Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Okej killar och tjejer, nu är det dags för en ny förstärkare :) äntligen har jag pengar till det, nu har jag också tittat på en speciell förstärkare då jag spelar mycket Heavy och Thrash Metal, är Line 6 Spider III bra? Enligt massor utav recensioner och annat så ska den vara den bästa i den pris klassen... Jag har reserverat en av dem (30 watt) på en musik affär nu och ska åka och prova den, men jag skulle vilja ha lite andra tips också om det är nu så att denna inte något bra. Priset kan variera och jag vill inte ge ut mer än 2500-3000 kr... Helst 30 watt också :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

HELVETES JÄVLAR!!!!! FAN! Jag köpte den gitarren jag snackade om (LTD EX-50) och jag är grymt nöjd med den men jag köpte såna där grejer som låser fast axelbandet till gitarren med en bricka och en mutter (hittar ingen bild men iallafall) och nu har den dragit sönder gängorna på gitarren :cry::cry::cry: , utan att jag visste om det så var det 2 olika gängor på skruvarna, originalet hade fler gängor än den nya, och på det viset fick den ju inte fäste m.m. men som sagt, kan jag skaffa en längre skruv och skaffa längre hål eller måste jag lämna in den på lagning? SKIT!

Här är hålet som gängorna är trasiga på...

Lås grejen till axelbandet...

Jag tänkte på hålet, det kanske skulle kunna gå, skaffa en längre skruv och skruvar dig, samt låsbricka m.m. Om det inte finns elektronik där så att säga...

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha samma hände mig för några minutrar sedan :D

Well, jag kör med Elixir strängar (0.09 tror jag) och dom fungerar perfekt! Stor rekommendation! Och ja, du kan byta ut dom själv :cry: väldigt enkelt, titta bara på hur du tar bort dom gamla och sedan sätter du dit dom nya likadant :cry:

Och ja, det är bäst att byta ut alla direkt då dom kan låta annorlunda med olika märken.

D'Addario EXL110 är billiga och bra, jag skulle ha kört på dem om det inte vore för att jag förmodligen är nickelallergisk. :( Sök på YouTube hur man byter strängar, finns bra videos där.

Nej, men det kan kännas fel om du behåller de andra strängarna då de kommer kännas matta och utslitna när du har fått på den nya. Earnie Ball rekommenderas! Grönt paket. Vet inte hur tjocka strängarna är, men de är sköna att spela på och håller länge :cry:.

EARNIE BALL! Vilket skräp! Jag skulle töja ut den första E-strängen lite, pang, och den var av. Satte på en ny, spelade en dag senare och gjorde en bend - pang - den av. Nej, aldrig mer.

Tips på någon bra Wah Wah-pedal som inte kostar för mycket? :)

Dunlop CryBaby Original, 895:- eller så väntar du tills Ibanez WH10 V2 kommer ut runt vinter - den lär hamna på max 1.500:-. Bättre wah än så får du inte.

EDIT: Joe Dirt, inga problem, ta en större/längre skruv, fyll i hålet med nån träfix eller borra ett nytt.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Joe Dirt, inga problem, ta en större/längre skruv, fyll i hålet med nån träfix eller borra ett nytt.

Okej, men, explain, träfix? Finns det något som kan finnas på bygg och interiör och hur använder man det? Går det att ta bort skruven när man har skruvat dit den?

Men jag ska ringa till musikaffären imorgon och snacka med dom, jag har 2 års garanti på gitarren och han föreslog att jag skulle ta dom fästena och det var bara att sätta dit så han borde göra något bara för att det gick sönder... Men som sagt, förklara snälla :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Okej, nu är det dags för lite nytt för mig!

Har en budget på 10k att köpa ny gitarr och förstärkare för. Jag lirar mycket metal så en gitarr som passar bra till det? Vill även ha en duglig gitarr för lite andra stilar samtidigt också, jag har kollat ut en gitarr som jag är rätt sugen på redan, men ge mig förslag på lite andra gitarrer också. (Helst gitarr med Wammy)

Och även förslag på en bra förstärkare också!

(helst om ni hittar nått bra på musikbörsen, har nämligen lite rabatt där! =) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu är det dags för lite nytt för mig!

Har en budget på 10k att köpa ny gitarr och förstärkare för. Jag lirar mycket metal så en gitarr som passar bra till det? Vill även ha en duglig gitarr för lite andra stilar samtidigt också, jag har kollat ut en gitarr som jag är rätt sugen på redan, men ge mig förslag på lite andra gitarrer också. (Helst gitarr med Wammy)

Och även förslag på en bra förstärkare också!

(helst om ni hittar nått bra på musikbörsen, har nämligen lite rabatt där! =) )

Allt jag kan säga är Peavey Vypyr!!

