Jump to content

Regelförslag: Spoilers.


Henkibojj
 Share

Spoilers - ett regelbrott?  

99 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Dagens.

På grund av det stora lidande som medlemmar utsätts för när slutet eller andra viktiga saker i spel/film/bok/annan underhållning kommer upp till ytan genom att någon postar s.k. spoilers - antingen genom ren sadism eller genom obetänksamhet - bör det stiftas en forumregel för detta. Jag vet att det skapats en tidigare tråd om detta, men den är några månader gammal och nu inför GTA: IV med den n00b-storm som följer är det extra viktigt att införa denna regel. Startar därför en ny tråd, med poll för att göra tråden mer värdefull och mer demokratiskt avgörande.

Det finns med största sannolikhet ett antal spel/film/bokserier som innehåller "spoilerkänslig info", och det är viktigt att slutet/annan viktig info i serierna bevaras hemlig tills man själv läst/upplevt dem. Harry Potter är en serie som jag följt med stort intresse, och nu när sista boken finns på nätet är det ett antal sadister som gillar att förstöra.

De regler som forumet har ATM är bra allihopa, och deras huvudsakliga syfte är för allmän trivsels skull. Ingen vill ha personliga påhopp, spam eller offtopic. Men vill man verkligen få filmslut, bokslut, spelslut och annat avslöjat för sig? Med de nuvarande reglerna är detta fullt tillåtet. Jag kan tänka mig att någon medlem fått varning för en spoiler, men jag kan inte erinra mig om att det hänt. Även om det faktiskt har gjort det, är det inte på grund av forumets regler eller policy, utan enbart på grund av sunt förnuft hos admin ifråga. Tyvärr kan man inte alltid lita på moderatorers sunda förnuft, och viktigast av allt - medlemmar kan inte rapportera sadistiska spoilers till moderatorteamet eftersom det inte är ett regelbrott. Detta vill jag och förhoppningsvis de flesta övriga medlemmar ändra på.

Jag tänkte även ge exempel på hur spoilertags bör användas. Jag ger ett antal exempel på felaktiga inlägg, och avslutar med ett korrekt. Nu när vi fått spoilertags till forumet (kodning: [spoiler]Text[/spoiler] ger

Text

) bör dessa användas, på rätt sätt. Att spoilertagga ett helt inlägg är INTE rätt sätt eftersom man då inte vet vad texten handlar om, och även om man vet detta så är det enbart det allra hemligaste i texten man skrivit som bör markeras. Jag anväder Star Wars: Episode V som exempel. Läs på egen risk, men exemplet är så gammalt så du redan borde känna till hemligheten.


  • Felaktigt foruminlägg - spoilertaggar saknas helt.
    Luke Skywalker möter Darth Vader i en lightsaber-duell och får då veta något häpnadsväckande om sin fars död. När Luke besegrats i duellen avslöjar Vader att det inte är han som dödat Lukes far. Istället berättar han att det är han själv, Darth Vader, som är Lukes riktige far.
  • Felaktigt foruminlägg - spoilertaggar saknas helt, version 2. En "SPOILER!" räcker inte. All text syns ändå.
    *SPOILER!*
    Luke Skywalker möter Darth Vader i en lightsaber-duell och får då veta något häpnadsväckande om sin fars död. När Luke besegrats i duellen avslöjar Vader att det inte är han som dödat Lukes far. Istället berättar han att det är han själv, Darth Vader, som är Lukes riktige far.
  • Felanvänd spoilertag - markera INTE hela stycken. Då vet man inte vad texten handlar om.

    Luke Skywalker möter Darth Vader i en lightsaber-duell och får då veta något häpnadsväckande om sin fars död. När Luke besegrats i duellen avslöjar Vader att det inte är han som dödat Lukes far. Istället berättar han att det är han själv, Darth Vader, som är Lukes riktige far.

  • Felanvänd spoilertag - markera ALL viktig info. Notera sista meningen som är helt tagfri, och första meningen som taggar något oviktigt.
    Luke Skywalker möter Darth Vader i en

    lightsaber-duell

    och får då veta något häpnadsväckande om sin fars död. När Luke besegrats i duellen avslöjar Vader att det

    inte är han

    som dödat Lukes far. Istället berättar han att det är han själv, Darth Vader, som är Lukes riktige far.

  • Felanvänd spoilertag - missbruka inte spoilertaggen, då förlorar den sin funktion. När inlägg är fulla av spoilertags där de inte behövs, markerar läsaren hela stycket och får med både skit och riktiga spoilers utan att veta om det.
    Igår gick jag och

    köpte glass. BTW, det är Vader som är Lukes farsa.

    9n2csi93w5je.gif

    .

  • Korrekt använd spoilertag - den viktigaste infon markeras, inte hela stycken. Dessutom finns en beskrivning av spoilern medtagen så man vet vad spoilern gäller. Det är inget krav, men det är absolut att föredra.
    Luke Skywalker möter Darth Vader i en lightsaber-duell och får då veta något häpnadsväckande om sin fars död. När Luke besegrats i duellen avslöjar Vader att (spoiler: Lukes fars mördare)

    det inte är han som dödat Lukes far

    . Istället berättar han att det är (spoiler: Lukes far)

    han själv, Darth Vader, som är Lukes riktige far.

