Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Vet inte direkt vart du ska leta, men jag vet att många nybörjare köper Squier Stratocasters. Frågar du efter en sådan i någon musikbutik vet de vad du menar. De verkar ligga på 1-1,5 här iallafall: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...sw=squier+strat

Sedan lär väl förstärkaren kosta en tusenlapp eller så också. Min första elgitarr kostade 2600 ungefär med förstärkare och alla nödvändiga tillbehör, och den dög ganska länge.

Okej, tack!

Men vilka förstärkare ska man leta efter? Jag är nybörjare på sånt här. Finns det inga färdiga paket att köpa med förstärkare?

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack!

Men vilka förstärkare ska man leta efter? Jag är nybörjare på sånt här. Finns det inga färdiga paket att köpa med förstärkare?

Kan inte så mycket om förstärkare om jag ska vara ärlig. Min första var en liten Kustom som ingick i ett sådant paket som du menar. Sen kör jag med effektpedal i min stereo, vilket låter bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Har lirat gitarr i 2 timmar i sträck idag och har sjukt ont i fingrarna nu. Jag är dock ganska nöjd över att i princip ha lärt mig spela det andra solot i Cowboy Song riktigt bra (eller ja, ibland går det) på endast dessa två timmar. Lärde mig det första solot igår. Gjorde ett försök att spela in det andra solot med den vanliga microfonen till datorn, vilket väl blev sådär, men man hör vad jag spelar iallafall. Kunde tyvärr inte ha någon bakgrundsmusik för då lät det bara konstigt. Lite screw-up i mitten också men annars är jag nöjd. :)

http://www.upl.gizgiz.nu/files/CBSsolo2.wma

Redigerad av _ThuuG
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Köpte min första gitarr för inte så länge sen! :)

Det blev en 7 strängad LTD SC-207

Nån som har tips på nå lätta metallåtar att lära sig på gitarr? :)

Grattis! :)

Själv har jag alltid tyckt att Black Sabbath-låtar är enkla och så. Mycket powerchords osv. Du kan ju kika på dem.

Redigerad av _ThuuG
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Ah! Var nere och lämnade in min stålsträngade Levin idag. Ska byta ut stämmekanismen på den. Har nötts en del på typ 30 år. Passade på att köpa en slide i stål samtidigt. Har stämt ner den andra gitarren i DADF#AD och har tremolon på med lätt dist. Det är sjuuukt härliga toner som kommer ur förstärkarna. Raspigt, smått ostämt, och så jäkla swamp blues någonting kan bli.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 1 year later...

dfhcfh_1241546_0.jpg

• Mahogany Top/Body

• 24-3/4" Scale

• 1-11/16" Nut

• Set Mahogany V Neck

• Rosewood Fingerboard

• Pearl Dot Inlays

• Grover Tuners

• Black Hardware

• DBD Traction Knobs

• Floyd Rose Special Bridge

• Bill Lawrence XL500 & DMT Design Pickups

• "DFH Lightning Bolt" Graphic

Tjena! Jag sitter här och riffar lös med min nya leksak "Dime From Hell" men jag är fortfarande väldigt grön när det gäller den tekniska biten såsom strängbyte/stämning på en sådan. Först och främst vill jag stämma guran men är rädd att jag gör på fel sätt och förstör någonting, var i hyfsad extas när killen i butiken instruerade mig lite hur det fungerade och man kan säga att det mesta kom in genom ett öra och ut genom det andra...

Är det någon som kan hjälpa mig med att tala om hur man stämmer? (Den är ju låst från toppen av greppbrädan till stallet).

Tack på förhand!

