Jump to content

Regelförslag: Spoilers.


Henkibojj
 Share

Spoilers - ett regelbrott?  

99 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

känns lite surt om man får en varning fr att man glömer, inte vet om regeln eller att det finns spoler tags. okej, man ska läsa forumreglerna men vilka gör egentligen det?

Det är allas skyldighet att ha läst forumreglerna och minnas dem utantill. Minns man dem inte, får man helt enkelt titta på reglerna innan varendaste post, om så behövs. Reglerna är inte så svåra och dessutom är de ganska uppenbara.

Är det en nykomling är det hans skyldighet att ta reda på vilka regler som gäller. Inte admins att berätta de för denne.

W0rd.

Om det är ett hederligt misstag borde man slippa undan. Men om man skriver utan att bara tänka (nej, inte samma sak som ett misstag) och det händer flera gånger i rad, eller om man gör det med flit eller helt enkelt skiter i att göra spoilers flr att man "inte orkar" eller "inte bryr sig" så borde man helt klart få en varning.

Precis som alla andra regler kan man se mellan fingrarna, det hoppas jag att admins gör i lindriga fall. En felanvänd spoilertag där man markerat hela stycket är ju inget grovt regelbrott, det är alltså bara rättesnöre att göra som min modell. Man borde alltså inte få en varning bara för att man markerat ett helt stycke. Det jag ville visa med mina exempel är hur en spoilertag ska användas, det var ingen text som skulle definiera regelbrott.

Du får reda på en sak som du kommer få reda på senare i boken/spelet/filmen, med tanke på om du är intresserad och läser tråden om den/det filmen/spelet/boken. Spoilers är oundvikliga på forum.

Enda jag har att säga är, boo-fucking-hoo. Du kunde ha undvikit tråden, ditt fel. Idiotiskt förslag imo.

FEL. Jag kunde ha undvikit att klicka på länken, men det är ju inte det saken gäller. Du gav en länk som jag klickade på, eftersom Mervin redan pajat via MSN. Det kan du ju inte få varning för, men det tillhör allmänt hyfs att skriva "innehåller spoilers" eller liknande. Om du menar att du är rädd för att du skulle ha fått en varning i tråden du pratar om (ifall regeln fanns här och nu) så kan du sluta oroa dig eftersom du inte skrev ut i klartext själva spoilern.

"Du kunde ha undvikit tråden, ditt fel". Nej! Är det inte basic att man ska kunna gå in i en tråd och diskutera trådens handling utan att riskera att få hela skiten förstörd? Ditt och Vice.s argument är "Är du intresserad av tråden? Kul. Håll dig borta, för helvete. Det är ditt fel om du får spoilers spottade i ansiktet." :o Och säg inget annat, för det är så du menar.

Nej, nån måtta får det vara här!

Vi kan inte ha regler för allting. Dessutom är det ingen som orkar sitta och skriva in alla taggar så fort man diskuterar en film eller ett spel.

Sen kanske man inte tänker på det heller.

Diskuterar jag ett spel i en tråd så får jag vara beredd att jag kan stötta på spoilers, om det nu skulle vara så hemskt så får jag hålla mig ifrån tråden.

Varför? Om en tråd skapats för och av intresserade, varför ska de mest intresserade hålla sig därifrån? Skulle det vara så, skulle Harry Potter-tråden bara vara full med "VOTE: Läser inte Harry Potter ^_^ " och inga diskussioner, analyser, gissningar eller något annat alls. Tänk större! I alla forum finns det saker som kan spoilas. Om alla gjorde som du tycker, skulle ju inte bara Harry Potter-tråden utan i princip varenda topic som rörde ett spel, en film eller en bok vara full av ointresserade skribenter som inte har något att tillföra. Varför? Jo, de som verkligen är intresserade av trådens handling måste hålla sig borta för att idioter inte spoilertaggar. Tänk större! Hela din och Mordos inställning till spoilers underminerar hela forumet; ja rentav alla forum som diskuterar film, böcker eller spel. "Vill du inte riskera spoilers - håll dig undan" är en fullständigt idiotisk inställning eftersom inte en enda tråd i ett enda forum skulle vara av värde, eftersom intresserade måste hålla sig undan.

"Jag har precis sett på *t.ex. beck*, det var en bra film och jag kunde absolut inte gissa att *namn* var mördaren."

Ett skräckexempel, visst, men jag skulle inte bli förvånad om någon skrev så här. Då är det enklare att bara *spoila* namnet och skriva dit att det är mördaren man spoilar.

