Jump to content

GTAsajten - Finansiering


Hultenius
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 170
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Här doneras ingenting så länge det inte finns en lounge-avdelning!! 08zu_858992_0.gif

Hehe, är det något du inte saknar är det uthållighet och envishet. Hur länge har du argumenterat för en ny sådan här forumdel nu? :P

Den här frågan är dock intressant på ett annat sätt. Om det nu skulle komma igång något donationssystem någon gång, skulle de som donerade få inflytande över vad som finns på forumet? Tycker definitivt inte att pengar ska styra hur det ser ut, och så illa tror jag inte Hultan har det med ekonomin heller. Men samtidigt man betalar väl för något man vill ha, och inte något man är halvnöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, är det något du inte saknar är det uthållighet och envishet. Hur länge har du argumenterat för en ny sådan här forumdel nu? :P

Den här frågan är dock intressant på ett annat sätt. Om det nu skulle komma igång något donationssystem någon gång, skulle de som donerade få inflytande över vad som finns på forumet? Tycker definitivt inte att pengar ska styra hur det ser ut, och så illa tror jag inte Hultan har det med ekonomin heller. Men samtidigt man betalar väl för något man vill ha, och inte något man är halvnöjd med.

Om betalande "kunder" får inflytande över sajten så är jag en som kommer dra direkt. Makt är inget man köper för pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om betalande "kunder" får inflytande över sajten så är jag en som kommer dra direkt. Makt är inget man köper för pengar.

Jag håller med dig, men jag undrar hur långt Hultenius skulle vara beredd att gå. Att medlemmar inte får några fördelar vad gäller varningar och banning har redan förklarats, samt att man får lite extra funktioner i sin Control Panel, men om donerande medlemmar skulle få mer inflytande på innehållet på forumet är inget som riktigt klargjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, är det något du inte saknar är det uthållighet och envishet. Hur länge har du argumenterat för en ny sådan här forumdel nu? :P

Ganska länge. :P

Men om jag säger så här, så som forumet drivs idag finns det ingen som helst orsak att betala något eftersom det enda som gör det här forumet bra är medlemmarna - och det är isf DE vi borde donera pengar till (Kebab: skriv din adress så skickar jag 1€ grin_896077_0.gif).

Själva forumet och grundadministreringen och framförallt "utvecklingen" av det har i princip stagnerat och stannat av sen länge. Jag tror att jag inte är ensam om att som medlem känna mig ganska maktlös vad gäller inflytande över hur forumet bör se ut; goda idéer och förslag ignoreras, sakliga frågor får aldrig ett svar, root-admin har i princip ingen insyn i vad som händer på forumet, över hälften av mod&admin-kåren är inaktiva, vissa personers lämplighet som admins kan ifrågasättas osv. osv. osv.

Om man betalar något vill man ju gärna få något för sina pengar och det skulle man inte få idag.

Jag är för övrigt strängt emot tanken att betalande medlemmar får mer inflytande än övriga iom att de betalar. Nej, i stället skall forumet konstrueras så att medlemmar gärna betalar eftersom man lyssnar till deras önskemål.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

En ny annonsör har tillkommit. Resultatet är en länksamling på 4-5 länkar längst ner på alla sidor. Trots det lilla utrymmet är förtjänsten minst lika stor som för google-reklamen, vilket gör det till en mycket bra deal (räknat i förtjänst per mm2).

Betalsystemet ska införas inom kort, men förmodligen hinner det inte komma igång före GTAIV-releasen. Innan profiluppgraderingar/donationer går igång ska ett "köptest" genomföras, något som förhoppningsvis kommer att uppskattas av vissa.

Möjligheten att dynamiskt byta plats på google-reklamen kommer också införas (ex: varannan vecka hamnar reklamen längst upp på sidorna, andra veckor längst ner på sidorna). Detta för att motverka "ad blindness".

Och om nu profiluppgraderingarna skulle gå fruktansvärt bra är det google-reklamen som åker först.

Men hoppas inte på för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter fint!

Hultenius, kan man inte slänga upp en bild på första sidan så att nya medlemmar inte möts av en vit tom trist sida som meddelar att gtasajten är nerlagd!?

Man kan väl ha en gtasajten logga med en hänvisning till forumet? Behöver inte vara nått märkvärdigt. Jag kan fixa fram nått om du vill. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hultenius, kan man inte slänga upp en bild på första sidan så att nya medlemmar inte möts av en vit tom trist sida som meddelar att gtasajten är nerlagd!?

Man kan väl ha en gtasajten logga med en hänvisning till forumet? Behöver inte vara nått märkvärdigt. Jag kan fixa fram nått om du vill. =)

Håller med till 100%! Tycker även att bakrunden borde bli blå igen så man känner igen sig litegrann, det är ju GTASajten, inget sjukhus! :) Vore kul om något gjordes innan GTAIV släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så ska donera vara helt valfritt och jag tycker att det räcker med att man får en stjärna bakom namnet eller nåt, inget märkvärdigt!

