Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

1. GAIN. Mer gain. Alltid mera gain. Dra upp den till 11!

Jag vet iofs inte hur mycket du menar vad du säger men jag skulle avråda från att dra upp disten så mycket. Det funkar ju på gamla plexis och sådant där man inte har jättemycket gain men på dedikerade metal-stärkare är det för mycket tycker jag.

Visst låter det helt okej hemma men i band med andra instrument sen blir det bara grötigt och man försvinner i ljudbilden. Det är bättre att vrida ner gain lite så att det blir mer dynamik.

(mellanregister på 0 som vissa har är också riktigt kasst, det är framför allt mellanregistret som får en gitarr att höras i en mix. bas-frekvenserna tas upp av bas och diskanten av sång + trummor så vrider man inte upp mellanregistret hörs man inte om man inte har grymt hög volym. på hög volym hörs mellanregister ännu mindre så även om det låter okej hemma blir det kaos om man spelar med mid på 0 i ett band)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

<Viktigpetter>

Jag var inte seriös för fem öre. :)

Jag är av exakt samma åsikt som du, så du predikar för kören så att säga. I mitt sökande för den perfekta gitarrtonen försöker jag låta mer som Adam Jones i Tool, istället för någon slumpmässig metalcore-gitarrist. Jag ville bara ge ett humoristiskt, men någorlunda sant förslag till Renardo hur han kan fixa sitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Ena gitarristen i mitt band fick hem sin Ebow idag. För er som inte vet vad det är så är det en apparat som -istället för ett plektrum - får strängarna att vibrera via elektromagnetiska signaler (eller något). Ljudet på gitarren ändras också. Man får ett litet violin-/celloliknande ljud och jag är grymt imponerad av den hittills! Kort video med Sigur Ros nedan där de använder sig av en Ebow. Det är ljudet som skulle kunna vara en gitarr, men ändå inte, typ.

Vid 3:30 tror jag att man får höra mest av gitarren som använder sig av en Ebow. För den som är sugen på att läsa mer så länkar jag en Wiki-länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ebow

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ena gitarristen i mitt band fick hem sin Ebow idag. För er som inte vet vad det är så är det en apparat som -istället för ett plektrum - får strängarna att vibrera via elektromagnetiska signaler (eller något). Ljudet på gitarren ändras också. Man får ett litet violin-/celloliknande ljud och jag är grymt imponerad av den hittills! Kort video med Sigur Ros nedan där de använder sig av en Ebow. Det är ljudet som skulle kunna vara en gitarr, men ändå inte, typ.

Hade en sån förut, hade chansen att få en fraktad och klar för en femhundring från USA när dollarn var som lägst så jag var bara tvungen att prova. De är asballa! Hade bra kul med den ett tag men sen tröttnade jag och sålde den med en femhundring i vinst (det var ont om ebows i Sverige då tydligen).

Men ni har nog större användning av den än vad jag har, många post-rockband kör ju med sådana (This Will Destroy You t.ex.).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en sån förut, hade chansen att få en fraktad och klar för en femhundring från USA när dollarn var som lägst så jag var bara tvungen att prova. De är asballa! Hade bra kul med den ett tag men sen tröttnade jag och sålde den med en femhundring i vinst (det var ont om ebows i Sverige då tydligen).

Men ni har nog större användning av den än vad jag har, många post-rockband kör ju med sådana (This Will Destroy You t.ex.).

Det roliga är att jag inte har haft en aning om vad en ebow är förränns han visade den för mig igår. Verkligen inte haft en aning, så när han sa att han hade beställt den så trodde jag att det skulle vara så jäkla unikt och allt det där, men det visade ju sig att den säljer rätt bra. Hur som helst så tror jag att den kommer att förändra soundet i många av våra låtar :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan :D

Jag letar efter en bra, relativt billig nybörjar elbas. Någon som kan namedroppa lite kanske tack :D

Kolla Music Mans undermärke (liksom Fender - Squier, Gibson - Epiphone) OLP, och deras Stingray-basar. Jag tycker de håller sjukt bra kvalitet.

Annars har ju Flea i Red Hot Chili Peppers ganska nyligen brutit sitt kontrakt med Modulus (vars hans signaturmodeller kostar 25 000 +) för att satsa på sitt egna nystartade företag - Fleabass. De ligger väl runt 350$ och planen är att tillverka basar som är riktigt bra till ett pris som alla har råd med.

Kolla http://www.fleabass.com/. Tyvärr finns de inte i handeln än tror jag.

OLP Stingray ligger också på en 3500:- ungefär.

