Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Ska Snart sälja mopeden och då jävlar, låter bilden tala för sig själv, 2tone sunburst :w000t:

Jora, ser ju fint ut, men en fråga: är det där ditt nybörjarset? Verkar som det med tanke på att du beställer så mycket. 50-tals Stratan är bra och fin, men om jag var du skulle jag ha valt en 60s Player, har hört att den låter betydligt bättre än 50-talaren, är betydligt behagligare att spela på. Har faktiskt läst det på en del gitarr-sidor.

Dessutom har jag också hört från väldigt många som har haft en Valvetronix-stärkare att det är det absolut SISTA man skall köpa, att den är totalt skit. En wah-wah känns väldigt meningslös om du nu ska börja spela gitarr, känns som du chansar lite för mycket och spenderar liite för mycket pengar från start - dessutom bör du köra på D'Addario-strängar som jag tycker fungerar precis lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jora, ser ju fint ut, men en fråga: är det där ditt nybörjarset? Verkar som det med tanke på att du beställer så mycket. 50-tals Stratan är bra och fin, men om jag var du skulle jag ha valt en 60s Player, har hört att den låter betydligt bättre än 50-talaren, är betydligt behagligare att spela på. Har faktiskt läst det på en del gitarr-sidor.

Dessutom har jag också hört från väldigt många som har haft en Valvetronix-stärkare att det är det absolut SISTA man skall köpa, att den är totalt skit. En wah-wah känns väldigt meningslös om du nu ska börja spela gitarr, känns som du chansar lite för mycket och spenderar liite för mycket pengar från start - dessutom bör du köra på D'Addario-strängar som jag tycker fungerar precis lika bra.

Har spelat i snart ett år och spelar Hela Under the bridge felfritt, Ska provspela båda gitarrerna på en närliggande affär innan jag bestämmer mig :w000t: angående förstärkaren så tycker jag den låter ganska hyffsat, killen på youtube har likadan är nämligen en likadan som jag tänkte beställa, några förslag på en annan förstärkare? :sick:

Killen med samma förstärkare : http://www.youtube.com/watch?v=J_vstQenAaM

Redigerad av EROLS_TRUMMA2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har spelat i snart ett år och spelar Hela Under the bridge felfritt

Apropå vad? :doh: Bra jobbat, men jag kan lova dig att du inte gör den bättre än mig. Fan, jag måste spela in en film med den snart. Jag gör den nästan lika bra som Fru. :sick: *skryt skryt*

angående förstärkaren så tycker jag den låter ganska hyffsat, killen på youtube har likadan är nämligen en likadan som jag tänkte beställa, några förslag på en annan förstärkare? :w000t:

Killen med samma förstärkare : http://www.youtube.com/watch?v=J_vstQenAaM

Det är möjligt, som jag skrev till en annan så tycker jag också att min Peavey för 500:- också låter bra, men man inser ändå ganska snabbt att man vill ha bättre. Nästa förstärkarköp för mig ska nog bli en Fender Blues Deluxe, men jag vet tyvärr inte så mycket om stärkare och speciellt inte i den prisklassen. R2 är vass på sådant, så fram med dig pojk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh. Så dålig är den faktiskt inte. Särskilt inte för 2000 spänn. Jag har visserligen bara hört den en gång hos killen jag sålde min Tubescreamer till. Den är dock mycket bättre än en Marshall MG15DFX eller en Peavey Rage 158 med någon jävla multieffekt från Zoom eller Digitech. Man får dessutom 11 eller något sådant olika förstärkartyper att välja på så att man vet vad man ska köpa nästa gång. Gillar man AC30-modellen köper man en AC30 eller AC15. Gillar man Tweed-modellen köper man en Fender Bassman. Gillar man ingen köper man sig ett par öron.

