Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Ärrtvå har sålt sin stärkare (som visade sig suga på högre volym) och köpt en ny :confused::confused:

drrivl1_1069636_0.jpg

Hittade den otroligt billigt på Blocket, i princip 50% av priset på förstärkare+hard case (som följde med).

Samuelzon, det är en sådan du ska ha! Blues Deluxe är visserligen bra men här har du en som är ännu bättre. Den äter pedaler till frukost och det rena ljudet är underbart.

Plus att du får med reverb och tremolo.

Mumma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ärrtvå har sålt sin stärkare (som visade sig suga på högre volym) och köpt en ny :confused::confused:

Hittade den otroligt billigt på Blocket, i princip 50% av priset på förstärkare+hard case (som följde med).

Samuelzon, det är en sådan du ska ha! Blues Deluxe är visserligen bra men här har du en som är ännu bättre. Den äter pedaler till frukost och det rena ljudet är underbart.

Plus att du får med reverb och tremolo.

Mumma.

Hur går det med ditt band?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Ärrtvå har sålt sin stärkare (som visade sig suga på högre volym) och köpt en ny >_<:D

Hittade den otroligt billigt på Blocket, i princip 50% av priset på förstärkare+hard case (som följde med).

Samuelzon, det är en sådan du ska ha! Blues Deluxe är visserligen bra men här har du en som är ännu bättre. Den äter pedaler till frukost och det rena ljudet är underbart.

Plus att du får med reverb och tremolo.

Mumma.

Den där är nice, står en sån i musiksalen i skolan, brukar lira på den oftast.

Så nu när man har en akustisk gitarr vad är det första man borde lära sig? Nöta ackords?

Något tips på en enkel låt man kan börja med?

Beror på, hur många ackord kan du ta? Men Smoke On The Water är väl det lättaste. Kolla på Chordie.com, i alla fall jag tycker att det är roligast att spela låtar man gillar, kolla runt där, tips är punk-band då dom generellt sett spelar lättast ackord (Death or Glory med The Clash är rätt bra nybörjare, D A G i den bara. Akustiska verisionen av Come As You Are med Nirvana också, Em och D bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade den otroligt billigt på Blocket, i princip 50% av priset på förstärkare+hard case (som följde med).

Samuelzon, det är en sådan du ska ha! Blues Deluxe är visserligen bra men här har du en som är ännu bättre. Den äter pedaler till frukost och det rena ljudet är underbart.

Plus att du får med reverb och tremolo.

Mumma.

Haha. Jag tänker inte köpa stärkare på ett tag, vi repar i skolan och har stärkare där. Annars har ju Hellstone en 25/50 Silver Jubilee låda för 5500 kr. En sådan vore en dröm.

Är det en MXR Micro Amp du har där? Jag har funderat lite kring om det är en sådan Frusciante använder i Around The World. Introt är distat och hysteriskt men han slår inte av eller på någon pedal när versriffet börjat. Och sällan kör han med mycket gain på stärkaren.

Är det någon här som är ett fan utav John Mayers musik? Skulle gärna vilja veta vad ni kör för tekniker, slappande osv. Tack i förhand

Jag gillar honom. :) Kan tyvärr inte lika mycket om honom som jag kan om andra. Hans slappande är någonting jag också vill lära mig mer av. Nu gav jag dig ingen hjälp, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med ditt band?

Jodå, det går rätt bra. Har inte repat på en månad eftersom jag har varit bortrest och upptagen men vi ska snart börja igen. Fast det känns som om vi inte vill gå åt samma riktning rent musikaliskt (resten av killarna är mer intresserade av Wombats, Kooks, Mando Diao och annat sådant som inte riktigt faller mig i smaken längre) så jag vet inte om jag ska fortsätta eller inte. Visst är det ganska lönlöst om man inte vill samma sak?

