Jump to content

Tråden om tv-serier


KalleR
 Share

Recommended Posts

Jo, för du blir så mycket smartare av att veta vilken konstig sjukdom eller test dom ska göra på svenska istället som du ändå inte har en aning om vad det är.

Multipel Skleros, Multiple Sclerosis. Vad är det du fattar bättre?

Det där är skitsnack. Man fattar det man ska fatta.

Medicinsk engelska är inget man direkt lär sig i skolan. Och visst, man 'klarar sig' utan subtitles, men ofta missar man mycket. Några exempel på medicinska/anatomiska ord vars direktöversättning inte liknar svenskans.

Colon -

Tjocktarm

Appendix -

Blindtarm

Palate -

Gom

Achilles tendon -

Hälsena

Thorax -

Bröstkorg

Vascular spasm -

Kärlkramp

Ileus -

Tarmvred

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, för du blir så mycket smartare av att veta vilken konstig sjukdom eller test dom ska göra på svenska istället som du ändå inte har en aning om vad det är.

Multipel Skleros, Multiple Sclerosis. Vad är det du fattar bättre?

Det där är skitsnack. Man fattar det man ska fatta.

Jag ber om ursäkt, glömde nämna att det var engelska undertexter jag använde mig utav.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Medicinsk engelska är inget man direkt lär sig i skolan. Och visst, man 'klarar sig' utan subtitles, men ofta missar man mycket. Några exempel på medicinska/anatomiska ord vars direktöversättning inte liknar svenskans.

Colon -

Tjocktarm

Appendix -

Blindtarm

Palate -

Gom

Achilles tendon -

Hälsena

Thorax -

Bröstkorg

Vascular spasm -

Kärlkramp

Ileus -

Tarmvred

Utan att kolla på spoilers så viste jag vad 5 av 7 var. Colon och colonarea är alltid magen. Appendix, då jag själv är opererad för brusten blindtarm sitter det i. Palate, visste jag inte. Tendon vet jag är sena, Achilles, hmm achilles häl?! Thorax samma som colon. Thorax och thoraxarea. Det finns inte så många ställen där dom har ett "area" mer än i "kroppsdelen", dvs allt utom huvud, armar, ben. Vascular är kärl och spasm är kramp. Ileus visste jag inte.

Det är inte svårare än vad man gör det. Lyssnar man på vad dom faktist säger så fattar man ändå vilken del av kroppen dom kommer att undersöka. Dom brukar också oftast visa det på bilden också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, bra för dig. Men du talar som om det vore något självklart att kunna medicinsk engelska, vilket det inte är. Så varför racka ner på folk som väljer att se med subs?

Det har jag ju för fan redan sagt en gång innan. Du missar så mycket annat när du har en jävla text att läsa innan du kan kolla vidare på det som visas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Palate, visste jag inte. Tendon vet jag är sena, Achilles, hmm achilles häl?! Thorax samma som colon. Thorax och thoraxarea. Det finns inte så många ställen där dom har ett "area" mer än i "kroppsdelen", dvs allt utom huvud, armar, ben. Vascular är kärl och spasm är kramp. Ileus visste jag inte.

Föredrar subs framför att sitta och gissa på vad det är dom snackar om. Och i min mening så ger en översättning på ett ord - även om man inte förstår dess betydelse - mer än att bara höra ordet och inte förstå det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Föredrar subs framför att sitta och gissa på vad det är dom snackar om. Och i min mening så ger en översättning på ett ord - även om man inte förstår dess betydelse - mer än att bara höra ordet och inte förstå det.

Då har du tyvärr bristande kunskaper i engelska. Tala, läsa, skriva engelska.. Det ska varende skolelev kunna, men saken är den att du måste kunna tänka på engelska också. Jag förbannar inte folk som vill ha subs, men ni kan aldrig bortgå det faktum att den tid ni lägger på texten är tid ni förlorar på att titta på något annat. Oavsätt om det bara är ett "Ja" eller 2 fulla meningar med invecklade doktoriska termer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du tyvärr bristande kunskaper i engelska. Tala, läsa, skriva engelska.. Det ska varende skolelev kunna, men saken är den att du måste kunna tänka på engelska också. Jag förbannar inte folk som vill ha subs, men ni kan aldrig bortgå det faktum att den tid ni lägger på texten är tid ni förlorar på att titta på något annat. Oavsätt om det bara är ett "Ja" eller 2 fulla meningar med invecklade doktoriska termer.