Kommer att donera, givetvis, men vägrar att ha en stjärna eller likande. Tycker det är fel att det blir en status grej då vissa har råd att donera medans andra inte har det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att få någon stjärna eller liknande vid namnet eller i sina profiler, och att bli uppdelad i silver, guld och ultimate samt att få några ikoner är jag också hårt emot.

Någon belöning så som större utrymme för PM, mindre tid mellan två inlägg, förbättrad search flood och högre upload, gärna. Men som sagt, inget som är synligt för andra medlemmar. drcnbfy7rwzt.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med att få någon stjärna eller liknande vid namnet eller i sina profiler, och att bli uppdelad i silver, guld och ultimate samt att få några ikoner är jag också hårt emot.

Någon belöning så som större utrymme för PM, mindre tid mellan två inlägg, förbättrad search flood och högre upload, gärna. Men som sagt, inget som är synligt för andra medlemmar. drcnbfy7rwzt.gif

Så länge det inte gör att man får inflytande över sidan så är det helt ok med mig. Det kommer förmodligen sporra folk att sponsra mer och mer vilket vi borde vilja??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Donationer får inte medföra en motprestation (vilket en stjärnmarkering kan räknas som).

I annat fall är det försäljning av tjänst vilket är momspliktigt.

Nu är det väl inget större problem eftersom det mesta kommer gå via SMS ändå (moms dras i mellanledet och förtjänst betalas ut i form av lön).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Donationer får inte medföra en motprestation (vilket en stjärnmarkering kan räknas som).

I annat fall är det försäljning av tjänst vilket är momspliktigt.

Nu är det väl inget större problem eftersom det mesta kommer gå via SMS ändå (moms dras i mellanledet och förtjänst betalas ut i form av lön).

Skulle det vara möjligt att göra så att folk som donerar pengar får sitt namn i onlinelistan skrivet i guld i en månad efter donation, så att folk vet att denne hjälpt till att hålla forumet uppe, utan att ge denne person en stor statushöjning?

Sedan kan tankarna om att ändra det visuella för personer som betalar för profiluppdateringar tas bort och då att bara funktionerna tillkommer, så att ingen status-höjning sker pga detta (Förutom eventuella donatörer, som då skänker pengar till dig utan att få någonting alls själv, som t.ex sitt namn i guld i en månad efter donation, bara så att folk vet, och kanske uppmärkssammar möjligheten till donation ännu mer).

Bara några tankar dock.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en del köper profiluppgraderingar för nått så enkelt som en annan färg i onlinelistan så är det bara en bra sak. Jag vet inte vilken effekt det har på andra medlemmar men det ska absolut inte tolkas som en "status-höjare", dvs att en medlem är bättre/värd mer än en annan.

Därför finns det ju också en poäng att hålla donationer "hemliga", då kan man aldrig hävda att man stött sidan mer än någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en del köper profiluppgraderingar för nått så enkelt som en annan färg i onlinelistan så är det bara en bra sak. Jag vet inte vilken effekt det har på andra medlemmar men det ska absolut inte tolkas som en "status-höjare", dvs att en medlem är bättre/värd mer än en annan.

Därför finns det ju också en poäng att hålla donationer "hemliga", då kan man aldrig hävda att man stött sidan mer än någon annan.

Alltså... >_< Det värsta jag vet är att forumet skulle bli en enda blingplats. Ett guldigt namn i onlinelistan (men inte i själva trådarna) kan jag gott och väl tänka mig. Men att det ska synas var man än är på forumet att folk har donerat eller inte, det blir inget snyggt och propert.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en del köper profiluppgraderingar för nått så enkelt som en annan färg i onlinelistan så är det bara en bra sak. Jag vet inte vilken effekt det har på andra medlemmar men det ska absolut inte tolkas som en "status-höjare", dvs att en medlem är bättre/värd mer än en annan.

Därför finns det ju också en poäng att hålla donationer "hemliga", då kan man aldrig hävda att man stött sidan mer än någon annan.

Riight. Tänkte kanske lite fel om donatorerna. Men det verkar ju som om folk tycker att man inte ska få en färg för att man köpt en profiluppgradering heller, av samma anledning.

Edit @ Vice.'s

Hultenius, kan man inte slänga upp en bild på första sidan så att nya medlemmar inte möts av en vit tom trist sida som meddelar att gtasajten är nerlagd!?

Man kan väl ha en gtasajten logga med en hänvisning till forumet? Behöver inte vara nått märkvärdigt. Jag kan fixa fram nått om du vill. =)

Jag instämmer. Någonting sånt här kanske?

imkb83r20mqv.png

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att man inte behöver FÅ något överhuvudtaget genom att donera, man donerar helt enkelt bara för att man gillar forumet. Inga speciella utmärkelser, inga stjärnor, inga färger, ingenting. Då skulle t.o.m. jag kunna tänka mig att skänka en slant.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...