Jump to content

Regelförslag: Spoilers.


Henkibojj
 Share

Spoilers - ett regelbrott?  

99 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Haha, det där var väl inte riktigt helt sant. Men visst, gärna regel!

Ditt exempel med Lost-tråden var dåligt, där vill jag att hela stycken ska spoilermarkeras för jag vill inte ha en endaste liten sak förstört för mig. Skriver man X och X åker hem så är det ju förstört ändå om man inte avslöjar allt.

Spoilermarkera allt och skriv vilket avsnitt det handlar om! :ermm:

I serier fungerar det utmärkt då man kan skriva "Spoiler om S54 E178:

Undrar just om det finns någon serie som har nått säsong 54. Samt med mer än 170 avsnitt per säsong.

"

VickeX: Han har ju redan sagt att just hans exempel kanske inte var 100% perfekta.

Men principen förstår ni ändå.

Ni behöver väl inte gå in så stenhårt på detaljerna i hans exempelspoilers då det var bara just exempel. Ni förstår ju som sagt principen i det hela.

Edit: justChris, jag tror inte att du måste skriva med just parantes och kursiv stil på pricken för att du ska slippa varning. Bara du har någonting som säger på ett ungefär var spoilern kommer hamna. Så man, som du säger, kan bedömma själv om man vill läsa spoilern eller inte. Hans exempel är ju bara exempel, förmodligen ingenting som man då måste följa om nu regeln skulle införas. Sålänge ditt inlägg innehåller spoilertaggar där det behövs och en beskrivning från var spoilern är så borde det ju tacklas som en godkänd spoilergömmare. Eller vad man nu ska kalla det.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Om man inte vill veta att Luke möter Darth Vader i en ljussabelduell och får reda på någonting då. :ermm: Då vet man ju redan att man ska få vera någonting ändå. Nja, jag är skeptisk. :blink:

Ska vi gå in på detaljer, tror du inte att det var uppenbart när man satte Episode V i DVD-läsaren att det skulle bli en lasersvärdsduell mellan de tu? Speciellt när framsidan, baksidan, DVD-menyerna och trailers inför filmen visar just den bilden. Anyway, det var bara ett exempel. Jag förstår att man inte ska skriva

A

dödar

B

eftersom man då vet att någon kommer döda någon. Så länge det finns någon som helst beskrivning av VAD man spoilar, räcker det. Och såklart ATT man taggar till att börja med.

Nattens tristess har också fått mig att vidga mina vyer en aning och fick mig att läsa 6-7 sidor av Papperskorgen. Det har sannerligen givit en del referensramar. Usch!

Haha, det där är alltid ett nöje i trista situationer! ;) För övrigt är det ju såklart inte regler som "du MÅSTE ha kursiv stil och inom parenteser" etc. Sånt skulle jag också sätta mig emot.

Sålänge ditt inlägg innehåller spoilertaggar där det behövs och en beskrivning från var spoilern är så borde det ju tacklas som en godkänd spoilergömmare. Eller vad man nu ska kalla det.

Just så. :P

Skulle editera min första post och finputsa exemplen nu när jag vet hur ni menar, men risken är att pollen försvinner/börjar om. Har hört många gånger att pollar är knasiga. Mina exempel är bara exempel, inga skrivna regler. Sätt spoiler där det behövs, helt enkelt, och sätt en liten beskrivning av VAD som spoilas. Det är allt jag begär. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Nej. Är det inom spoilertaggar får man skylla sig själv.

Spoilar man på jävelskap utan taggar kan vi kalla på piketen.

Va? Inom spoilertaggar? Problemet är ju att folk inte spoilertaggar just därför att det inte finns några regler som tvingar dem till det. Och det kommer bli värre i IV-delen av forumet när nykomlingar stormar in. Finns det ingen regel för det, lär de inte bry sig.

Piketen... är det inte NI eller MP du menar då? :ermm::blink:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är löjligt. Ett exempel är i denna tråden som jag gjorde http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=42307

Då kom en annan medlem och gnällde, men det stog varning fö spoilers från början.

Du varnade ju personligen inte om spoilers i just din tråd, så hur skulle han då kunna veta att det fanns spoilers där inne? Bara för att hela forumet är spoilervarnat? Så du menar alltså att folk som inte vill ha saker spoilade ska stanna utanför själva VCS-forumet bara för att det finns trådar där i med spoilers?

Det är ju helt åt fel håll, folk ska kunna gå in i VCS-forumet och läsa om VCS i olika trådar utan att behöva vara rädda för spoilers så fort man besöker en tråd. Eftersom du nu inte hade skrivit spoilervarning till din egen tråd, hur skulle han då veta att du vitt och brett rabblade upp händelser från inte bara VCS utan även från LCS? Så bara för att det står utanför forumet att det kan finnas spoilers där inne så ska man skylla sig själv om man råkar klicka sig in i en tråd som inte ens varnar för spoilers?

Hur jobbigt kan det vara att efter man har skrivit sin text, markera den och klicka på knappen "Insert: SPOILER" och sedan på "OK"?

