Jump to content

Fallout 3


Umberto
 Share

Recommended Posts

Trisst trailer...

Vet man om trean kommer behålla tur-spelläget (med actionpoints), känns kanske inte som att det hör hemma i ett ett modernt spel men jag kommer iaf sakna det. Rollspelskänslan i de gamla falloutspelen är så grym!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bestämde mig för att lira lite Fallout2 tidigare idag (det var åratal sen jag spelade senast) och förundrades över hur jäkla bra det var! Hoppas de behåller den oslagbara humorn till trean!

Jag störde mig dock lite på att bara för att jag slog ihäl en kvinna i första staden i ett ödsligt hus (jag hade till och med stängt dörren), så är hela byn aggressiv mot mig efter det så det är omöjligt att få uppdrag. Jag kommer inte ihåg om det lugnar ner sig efter ett tag om jag återvänder, eller är jag hatad där för alltid?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bestämde mig för att lira lite Fallout2 tidigare idag (det var åratal sen jag spelade senast) och förundrades över hur jäkla bra det var! Hoppas de behåller den oslagbara humorn till trean!

Det har de sagt att de inte ska göra. De tyckte det flippade för mycket med humorn i 2:an så 3:an ska vara mer jämn som 1:an var. De sa också att de måste köra skämten på sitt sätt för det blir bara fel om man försöker härma någon annans humor. Så vi ska nog inte vänta oss några löjliga skämt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en aning offtopic men jag tyckte inte att det behövdes en ny topic eller en uppdragning av en gammal.

För någon vecka sen kände jag att jag ville spela Fallout igen så jag ringde min kompis. Han sa att han hade tappat bort ettan och tvåan men att jag kunde komma över och hämta Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Jag kommer ihåg att jag har spelat det förut men frågan är vart i spelserien den här blev släppt. Var det någonting som kom efter tvåan och vad är det igentligen för skillnad?

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en aning offtopic men jag tyckte inte att det behövdes en ny topic eller en uppdragning av en gammal.

För någon vecka sen kände jag att jag ville spela Fallout igen så jag ringde min kompis. Han sa att han hade tappat bort ettan och tvåan men att jag kunde komma över och hämta Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Jag kommer ihåg att jag har spelat det förut men frågan är vart i spelserien den här blev släppt. Var det någonting som kom efter tvåan och vad är det igentligen för skillnad?

Tactis har ett helt annat spelsystem. (d.v.s inte bra) Mer ett skjuta-allt-som-rör-sig-spel.

Det kom efter 2:an.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en aning offtopic men jag tyckte inte att det behövdes en ny topic eller en uppdragning av en gammal.

För någon vecka sen kände jag att jag ville spela Fallout igen så jag ringde min kompis. Han sa att han hade tappat bort ettan och tvåan men att jag kunde komma över och hämta Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Jag kommer ihåg att jag har spelat det förut men frågan är vart i spelserien den här blev släppt. Var det någonting som kom efter tvåan och vad är det igentligen för skillnad?

Tycker BOS var ett av de bättre Fallout-spelen. Dock har jag aldrig varit en tålmodig människa så det spelsättet passar mig bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite info från GameInformers nya tidning där de har spelat en timme av ett demo:

he article is based on an hour long demo GI was given. I'll list the high points

- Game runs on an evolved version of the Oblivion engine. Third person view has been reworked since the verdict was that the Oblivion version sucked balls.

- Game starts with your birth and your mother's death in a vault hospital. This is essentially the character customization part of the game. Your father hands you up to have your DNA analyzed and you get to pick out all your character traits. Your dad takes off his mask to reveal similar traits to the ones you picked.

- You grow up in the vault and as you grow you get your first book titled "You're Special" which allows you to choose you baseline stats for each of your 7 primary aptitudes. You'll also get your first weapons and wrist computer (menu) as you get older you'll take tests to determine the initial layout of your skills and traits.

- Every aspect of character creation is based on S.P.E.C.I.A.L. system. Of your 14 skills you can tag 3 to grow at a faster rate than the rest as you level up.

- Battle system is called the Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.). The article states. "While you'll certainly be able to tackle enemies in real time using first person shooting, V.A.T.S. lets players pause time and select a target at their leisure". Battle system still uses action points, but once you've used them up you'll still be able to fight targets in real time while they charge back up.

- Game is still violent and gory. One of the featured screens is of a guy's head exploding in super gory detail. Apparently all gory deaths in the game will be in slow motion.

- More than one way to play the game. Go balls out and kill people, or sneak past situations, or perhaps talk your way out of situations.

- Enemies can target you just like you can target them, so you can get injured in very specific points on you body. This is in addition to an all new health/radiation system. This new system has you measuring how radiated certain things (like water) are and how they affect you when you consume them.

