast småbilder kan laddas upp, och då inte tar så stor plats.

Håller med dig på båda punkter.

- Vad är Trivial Pursuit i forumlekssammanhang?

Gissar på liknande "ställ-fråga-svara-på-frågan"-lek.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag röstar ju definitivt ja på den första, men vad menar du med fråga 2? Ska uploaden tas bort från samtliga forum eller bara loungen? Jag tycker det finns nackdelar med externa uppladdningssidor eftersom jag i många av mina seriösare poster (låt säga spelrecensioner) vill ha kvar bilderna säkert i tråden. Sen om det är bilder av allmänt intresse, till exempel "var hittar jag..." i ett GTA-forum så är det meningslöst att framtida medlemmar som söker svar bara kommer se en trasig bildlänk istället för en bild på 100 kB som knappast överbelastar servern.

- Vad är Trivial Pursuit i forumlekssammanhang?

- Varför kan inte rollspel godkännas?

- Kan "Hjälp! Jag har fastnat i detta rum, hur ska jag ta mig ut?"-trådar som bygger på tecknade bilder (Den bästa av dem alla: My Magical Skiing Adventure) få finnas? Alltså interaktiva historier (exempel) som Sianas.

Fråga 2, Hultenius skrev i Lekforum 2007 att "Uploadmappen som redan växer på tok för snabbt blir ännu större" om man inför såna här avdelningar. Därför kan det vara aktuellt att stänga av den funktionen. OM det går att stänga av uploaden endast i loungen är det naturligtvis en utmärkt kompromiss. Externa uppladdningssidor fungerar utmärkt och bilderna finns kvar (så länge man inte använder sig av skit som t.ex. beffo, no offence) OCH registrerar ett konto. Jag har använt photobucket sen cirkus 2005 och antalet dagar sidan har krånglat kan jag räkna på en hand.

TP går helt enkelt ut på att man ställer en fråga och när någon svarar rätt på den frågan får han ställa nästa fråga osv. Eftersom vi befinner oss på internet, var man snabbt kan leta fram svar på frågorna, förlorar en sån lek snabbt sin charm och grundidé.

Mja, man kan kanske tänka sig rollspel om de har en spelledare och de hålls seriösa. Dvs inga 2-raders-inlägg.

Ja, jag tycker interaktiva bildhistorier kan få finnas så länge de är hyfsat välgjorda.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart jobbat Umberto! Hoppas nu på ett riktigt svar av mister H, även om det är ett nej så ska han åtminstone svara (Gärna varför också) så det inte bara blir ignorerat det här nu efter allt ditt jobb.

Jag är positiv till ett loungeforum och har varit det ända sedan det kom på tal för första gången. (Som jag vet)

Vill väldigt gärna ha ett forum där man kan latja lite i bara, inte behöva vara jätteseriös hela tiden. Alltså, ett loungeforum.

Uploadfunktionen kan för min del tas bort. Laddar väldigt sällan upp någonting och de få gånger jag gör det så tycker jag att jag kan slösa ett par extra sekunder och klick på att leta upp en uploadsida.

Men går det att bara stänga av uploadfunktionen i loungeforumet så vore det inte helt fel, med tanke på de som faktiskt använder uploadfunktionen ofta.

Kort och gott;

Ja! Jag vill väldigt gärna se ett loungeforum här i vårat forum.

Ja, uploadfunktionen kan tas bort. Men går det att fixa så den bara spärras i loungeforumet så är det ett bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

med tanke på de som faktiskt använder uploadfunktionen ofta.

Speaking of which, kan man se statistik över vem som är värst? :P

Vote: Ja och [NO VOTE], om det går. Ska se...

Nein, det gick inte. Okej, väljer "nej" men med motiveringen att det bara ska tas bort från loungen.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Speaking of which, kan man se statistik över vem som är värst? :P

Det här är det enda jag kan hitta. Men då måste ju alla posta hur många MB just de är uppe i för att vi ska kunna jämföra.

You have used 18.34MB of 100MB

You have 296 attachments

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Herr Umberto har gjort en utredning över mina och säkert andras förväntningar. Man ska kunna vänta sig att forumiterna ska kunna hantera detta på ett seriöst sätt och om det går igenom vore det mer än roligt. Både för forumet och medlemmarna. Vi hoppas på det bästa!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...