Jump to content

Playstation Portable


VickeX
 Share

Recommended Posts

HAHAHAHAHA! :lol:

"KÖPER DEM FÖR HELVETE" :lol:

Jag har då aldrig stött på någon sådan idiot, tur är väl det. Eller så förklarar jag bara så otroligt bra att de kan följa mina små guider till success utan att ens hinna verka dumma. :P

Kebab: Om Henki skulle börja skrika åt dig så vet du vart du kan vända dig. evilgrin39_745831_0.gif

Hehe, det kan bli en klassiker på forumet, precis som "munkar" eller "Det ska vara rätt jobbigt, har jag hört. :( " :P

Förresten är det sällan jag surar till varken IRL eller på MSN, det är bara kompletta idioter som jag blir sur på. Kebab är nog in the safe zone :)

Kan du kasta en hjälpa hand hit då är du snäll. Sitter i kläm. Har 3.52 nu, doh. Och jag skulle gärna vilja ha en länk till en guide eller om du kan skriva en lite snabbt. Uh, detta känns omöjligt. Massa konstiga krumelurer dom babblar om hela tiden. :ermm:

Dessvärre kan du inte göra mycket alls om du har 3.52, det är en jäkla otur. Det enda du kan hoppas på är att det nån gång i framtiden går att fiffla med 3.52 tills det nedgraderas till 1.5. Det enda du ska göra nu är att låta bli att uppgradera.

Hm, det låter inte så farligt. Value Pack = 2 GB minneskort, eller? :shifty:

Skönt, då behöver jag inte vara rädd för att ställa frågor, då.

3ng4mct07f.png

Hmm, 2 GB i value pack? Det var nåt nytt. Väldigt generöst också med 2 GB-Value för bara 1690 spänn. Förr var det 32 Mb som gällde.

Som jag trodde då. För det är väl inget annat som skiljer den från Basic?

I vilket fall. Att kunna spela spel från minneskortet är ett krav för mig. Men om jag har förstått det rätt så kommer jag att behöva i alla fall en skiva av något slag för att ens kunna flasha? :D

Jo, mellan Basic och Value är det en jäkla skillnad. (Eller var förr - jag blev osäker när 32 Mb bytts till 2 Gb :wacko: ).

Basic - Bara PSP, batteri och laddare. Inget annat. Jo, utom en DemoDisc, en putsduk och lite instruktionsböcker. Köp inte.

Value - PSP, batteri, laddare, Demo Disc (såklart), fodral, handledsrem, 32 Mb (2 Gb var som sagt nytt för mig, har inte hört talas om det förr) kort, musikfjärrkontroll (sladd, alltså), samt ett par crappiga hörlurar. Köp detta och köp till ett billigt 4gigskort på datorbutiken.com för ca 500 spänn. Det kommer vara värt det.

Giga - Som Value, fast 1 Gb (numera också?) kort istället för 32 Mb. Minus handledsremmen dessutom. Köp inte.

Sen för din andra fråga: Nej, inte nödvändigtvis. Om du plockar ett paket från spelhyllan och tittar noga på streckkoden, ser du en bokstav. För att du ska kunna nedgradera utan varken LCS eller Lumines, ska denna bokstav vara lika med K eller tidigare. Är den N eller lägre krävs LCS eller Lumines, och är den O eller högre krävs Lumines.

Antar att detta är en rätt så vanlig fråga men, om man har ett PSP och vill lira multiplayer, kopplar man upp sig på ett visst nätverk då eller måste man vara nära varandra? :/

Det finns båda sorterna.

wifi-adhoc_914665_1.gif Ad Hoc är "nära varandra". Omkring tio meter tror jag är max. Har inte testat.

wifi-infra_914665_2.gif Infrastructure är uppkoppling mot en router, som ansluts till internet så du kan köra online.

icn_gamesharing_big_914665_3.gif Game Sharing är "nära varandra", där du kan ge en liten bit (typ demo) av din UMD till nån utan denna UMD, och ofta så kan man spela med varandra.

MGS: Portable Ops har alla tre, och det har jag kört online många gånger. GTA har bara Ad Hoc. Det är därför jag inte testat GTA:LCS- och VCS-multiplayer än.