- Karma system returns

- XP based system, most XP comes from quests

- Level cap is 20

- 9 - 12 possible endings based on your actions in the game

- No level scaling like oblivion, you walk into a high level area, you die horribly.

- There are NPC's you can hire, but this is not a party based game.

Källa

- Game runs on an evolved version of the Oblivion engine. Third person view has been reworked since the verdict was that the Oblivion version sucked balls.

Bra att de har fixat det. TPV var rätt klantigt i Oblivion.

- Game starts with your birth and your mother's death in a vault hospital. This is essentially the character customization part of the game. Your father hands you up to have your DNA analyzed and you get to pick out all your character traits. Your dad takes off his mask to reveal similar traits to the ones you picked.

- You grow up in the vault and as you grow you get your first book titled "You're Special" which allows you to choose you baseline stats for each of your 7 primary aptitudes. You'll also get your first weapons and wrist computer (menu) as you get older you'll take tests to determine the initial layout of your skills and traits.

Det där låter ricktigt coolt. B) Ett smart och underhållande sätt att göra karaktären på. :)

Och vad kul. :P Man får alltså följa sin egen uppväxt medans man gör karaktären till sin egen. :D

- Every aspect of character creation is based on S.P.E.C.I.A.L. system. Of your 14 skills you can tag 3 to grow at a faster rate than the rest as you level up.

Låter som det ska. Lite få skills kanske men samtidigt så hade de gammla Fallout en massa onödiga.

- Battle system is called the Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.). The article states. "While you'll certainly be able to tackle enemies in real time using first person shooting, V.A.T.S. lets players pause time and select a target at their leisure". Battle system still uses action points, but once you've used them up you'll still be able to fight targets in real time while they charge back up.
En form av hybrid??? Jag fattar inte. Man spelar turordningsbaserat med actionpoints men kan fortsätta slåss i FPS efter actionpoints tar slut? Betyder det att man bara kan pausa och sikta in sig när man har actionpoints eller?

Och man spelar annars i Third Person?

Så länge det blir bra och spelet blir roligt att spela så är det huvudsaken. Bara det inte blir krongligt med allt shiftande.

- Game is still violent and gory. One of the featured screens is of a guy's head exploding in super gory detail. Apparently all gory deaths in the game will be in slow motion.

Hahah... gory som de lovade. :D Men slow mo? Får väl se hur det ser ut sen. Fast jag hoppas att de gör så det bara blir i slow mo ibland.

- More than one way to play the game. Go balls out and kill people, or sneak past situations, or perhaps talk your way out of situations.
Annars hade det inte varit Fallout 3. :shifty:

- Enemies can target you just like you can target them, so you can get injured in very specific points on you body. This is in addition to an all new health/radiation system. This new system has you measuring how radiated certain things (like water) are and how they affect you when you consume them.

Det där låter coolt. Som det ska vara. En liten förbättring av det gammla systemet.

- Karma system returns

- XP based system, most XP comes from quests

- Level cap is 20

- 9 - 12 possible endings based on your actions in the game

- No level scaling like oblivion, you walk into a high level area, you die horribly.

Väldigt självklart. 20 låter lite lågt (Var det inbte 30 innan?) men samtidigt så tar man sig oftast inte så högt.

Och det hade inte varit Fallout 3 utan en massa slut om man gör något fel eller anorlunda. <_<

Bra att de inte har level scaling. Det som passar Oblivion passar nödvändigtvis inte här. Man ska inte kunna ge sig på Supermutanter direkt utan det ska man få förberädda. ;)

- There are NPC's you can hire, but this is not a party based game.

Hmm, vet inte hur jag tycker om det. Jag vill ha följeslagare som i de tidigare spelen. Hoppas det inte blir en massa grejs med lön och sån skit.

Allt ihopa låter jättebra. Men stridsystemet fattar jag inte ricktigt. Vill ha det bättre förklarat innan jag bestämmer mig för hur jag tycker om det.

Hoppas att Super Play förklarar det bättre nästa månad när de skriver om sitt demo.

Men annars så låter det som det ska. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För någon vecka sen kände jag att jag ville spela Fallout igen så jag ringde min kompis. Han sa att han hade tappat bort ettan och tvåan men att jag kunde komma över och hämta Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Jag kommer ihåg att jag har spelat det förut men frågan är vart i spelserien den här blev släppt. Var det någonting som kom efter tvåan och vad är det igentligen för skillnad?

