Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

har spelat gitarr i 7 år nu. snart 8 . men spelar även bas ( 6 år), munspel (4 år), piano (2 mån)

men favoritlåten och spela vet jag inte riktigt.

gary moore - The looner är härlig

men om man vill ragga på tjejer så är det lätt

Robbie williams - Angels :confused:

:P:wub: :wub: :D:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har noll koll men har tagit mig i kragen och ska skaffa mig en gitarr nu. Lokala instrumentaffärerna har bommat igen tror jag, så internet får det bli.

Kollat på sidorna Jam.se och Musikborsen.se och insåg ganska snabbt att jag jag inte klarar det själv. Jag vill ha en gitarr som är prisvärd och bra för en nybörjare som bara ska ha den att fördriva tid med, klinka lite då och då helt enkelt. Vi pratar om priser runt tusenlappen men får jag en betydligt bättre för några extra hundralappar så litar jag på er och väljer den.

Så har ni några tips?

Edit: Akustisk såklart. El-gitarr är med all säkerhet roligare, men vi börjar med en akustisk.

Edit 2: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...amp;artno=91413 (Yamaha C45 Senior) Ligger i min prisklass och "Världens mest sålda nylonsträngade gitarr." klingar ju lovande i öronen på någon utan koll >_<

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu på söndag ska jag byta till mig en Vox AC15 :ph34r::ph34r:

Byter bort min Laney-stärkare som trots allt inte är lika bra som orginalet (eller dess lillebrorsa).

Grattis! (:!!!:)

Jag har noll koll men har tagit mig i kragen och ska skaffa mig en gitarr nu. Lokala instrumentaffärerna har bommat igen tror jag, så internet får det bli.

Kollat på sidorna Jam.se och Musikborsen.se och insåg ganska snabbt att jag jag inte klarar det själv. Jag vill ha en gitarr som är prisvärd och bra för en nybörjare som bara ska ha den att fördriva tid med, klinka lite då och då helt enkelt. Vi pratar om priser runt tusenlappen men får jag en betydligt bättre för några extra hundralappar så litar jag på er och väljer den.

Så har ni några tips?

Skulle snarare föredra en stålsträngad. Detta kanske inte säger dig så mycket.

Nylon: E- A- och D-strängen är av stål, medan de övriga är av nylon, ett plastliknande material. Ljudet blir ganska klent och är typiskt för nybörjare som får ont i fingrarna av stål.

Stål: Alla strängar är av stål. Blir riktigt fint ljud, och jag rekommenderar det. Får nästan mer ont av nylon och fick även det i början också.

Jag har nu lånat en Cort-gitarr av skolan när jag var på resa. Halsen är till och med av och limmad men den är grymt skön att spela på. Dyrare gitarrer tycker jag har fetare strängar och är överlag svårare att trycka ner. Corten kostar kanske mellan 1200-1800. Något sådant blir nog fint.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ac15_1010409_0.jpg

Nu har jag äntligen bytt. Det här är en jävligt bra förstärkare. Rena ljudet är helt obeskrivligt. Verkligen hur bra som helst. Jämfört med min gamla är det som att ta bort ett skynke över stärkaren. Så underbart lent och fint. Radiohead - Scatterbrain, Razorlight - America och liknande, på pricken. Silkeslent.

Pedalerna funkar kanon med den också förutom Big Muff som är lite tjurig. Men vad bryr jag mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ac15_1010409_0.jpg

Nu har jag äntligen bytt. Det här är en jävligt bra förstärkare. Rena ljudet är helt obeskrivligt. Verkligen hur bra som helst. Jämfört med min gamla är det som att ta bort ett skynke över stärkaren. Så underbart lent och fint. Radiohead - Scatterbrain, Razorlight - America och liknande, på pricken. Silkeslent.

Pedalerna funkar kanon med den också förutom Big Muff som är lite tjurig. Men vad bryr jag mig.

En sån har vi i skolan, fast i mindre form tror jag! Vad kostade den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sån har vi i skolan, fast i mindre form tror jag! Vad kostade den?

6000kr ungefär, men det var som sagt ett byte mot min andra förstärkare.

Det finns ingen mindre form av just den modellen. Du kanske tänker på Vox' små digitala modeller? Den längst till höger här?

DA5_range_1010446_0.jpg

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...137504&fm=1 och http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=413773 väljer jag mellan nu efter nästan för mycket velande. Lutar mot Epiphonen, eftersom att jag har absolut ingen koll så vill jag bara se så att jag inte missar något nu :blink:

I den prisklassen görs alla gitarrer förmodligen i samma fabrik ändå. Ta Epiphonen så får du med massor av extragrejer vilket alltid är trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...