Betyder detta att man kan komma in i recovery mode när PSP'n är PÅ? :o

Vad menar du? Kan du komma in när den är av? :wacko:

Tänkte sticka in till stan och köpa ett nu faktiskt. Kan jag köpa mig ett spel, t.ex. Vice City Stories och börja spela det, eller kommer det att sabba någonting? Jag menar, jag vill ju flasha den så fort som möjligt. Men jag vill ju också hemskt gärna ha något att spela nu på direkten.. :rolleyes:

Nej, det kommer inte sabba. Såvida du inte uppgraderar först, det kan bli väldigt besvärligt. Får du felmeddelandet "du måste uppgradera till 2.81", gör inte det. Vänta hellre.

Är också grymt sugen på ett PSP nu faktiskt, går förbi och spelar lite varje gång jag är på siba osv, men.. Är det verkligen värt pengarna? Vad exakt är det som utmärker ett PSP? Jag är inte så insatt i PSP så vad är egentligen de stora funktionerna? (Mer än att spela spel)

Musik, foto, film, spel, internetsurfning, RSS-tankning av bild, film, musik. Interaktivitet med andra PSPs (multiplayer mest) och sist men inte minst, interaktivitet med PS3. I korta drag, alltså. Det finns väldigt mycket man kan göra. Dessutom går det att fiffla så den används som TV-fjärr, till exempel, eller att strömma film från datorn :)

Nåt som många lär tycka om är att man kan spela PS1-spel på PSPn om man har PS3 (eller smidigare, en custom firmware).

EDIT: Haha, det märks vem eXotic brås på. Jag har lärt honom aaaallt jag kan :D Började skriva för jättelänge sen, men skrev inte klart förrän nyss. Då hade redan han gjort en likadan långpostare som jag höll på med.

@Kebab: Nej, Youtube funkar inte. Men det fanns nåt bökigt sätt att få youtubefilmer till PSPn genom att tanka dem till dator, sen RSS-sända till PSPn. Man måste tanka filmen först, både på datorn och sen till PSPn. På PSPn strömmas musik i realtid, (även om det kan tankas för mer batterivänlighet) men videos och bilder måste tankas innan man kan se dem. Alltså är det otroligt bökigt att knöka in Youtube till PSPn.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, det kan bli en klassiker på forumet, precis som "munkar" eller "Det ska vara rätt jobbigt, har jag hört. :shifty: " :D

Förresten är det sällan jag surar till varken IRL eller på MSN, det är bara kompletta idioter som jag blir sur på. Kebab är nog in the safe zone :ermm:

Haha, precis som jag har lugnat kebab med att säga. :rolleyes:

Uhm bara för sakens skull. Man kan inte se på Youtube via PSP:t va? När kebab frågade blev jag fundersam. :)

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, det kan bli en klassiker på forumet, precis som "munkar" eller "Det ska vara rätt jobbigt, har jag hört. :wacko: " :lol:

Förresten är det sällan jag surar till varken IRL eller på MSN, det är bara kompletta idioter som jag blir sur på. Kebab är nog in the safe zone :shifty:

:wacko: Som det ser ut nu så kanske jag inte behöver dra in dig alls i det här, Simpa är minsann en hejare på PSP-flashning. (Eller så bara försöker han lura i mig att han är det :ermm: )

Hmm, 2 GB i value pack? Det var nåt nytt. Väldigt generöst också med 2 GB-Value för bara 1690 spänn. Förr var det 32 Mb som gällde.

Jo, mellan Basic och Value är det en jäkla skillnad. (Eller var förr - jag blev osäker när 32 Mb bytts till 2 Gb :rolleyes: ).

Basic - Bara PSP, batteri och laddare. Inget annat. Jo, utom en DemoDisc, en putsduk och lite instruktionsböcker. Köp inte.

Value - PSP, batteri, laddare, Demo Disc (såklart), fodral, handledsrem, 32 Mb (2 Gb var som sagt nytt för mig, har inte hört talas om det förr) kort, musikfjärrkontroll (sladd, alltså), samt ett par crappiga hörlurar. Köp detta och köp till ett billigt 4gigskort på datorbutiken.com för ca 500 spänn. Det kommer vara värt det.

Giga - Som Value, fast 1 Gb (numera också?) kort istället för 32 Mb. Minus handledsremmen dessutom. Köp inte.

Det kanske är något specialerbjudande som bara elgiganten kör med? Hoppas det är likadant överallt, för man kan aldrig lita på att det finns inne på elgiganten. :lol:

32 Mb.. Då kan man ju nästan lika gärna vara utan :)

Sen för din andra fråga: Nej, inte nödvändigtvis. Om du plockar ett paket från spelhyllan och tittar noga på streckkoden, ser du en bokstav. För att du ska kunna nedgradera utan varken LCS eller Lumines, ska denna bokstav vara lika med K eller tidigare. Är den N eller lägre krävs LCS eller Lumines, och är den O eller högre krävs Lumines.