Haha. Jag tänker inte köpa stärkare på ett tag, vi repar i skolan och har stärkare där. Annars har ju Hellstone en 25/50 Silver Jubilee låda för 5500 kr. En sådan vore en dröm.

Är det en MXR Micro Amp du har där? Jag har funderat lite kring om det är en sådan Frusciante använder i Around The World. Introt är distat och hysteriskt men han slår inte av eller på någon pedal när versriffet börjat. Och sällan kör han med mycket gain på stärkaren.

Silver Jubilee-stärkaren är ju bara på 12 watt vilket inte räcker långt eftersom det är en transistorstärkare. Ska du bara ha den hemma? I så fall är det helt lugnt (vet dock inte hur bra eller dåligt en sådan låter, mina erfarenheter av transistor-Marshalls har varit riktigt dåliga) men ska du gigga och hålla på räcker den nog inte till.

Det är en Micro amp. Jag vet inte om Frusciante använder en sådan, gör han det? I så fall kan det säkert vara en sådan han använder för att trycka upp stärkaren lite. Det gör ju t.ex. Jack White (med Fender Twins, det måste bli sjukt högljutt!).

Vad var grejen med versriffet menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Silver Jubilee-stärkaren är ju bara på 12 watt vilket inte räcker långt eftersom det är en transistorstärkare. Ska du bara ha den hemma? I så fall är det helt lugnt (vet dock inte hur bra eller dåligt en sådan låter, mina erfarenheter av transistor-Marshalls har varit riktigt dåliga) men ska du gigga och hålla på räcker den nog inte till.

Hehe, jag menar förstås att det är bara lådan. Alltså 4x12. :) Den är på 300W och kostar 5500, men då måste man ju ha topp. Men en topp går väl på 6-7 tusen, och då vore det lätt värt att om man hade 12 000 "över" att man köpte en halvstack som klarar det mesta. Skolan har Marshall MG:s, och så mycket kan jag säga - nej tack.

Det är en Micro amp. Jag vet inte om Frusciante använder en sådan, gör han det? I så fall kan det säkert vara en sådan han använder för att trycka upp stärkaren lite. Det gör ju t.ex. Jack White (med Fender Twins, det måste bli sjukt högljutt!).

Vad var grejen med versriffet menar du?

Coolt! :) Har själv vart lite sugen på en sådan. Älskar MXR:s små pedaler, sjukt söta. Japp, han har en på sitt pedalboard.

Först är det ett distad basintro. Efter två vändor av det skriker Anthony och John spelar detta. Och det är INTE cleant, det är någon form av dist och ibland använder han wah wah.


|-X---
|-12--
|-14^-
|-X---
|-X---
|-X---[/codebox]

Sedan när trummorna och basen slutar spela så kör ju John versriffet. Då låter det cleant, fast han inte slår på någon pedal när de kör live. Fattar du? :) Så det är en övergång mellan det distade "introriffet" och det hyfsat cleana "versriffet", trots inga pedaler som sätts på elelr av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag menar förstås att det är bara lådan. Alltså 4x12. :) Den är på 300W och kostar 5500, men då måste man ju ha topp. Men en topp går väl på 6-7 tusen, och då vore det lätt värt att om man hade 12 000 "över" att man köpte en halvstack som klarar det mesta. Skolan har Marshall MG:s, och så mycket kan jag säga - nej tack.

Jahaja, då var det inte lika dåligt. Lådan är bara en helt vanlig 4x12a med Celestion G12-70 eller G12-75-högtalare så du måste inte köpa just en sådan - vad som helst med samma högtalare kommer låta likadant.

Men jag förstår fortfarande inte vad du ska med en halvstack till. Det blir bara stort och svårt att bära runt, särskilt med en så stor högtalarlåda. Ska du repa eller spela mindre gig kommer du aldrig behöva mer än en (1 eller 2)x12 rörkombo på 30-50 watt. En sådan med volymen på tian kan du smälla av huvuden med. Förstärkaren i replokalen är en rörkombo på 50 watt och med en högtalare och den kör jag aldrig på mer än 2 på volymen. Redan då är det högt!

