Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Vet du att du kommer fortsätta spela eller vill du köpa ett billigt paket för att prova och se om det är något?

Vill mest prova, är det inte så med allt man börjar/vill börja? :P Fast är ganska taggad på att få en gitarr i handen. :D

Visst, no hurries. Fast.. :naughty: Någon som har något tips? R2 verkar va lite busy eller så har han glömt mig. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara vill prova fungerar vilket nybörjarkit som helst bra, men om du vet att du kommer fortsätta spela gör du bara dig och din plånbok en otjänst. Du kommer ganska snart (eller som i samuelzons fall efter lite längre tid :doh: ) förstå att det är inte jättebra grejer och du vill ha bättre. Då är det lika bra att köpa bra grejer från början.

Men som sagt, vill du bara prova ska du köpa ett nybörjarkit. Tusen spänn är väl dock även det lite mycket om man bara vill "testa" :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara vill prova fungerar vilket nybörjarkit som helst bra, men om du vet att du kommer fortsätta spela gör du bara dig och din plånbok en otjänst. Du kommer ganska snart (eller som i samuelzons fall efter lite längre tid :whistling: ) förstå att det är inte jättebra grejer och du vill ha bättre. Då är det lika bra att köpa bra grejer från början.

Men som sagt, vill du bara prova ska du köpa ett nybörjarkit. Tusen spänn är väl dock även det lite mycket om man bara vill "testa" :mf_doof:

Sant. Kollat igenom hemsidor lite efter något paket med förstärkare och gitarr. Hittade det här på min lokala musikshop;

Elgitarrpaket : Ibanez GRG-170 Vox AD30 VT, 30 w först.

Elgitarrpaket

Model:	 Ibanez GRG-170 Vox AD30 VT, 30 w först.

Rek. Pris:	 7 190 kr

Vårt Pris:	 4 995 kr


Ibanez GRG-170

Vox Ad 30VT 30 watts förstärkare

Gigbag, axelband och Kabel

2 310,68 kr med frakt är Thomann pris. Och då är det bara gitarren.

2 495 kr utan frakt för förstärkaren från JAM. Antar att det där priset verkligen är ett bra pris då man får med lite godsaker aswell?

Visst, blocket skulle nog vara bättre för min plånbok..Fast ja, en risk man inte riktigt alltid vågar ta. :) Då man också förlorar garantin och kan bli lurad på köpet. :)

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Metal/Rock/Heavy metal genrén har jag siktat mig in på.

Då är gitarren kanske rätt men förstärkarvalet kan du göra bättre. Vox AD30 är mer för rena ljud och rock. Det är möjligt att nya AD XL-serien från Vox skulle kunna funka, men det är förmodligen någonting helt annat du letar efter. Hur mycket kan du lägga?

http://www.youtube.com/watch?v=6j7huh5Egew

Ljudet ifrån gitarren vid 2.20, hur gör man det? Är det en speciell effekt ifrån en pedal eller wut?

Mycket dist från hans Big Muff samt att han som P-C säger bendar strängarna en del. Eller på sätt och vis. Vad jag vet använder han sliderör i den låten och då glider han bara runt med röret för att steglöst höja tonen, precis som man gör när man bendar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mh som mest 2,5 just nu. :(

Vad det gäller metalförstärkare har jag ingen aning tyvärr. Många verkar gilla Peavey Bandit 112. Vox AD15VT XL kan fungera (XL-versionen är mer metal-inriktad). Men fråga i butiken.

Har lagt ner några dagar på att försöka lära mig Classical Gas. Svårt men ack så tillfredställande.

Den är kanon thumb_1031151_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara vill prova fungerar vilket nybörjarkit som helst bra, men om du vet att du kommer fortsätta spela gör du bara dig och din plånbok en otjänst. Du kommer ganska snart (eller som i samuelzons fall efter lite längre tid :) ) förstå att det är inte jättebra grejer och du vill ha bättre. Då är det lika bra att köpa bra grejer från början.

Men som sagt, vill du bara prova ska du köpa ett nybörjarkit. Tusen spänn är väl dock även det lite mycket om man bara vill "testa" ;)

Jag tänker behålla min Squier i hela mitt liv, och med all sannolikhet spela på den om jag blir riktigt stor någon gång. :mellow: Den låter fint, bara att den stämmer ur sig vid en megabend.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skjutit upp det här för länge nu och bestämde mig för att ta tag i att köpa en elgitarr i veckan.

Finns det några affärer att rekommendera i Göteborg?

Och jag har höjt prisklassen nu. Tänker fortsätta att spela så jag väljer att börja med något decent, så någon halvdyr elgitarr som inte är allt för svår att spela i början. Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yey. Spelat nu i 3-4 dagar, och kan "Smells Like Teen Spirit" (Tränat i två dagar) solot utantill i huvudet, blir bara lite små men ändå anmärkningsvärda fel när jag spelar det, prickar nog in det fullt om en vecka eller så! :innocent: Btw, några tips på andra lätta låtar som Nirvana - SLTS?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skjutit upp det här för länge nu och bestämde mig för att ta tag i att köpa en elgitarr i veckan.

Finns det några affärer att rekommendera i Göteborg?

Och jag har höjt prisklassen nu. Tänker fortsätta att spela så jag väljer att börja med något decent, så någon halvdyr elgitarr som inte är allt för svår att spela i början. Några idéer?

http://www.musikborsen.se/

http://www.4sound.se/

http://www.jamshop.se/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...