Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Någon annan som lyckats "sträcka" handen när ni spelat gitarr? Jag har hållit på att benda två strängar samtidigt med pekfingret och har då fått ta i ganska mycket. Hoppas att det bara beror på överansträngning och att det försvinner, för just nu gör det ganska ont när jag sträcker ut handen på ett visst sätt.

Gör du det ofta? Dubbla bendningar alltså? Hade själv så också en period men det försvann efter lite träning, kan ju vara att handen inte är van med rörelsen...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du det ofta? Dubbla bendningar alltså? Hade själv så också en period men det försvann efter lite träning, kan ju vara att handen inte är van med rörelsen...

Innan har jag inte dirkekt övat på det, men nu har jag övat på en låt där de används och då har det blivit en del sådana. Känns dock lite bättre nu, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Sitter och försöker klura ut Andreas Gregas 'Älskling' på gitarr. Går sådär. I versen är det bara en vanlig "Am Em Em Am"-progression, och mot slutet, när refrängen kommer, är det "Am F C...", men sedan kommer något jag spelar som G - och det låter bra, men inte helt hundra. Någon med bra gehör som kan ge lite klarhet i frågan?

http://open.spotify.com/track/404x9527Ozg6OmFFNMO3mT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och försöker klura ut Andreas Gregas 'Älskling' på gitarr. Går sådär. I versen är det bara en vanlig "Am Em Em Am"-progression, och mot slutet, när refrängen kommer, är det "Am F C...", men sedan kommer något jag spelar som G - och det låter bra, men inte helt hundra. Någon med bra gehör som kan ge lite klarhet i frågan?

http://open.spotify.com/track/404x9527Ozg6OmFFNMO3mT

När jag spelar den låter det som att ett E7 kan vara rätt ackord, men det är möjligt att jag missar någon färgning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar du inga tabs online som kan guida dig in på rätt spår? Jag tycker att E7 låter bra, men inte 100% rätt.

Om det är ett E7 blir jag generad..

Nope - jag letade, men... Ja, det flödar inte direkt av tabs från halv-okända svenska artister på Internet, särskilt inte om låten i fråga är en B-sida på en singel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha gjort det om jag hade en kamera. Den ena gitarren är hur som helst en typisk nybörjargitarr, Yamaha EG 112C (ser ut som en Fender Strat ungefär). Den andra är en aningen finare Gibson Les Paul Studio Fireburst som jag verkligen älskar att spela på. Fick för övrigt när jag köpte den reda på att den ska sluta tillverkas, vilket är både synd och coolt. Har länkat till den förut men jag kan alltid göra det igen: :P

Gibson Les Paul Studio Fireburst

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Tjolahopp, lite snabb hjälp!

Jag har ju en gitarr med en whammy bar, grejen är nu att jag vill stämma ner den. Låt oss bara säg att jag vill få ner den till tonarten D.

Grejen är ju den att, när jag ska stämma ner så åker ju hela stallet neråt och jag måste sitta och fixa och dona och ha mig med att skruva åt så att whammy'n är i rätt position. Finns det nått snabb sätt att stämma ner på eller måste jag sitta och skruva på fanskapet varje gång jag ska stämma ner och så?

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjolahopp, lite snabb hjälp!

Jag har ju en gitarr med en whammy bar, grejen är nu att jag vill stämma ner den. Låt oss bara säg att jag vill få ner den till tonarten D.

Grejen är ju den att, när jag ska stämma ner så åker ju hela stallet neråt och jag måste sitta och fixa och dona och ha mig med att skruva åt så att whammy'n är i rätt position. Finns det nått snabb sätt att stämma ner på eller måste jag sitta och skruva på fanskapet varje gång jag ska stämma ner och så?

Capo

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Drar upp den här tråden istället för att starta en ny!

Jag har spelat akustisk gitarr ett tag, men nu vill jag köpa en elgitarr, så jag letar efter den allra billigaste som går att få tag på eftersom jag inte vet hur länge jag kommer spela, chansen finns ju att man tröttnar, någon som vet vart jag ska leta? :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drar upp den här tråden istället för att starta en ny!

Jag har spelat akustisk gitarr ett tag, men nu vill jag köpa en elgitarr, så jag letar efter den allra billigaste som går att få tag på eftersom jag inte vet hur länge jag kommer spela, chansen finns ju att man tröttnar, någon som vet vart jag ska leta? :naughty:

Vet inte direkt vart du ska leta, men jag vet att många nybörjare köper Squier Stratocasters. Frågar du efter en sådan i någon musikbutik vet de vad du menar. De verkar ligga på 1-1,5 här iallafall: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...sw=squier+strat

Sedan lär väl förstärkaren kosta en tusenlapp eller så också. Min första elgitarr kostade 2600 ungefär med förstärkare och alla nödvändiga tillbehör, och den dög ganska länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...