Jag säger inte att man ska bli utslängd för att man säger att 4:e uppdraget i GTA 3 går ut på att döda en gubbe. Dock bör det resultera i varning om man upprepade gånger spoilar.

Precis! Hur svårt kan det vara egentligen?! Lägg en spoilertag, använd med sunt förnuft, så slipper du förstöra för andra som troligen är grymt mycket mer intresserade än du som spoilar. Gör du det av ren jävelskap är det inte mer än rätt att en sån här regel stiftas, och att sadister sätts på sin plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Varför? Om en tråd skapats för och av intresserade, varför ska de mest intresserade hålla sig därifrån? Skulle det vara så, skulle Harry Potter-tråden bara vara full med "VOTE: Läser inte Harry Potter :o " och inga diskussioner, analyser, gissningar eller något annat alls. Tänk större! I alla forum finns det saker som kan spoilas. Om alla gjorde som du tycker, skulle ju inte bara Harry Potter-tråden utan i princip varenda topic som rörde ett spel, en film eller en bok vara full av ointresserade skribenter som inte har något att tillföra. Varför? Jo, de som verkligen är intresserade av trådens handling måste hålla sig borta för att idioter inte spoilertaggar. Tänk större! Hela din och Mordos inställning till spoilers underminerar hela forumet; ja rentav alla forum som diskuterar film, böcker eller spel. "Vill du inte riskera spoilers - håll dig undan" är en fullständigt idiotisk inställning eftersom inte en enda tråd i ett enda forum skulle vara av värde, eftersom intresserade måste hålla sig undan.

Huvud på spik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Huvud på spik.

Tackar! :o

Till er som fortfarande tvivlar, jag har ett exempel och en skrämmande vision som jag hoppas kunna undvika genom att få igenom detta lagförslag: Grand Theft Auto IV. Hur många här minns inte San Andreas-releasetiden då forumet översvämmades av småungar som inte följde regler, inte kunde stava och inte kunde hålla god ton utan att ständigt göra personangrepp och spamma? Vare sig ni vill det eller ej, en sån tid är framför oss igen. GTA IV kommer dra hit massvis med nya medlemmar, där en del kommer vara likadana som vid SA-tiden, men andra kommer etablera sig här och bli riktigt omtyckta. Nåväl. Det saken handlade om var spoilertags.

Skulle inte ni vilja ha möjligheten att fritt läsa omkring i IV-forumet utan att riskera att få seriens (troligen) absolut bästa spel förstört bara för att tolvårige "Nico_Bellic_1995" (med sin PS3 som rikemansfarsan införskaffat) totalt hänsynslöst postar spelslutet som kommer efter 200 speltimmar, när ni kanske samlat ihop pengar i ett halvår för att få råd med PS3+GTA IV? Skulle ni inte bli förbannade och innerligt önska att det fanns en regel som förbjöd ungsatarna att bete sig på det här viset? Sunt förnuft med spoilertags fungerar för det mesta hos äldre medlemmar som läst och lärt sig reglerna utantill, som varit medlemmar i fyra år, som lärt sig rim och reson, som lärt sig forumvett och -etikett, som lärt sig vad en varning innebär - men det fungerar inte hos nya medlemmar. I bästa fall har de intelligensen, men de har sällan eller aldrig erfarenhet av andra forum. Nya medlemmar behöver regler för att de ska "fostras" till seriösa, "laglydiga" medlemmar, så de inte spoilar vad som helst. Minns väl att skylten "Varning! Taskiga medlemmar blir avstängda!" inte fanns där utan anledning.

Nya medlemmar har inte alltid så sunt förnuft som vi äldre, och behöver regler. Rösta ja för ett bättre framtida forum!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den använder man ju alltid, tror att de flesta här bara andvänder prewiev post när det gäller lite längre inlägg, lätt att glömma.

Men... Jag syftade då på ditt senare uttal. "alt. att spoilertaggen inte funkar?" Det ser man ju så jävla lätt om man trycker på preview post.

Inte för att jag skulle förstå varför taggen helt plötsligt skulle sluta fungera, det låter inte troligt på något vis alls.

Och om man råkar missa något tycker jag att man får skylla sig själv, det är ju inte direkt så att chansen att reparera inte finns.

Edit: Läste igenom Henkis långa inlägg och kan inte annat än att fullständigt hålla med honom.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men... Jag syftade då på ditt senare uttal. "alt. att spoilertaggen inte funkar?" Det ser man ju så jävla lätt om man trycker på preview post.