För 12000 kan du få mycket bättre grejer än topp+dyr gammal låda, i 10000-klassen kan du titta på Blues Deluxe du talade om, Marshall TSL, Orange Rocker 30 (eller Tiny Terror-combo om du bara ska spela distat), Engl har en del modeller, Fender Hot Rod Deluxe/Deville, Vox AC30, Peavey Classic 30/50 o.s.v.

Då gör du ryggen en tjänst.

Coolt! :) Har själv vart lite sugen på en sådan. Älskar MXR:s små pedaler, sjukt söta. Japp, han har en på sitt pedalboard.

Först är det ett distad basintro. Efter två vändor av det skriker Anthony och John spelar detta. Och det är INTE cleant, det är någon form av dist och ibland använder han wah wah.

Sedan när trummorna och basen slutar spela så kör ju John versriffet. Då låter det cleant, fast han inte slår på någon pedal när de kör live. Fattar du? :) Så det är en övergång mellan det distade "introriffet" och det hyfsat cleana "versriffet", trots inga pedaler som sätts på elelr av.

Jo, då är det kanske en sådan han använder för att få lite mer dist. Men hur skulle den hjälpa till med att göra versriffet mer rent? Då måste han ju i alla fall spela lösare eller vrida ner gitarrvolymen för att det ska bli rent, Micro Ampen motsvarar bara att vrida upp disten på förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blä. För någon anledning har jag bara spelat med fingrarna hittils, och har lust att lära mig lira med plektrum. Hur är bästa sättet att lära sig spela med plektrum? :)

Du kan ju börja med att spela lite enkla låtar och köra varannan upp och ner med plektrumet.. Har inga bra exempel just nu men jag tror att du fattar. Sedan kan du ju lära dig pantaskalan och köra den upp och ned. När du kan första boxen kan du fortsätta med de andra. Sedan kan du börja spela enklare solon och sådant, det är iallafall så jag lärt mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Fan så sugen man blir på å börja spela gitarr igen.

Eller börja.. Gick en kurs för några år sen som var 1 gång i veckan x antal gånger.

Felet var bara att jag hade en sketen nylonsträngad gitarr, gick gitarrkurs med 40+(are) och nötte "Row row, row your boat.."

Och tabs och sånt har jag aldrig förstått. Finns ingen i min kompiskrets som spelar gitarr,

så jag har ingen som kan lära mig vad dem betyder och hur man läser dem.

EDIT: Hörde med en kompis som var ganska haj på det (visste jag inte), tror jag greppade det. :mellow:

Har en hel del "nybörjarfrågor" som jag gärna skulle vilja fråga osv innan jag vågar satsa på en ny gitarr.

Gärna en som drar el ^^

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan så sugen man blir på å börja spela gitarr igen.

Eller börja.. Gick en kurs för några år sen som var 1 gång i veckan x antal gånger.

Felet var bara att jag hade en sketen nylonsträngad gitarr, gick gitarrkurs med 40+(are) och nötte "Row row, row your boat.."

Och tabs och sånt har jag aldrig förstått. Finns ingen i min kompiskrets som spelar gitarr,

så jag har ingen som kan lära mig vad dem betyder och hur man läser dem.

EDIT: Hörde med en kompis som var ganska haj på det (visste jag inte), tror jag greppade det. :rolleyes:

Har en hel del "nybörjarfrågor" som jag gärna skulle vilja fråga osv innan jag vågar satsa på en ny gitarr.

Gärna en som drar el ^^

Jag svarar gärna på dina frågor. :confused: Eller ville du ha tips på lämplig nybörjar-elgitarr?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svarar gärna på dina frågor. :rolleyes: Eller ville du ha tips på lämplig nybörjar-elgitarr?