Skillnaden är att spelet är en katastrof på alla möjliga sätt, och jag är rädd att Bethsoft är inne på samma spår med trean. Det känns ofattbart att Bethesda kan göra om misstaget, bla. med att Brotherhood of Steel verkar ha blivit en helt annan sorts organisation helt plötsligt, men de kunde väl inte motstå frestelsen att dra en sorts parallell mellan Paladin och allt det där och Fighters Guild blablabla i Oblivion. 14-åringarna ska ju ha sitt.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...
Har aldrig spelat dom spelen. :) Är det feta cliffhangers i slutet av varje spel så man måste spela dom först eller kan man börja på trean?

Ettan och tvåan gjordes av en bra spelutvecklare, och båda är två av världens bästa spel genom tiderna. Trean såldes och görs av en äcklig utvecklare (de gamla utvecklarna sa att det kändes som att sälja sitt barn till en våldtäktsman eller likannde).

Detta företag som gör trean har även missat elementära delar av storyn, som gör att fansen gråter åt det hela.

Så ja, jag skulle nog säga att trean är ett annat spel helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig spelat dom spelen. :) Är det feta cliffhangers i slutet av varje spel så man måste spela dom först eller kan man börja på trean?

Såvida du inte är:

A ) grafikfetischist

eller

B ) lite halvdum sådär

...så bör du spela Fallout 1+2. Toppenspel!

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan börja och spela 3:an utan att spela de första 3 spelen först. Medans Fallout 1-2 har ren koppling till varandra så verkar Fallout 3 vara helt fristående. Men jag, precis som andra före mig, rekomenderar starkt att du spelar de första 3 spelen innan för att få den fulla upplevelsen av Fallout-storyn (men de har ett helt annat stridssystem).

Jag håller själv på att spela genom dem igen inför Fallout 3. :)

Ettan och tvåan gjordes av en bra spelutvecklare, och båda är två av världens bästa spel genom tiderna. Trean såldes och görs av en äcklig utvecklare (de gamla utvecklarna sa att det kändes som att sälja sitt barn till en våldtäktsman eller likannde).

Detta företag som gör trean har även missat elementära delar av storyn, som gör att fansen gråter åt det hela.

Så ja, jag skulle nog säga att trean är ett annat spel helt enkelt.

De som gör 3:an är samma som gör Elderscrolls spelen (bla. Daggerfall, Morrowind, Oblivion) hur menar du att de är äckliga? Eller du kanske inte gillar Elderscrolls spelen?

Iallafall, storyn har de väl inte missat med så värst? Den är lovad att vara i samma still som orginalöet. Det är snarare gameplay som de gör om och får fans att bli oroliga.

Sedan så sa de inte att det var som att sälja sitt barn till en våldtäcksmann utan de sa att det kändes som att deras exfru hade sålt deras barn när rättigheterna såldes för de fick inget att säga till om och det Fallout 3 som de hade hållt på med innan blev nedlaggt.

I grunden så är det samma spel som de första 3 spelen fast med ett helt nytt spelsystem. Typ som att göra ett Final Fantasy Action-RPG eller ett HALO-strategi spel.

Fallout 3 kommer vara mer som Biowares RPG med halvt turordningsbaserat. Typ Mass Effect.

Jag måste erkänna att jag är inte heller så värst glad över hur de gör om stridssystemet och jag kan inte riktigt fatta hur det fungerar men de som har testat det har skrivit en massa bra om spelets nya stridsystem så man får väl helt enkelt försöka vara öppen och vänta till man får se resultatet själv.

Utseendemässigt så ser det jäkla snyggt och coolt ut och allt jag läser om spelet får mig att bara längta mer och mer för mycket låter riktigt jäkla bra. Jag ser också fram mot att få utforska Fallout-världen i Third-person med underbar grafik.

Som sagt, det är igentligen bara stridssystemet jag är tveksam till men alla säger att det är inte som ett FPS alls utan mer som ett RPG så vi får helt enkelt se. :mellow:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länken jag har postat innan är bra läsning.

Jag började gråta när jag läste det här för ett halvår sedan.

Their powered armor gleaming, a squad of knight-like soldiers begins to drop your would-be killers.... offers for you to come along as she and her fellow Brotherhood of Steel members clear out more mutants.

Själv är jag rätt trött på supermutanterna, men jag tillhör ju inte direkt målgruppen så...

Reaktorer i bilarna..., taktiska kärnladdningar...?

Jag reagerade även på hur mycket Bethesda verkar ha överdrivit så ytliga saker som atomparanoian och art deco. Det pekar ännu mera på att de är inkompetenta och desperata.

Ärligt talat skrev jag mina första arga inlägg bara efter att ha kollat på den första bilden på en "SUPER MUTANT!!!". Resten skrev jag efter att ha läst hela.

Jag har inget förtroende för Bethesda sedan TES: Oblivion. Men jag har redan sagt min åsikt om det spelet hundra tusen gånger redan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...