Inte för att jag skulle förstå varför taggen helt plötsligt skulle sluta fungera, det låter inte troligt på något vis alls.

Och om man råkar missa något tycker jag att man får skylla sig själv, det är ju inte direkt så att chansen att reparera inte finns.

Edit: Läste igenom Henkis långa inlägg och kan inte annat än att fullständigt hålla med honom.

Där har du faktiskt en bra poäng!

Nu blev jag lite osäker här.. hmm..

EDIT: Nee, röstade JA iallfall! :o

Redigerad av 50 cent
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstod inte riktigt hur regeln ska styrkas (ska man varnas om man spoilar? (kanske står men har bara skummat lite i tråden)).

Jag röstade i alla fall NEJ med motiveringen att man i yttersta mån ska begränsa antalet regler som finns. Precis som det i verkliga livet bara ska finnas lagar då det absolut behövs.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstod inte riktigt hur regeln ska styrkas (ska man varnas om man spoilar? (kanske står men har bara skummat lite i tråden)).

Man ska varnas om man spoilar viktig info av ren jävelskap, och allra helst också om man inte bryr sig. Spoilertags är till för att användas, för allas bästa och största möjliga forumtrivsel. Ingen gillar (omärkta) spoilers, ändå är de fullt tillåtna ATM. Det vill vi ändra på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vafan, jag visste inte att Vader var Lukes farsa! :o

Förövrigt, ja, varna dem, men jag höll inte riktigt med om dina exempel. Jag skulle föredra det där hela infon döljs. Man kan skriva före vad det handlar om. För en som inte har sett det StarWars-avsnittet avslöjar din "korrekta" spoilertag fortfarande ganska mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men... Jag syftade då på ditt senare uttal. "alt. att spoilertaggen inte funkar?" Det ser man ju så jävla lätt om man trycker på preview post.

Inte för att jag skulle förstå varför taggen helt plötsligt skulle sluta fungera, det låter inte troligt på något vis alls.

Och om man råkar missa något tycker jag att man får skylla sig själv, det är ju inte direkt så att chansen att reparera inte finns.

Edit: Läste igenom Henkis långa inlägg och kan inte annat än att fullständigt hålla med honom.

Det är ju samma sak, använder man inte preview post regelbundet så kan man ju ändå inte se om spoilertaggen fungerar eller ej. Har också svårt att tro att den skulle gå sönder, men enligt Vice. så strulade ju :o för honom... eller hur det nu låg till med den saken. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vafan, jag visste inte att Vader var Lukes farsa! :o

Förövrigt, ja, varna dem, men jag höll inte riktigt med om dina exempel. Jag skulle föredra det där hela infon döljs. Man kan skriva före vad det handlar om. För en som inte har sett det StarWars-avsnittet avslöjar din "korrekta" spoilertag fortfarande ganska mycket.

Satt och tänkte på att den där "korrekta" spoilertagen inte var så bra trots allt.

Men jag är verkligen för det här. Även fast jag inte läser Harry Potter (vilket verkar vara en sak som många spoilar om just nu) så känner jag att dessa "spoiler-ungar" bör få någon sorts bestraffning för att dom förstör för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nödvändigt att skriva vad det är man spoilar innan Tag-en?

Jag syftar på:

... att (spoiler: Lukes fars mördare) ...

Det kanske stämmer att det beror på hur långt man har kommit ( i boken/filmen/spelet ) när man läser posten, men en spoiler är väl alltid en spoiler? Ifall ämnet eller situationen ( kapitel/sida/tidsangivelse/checkpoint/uppdrag ) redovisas i början av posten eller framgår på annat sätt är det nödvändigt? Eller rättare sagt riskerar man varning? Verkställs regeln omedelbart efter att förslaget genomförts eller bör man läsa igenom sina inlägg fort som satan och ändra där man ändra kan innan man åker dit?

Hursomhelst har jag enligt mig använt spoilertags på korrekt plats, men inte skrivit vad som spoilas innan.

Lite idéer som kom nu.

Bra initiativ annars! Kan inte säga att jag har stört mig på spoilers eftersom jag tycker jag får samma upplevelse ändå. Det kanske bara är jag och jag respekterar de som hatar det.

EDIT: Argh! Såg att det har diskuterats en del tidigare nu. Det är ändå en del småfrågor i det här inlägget så det kan vara kvar för det. Ber om ursäkt.

EDIT2: Jag känner en underton av förakt mot nya medlemmar som ignoranta smådjävlar med kniv. :o

Remember folks: Alla är inte tolv år och luktar kiss!

