Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Dessutom får han ju en ganska bra gitarr som tål att spelas på även när han blivit ganska duktig. :ermm: Själv sparar jag (som jag skrivit tidigare) till en Gibson LP Studio med Fireburst finish, inte säker på om jag ska ha gold eller chrome hardwear. Lutar lite åt krom.

http://www.thomann.de/se/gibson_les_paul_studio_fb_ch.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

e:--------------------------------------------------------------------|

B:--------------------------------------------------------------------|

G:--10---10---X-X---8---8---8---X-X---13--13--15--17---17-17----------|

D:--10---10---X-X---8---8---8---X-X---13--13--15--17---17-17----------|

A:--8----8----X-X---6---6---6---X-X---11--11--13--15---15-15----------|

E:--------------------------------------------------------------------|

Vad menas med X:en?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

e:--------------------------------------------------------------------|

B:--------------------------------------------------------------------|

G:--10---10---X-X---8---8---8---X-X---13--13--15--17---17-17----------|

D:--10---10---X-X---8---8---8---X-X---13--13--15--17---17-17----------|

A:--8----8----X-X---6---6---6---X-X---11--11--13--15---15-15----------|

E:--------------------------------------------------------------------|

Vad menas med X:en?

Att man "mutar" strängen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

e:--------------------------------------------------------------------|

B:--------------------------------------------------------------------|

G:--10---10---X-X---8---8---8---X-X---13--13--15--17---17-17----------|

D:--10---10---X-X---8---8---8---X-X---13--13--15--17---17-17----------|

A:--8----8----X-X---6---6---6---X-X---11--11--13--15---15-15----------|

E:--------------------------------------------------------------------|

Vad menas med X:en?

Oftast står det dessutom i tab beskrivningen vad dom olika sakerna menas! :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Hejsan :D

Jag letar efter en bra, relativt billig nybörjar elbas. Någon som kan namedroppa lite kanske tack :confused:

Beror på hur mycket deg du menar med "relativt billig", men min kompis köpte en Washburn XB120 (fnar) för ett tag sen, som gick på runt 2200-2500 kronor. Den är helt klart värd pengarna, och jag tror inte man får ett alltför bra instrument om man går billigare än så. Den kan vara värd att kolla in. Skön att spela på, och den låter bra. Den har också en aktiv förförstärkare, men den gör man bäst i att ignorera då den för det mesta bara gör att det brusar.

Ett tips är att undvika alla dessa "startpaket" som finns i mängder i musikaffärer. Jag fick i uppgift en gång att fixa till en bas från ett sådant paket (tror det var ett Behringer-paket, vilket gör det ännu värre), och det var snudd på omöjligt. Stämskruvarna tog knappt, höll inte stämningen, och halsen böjde sig lite var som helst. Achtung, achtung.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att kolla upp. Tack :confused:

Funkar en elbas med min vanliga el-gitarr förstärkare?

Nu vet jag inte vad för förstärkare du har, men i regel bör det funka. Det som kan ta stryk vore isåfall högtalarna, om de inte är gjorda för såpass låga frekvenser. Det är upp till dig om du vill testa. Personligen har jag använt min gitarrförstärkare, en gammal billig Peavey från stenåldern, både som basförstärkare och datorhögtalare under längre tider, utan några skador på varken förstärkare eller högtalare. Jag vet också att Lemmy från motörhead kör sin bas genom ett gäng Marshall-förstärkare ämnade för gitarrer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

565753908_l_1096623_0.jpg

Om förstärkaren låter klent samt inte reagerar, som du säger, ser jag bara tre anledningar.

1. GAIN. Mer gain. Alltid mera gain. Dra upp den till 11!

2. Det är något vaj med/dålig kvalitet på kabeln. Har du en extra, testa med den.

3. Det är gitarren. Antingen klena mickar, eller dåligt jobb med lödningen. Om du är kunnig inom elektronik kan du alltid öppna upp gitarren och se om något ser tokigt ut, eller gå till en musikaffär och be dom titta på den.

Vad för Roland är det? Är det en Cube?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om förstärkaren låter klent samt inte reagerar, som du säger, ser jag bara tre anledningar.

1. GAIN. Mer gain. Alltid mera gain. Dra upp den till 11!

2. Det är något vaj med/dålig kvalitet på kabeln. Har du en extra, testa med den.

3. Det är gitarren. Antingen klena mickar, eller dåligt jobb med lödningen. Om du är kunnig inom elektronik kan du alltid öppna upp gitarren och se om något ser tokigt ut, eller gå till en musikaffär och be dom titta på den.

Vad för Roland är det? Är det en Cube?

Gain är alltid på 11! Finns inget annat alternativ :confused:

Jag hade en Micro-Cube förut men den gav jag bort (big misstake). Den jag har nu är en Cube 30 Cosm.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite googlande har jag kommit fram till ett starkt " :confused: ". Mest för att jag hamnade på en köp-och-säljsida för Qatar.

Iallafall, den verkar vara ungefär likadan som en Cube, så förstärkaren borde ha duktigt med kläm i sig. Jag skulle sätta pengar på att gitarren krånglar. Testa att höja mickarna en skvätt, samt byta batteriet om du har aktiva mickar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...