E: Lugnt, jag fixade det.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Plockade av plektrumskyddet från min Epiphone Les Paul Standard, tycker att det blev ganska fräckt! Skruvhålen finns givetvis kvar men sätter man tillbaka skruvarna syns det knappt.

post-12644-0-41567500-1363555441.png

(Kanske skymtar ni mig i pickuperna. ;))

EDIT: Kan för övrigt lägga upp denna också, en solo-cover jag spelade in i november, blev nöjd med den bortsett från mindre missar här och där! Ljudet spelas in med mobilen så det blir ju vad det blir, men ändå. :)

Redigerad av Bebben
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Jag behöver hjälp!

Jag har suttit nu under en längre period och försökt få den där jäkla whammy baren att låta bra men lyckas inte!

Lite backstory hjälper nog lite här;

Jag är ett otroligt stort fan av Alexi Laiho, jag älskar hans tekniker och gillar nästan allt han gör. Så varför inte lära sig några av hans tekniker? Då kommer vi till "the whammy bar". Jag har lyckats sätta det mesta (divebombs, squeels etc.) men det är en specifik teknik som jag faktiskt inte klarar av, det verkar som om mitt stall inte riktigt fungerar som hans (jag har en Alexi-600 gitarr, tror faktiskt det är samma modell av stall som han har på sin i videon som jag länkar senare i inlägget). Det jag undrar är, har jag ställt in det fel?

Det finns ju fan miljoner olika skruvar att skruva på och jag har testat de flesta och upptäckt bra saker och dåliga saker att göra med dom. Det jag nu undrar över, har jag gjort något fel? Jag använder 3 fjädrar för att hålla tillbaka stallet när strängarna spänns och har hittat en bra balans på stallet. Jag har mikrofonen bra lagd för att få ut bra ljud vid små vibrationer samt starka vibrationer.

Så nu kommer en del frågor som jag inte klarar av att hitta på internet som ni kanske kan hjälpa mig med;

Kan det vara mikrofonen som inte är tillräckligt bra?

Kan det vara min förstärkare som inte är tillräckligt bra?

Kan det vara att fjädrarna sitter fel, behövs det fler eller färre?

Kan det vara stallet i sig som inte är gjord för detta?

Som sagt, jag är helt lost och förstår ingenting om vad som kan vara felet! (kan ju vara jag men hur jag än gör kommer jag inte ens i närheten av hans ljud) Hjälp mig :cry:

Här har ni en video (tekniken börjar vid 2:10) på vad jag menar.

Länk

Här har ni lite bilder på mitt stall och fjädrar.

Bild 1 (stallet)

Bild 2 (fjädrar)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Det är fan läskigt hur snabbt ens fingertoppar blir ovana vid att spela gitarr ifall man inte lirar på ett litet tag. Har inte haft ork att spela särskilt mycket den senaste veckan på grund av det nya jobbet, så tänkte passa på lite nu i helgen. Elgitarren är inte så farlig, men fy satan vad det gör ont i fingertopparna att greppa på min stålsträngade akustiska. Mina en gång stenhårda fingrar har blivit mjuka och veka på bara en dryg veckas tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fan läskigt hur snabbt ens fingertoppar blir ovana vid att spela gitarr ifall man inte lirar på ett litet tag. Har inte haft ork att spela särskilt mycket den senaste veckan på grund av det nya jobbet, så tänkte passa på lite nu i helgen. Elgitarren är inte så farlig, men fy satan vad det gör ont i fingertopparna att greppa på min stålsträngade akustiska. Mina en gång stenhårda fingrar har blivit mjuka och veka på bara en dryg veckas tid.

Verkligen! Jag började spela igen efter ett kortare uppehåll och jag kunde nog inte spela i mer än tio minuter innan det gjorde för ont i fingrarna för att fortsätta. Nu är fingrarna i form igen dock. Försöker påminna mig själv om att spela i alla fall lite varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OK, den som lyckas sätta följande låt förtjänar medalj. Någon som vågar ta sig an den? Hugo?

Demoversion, men den är mycket tydlig och bättre än slutversionen.

Jag är mycket, men särskilt bra på gitarr är jag inte! Jag drar mina ackord och skanderar mina textrader. Thats all, folks!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...