Redigerad av justChris
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att man bara ska skriva SPOILER och sen ska resten av inlägget vara gömt under svart. Möjligtvis att man skriver ungefär hur långt in i boken/spelet/filmen spoilern berör genom procentantal eller kapitel. Att man skriver små saker och sen mörklägger namnen har STORA brister.

T.e.x. om jag skriver X och X ska gifta sig. Jaha, då vet man att 2 personer kommer gifta sig. Redan nu så är det en spoiler. Även om jag inte har en bekräftelse på namnen, så kan jag andvända min slutledningsförmåga för att fatta vilka 2 personer det är. Och det är knappast något man kontrollerar, speciellt inte om man verkligen är intresserad av handlingen i denna historia, så kommer hjärnan automatiskt dra slutledningar och så vet man vilka det är som gifter sig, vare sig man vill det eller inte.

Hur kul är det? Så du spoilar fortfarande även om du mörklägger namnen.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju samma sak, använder man inte preview post regelbundet så kan man ju ändå inte se om spoilertaggen fungerar eller ej. Har också svårt att tro att den skulle gå sönder, men enligt Vice. så strulade ju :o för honom... eller hur det nu låg till med den saken. ^_^

Man behöver inte använda det regelbundet heller, bara just när man ska spoila så man ser att spoliertaggen "fungerar" så man slipper en varning. Det är ju på eget villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att man bara ska skriva SPOILER och sen ska resten av inlägget vara gömt under svart. Möjligtvis att man skriver ungefär hur långt in i boken/spelet/filmen spoilern berör genom procentantal eller kapitel. Att man skriver små saker och sen mörklägger namnen har STORA brister.

T.e.x. om jag skriver X och X ska gifta sig. Jaha, då vet man att 2 personer kommer gifta sig. Redan nu så är det en spoiler. Även om jag inte har en bekräftelse på namnen, så kan jag andvända min slutledningsförmåga för att fatta vilka 2 personer det är. Och det är knappast något man kontrollerar, speciellt inte om man verkligen är intresserad av handlingen i denna historia, så kommer hjärnan automatiskt dra slutledningar och så vet man vilka det är som gifter sig, vare sig man vill det eller inte.

Hur kul är det? Så du spoilar fortfarande även om du mörklägger namnen.

Håller med, i spoiler-horor-tråden hade ju Henki skrivit om när han blev spoilad den senaste HP-boken. Han nämner att x bildar familj med x följt av, varför de två? Där får jag ju en spoiler att några otippade kommer bilda en familj. Sedan ser jag även att Hogwarts får en ny rektor. Mycket bättre isåfall att skriva typ "Jag blev spoilad den senaste HP-boken igår :o^_^, saker som att

x bildar familj med x (men varför ska de göra det?) och att x blir ny hogwarts-rektor.

.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vafan, jag visste inte att Vader var Lukes farsa! :ermm:

Förövrigt, ja, varna dem, men jag höll inte riktigt med om dina exempel. Jag skulle föredra det där hela infon döljs. Man kan skriva före vad det handlar om. För en som inte har sett det StarWars-avsnittet avslöjar din "korrekta" spoilertag fortfarande ganska mycket.

På riktigt? Visste du inte det? Nåväl, du har haft 27 år på dig att ta reda på det eftersom filmen släpptes 1980. Det här är också en grej som nejsägare kanske är rädda för: att man måste spoilervarna precis allting om ett spelslut eller liknande. Sunt förnuft räcker, jag kan nästan - men bara nästan - skriva VCS-slutet häri utan att vara rädd för det. Spelet har varit ute ett tag, och de riktigt intresserade har redan klarat det, medan ointresserade inte bryr sig om att de får det spoilat.

Det finns ingen regel för "om saker är ett halvår gamla eller äldre så behövs inga tags", eller så. Där det är uppenbart att något är okänt för de flesta, sätter man en spoilertag. I Star Wars-exempelt antog jag att folk visste det redan - filmen är nästan trettio år gammal och det har gjorts otaliga parodier på scenen där det avslöjas. (För övrigt en av de bästa scenerna i filmhistorien, så jag lider med dig om att ha fått den spoilad. Sorry.)

Satt och tänkte på att den där "korrekta" spoilertagen inte var så bra trots allt.

Nej, den kanske var lite väl avslöjande, det medger jag. Men principen förstår ni ändå.

Är det nödvändigt att skriva vad det är man spoilar innan Tag-en?