Det finns båda sorterna.

Okej.. :D

Finns det högre (lägre?) bokstäver än O?

Nej, det kommer inte sabba. Såvida du inte uppgraderar först, det kan bli väldigt besvärligt. Får du felmeddelandet "du måste uppgradera till 2.81", gör inte det. Vänta hellre.

Okej, tack. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:) Som det ser ut nu så kanske jag inte behöver dra in dig alls i det här, Simpa är minsann en hejare på PSP-flashning. (Eller så bara försöker han lura i mig att han är det :rolleyes: )

Nu sårar du mig, jag har hjälpt otroligt många personer. Alla lyckades nergradera utom en som inte har hört av sig efter att jag svarade senast. Surpuppa som inte ens kan säga tack om han nu lyckades.

Om han hade brickat kan jag lova att han hade sökt upp mig och skrivit ett ursinnit mail. Så jag tror han lyckades. Eller så orkade han inte då hans var lite krångligt att nergradera.

Mja, jag kan ju flashning i grunden, och så läser jag mycket när jag hjälper någon så jag får rätt information. Så jag kan inte allting i huvudet. :ermm: Även om svaren i den här tråden har varit från huvudet förutom länkarna.

å andra sidan så är Henki mycket grymmare än jag på allt annat, säkert även inom flashning med.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Å andra sidan så är Henki mycket grymmare än jag på allt annat, säkert även inom flashning med.

OE-installation är ju skitsimpelt. Nedgradering har blivit enklare numera: "Skaffa Lumines och kör det här programmet". Förr var man ju tvungen att ta hänsyn till TA-082 och hålla på med diverse jobbigheter. Numera är det ju möjligt med allt t.o.m. 3.50 med Lumines, oavsett moderkort.

Okej..

Finns det högre (lägre?) bokstäver än O? :ermm:

Kolla länken? :) Skrev den ju i texten du frågade om :rolleyes:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ju redan berättat allt det där för honom. :'(

Nej men det är bra att han får det bekräftat från dom som verkligen kan. :rolleyes:

@Henki, alltså - för att komma in i recovery mode måste du ju ha PSP't avstängt och starta om det. Och på den där bilden ser man xmb't igenom recovery. Så jag undrar om det kanske är någon ny knapp i system information eller någonting sådant, det vore mycket hjälpsamt att slippa starta om PSPt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OE-installation är ju skitsimpelt. Nedgradering har blivit enklare numera: "Skaffa Lumines och kör det här programmet". Förr var man ju tvungen att ta hänsyn till TA-082 och hålla på med diverse jobbigheter. Numera är det ju möjligt med allt t.o.m. 3.50 med Lumines, oavsett moderkort.

Mjo, i och för sig. Men jag startade ju min läran då man halvt som halvt fortfarande behövde ta hänsyn till TA-082.

Sedan för att inte nu verka som att jag bara kan nergradering via skivor så har jag läst på om de gamla också, och varje gång jag ska hjälpa någon så frågar jag efter moderkortet då det kanske går att nergradera på ett smidigare sätt osv.

Sedan för att tillägga ytterligare så är det ju inte nergraderingen som är svår, utan att hitta. Hitta vilken man ska använda sig av och lära sig vad man ska veta innan och så vidare. Det är väl det som är mest jobbigt att komma igång när man ska lära sig, och det är säkert där många går bet också. Själva nergraderingen är ju utförligt beskriven så den kan ju vem som helst klara av.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sårar du mig, jag har hjälpt otroligt många personer. Alla lyckades nergradera utom en som inte har hört av sig efter att jag svarade senast. Surpuppa som inte ens kan säga tack om han nu lyckades.

Om han hade brickat kan jag lova att han hade sökt upp mig och skrivit ett ursinnit mail. Så jag tror han lyckades. Eller så orkade han inte då hans var lite krångligt att nergradera.

Mja, jag kan ju flashning i grunden, och så läser jag mycket när jag hjälper någon så jag får rätt information. Så jag kan inte allting i huvudet. :wacko: Även om svaren i den här tråden har varit från huvudet förutom länkarna.

å andra sidan så är Henki mycket grymmare än jag på allt annat, säkert även inom flashning med.