Jag vet iofs inte hur mycket du menar vad du säger men jag skulle avråda från att dra upp disten så mycket. Det funkar ju på gamla plexis och sådant där man inte har jättemycket gain men på dedikerade metal-stärkare är det för mycket tycker jag.

Visst låter det helt okej hemma men i band med andra instrument sen blir det bara grötigt och man försvinner i ljudbilden. Det är bättre att vrida ner gain lite så att det blir mer dynamik.

(mellanregister på 0 som vissa har är också riktigt kasst, det är framför allt mellanregistret som får en gitarr att höras i en mix. bas-frekvenserna tas upp av bas och diskanten av sång + trummor så vrider man inte upp mellanregistret hörs man inte om man inte har grymt hög volym. på hög volym hörs mellanregister ännu mindre så även om det låter okej hemma blir det kaos om man spelar med mid på 0 i ett band)

Fast gain är ju in-signalen, så det behöver inte alltid betyda i att full gain = full dist. ;) Vi har någon Marshall på skolan, och på den cleana kanalen brukar jag ligga på 8-10 på gain för att få det lilla härliga overdrive-ljudet - inte distat, cleant, men med en lätt rör-ton. Knäpper du på distkanalen blir ju den gainrattens innebörd naturligtvis en helt annan.

Sen så håller jag med om mellanregistret, men jag vet att John Frusciante t.ex. kör på FULLT i bas, klockan 3-4 på mid och 10-11 på diskant. Spelar man på riktigt bra scener och inte bara i sunkiga små replokaler kan man justera sin egna ljudbild rätt bra utan att behöva vara beroende av de andra i bandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Alright, det är nu dags att inför en ny elgitarr :)

En elgitarr som jag verkligen är kär i är Explorer modellen... Åh gud vad jag älskar designen på den men det värsta är att den kostar så mycket, jag har 3000 kr att spendera på en gitarr och jag skulle vilja ha explorer modellen, så om någon vet ett billigt märke som gör den modellen så hojta till (jag vet att det finns en fake modell på thonn-någonting men den är blå och jag vill ha en i svart/vit) jag vet också att det finns en modell som heter LTD också och den går lika bra, bara den inte kostar över 3000 kr...

Jaja om inte detta finns att få tag i så har jag bara några punkter gitarren ska ha

  • Den ska vara svart/vit
  • Bra ljud
  • Inte fender modellen
  • Kosta mindre än 3000kr

EDIT: Glömde säga att jag ska spela heavy/thrash metal med gitarren så den ska vara gjord för den typen av stil

EDIT2: Är den här gitarren bra? Funderar på att köpa den

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, det är nu dags att inför en ny elgitarr :D

En elgitarr som jag verkligen är kär i är Explorer modellen... Åh gud vad jag älskar designen på den men det värsta är att den kostar så mycket, jag har 3000 kr att spendera på en gitarr och jag skulle vilja ha explorer modellen, så om någon vet ett billigt märke som gör den modellen så hojta till (jag vet att det finns en fake modell på thonn-någonting men den är blå och jag vill ha en i svart/vit) jag vet också att det finns en modell som heter LTD också och den går lika bra, bara den inte kostar över 3000 kr...

Jaja om inte detta finns att få tag i så har jag bara några punkter gitarren ska ha

  • Den ska vara svart/vit
  • Bra ljud
  • Inte fender modellen
  • Kosta mindre än 3000kr

EDIT: Glömde säga att jag ska spela heavy/thrash metal med gitarren så den ska vara gjord för den typen av stil

EDIT2: Är den här gitarren bra? Funderar på att köpa den

Den på thomann.de ser riktigt frän ut och priset är bra, men man köper inte en gitarr utan att ha provspelat den först :D

När jag i september förra året skulle köpa en gitarr, var jag grymt sugen på en Flying V som jag skulle beställa ifrån internet, men när jag i en butik provspelade på en liknande ändrade jag mig direkt när jag upptäckte att det var ett rent helvete att försöka spela på den.

Men jag skulle nog ändå överväga köp eftersom ESP's och Trash Metal passar väldigt bra ihop som du säkert märkt i armarna på en viss sångare... :D

Sedan är det inte bara hållningen som avgör hur det känns att spela på den, det kan ju vara grymt oskönt att spela på strängarna om de sitter för högt/nära greppbrädan.

Vad har du för gitarr nu förresten?

Edit: Oj, såg inte 30-dagarsgarantin.. :P

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Glömde säga att jag ska spela heavy/thrash metal med gitarren så den ska vara gjord för den typen av stil

För alla vet att det är omöjligt att spela metal på en Telecaster. En gitarr är inte mer begränsad än den som spelar på den, så köp en gitarr du vill ha istället för vad din musikstil vill ha. Om du förstår vad jag menar.

