Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en ny elgitarr, för kanske max 4000 kr. Har kollat lite på Epiphones Les Paul, Vintage Sunburst. Ska prova den på tisdag och se om jag gillar den, men jag undrar om någon vet om den är bra eller om det finns någon bättre i samma prisklass..? Kan väl tillägga att jag mest spelar Guns n' Roses och Jimi Hendrix, eller musik åt det hållet.

Har ändrat mig. Tipsa om vad som helst under 10.000kr, det ska vara en Les Paul/Epiphones kopia, med ungefär den här looken. Möjligen en mörkare. Om det finns någon vill säga.

Jag undrar också, vad är de stora skillnaderna mellan Epiphones Les Paul och Gibsons Les Paul bortsett från priset?

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! De ser bra ut, ska dock försöka hitta en lite rödare finish, typ Heritage Cherry. Jag vill också ha något med hyffsad kvalité. T.ex. att banden sitter där de ska osv. Hörde att om man ska ha en Epiphone bör man satsa på ett "mid-high" pris om man vill ha något som håller i längden. Så jag kan tänka mig att jag lägger ut ca. 6 000-7 000kr eller något sådant. Fortsatt hjälp upskattas. :unsure:

Och en sak angående "plast-plattan" som vi kan se på den här bilden, den som sitter nedanför mikrofonerna. Vad fyller den för funktion? Kan man skruva bort den om man vill?

Ska som sagt till musikaffären imorgon och prova på vad de har hemma och fråga lite där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! De ser bra ut, ska dock försöka hitta en lite rödare finish, typ Heritage Cherry. Jag vill också ha något med hyffsad kvalité. T.ex. att banden sitter där de ska osv. Hörde att om man ska ha en Epiphone bör man satsa på ett "mid-high" pris om man vill ha något som håller i längden. Så jag kan tänka mig att jag lägger ut ca. 6 000-7 000kr eller något sådant. Fortsatt hjälp upskattas. :unsure:

Och en sak angående "plast-plattan" som vi kan se på den här bilden, den som sitter nedanför mikrofonerna. Vad fyller den för funktion? Kan man skruva bort den om man vill?

Ska som sagt till musikaffären imorgon och prova på vad de har hemma och fråga lite där.

Det finns väl en Epiphone Slash Signature också som du kan kolla in, jag vet dock inte vad den kostar. "plastbiten" är ju plektrumskyddet :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ska köpa fula Zakk Wylde-modeller eller Slash Goldtop så hittar du inte dyrare Epiphone Les Paul-er än vad jag länkade till. Dom låg på runt 5000 på thomann men jag är övertygad om att musikbörsen vill ha minst 7000 för samma sak. Enda som tillkommer är 150kr frakt så jag skulle rekommendera dig att köpa där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från andra repet för en timme sen eller två. Det har faktiskt gått skitbra. Spela kunde dom allihopa förutom kanske basisten som behöver träning. Nu sitter följande låtar perfekt:

- Arctic Monkeys - No Buses, Mardy Bum och Riot Van

- The Strokes - Someday

- Last Shadow Puppets - Standing Next To Me

Nästa vecka blir det:

- The Kooks - She Moves In Her Own Way

Sångaren och gitarristen är samma person så jag får alla svåra delarna. Det passsar mig hur bra som helst. Riktigt kul är det faktiskt när allt flyter på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från andra repet för en timme sen eller två. Det har faktiskt gått skitbra. Spela kunde dom allihopa förutom kanske basisten som behöver träning. Nu sitter följande låtar perfekt:

- Arctic Monkeys - No Buses, Mardy Bum och Riot Van

- The Strokes - Someday

- Last Shadow Puppets - Standing Next To Me

Nästa vecka blir det:

- The Kooks - She Moves In Her Own Way

Sångaren och gitarristen är samma person så jag får alla svåra delarna. Det passsar mig hur bra som helst. Riktigt kul är det faktiskt när allt flyter på.

Fan vad grym du verkar. :confused: Var de schyssta då? Och har de några egna låtar eller bara covers?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad grym du verkar. :confused: Var de schyssta då? Och har de några egna låtar eller bara covers?

Tackar, ja och nej. Dom är jätteschyssta och så. Finns inget direkt eget material att tala om men jag tror att det kommer.