EDIT2: Jag känner en underton av förakt mot nya medlemmar som ignoranta smådjävlar med kniv. :P

Remember folks: Alla är inte tolv år och luktar kiss!

Nej, inte nödvändigt, men att föredra. Man måste veta vad spoilern handlar om, annars markerar man för att få reda på det. Lost-tråden var (är?) full med inlägg helt svartmarkerade, då kan man inte föra en vettig diskussion utan att markera rubbet och ta risken. Det tycker jag inte är bra.

Nej, men du är ju själv ny medlem och

du känner väl hur du luktar?

Lol, nej, men du är en av få nya medlemmar som skriver korrekt, sakligt och håller dig till forumregler. Jag har inget emot nya medlemmar alls, men inför spelreleaser såsom SA eller IV så sjunker medelvärdet på intelligensnivån hos "nya medlemmar" avsevärt. Du var inte här vid SA-releasen, så du vet inte precis det scenario jag pratar om. Det dröjde nästan ett år innan jag satte foten i SA-delen. Då hade det lugnat sig.

Håller med, i spoiler-horor-tråden hade ju Henki skrivit om när han blev spoilad den senaste HP-boken. Han nämner att x bildar familj med x följt av, varför de två? Där får jag ju en spoiler att några otippade kommer bilda en familj. Sedan ser jag även att Hogwarts får en ny rektor. Mycket bättre isåfall att skriva typ "Jag blev spoilad den senaste HP-boken igår :blink:;), saker som att

x bildar familj med x (men varför ska de göra det?) och att x blir ny hogwarts-rektor.

.

Så jätteavslöjande var det inte, men jag förstår vad du menar. Kan vara mer försiktig.

Oavsett vad ni tycker om mina exempel, är de fortfarande bättre än att inläggen helt saknar spoilertags. Och utan regler, kommer ingen att använda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vad ni tycker om mina exempel, är de fortfarande bättre än att inläggen helt saknar spoilertags. Och utan regler, kommer ingen att använda dem.

Haha, det där var väl inte riktigt helt sant. Men visst, gärna regel!

Ditt exempel med Lost-tråden var dåligt, där vill jag att hela stycken ska spoilermarkeras för jag vill inte ha en endaste liten sak förstört för mig. Skriver man X och X åker hem så är det ju förstört ändå om man inte avslöjar allt.

Spoilermarkera allt och skriv vilket avsnitt det handlar om! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte nödvändigt, men att föredra. Man måste veta vad spoilern handlar om, annars markerar man för att få reda på det. Lost-tråden var (är?) full med inlägg helt svartmarkerade, då kan man inte föra en vettig diskussion utan att markera rubbet och ta risken. Det tycker jag inte är bra.

Nej, men du är ju själv ny medlem och

du känner väl hur du luktar?

Lol, nej, men du är en av få nya medlemmar som skriver korrekt, sakligt och håller dig till forumregler. Jag har inget emot nya medlemmar alls, men inför spelreleaser såsom SA eller IV så sjunker medelvärdet på intelligensnivån hos "nya medlemmar" avsevärt. Du var inte här vid SA-releasen, så du vet inte precis det scenario jag pratar om. Det dröjde nästan ett år innan jag satte foten i SA-delen. Då hade det lugnat sig.

Jo, det förstår nog förhoppningsvis de flesta att det måste framgå VAD det är man spoilar, och ha sen ha SpoilerTag efter det. Så länge man skriver vilket avsnitt/uppdrag/sida/kapitel det är man skriver om kan man ju själv avgöra ifall man har kommit så långt och vill läsa SpoilerTagen. Jag undrade bara ifall parantesen och den kursiva texten var en del av regeln, så ifall de inte användes så innebär det en varning. Jag hatar att bli bestraffad på teknikaliteter, därför ville jag framföra de oklarheter jag hade om regeln. Regeln i sig är dock en förträfflig en. Bra jobbat Henkibojj!

Jag minns själv med fasa hur det var på ett annat forum inför Black & White 2, dedikerat till just spelserien för liksinnade, så jag är mycket väl medveten om hur illa det kan vara. Där fanns det tyvärr ingen inbäddad funktion för SpoilerTags så man var tvungen att skriva " ***SPOILER****SPOILER**** " över och under och hoppas på det bästa. En kraftig underdrift vore att säga att det var ett system som kanske inte fungerade optimalt. Nattens tristess har också fått mig att vidga mina vyer en aning och fick mig att läsa 6-7 sidor av Papperskorgen. Det har sannerligen givit en del referensramar. Usch!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...