Nepp. Extrema budgetvarianter som den där ska du absolut inte köpa över internet. Det finns såklart guldkorn även i den prisklassen, men de är sällsynta. Åk istället iväg till en musikaffär och testa dig fram. Begränsa dig inte heller till s.k. "metal-gitarrer", testa varenda gitarr dom har som är i din budget. Hittar du en som du gillar att spela på, slå till på den. En gitarr som ser bra ut måste inte nödvändigtvis låta bra. Praktexempel är mina gitarrer; ena en sliten Les Paul-kopia från 70-talet för ~1000 kr, den andra en custom-beställd handgjord Explorer från 2007 för ungefär 11500 kr. Les Paulen spelar jag på minst någon timme om dagen, explorern vilar mest i sitt case.

Gitarrer är individer, se till att du köper en du vet att du tycker om att spela på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, tack för svaren, men som sagt, jag ringde till en musik affär och dom ska beställa hem gitarren så att jag får provspela den innan jag köper den, jag var och testade också en Epiphone Explorer för 3000 kr och den var hur grym som helst, men som sagt, jag vet att man alltid ska prova en gitarr innan man köper den... Så jag kommer att prova LTD:en imorgon och är jag inte nöjd med den så blir det Epiphone gitarren som jag provade igår :D

Edit: Ja, Ma_Cipriani, sångaren är epic :P Och med hans extrema talang och att jag har blivit uppväxt med hans musik så tycker jag att den gitarren är skit snygg :D

Gitarren som jag har nu är en äcklig jävla Burn-Out... Jag vågar inte ens visa upp den här för att den både är ful och äcklig utan även skit dålig att spela på :D Vilken gitarr som helst skulle vara en förbättring...

http://www.jamshop.se/gitarr-baspaket.html Elgitarrpaket #4 BurnOut LP-Kit i Black (första gitarr paketet på sidan) är vad jag har nu fast i en annan färg... Så det är ingen kvalité direkt :P

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
"Diaaaong"

Precis! En sträng gick av. Hur vet jag vad jag ska köpa för att det ska bli rätt? (Äger en Epiphone DR-90)

Är det lämpligast att byta ut bara den, eller byta alla direkt? ...för jag klarar väl av att göra det själv?

Haha samma hände mig för några minutrar sedan :P

Well, jag kör med Elixir strängar (0.09 tror jag) och dom fungerar perfekt! Stor rekommendation! Och ja, du kan byta ut dom själv -_- väldigt enkelt, titta bara på hur du tar bort dom gamla och sedan sätter du dit dom nya likadant :)

Och ja, det är bäst att byta ut alla direkt då dom kan låta annorlunda med olika märken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Diaaaong"

Precis! En sträng gick av. Hur vet jag vad jag ska köpa för att det ska bli rätt? (Äger en Epiphone DR-90)

Är det lämpligast att byta ut bara den, eller byta alla direkt? ...för jag klarar väl av att göra det själv?

Här borde du hitta några som passar fint! -_-

Och ja, du kan byta själv! :)

Edit :Meh, Joe hann före.

Btw, har lust på en effektpedal till min elgurra. Nån som har någon att rekomendera för en dryg tusenlapp? :P

Redigerad av Martin-123
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan alltså inte bli "fel" strängar?

Det ända som kan bli fel är att du är missnöjd med strängarnas storlek... Jag vill ha smalare strängar t.ex. för att det är lättare att spela på dom men som sagt, ju smalare ju mindre håller dom för... Ju tjockare ju svårare blir det (för mig iallafall då jag har stora fingrar). Men annars kan det inte bli "fel" strängar, ju bättre märke det är ju bättre är strängarna, tar du ett dåligt märke så kanske dom går av snabbt eller att dom töjer sig på tok för lätt m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan alltså inte bli "fel" strängar?

Nej, men det kan kännas fel om du behåller de andra strängarna då de kommer kännas matta och utslitna när du har fått på den nya. Earnie Ball rekommenderas! Grönt paket. Vet inte hur tjocka strängarna är, men de är sköna att spela på och håller länge :naughty:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men det kan kännas fel om du behåller de andra strängarna då de kommer kännas matta och utslitna när du har fått på den nya. Earnie Ball rekommenderas! Grönt paket. Vet inte hur tjocka strängarna är, men de är sköna att spela på och håller länge :doh:.

Då byter jag allihop! Testar nog även den sorten :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...