Du som har koll får gärna tipsa om lite bra låtar man kan spela. Paddan hjälpte mig med The Coral - Dreaming Of You och Razorlight - Golden Touch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från andra repet för en timme sen eller två. Det har faktiskt gått skitbra. Spela kunde dom allihopa förutom kanske basisten som behöver träning. Nu sitter följande låtar perfekt:

- Arctic Monkeys - No Buses, Mardy Bum och Riot Van

- The Strokes - Someday

- Last Shadow Puppets - Standing Next To Me

Nästa vecka blir det:

- The Kooks - She Moves In Her Own Way

Sångaren och gitarristen är samma person så jag får alla svåra delarna. Det passsar mig hur bra som helst. Riktigt kul är det faktiskt när allt flyter på.

Tackar, ja och nej. Dom är jätteschyssta och så. Finns inget direkt eget material att tala om men jag tror att det kommer.

Du som har koll får gärna tipsa om lite bra låtar man kan spela. Paddan hjälpte mig med The Coral - Dreaming Of You och Razorlight - Golden Touch.

Det är ju inte nååådigt bra låtar ni spelar heller. :confused: Låter skitroligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har äntligen hittat en gitarr som jag verkligen vill ha! Har spanat in Gibsons Les Paul Studio Fireburst. Finns också med Gold Hardwear men jag gillar den kromade varianten mer. Blir väl att spara ett tag, så får vi se om jag vill ha den när jag har pengarna. Lär ta ett tag så då har jag tid att tänka. :D

http://www.thomann.de/se/gibson_les_paul_studio_fb_ch.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Arctic Monkeys - Mardy Bum och Riot Van

- The Strokes - Someday

- The Kooks - She Moves In Her Own Way

- Razorlight - Golden Touch

Åh, dom kan jag också/håller på att lära mig!

Vidare tips, som är roliga att spela, och inte så fasligt svåra.

DPT - Deadwood

The Smiths - How Soon is Now

Arctic Monkeys - When the Sun Goes Down + Despair in the Departure Lounge

tFL - Yoshimi pt. 1 och Yeah Yeah Yeah Song

MGMT - Pieces of What

Arcade Fire - Intervention

Bob Dylan - I Want You + Stuck Inside of Mobile

The Strokes - Hard to Explain

The Kooks - Sway, Always Where I Need to Be

edit: Hör av dig nästa gång ni spelar i Stockholmsområdet, förresten!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju inte vara det enklaste att få till det där soundet i början?

Jag kan inget om elgitarr, men jag gör mitt bästa för att efterlikna det genom att spela konstanta F# i sextondelar med ett svängigt rytm-mönster. Nödlösning, perhaps, men det funkar!

Eller:

The opening "riff" is just the F# chord (2nd fret position) with loads of

reverb, another way to get that "wavy" feeling from just

playing the one chord is to position your hand to play the F# as I've shown

you above, except hammer on the first-finger barre on

the 2nd fret to begin the riff (^ = downstroke. v = upstroke):

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Någon som är duktig på EMG humbucker mickar och kan förklara lite vad som skiljer mellan 60, 80, 81 och 85 (andra också om det finns). Är ute efter två stycken sådana till min ESP LTD Mh 50. Jag spelar mest Heavy, Thrash, Progressive, Melodic Death, Metalcore, Groove... Metal. Ja ni fattar ganska tung musik. :)

Tacksam för svar! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Någon som är duktig på EMG humbucker mickar och kan förklara lite vad som skiljer mellan 60, 80, 81 och 85 (andra också om det finns). Är ute efter två stycken sådana till min ESP LTD Mh 50. Jag spelar mest Heavy, Thrash, Progressive, Melodic Death, Metalcore, Groove... Metal. Ja ni fattar ganska tung musik. :)

Tacksam för svar! :P

En snabb google-sökning säger mig att EMG 85 brukar användas i hals-läget. Enligt många både bra på rena och distade ljud. 81 brukar oftast användas i stall-läget men vissa brukar även ha en 81 i hals-läget. 81 är bra på distade ljud men helt värdelös på rena ljud. 60 är raka motsatsen och låter bra rent men kasst distat. Används oftast i hals-läget.

Sen är ju självklart allt relativt när det gäller EMG. Rena ljud med EMG brukar vara helt värdelösa. Mickarna har hög volym vilket gör att många tror att EMG-mickar distar mer. Visserligen distar dom mer än andra mickar om inställningarna är samma men att dra upp gain-ratten har samma effekt.