Men du kan inte heller bortse från att du faktiskt inte förstår allt som sägs. Vad man värderar högst att missa är förstås olika från person till person, jag vill helst förstå allt som sägs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men du kan inte heller bortse från att du faktiskt inte förstår allt som sägs. Vad man värderar högst att missa är förstås olika från person till person, jag vill helst förstå allt som sägs.

Vad skulle jag missa som jag skulle förstå bättre på svenska? Jag anser mig själv behärska det engelska språket såpass bra att jag inte behöver textning alls. Sjukhus termer kommer jag inte förstå bättre på svenska i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skulle jag missa som jag skulle förstå bättre på svenska? Jag anser mig själv behärska det engelska språket såpass bra att jag inte behöver textning alls. Sjukhus termer kommer jag inte förstå bättre på svenska i vilket fall.

Jag kunde inget av de där orden AngryAxel räknade upp, och jag har ändå högsta betyg i engelska A, B och C. Jeez Stellhell, du måste vara grym..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inget av de där orden AngryAxel räknade upp, och jag har ändå högsta betyg i engelska A, B och C. Jeez Stellhell, du måste vara grym..

Mmm, mer ironi snälla.. Jävla tönt. Jo, du förtjänar det för denna gången.

Om du kollar så kunde jag heller inte alla orden Axel skrev. Mycket är dock självförklarande. Hör du det också tillräckligt många gånger så sitter dom. Sen skiter jag fullständigt i dina betyg, jag hade också MVG i Engelska C, inte fan bryr sig någon.

Sitt med text om du föredrar det. Jag tittar utan om jag kan. Varför förenkla saker när du faktist kan lära dig något? Ne, det är väl helt befängt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, mer ironi snälla.. Jävla tönt. Jo, du förtjänar det för denna gången.

Om du kollar så kunde jag heller inte alla orden Axel skrev. Mycket är dock självförklarande. Hör du det också tillräckligt många gånger så sitter dom. Sen skiter jag fullständigt i dina betyg, jag hade också MVG i Engelska C, inte fan bryr sig någon.

Sitt med text om du föredrar det. Jag tittar utan om jag kan. Varför förenkla saker när du faktist kan lära dig något? Ne, det är väl helt befängt.

Jag sitter och kollar på House just nu (s02e20) utan subs, just for the record. Men jag tycker faktiskt just House är ett undantag då subs kan vara bra, just för de fackliga termerna. Skulle aldrig behöva subs till Skins, Weeds eller någon annan serie jag följer. Men som sagt använder jag heller inte undertexter och både du och jag har MVG i Engelska C så kansek därför vi klarar det... =)

Alla är inte lika språkkunniga som vi dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter och kollar på House just nu (s02e20) utan subs, just for the record. Men jag tycker faktiskt just House är ett undantag då subs kan vara bra, just för de fackliga termerna. Skulle aldrig behöva subs till Skins, Weeds eller någon annan serie jag följer. Men som sagt använder jag heller inte undertexter och både du och jag har MVG i Engelska C så kansek därför vi klarar det... =)

Alla är inte lika språkkunniga som vi dock.

Tack för att du tog det så bra. Civilicerat. Inget illa menat, gillar dock inte förlöjliganden. :P

Folk som har någon som helst intresse av anime vet att dom brukar ta vissa ord som är svåra att förstå och lägga dom överst i bild med en förklaring. Detta skulle vara det enda jag skulle kunna gå med på. Ni finns det dock inte några sådana resurser någonstans, och jag ser hellre ett avsnitt utan subs och JFG på dom få orden jag inte skulle förstå om jag absolut inte kan lista ut det bara genom att titta. Ska dom undersöka hjärnan t.ex. och säger någon konstig sjukdom eller test så kan jag bara genom att titta förstå att det är hjärnan dom menar. Ser ingen anledning att faktist veta om det är hjärnröta eller hjärnhinneinflammation det faktist handlar om. Jag är mer ute efter att fallet ska lösas än vad ett visst test eller sjukdom heter.