Great. Har fått svar på en del av alla mina frågor (Tack R2).

Om du inte har mig på msn så adda gärna (half_life99@hotmail.com), så tar vi frågorna där :confused:

Skulle just precis till att fråga om rekommendationer på nybörjar-elgitarr faktiskt.

Jag har en väldigt stabil budget eftersom mor min har lovat att betala en del som "julklapp i efterskott" (pga dålig fantasi i julas). Men inte över 4 000 kr, jag är ju trots allt nybörjare på el-gitarr.

Så ös med rekommendationer, gärna motiveringar, vilken genre du spelat med den, passande förstärkare m.m..

Jag gillar rivet från metal-gitarrer, men ändå inte för tydligt. Man ska ju kunna lira hårdrock också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Great. Har fått svar på en del av alla mina frågor (Tack R2).

Om du inte har mig på msn så adda gärna (half_life99@hotmail.com), så tar vi frågorna där :ermm:

Skulle just precis till att fråga om rekommendationer på nybörjar-elgitarr faktiskt.

Jag har en väldigt stabil budget eftersom mor min har lovat att betala en del som "julklapp i efterskott" (pga dålig fantasi i julas). Men inte över 4 000 kr, jag är ju trots allt nybörjare på el-gitarr.

Så ös med rekommendationer, gärna motiveringar, vilken genre du spelat med den, passande förstärkare m.m..

Jag gillar rivet från metal-gitarrer, men ändå inte för tydligt. Man ska ju kunna lira hårdrock också.

Jag har en så där lagom dyr nybörjargitarr, en J&D Les Paul. Den kostade 3000 med någon halvdan Peavey-förstärkare, men eftersom att jag har köpt en effektlåda till den så är ljudet bra ändå. Den har hållit i snart två år tror jag, och jag trivs bra med den. Har spelat allt ifrån punkrock till postrock till grunge till vispop till hårdrock till metal på den, och det funkar i stort sett utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Great. Har fått svar på en del av alla mina frågor (Tack R2).

Om du inte har mig på msn så adda gärna (half_life99@hotmail.com), så tar vi frågorna där :ermm:

Skulle just precis till att fråga om rekommendationer på nybörjar-elgitarr faktiskt.

Jag har en väldigt stabil budget eftersom mor min har lovat att betala en del som "julklapp i efterskott" (pga dålig fantasi i julas). Men inte över 4 000 kr, jag är ju trots allt nybörjare på el-gitarr.

Så ös med rekommendationer, gärna motiveringar, vilken genre du spelat med den, passande förstärkare m.m..

Jag gillar rivet från metal-gitarrer, men ändå inte för tydligt. Man ska ju kunna lira hårdrock också.

Typ vad Felshoe sa, sedan finns ju Epiphone som ägs av Gibson, vilka också tillverkar Les Paul-gitarrer. De ska tydligen vara ganska bra, även om de inte är riktigt lika vassa Gibsons riktiga. De finns att få tag på i de flesta musikaffärer skulle jag tro (eller jag vet att de finns på de flesta ställena). Med en Les Paul ska du kunna spela det mesta. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så ös med rekommendationer, gärna motiveringar, vilken genre du spelat med den, passande förstärkare m.m..

Jag gillar rivet från metal-gitarrer, men ändå inte för tydligt. Man ska ju kunna lira hårdrock också.

Hm, okej, det ovanstående killar sa låter bra. Jag är tyvärr ingen metallkille och vet egentligen inte vad som krävs, men ett par humbuckers istället för single coil-mickar är utan tvekan att föredra för ett tyngre sound. En Les Paul kan utan tvekan vara ett alternativ, Epiphone som är liksom "undermärket" till Gibson (som Squier » Fender) gör ofta riktigt bra instrument och de dyrare är till och med bättre än en original Gibson. Men för 4000 kr hittar du definitivt en bra gitarr som håller länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...