Så det enda EMG egentligen har är att dom brusar mindre och klarar långa sladdar utan förlust (eftersom EMG är aktiva). Dom har också svagare magneter än passiva metal-mickar eftersom det ger ett bättre ljud (och den aktiva kretsen gör att det ändå blir högt ljud).

Men visst, många metalspelare gillar EMG (men väldigt få andra).

Har du koll på elektroniken? Det räcker ju inte med att byta mickarna, du måste också byta volymratten till en med mindre motstånd (25K istället för 250K i en telecaster och 500K i en Les Paul). Samma sak gäller tonkontrollen. Ett batteri måste också kunna rymmas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Någon som är duktig på EMG humbucker mickar och kan förklara lite vad som skiljer mellan 60, 80, 81 och 85 (andra också om det finns). Är ute efter två stycken sådana till min ESP LTD Mh 50. Jag spelar mest Heavy, Thrash, Progressive, Melodic Death, Metalcore, Groove... Metal. Ja ni fattar ganska tung musik. :)

Tacksam för svar! :)

60/60a: Halsmick som är optimerad för rent ljud. Inte att rekommendera i stallposition, men det kanske kan vara kul att testa for shits and giggles. 60a är samma som 60 fast med alniko(?)-magnet istället för keramisk.

81: Funkar lika bra i stall- och halsposition. Många klagar på att 81'an låter steril och livlös, vilket jag anser vara båg. Däremot gillar jag inte 81'ans brist på mellanregister och icke-existerande basrespons.

85: Min personliga favorit. Den låter riktigt bra och har ruggigt mycket bas, men ändå väldigt tight ljud. Funkar prima ballerina i stallpositon, och ger riktigt bra 'chug' med högre gain. Fungerar också bra i halsposition för rent ljud, men för solon tycker jag den saknar något. Förmodligen enda området där 81'an är bättre.

89: Det är en 85'a och en single coil i ett, och man kan växla mellan humbucker/single coil med en push/pull pot eller liknande.

Nog för att många som köper EMG-mickar är ute efter metal-ljud, men de klarar andra stilar galant. Vet man vad man håller på med EQ-mässigt och kan variera sin spelstil är man inte mer begränsad med EMG än med andra mickar. Sir David Gilmour från Pink Floyd är praktexempel på en som får till underbart ljud med EMG-mickar.

Om du är intresserad kan du få köpa en EMG 81 och en EMG 85 av mig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hellå, jag undrar om nån av er kan hjälpa mig med detta.

Det är så att jag har ju lirat gitarr ett bra tag som rythm gitarrist och nu känner jag att det är dags att försöka mig på solon.

Så jag tänkte fråga er, vad kan det vara bra att tänka på när man ska lära sig att börja med solon?

Visst jag kan ta enklare solon såsom solot i Smells Like Teen Spirit och Interlude solot i Nothing Else Matters (om det nu ska räknas till ett solo)

Finns det några "guider" jag kan följa eller så?

Tacksam för svar! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hellå, jag undrar om nån av er kan hjälpa mig med detta.

Det är så att jag har ju lirat gitarr ett bra tag som rythm gitarrist och nu känner jag att det är dags att försöka mig på solon.

Så jag tänkte fråga er, vad kan det vara bra att tänka på när man ska lära sig att börja med solon?

Visst jag kan ta enklare solon såsom solot i Smells Like Teen Spirit och Interlude solot i Nothing Else Matters (om det nu ska räknas till ett solo)

Finns det några "guider" jag kan följa eller så?

Tacksam för svar! :w000t:

Lär dig pentaskalorna :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag har en akustisk hemma som jag spelare på ibland, och lillbrorsan har en el som jag lånar också. Är inte så bra, spelar bara lite enkla låtar och så. Har spelat bas lite på musiken och det är nästan lika roligt som gitarr, när vi får forma band och sen spela upp för resten har jag spelat bas två gånger, en gång i sjuan till en låt som jag inte kommer ihåg vad den heter, och sen till Jailhouse Rock nu i åttan. Nailade den som fan, men jäkeln som hade basen innan mig hade skitlåg volym, och jag glömde höja den innan, så hördes knappt. Lite D'oh.

Spelar bara låtar jag gillar annars också, mest Cast No Shadow med Oasis eller Come as you are med Nirvana, dom är enkla men låter bra ändå. Akustiskt mest.

Skulle va grymt kul om jag lyckades dra av Sleep Now In the Fire med RATM annars, min favoritlåt, men svår (för mig iaf).

Redigerad av Frusciante
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...