Jump to content

Tobak


okka
 Share

Recommended Posts

Även om skulle vilja sluta så kan du inte, du är beroende - en svag människa.

Det handlar väl ärligt talat inte om att man är en svag människa? Det är ju bevisat att det finns något som gör människan som röker beroende till det. Kursiv text på något för att jag vet inte exakt vilken del det är, så ska inte chansa på något.

Fast om jag har fel, ursäkta en ignorant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar väl ärligt talat inte om att man är en svag människa? Det är ju bevisat att det finns något som gör människan som röker beroende till det. Kursiv text på något för att jag vet inte exakt vilken del det är, så ska inte chansa på något.

Fast om jag har fel, ursäkta en ignorant.

Nikotin.

Jag ser det som en svaghet att vara beroende av något, att inte kunna sluta fast man vill - då är man ju svag.

Mer läsning (ne.se):

Tobaksberoende

Tobaksberoende betraktas som jämställt med beroende av andra droger, t.ex. alkohol och kokain, och är i Sverige registrerat som en sjukdom. Den substans som ger upphov till beroendet är nikotin. I det första skedet av en persons tobaksbruk har nikotinet en giftverkan på centrala nervsystemet samt en viss dämpande verkan, liknande den av t.ex. hasch. P.g.a. hjärnans stora adaptationsförmåga sker snart en anpassning i nervsystemet så att det kan fungera normalt trots intag av nikotin. Förändringarna innebär att tolerans uppstår, dvs. man tål högre doser utan att må illa. Vissa rökare har ett dagligt nikotinintag som är så stort att det är i närheten av dödlig dos för en icke-rökare.

Nikotinets verkningar är mångfaldiga eftersom det påverkar kroppen, särskilt hjärnan, på många olika sätt. Tobaksrökning har hos vanebrukaren två till synes motsatta verkningar. Den aktiverar, piggar upp och ökar koncentrationsförmågan samtidigt som den lugnar och verkar avstressande.

Vid bristande tillförsel av nikotin (abstinens) uppstår inte bara sug efter tobak utan ibland också irritation, ilska, ökad aptit och viktökning, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, huvudvärk, trötthet, förstoppning, rastlöshet, sömnbesvär, yrsel och ångest. De flesta av dessa abstinenssymtom försvinner som regel inom någon månad. Vissa kvarstår dock betydligt längre, t.ex. tobakssuget, koncentrationssvårigheterna och den ökade aptiten.

Eftersom nikotin omsätts snabbt i kroppen behöver det tillföras ofta. Detta ofta återkommande behov gör att många vardagliga situationer fungerar som stimuli, väcker associationer till rökning och orsakar röksug. De bästa råden om hur man bäst bryter rökvanan handlar därför ofta om sätt att komma till rätta med dessa betingande samband, t.ex. att bryta vanan att röka efter måltider och kaffe, när man svarar i telefon osv.

[...]

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blev din avatar 90 px bred?

Välkommen tillbaka btw. :)

Mer än 10 pixlar kortare på höjden.

Fel.

När avatarstorleken höjdes från 60px (eller hur det nu var) så höjdes den först till 90x90 för att sen sänkas till 80x80. Epix har helt enkelt haft kvar den sen 90px-gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En femtedel av alla cancertyper är orskadade av nikotinintag (källa: NE), och risken är faktiskt ganska stor att DU drabbas. Jag drar till med en chansning att en cancerbehandling med cellgift/stålning/operation, läkarbesök och vad som nu krävs, kanske går på sisådär 500 000kr. Är detta pengar som du i framtiden kan tänka dig att betala för att få röka ett paket cigg om dagen?

Svaret på min fråga är med största sannolighet: nej, det är skattebetalarna som får bekosta det. Du behöver inte förklara dig, men du skFa veta att du är den för samhället skadligaste typen av knarkare...

Som jag har hört det så ska det bli billigare med läkarbesök eftersom det finns en väldigt stor del rökare

om vi nu säger 1 500 000 av 6 000 000, och alla röker 1 paket om dagen vilket inte alla gör utan MERA! eller mindre.

Staten tar en skatt på ungefär 50% som skall gå till sjukvården till lungcancer (har jag hört)

Och här kostar ett vanligt cigarett paket 3.80€ i medeltal, och det halverar vi så får man 1.90€

1.90 X 1 500 000 = 2 850 000€ X 365 = 1 040 250 000€ Och det sägs gå till sjukvården av personer med lungcancer, men men man vet aldrig >_< är kanske också en normal politisk lögn.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Jo, jag har fått smak för lite tobak. Nu menar jag lite då jag icke får bruka det ofta. Det skulle inte vara bra för min träning.

Hur som helst så har jag insett att ciggaretter inte är något vidare. Om man röker sällan så känns det fel att använda ciggaretter då man väl gör det.

Ciggariller låter mycket bättre. Vet dock ej vilken sorter som är bra. Det skulle vara nice med krämig cognac smak. Jag har funderat på någon av Ritmeester grejerna. Även Cafe Creme kanske skulle vara något. Någon som rökt någon av dessa sorter`och kan bedömma dem? Vad är bäst på ciggariller, filter eller utan filter? Ge gärna lite tips.

För övrigt så hittade jag en rätt så bra sida som dock är under uppbyggnad.: http://www.whiskycenter.se/Cigarrbutik/Cigarrbutik_Butik.htm

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slutade röka för 1 år sedan, nu röker jag på fest. Cigarr har jag bara testat nån enstaka gång, var nog nån billig partycigarr. Däremot testade jag någon himmelsk god ciggaril för inte så länge sedan, smakade vanilj, sött typ. Och till han som ville börja röka : Satsa inte på att bli beroende för fan, håll det till vissa tillfällen, du kommer ångra dig så inått helvete annars, tro mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ciggariller är farligare för lungorna. Om du tränar, snusa.

Snus är nog inget för mig. Usch.

Slutade röka för 1 år sedan, nu röker jag på fest. Cigarr har jag bara testat nån enstaka gång, var nog nån billig partycigarr. Däremot testade jag någon himmelsk god ciggaril för inte så länge sedan, smakade vanilj, sött typ. Och till han som ville börja röka : Satsa inte på att bli beroende för fan, håll det till vissa tillfällen, du kommer ångra dig så inått helvete annars, tro mig.

Precis. Jag vill ha några goda ciggariller med filter. Något som ger en smakupplevelse. Skulle knappast tvivla att betala cirka 170kr för en ask med tio stycken i.

Varför? Därför att jag endå bara kommer att njuta av dem vid speciella tillfällen. Några av mina kompisar tycker jag skall köpa Mentholcigg. Känns lite snåltarm att röka en Mentholcigg vid speciella tillfällen, som ligger flera månader efter varann. Jag tänker knappt förbruka 10st på ett år så..

FÖRSLAG TACK. GODA CIGGARILLER. EN SMAKUPPLEVELSE.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...