Däremot skulle du kunna få mycket bättre grejer för 11000, Errols trumma. Om du struntar i löjliga wah-wah-pedalen kan du köpa mycket bättre stärkare för det du sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh. Så dålig är den faktiskt inte. Särskilt inte för 2000 spänn. Jag har visserligen bara hört den en gång hos killen jag sålde min Tubescreamer till. Den är dock mycket bättre än en Marshall MG15DFX eller en Peavey Rage 158 med någon jävla multieffekt från Zoom eller Digitech. Man får dessutom 11 eller något sådant olika förstärkartyper att välja på så att man vet vad man ska köpa nästa gång. Gillar man AC30-modellen köper man en AC30 eller AC15. Gillar man Tweed-modellen köper man en Fender Bassman. Gillar man ingen köper man sig ett par öron.

Allt är relativt, tycker inte heller min är dålig men det beror på, precis som allt annat, vad du jämför med. När jag ville ha en billig, bra förstärkare (3000 kr-klassen) frågade jag runt på olika forum och fick höra från SAMTLIGA att jag INTE skulle köpa en Valvetronix. Jag tyckte själv att den såg bra ut, med något slutstegsrör och inbyggda effekter och allt vad det nu var. Som sagt, mycket möjligt att den inte är jättedålig, men det är inget direkt kap.

Däremot skulle du kunna få mycket bättre grejer för 11000, Errols trumma. Om du struntar i löjliga wah-wah-pedalen kan du köpa mycket bättre stärkare för det du sparar.

Det var lite det jag menade. Köp D'Addario EXL110 och spara 80 spänn, skit i Cry Babyn och investera lite extra i en förstärkare som håller (då menar jag håller riktigt bra) på rep, hemma och mindre gig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. I veckan ska jag vara hundvakt åt mina morföräldrar och eftersom teknologin inte är en dag äldre än 1975 där tänkte jag underhålla mig med lite gitarrplinkande. Har någon några tips på riktigt, riktigt, riktigt lätta låtar man kan strumma loss på i allsköns ro?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. I veckan ska jag vara hundvakt åt mina morföräldrar och eftersom teknologin inte är en dag äldre än 1975 där tänkte jag underhålla mig med lite gitarrplinkande. Har någon några tips på riktigt, riktigt, riktigt lätta låtar man kan strumma loss på i allsköns ro?

When the man comes around är rolig att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köper antagligen min polares Jackson snart, underskattade den enormt mycket innan jag testat den

Kidhochval039_1024594_0.jpg (den till höger)

Så otroligt lättspelad och ljudet var helt underbart (om man utgår från att jag bara körde distat), testade först nån gammal förstärkare från 70-80-talet och den bjöd på tungt metalljud, i stil med Black Sabbath. Sen ändrade jag lite och fick in lite "mustigare" ljud, typ Ritchie Blackmore. Testade den sen i hans Marshall och då blev det mera metal, men fortfarande klassiskt. Kort sagt är den väldigt prisvärd och lättspelad :mf_doof::teehee:

-----

@Pico, Smoke on the water? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. I veckan ska jag vara hundvakt åt mina morföräldrar och eftersom teknologin inte är en dag äldre än 1975 där tänkte jag underhålla mig med lite gitarrplinkande. Har någon några tips på riktigt, riktigt, riktigt lätta låtar man kan strumma loss på i allsköns ro?

Litet urval, med strum-vänliga, och bra, låtar!

Bob Dylan - I Want You

Coldplay - Green Eyes

The Cure - Friday I'm in Love

Otis Redding - Sitting on the Dock of the Bay

Markus Krunegård - Jag är en Vampyr

Libertines - Music When the Lights go Out

Belle and Sebastian - Sleep the Clock Around

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Blivit mer och mer sugen på att lära mig spela gitart..El gitarr that is.. Undrar om någon har något tips på ett billigt 'paket' med förstärkare och gitarr? Bor vid stockholm så om det finns någon unique-butik här så funkar det med.. tack, godnatt...............

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...