Vart är världen på väg om folk inte kan kosta på sig två extra klick i en post för att göra det mer trevligt för folk som verkligen inte vill få spoilers rakt upp i ansiktet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är löjligt. Ett exempel är i denna tråden som jag gjorde http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=42307

Då kom en annan medlem och gnällde, men det stog varning fö spoilers från början.

Läs det eXotic skrev istället...

Vote. Ja. Det är väl lika bra det?

Redigerad av GTApimpfoolife
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med alla låtsasregler som finns överallt.

Nej.

Vadå "Nej" Skulle du tycka att det var kul om nån sa vad som kommer hända om du spelar nåt spel kollar på film läser nån bok? Och du tycker det är spännande så skulle du tycka om det var roligt att nån som sa precis vad som kommer hända skulle det vara kul då att fortsätta med spelet läsa kolla på filmen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte utveckla det lite, lät intressant.
Humortråden är väl ett gott exempel, även om dessa "regler" inte följs utav varken medlem eller admin.

Vadå "Nej" Skulle du tycka att det var kul om nån sa vad som kommer hända om du spelar nåt spel kollar på film läser nån bok? Och du tycker det är spännande så skulle du tycka om det var roligt att nån som sa precis vad som kommer hända skulle det vara kul då att fortsätta med spelet läsa kolla på filmen?
Jag röstar nej för straffande utav spoiler-reglerna som Henkibojj har varit gullig och lagt fram som förslag, inte att spoiler-taggarna ska försvinna helt och hållet. Jag tycker inte att man ska bli bestraffad för att man använder spoiler-taggarna på "fel" sätt, då kan man ju lika gärna skapa regler för nyttjande utav andra taggar som kan anndas i "spammande" syfte. Dessutom om det ska finnas ett enda sätt att använda spoilertaggarna, (Så som Henkan har lagt fram det t. ex.), så kommer det bli helkruxigt att veta om man gör det på rätt sätt, och sedan kanske man får en varning, för att man markerade ett par ord för mycket eller för lite, det är bara så... Synd.

Men nu ska jag gå och hoppa hopprep i min lilla spoilerfria värld där jag känner till allting som händer och inte behöver oroa mig för att jag ska bli nedstämd för att jag får veta vem som är min riktiga fader, om min bäste kompis blir förste prefekt, eller om min hamster någonsin kommer att vakna ur den eviga koma som den har fallit i, jag trivs där och alla är välkomna att på te-bjudning utan dess like med pompa och ståt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Humortråden är väl ett gott exempel, även om dessa "regler" inte följs utav varken medlem eller admin.

Jag röstar nej för straffande utav spoiler-reglerna som Henkibojj har varit gullig och lagt fram som förslag, inte att spoiler-taggarna ska försvinna helt och hållet. Jag tycker inte att man ska bli bestraffad för att man använder spoiler-taggarna på "fel" sätt, då kan man ju lika gärna skapa regler för nyttjande utav andra taggar som kan anndas i "spammande" syfte. Dessutom om det ska finnas ett enda sätt att använda spoilertaggarna, (Så som Henkan har lagt fram det t. ex.), så kommer det bli helkruxigt att veta om man gör det på rätt sätt, och sedan kanske man får en varning, för att man markerade ett par ord för mycket eller för lite, det är bara så... Synd.

Du har ju missuppfattat själva användandet totalt. Han sa ju att man inte behöver göra exakt på pricken som han.

Och självklart kommer du inte få någon varning (Än en gång - om förslaget skulle gå igenom) om du missar ett ord hit eller dit, eller om du råkade dölja för mycket.

Det är väl bara det att man över huvudtaget försöker använda taggarna istället för att bara skita i det, och använder dem på ett någorlunda korrekt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju missuppfattat själva användandet totalt. Han sa ju att man inte behöver göra exakt på pricken som han.

Och självklart kommer du inte få någon varning (Än en gång - om förslaget skulle gå igenom) om du missar ett ord hit eller dit, eller om du råkade dölja för mycket.

Det är väl bara det att man över huvudtaget försöker använda taggarna istället för att bara skita i det, och använder dem på ett någorlunda korrekt sätt.

Hm, okej då.

Men om det inte ska vara något man kan få varning för så behövs ju inte heller några regler, dock kan man ju göra en ("Ännu" mera "aktuell") tråd med alla regler samt uppmaningar om hur man ska skriva ett inlägg eller hur man skapar en tråd som inte räknas som spam, och sedan lägger upp den tråden i varje, eller åtminstone i de flest besökta, forumdelarna. Jag vet ett forum där en regel för spoiler åtminstone fanns (http://www.smosh.com/forums/) när jag var aktiv där, och folk blev bannade titt som tätt på grund utav felaktig användning (Och jag vet att det möjligtvis inte kommer att hända här), och jag vet att det finns en del (Till exempel Kebab) som brukar leka med spoiler-taggarna i ett vanligt inlägg.

Så jag tycker att istället för att införa en regel så kan man skapa en uppmaning till användandet, precis som man på en del campingar uppmanar gästerna till att inte spola ner pappershandukar i toaletterna.

Likzom vad är meningen med en regel om man inte kan straffas för regelbrottxxx?

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...