Jag skojade bara, klart jag litar på att du kan guida mig igenom det där. :shifty:

Kolla länken? :ermm: Skrev den ju i texten du frågade om :rolleyes:

Ehem.. :)

Jag hade ju redan berättat allt det där för honom. :'(

Nej men det är bra att han får det bekräftat från dom som verkligen kan. :P

Jag är glad för all hjälp jag får, nu råkade jajg få det från flera håll och det är ju inte fy skam. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som om fler och fler nya spel har stöd för onlinespel på längre håll och inte bara i närheten av andra, dock har jag en väldig ångest just nu, vill så gärna ha en Xbox360 egentligen då de flesta spelen jag vill ha kommer till det, men så har vi ju pengafrågan igen, har en väldigt sträv budget och inte några inkomster alls, så, jag vet inte om jag ska spara och vänta för att sen äntligen få köpt ett 360 vid samma tid som ett nytt xbox hinner komma eller om jag ska köpa ett PSP och nöja mig med det. Stort dilemma det här, och kan inte sluta tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.blocket.se/vi/12907934.htm?ca=14_s

Det låter ganska bra må jag säga.. >_< Kanske skulle ringa?

Slå till! Skitbilligt!!

Känns som om fler och fler nya spel har stöd för onlinespel på längre håll och inte bara i närheten av andra, dock har jag en väldig ångest just nu, vill så gärna ha en Xbox360 egentligen då de flesta spelen jag vill ha kommer till det, men så har vi ju pengafrågan igen, har en väldigt sträv budget och inte några inkomster alls, så, jag vet inte om jag ska spara och vänta för att sen äntligen få köpt ett 360 vid samma tid som ett nytt xbox hinner komma eller om jag ska köpa ett PSP och nöja mig med det. Stort dilemma det här, och kan inte sluta tänka på det.

Ett nytt Xbox lär dröja rejält, en ny PSP likaså (bortsett från redesignen som kommer i september). Köp PSP vetja :P Mycket billigare, och så kan du ta med det överallt dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Be att få bilder på skärmen. Kan vara repig.

Mm, har också tänkt på det. Och om det är några döda pixlar och så. Jag har varit sjuk i några dagar nu så jag har inte kunnat åka in och kolla på den.. :)

Skulle verkligen förvåna mig om den fortfarande finns kvar! >_<

Nåja, ska ringa imorgon om jag känner mig kry. Fan så skönt om allt är i bra skick och så, kommer undan mer än 1000 spänn billigare. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kebab: PSPTube släppt! Nu kan man kolla Youtube-filmer från PSPn utan att krångla med dator eller tanka till varken dator eller minneskort! Ska testa lite senare ikväll.

Har just installerat 3.40 OE-A ikväll, ska försöka få POPStation att funka. Det var C_J som tipsade, om jag inte minns fel. Gjorde en video till det också, ska ladda upp den på YT efter redigering. Btw, hur tusan gör man censur-rutor? Går det att göra i WMM eller måste jag skaffa Sony Vegas eller liknande?

Newsflash: Nintendo DS-emulator skapad! (Ej släppt). Ska bli kul och se hur tungrodd den är, även N64-emulatorn sägs tydligen vara lite laggig.

Passar också på att tipsa om VSH Rebooter, ett extremt simpelt prx som ersätter den fullständigt onödiga "Network Update" med "Reboot PSP". Praktiskt om man vill in i Recovery Mode och inte vill slita på powerswitchen, eller helt enkelt tycker det är smidigare. Installationen kan inte vara smidigare, och inte heller användandet. Man kan även stänga av sin PSP med detta utan att röra powerswitchen. Vad installern gör är att flasha (don't worry, det är bara en 2 kB stor flashning) in reboot-prx som ersättning för Network Update-prxet topmenu_plugin.prx som finns i flash0.

Instruktioner: Tanka rarfilen och extrahera till datorn, exvis skrivbordet. Kopiera mappen rbprxinst till PSP\GAME. GAME alltså, inte GAME150 eller GAME303 eller GAME340 eller liknande. Koppla ur USB, starta programmet och tryck O för att flasha. Vänta två sekunder... klart! Tryck Start för att avsluta. Ta sen bort programmet så man inte råkar klanta sig.

Att använda: Gå till Network Update och tryck X. Den kommer starta om din PSP, så om du vill in i Recovery trycker du X och håller därefter som vanligt in R.

VickeX: Den recoverymode-bild du postade är inte från Dark_AleXs OE, utan dess efterföljare Wildcard som gjort en egen CFW. Det kan vara det som sätter griller i huvudet på dig.

EDIT: Ah, just det.

q2d1unotgf9v.png

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...