Hoppas detta får sadister och okunniga på bättre tankar. :teehee: Hoppas också att detta tas upp i admin-forumet för framtida regeländringar. Skulle regelförslaget accepteras, lånar jag gärna ut mina kodningsexempel till .

Gör det rätta - rösta ja!

Tack för mig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Om det är ett hederligt misstag borde man slippa undan. Men om man skriver utan att bara tänka (nej, inte samma sak som ett misstag) och det händer flera gånger i rad, eller om man gör det med flit eller helt enkelt skiter i att göra spoilers flr att man "inte orkar" eller "inte bryr sig" så borde man helt klart få en varning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får reda på en sak som du kommer få reda på senare i boken/spelet/filmen, med tanke på om du är intresserad och läser tråden om den/det filmen/spelet/boken. Spoilers är oundvikliga på forum.

Enda jag har att säga är, boo-fucking-hoo. Du kunde ha undvikit tråden, ditt fel. Idiotiskt förslag imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får reda på en sak som du kommer få reda på senare i boken/spelet/filmen, med tanke på om du är intresserad och läser tråden om den/det filmen/spelet/boken. Spoilers är oundvikliga på forum.

Enda jag har att säga är, boo-fucking-hoo. Du kunde ha undvikit tråden, ditt fel. Idiotiskt förslag imo.

Får jag då ställa frågan: Varför?

Varför slänger man ur sig texter som spoilerar slutet på en/ett bok/film/spel? Är det njutningen av att förstöra för den som absolut inte vill veta i förväg? Är det för att visa att man är jätteduktig på att få fram information om saker som ingen vet ännu? Eller är det bara för att man inte vet bättre?

Edit: Ja, jag ser gärna att en sådan regel införs.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur man skriver. Är det en nykomling som skriver spoiler bör admin/mod skicka ett PM om detta, men absolut inte ge varning. Samma om man skriver spoilertagen på fel sätt. Det spelar mindre roll hur man skriver dem. Du kan skriva spoiler över all text. Vissa säger ''Man blir nyfiken och vill titta'' ja, då har man sig självatt skylla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur man skriver. Är det en nykomling som skriver spoiler bör admin/mod skicka ett PM om detta, men absolut inte ge varning. Samma om man skriver spoilertagen på fel sätt. Det spelar mindre roll hur man skriver dem. Du kan skriva spoiler över all text. Vissa säger ''Man blir nyfiken och vill titta'' ja, då har man sig självatt skylla.

Är det en nykomling är det hans skyldighet att ta reda på vilka regler som gäller. Inte admins att berätta de för denne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nån måtta får det vara här!

Vi kan inte ha regler för allting. Dessutom är det ingen som orkar sitta och skriva in alla taggar så fort man diskuterar en film eller ett spel.

Sen kanske man inte tänker på det heller.

Diskuterar jag ett spel i en tråd så får jag vara beredd att jag kan stötta på spoilers, om det nu skulle vara så hemskt så får jag hålla mig ifrån tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha :o nej nej och åter nej!! Aldrig!!

Löjligaste idén på långa tider.

Nej, nån måtta får det vara här!

Vi kan inte ha regler för allting. Dessutom är det ingen som orkar sitta och skriva in alla taggar så fort man diskuterar en film eller ett spel.

Sen kanske man inte tänker på det heller.

Diskuterar jag ett spel i en tråd så får jag vara beredd att jag kan stötta på spoilers, om det nu skulle vara så hemskt så får jag hålla mig ifrån tråden.

Kunde verligen inte sagt det bättre själv. Bra Vice.!!

Redigerad av Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar på att ni kommer tänka "aja, detta var ju synd att jag fick reda på att [människa] dog och att det var [en annan människa] som dödade [människa]. Jaja, vad förväntade jag mig när jag gick in i tråden egentligen."

Jag tycker det låter som en bra regel.

EDIT: Om vi har en spoiler-tag kan vi ju lika gärna använda den också. Visst, många gör det, men människor skulle nog göra det mer (och smartare) om de visste att de kunde riskera en varning för det.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nån måtta får det vara här!

Vi kan inte ha regler för allting. Dessutom är det ingen som orkar sitta och skriva in alla taggar så fort man diskuterar en film eller ett spel.

Sen kanske man inte tänker på det heller.

Diskuterar jag ett spel i en tråd så får jag vara beredd att jag kan stötta på spoilers, om det nu skulle vara så hemskt så får jag hålla mig ifrån tråden.

"Jag har precis sett på *t.ex. beck*, det var en bra film och jag kunde absolut inte gissa att *namn* var mördaren."

Ett skräckexempel, visst, men jag skulle inte bli förvånad om någon skrev så här. Då är det enklare att bara *spoila* namnet och skriva dit att det är mördaren man spoilar.

Jag säger inte att man ska bli utslängd för att man säger att 4:e uppdraget i GTA 3 går ut på att döda en gubbe. Dock bör det resultera i varning om man upprepade gånger spoilar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...