Självklart har våra kunskaper inom engelska en viss del utav det att göra, men man ska inte utgå från någons betyg för det. Och som jag sagt innan, är man usel på engelska så får man använda subs.

Hela diskussionen är helt absurd från början! Jag säger att subs tar bort annan information pga. tiden det tar att läsa. Folk säger att subs är bra pga. det ena och det andra. Jag har aldrig sagt något alls om att subs är dåliga, subs är faktist väldigt bra, men det tar bort annan information. Och det är bara ren och skär fakta som ingen kan säga något annat om. Tid är tid och ända sättet att imotsäga det jag menar är om man skulle pausa bilden varje gång en rad med text kommer upp, vilket också är helt absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, har precis sett klart That '70s Show. Håller med Jacker, det måste vara en av de bästa komediserierna någonsin. Kändes allt lite vemodigt att se på sista avsnittet, har verkligen varit underhållande att kolla igenom alla avsnitt. Red Forman är helt otroligt oslagbar, klockrenare karaktär får man leta efter. Säsong 5 känns som den bästa säsongen, varför vet jag inte. (kanske för att avsnitten är döpta efter Led Zeppelin-låtar :D )

Men här finns ingen tid till sorg. Nya serier ligger och väntar. Funderar på följande:

Hustle - En brittisk serie om ett gäng som blåser folk på pengar. Fått bra betyg på IMDb. Någon som sett?

Seinfeld - En serie som jag verkligen älskar men bara har sett ströavsnitt utav. Skulle vara kul att kolla igenom alla (åtta) säsonger.

The Office - En till brittisk serie, finns dock i USA-version också om jag fattat rätt. Kommer ihåg att det sändes på SVT för flera år sedan och att jag gillade det lilla jag såg. Har allt liggandes på hårddisken dessutom, och det är bara 14 avsnitt.

... samt Lost som jag har tänkt titta om ett tag nu. Missade nämligen några avsnitt i slutet av S02/början av S03, och det skulle vara skönt att se igenom allt så man hänger med till 100%. Ett projekt för påsklovet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.

The Office - En till brittisk serie, finns dock i USA-version också om jag fattat rätt. Kommer ihåg att det sändes på SVT för flera år sedan och att jag gillade det lilla jag såg. Har allt liggandes på hårddisken dessutom, och det är bara 14 avsnitt.

Jag såg en hel första säsong. Av den brittiska, tror jag. Jag tyckte jättebra om det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Jag har kommit en bit in på säsong två av Scrubs. Jag börjar gilla det riktigt, riktigt mycket. :ph34r: Andra säsongen är hittills vassare än den första måste jag säga. Jag har flera gånger idag skrattat högt och ljudligt, till exempel när JD har fått

byxorna nerblötta och står och torker dem under handfönen

. Han står och funderar på hur "det brukade vara", då när Dr Cox

brukade skälla på honom.

Åh, vad jag skrattade när han står där och drömmer om hur

Cox brukade spraya ner honom med saliv.

:o Och det hela blev ju ännu bättre när han blir ertappad av Dr Kelso och ramlar handlöst bakåt! I luften greppar han febrilt efter något att hålla taget om.

:mf_doof:

En annan underbar scen är när Turk säger "Att man bara kan be Dr Kelso om saker endast eng ågng om året är löjligt. Jag ska fråga honom idag." Och så

kommer en skitsur Kelso in genom dörrarna och från ingenstans börjar han spöa på alla i korridoren medan han går framåt.

:teehee::wacko: Jag var tvungen att se det tre gånger i rad.

Jag älskar förresten Todd, han är nog skönast. :wub:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...