Fyfan har en 15 wattare som är SKIT BRA! Eftersom du har en stor budget skulle jag rekommendera 30 wattaren då den har fler funktioner och säkert bättre ljud än min 15 wattare... Rekommenderas varmt!

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6...mp;artno=218605

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt jag kan säga är Peavey Vypyr!!

Fyfan har en 15 wattare som är SKIT BRA! Eftersom du har en stor budget skulle jag rekommendera 30 wattaren då den har fler funktioner och säkert bättre ljud än min 15 wattare... Rekommenderas varmt!

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6...mp;artno=218605

Jag har kollat lite på vypyr 75

Kan det kanske vara lite överkurs att köra på 75?

Satsa på vypyr 30 istället?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men, explain, träfix? Finns det något som kan finnas på bygg och interiör och hur använder man det? Går det att ta bort skruven när man har skruvat dit den?

Men jag ska ringa till musikaffären imorgon och snacka med dom, jag har 2 års garanti på gitarren och han föreslog att jag skulle ta dom fästena och det var bara att sätta dit så han borde göra något bara för att det gick sönder... Men som sagt, förklara snälla :)

Jag skulle dock föredra en grövre skruv och någon slags bomullsfilter som du sätter emellan axelbandsknoppen och gitarrkroppen. Men det finns i byggvaruhus.

Verkligen? Mina håller hur länge som helst.

...och jag är mer än nöjd såhär långt! :)

Sant, ni har rätt. Mitt stall är nog vasst så strängen går av hela tiden. I helgen åker mina Elixir på som jag har fått av Staffan Astner. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat lite på vypyr 75

Kan det kanske vara lite överkurs att köra på 75?

Satsa på vypyr 30 istället?

Jag visste inte vad du ville ha för styrka men om vi säger såhär, om du ska spela i band och sådant så ska du ta 75:an... Om du ska sitta på rummet och plinka så ta 30 wattaren... Skillnaden är att ju högre watt du har ju starkare ljud får du (tror jag iallafall, så som jag fått ihop det som)... Jag har som sagt en 15 wattare och den är perfekt för att hemma rum...

@ Samuelszon: Jag har fått den reparerad av en musik affär nu så den ska hålla nu, hoppas jag :)

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, den här gitarren! och den här förstarkaren!

Good or anus enligt er?

Det enda jag kanske kan ha invändningar mot är att det är en digital modelleringsförstärkare, sådana brukar göra många olika ljud hyfsat bra men det finns oftast inget som den gör helt perfekt. Om du t.ex. bara spelar metal så kan det vara smartare att skaffa en dedikerad metal-stärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kanske kan ha invändningar mot är att det är en digital modelleringsförstärkare, sådana brukar göra många olika ljud hyfsat bra men det finns oftast inget som den gör helt perfekt. Om du t.ex. bara spelar metal så kan det vara smartare att skaffa en dedikerad metal-stärkare.

Grejen är att jag vill kunna spela annat än bara metal också! =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kanske kan ha invändningar mot är att det är en digital modelleringsförstärkare, sådana brukar göra många olika ljud hyfsat bra men det finns oftast inget som den gör helt perfekt. Om du t.ex. bara spelar metal så kan det vara smartare att skaffa en dedikerad metal-stärkare.

Sant som det är sagt men jag som själv äger en sådan 15 wattare är grymt nöjd, det ända som jag kan tänka mig gör the difference är att det är svårt att ställa in gain... Annars är den suverän och man hör att det ska likna dom förstärkarna... Men som du sade, det är svårt att göra det perfekta ljudet när det är moduler men vafan, den är inte dyr så man får grymt mycket för pengarna... :)

Grejen är att jag vill kunna spela annat än bara metal också! =)

Då är den ju perfekt, jag spelar lite mer Metallica 1982-89 och den är PERFEKT för det! Finns en kanal som heter Dzl, den är perfekt för det...

Sedan så har du ju 12 olika så det finns nog en för varje stil... Ta till exempel

Dzl = Metall

B-Kat = Rock

Twn = Reggae

Sedan så blir det himmelsk med Twn utan distortion och Chorus igång! FYFAN VILKET LJUD!

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Tja. Nu är det så att jag har slitit loss volymkontrollen på min gitarr. Det lossnade nån plastbit eller liknande inuti och det går inte sätta dit den igen. Är det något jag kan fixa själv genom att skruva å greja(I doubt that)? Är det något en random musikaffär kan fixa? Det är strata look-a-like av Cort så det är billigt skit.

Tack i förhanden!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon annan som lyckats "sträcka" handen när ni spelat gitarr? Jag har hållit på att benda två strängar samtidigt med pekfingret och har då fått ta i ganska mycket. Hoppas att det bara beror på överansträngning och att det försvinner, för just nu gör det ganska ont när jag sträcker ut handen på ett visst sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...