Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning ;)

Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt.

Några tips? ;)

The Kooks - Seaside

Pink Floyd - Wish you were here

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag söker efter sköna lugna låtar att spela, såna som skapar sån där riktigt skön och mysig stämning ;)

Det behöver inte va någonting lätt. På samma gång ska det inte va nåt i stil med låten "Asturias"(även om det inte alls är en skön låt så var det bara ett exempel... inte är den lugn alls för den delen heller...), det blir waaaay för svårt.

Några tips? :ermm:

Nothing else matters - Metallica ?? Den är faktiskt riktigt schysst att spela när man vill lugna ner sig ;)

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips ;)

Det ska nog gå bra.

Om Nothing Else Matters.

Jo visst är den bra, men... jag vet inte... det är något som är fel bara.

Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge.

Surfa in på http://video.google.com och sök på något i stil med "john frusciante under the bridge lesson" och klicka på den filmen när han sitter i en brun soffa och spelar. Se och lär, och passa på att njuta på samma gång.

När du har lärt dig att spela med sådan känsla, och när du kan spela den låten så vackert, då blir jag impad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge.

Surfa in på http://video.google.com och sök på något i stil med "john frusciante under the bridge lesson" och klicka på den filmen när han sitter i en brun soffa och spelar. Se och lär, och passa på att njuta på samma gång.

När du har lärt dig att spela med sådan känsla, och när du kan spela den låten så vackert, då blir jag impad.

Min föredetta vän som inte snackar med mig av okänd anledning... han gör det, blev helt blown away när han spelade den.

Jag lär nog få träna ordentligt på det där xD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min föredetta vän som inte snackar med mig av okänd anledning... han gör det, blev helt blown away när han spelade den.

Jag lär nog få träna ordentligt på det där xD

Sätt igång och öva, det var den enda orsaken till varför jag började spela gitarr för 1 år och 3 månader sen. Jag tror nog att jag är en av de som klarar det bäst; har inte sett en jävel på YouTube som kan det lika bra. Men jag är fortfarande långt ifrån så som John spelar den, och jag kunde den bättre en gång i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt igång och öva, det var den enda orsaken till varför jag började spela gitarr för 1 år och 3 månader sen. Jag tror nog att jag är en av de som klarar det bäst; har inte sett en jävel på YouTube som kan det lika bra. Men jag är fortfarande långt ifrån så som John spelar den, och jag kunde den bättre en gång i tiden.

Släng upp en video! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Nu tänkte jag vara så tuff och posta en bild på hur min gitarr ser ut efter att ha kört "Right on Time" några gånger.

First I was like :D then I was like :D and then I was like :D and then I was like ;) and then I went :D .

ko1bbqamjqce.jpg

Kan för övrigt stolt meddela att jag klarar hela Snow (Hey Oh) nu med endast några fel. Beräknar den perfekt inom en vecka. Och R2D2, du sa att jag aldrig skulle klara den med .060-plektrum. Guess what? Jag kör den med 0.50! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan för övrigt stolt meddela att jag klarar hela Snow (Hey Oh) nu med endast några fel. Beräknar den perfekt inom en vecka. Och R2D2, du sa att jag aldrig skulle klara den med .060-plektrum. Guess what? Jag kör den med 0.50! :D

Skyll dig själv. Det blir svårare :D

Vad gör du för skumt på Right On Time? Du ska ju dämpa med vänsterhanden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skyll dig själv. Det blir svårare :rolleyes:

Haha! ;) Nu är du bara avundsjuk.

Faktum är att den är mycket svårare för mig med .060, och med t.ex. .088 är den omöjlig. Annars kör jag alltid med det oranga, och inte det röda.

Vad gör du för skumt på Right On Time? Du ska ju dämpa med vänsterhanden.

Jaaa, men jag vet. Jag slår i.. nu ska vi se vad det heter, inte knogar men utsidan på "fingervecken" på höger hand. Dani California-refrängen är också ett sådant exempel, och Can't Stop likaså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! :rolleyes: Nu är du bara avundsjuk.

Faktum är att den är mycket svårare för mig med .060, och med t.ex. .088 är den omöjlig. Annars kör jag alltid med det oranga, och inte det röda.

Avis på vaaad?

Jag har faktiskt också det oranga numera. Har en blandning av gröna och oranga i min plektrumskål och oftast råkar jag ta ett orange. Hur tjocka är dom?

Jaaa, men jag vet. Jag slår i.. nu ska vi se vad det heter, inte knogar men utsidan på "fingervecken" på höger hand. Dani California-refrängen är också ett sådant exempel, och Can't Stop likaså.

Du slår alldeles för hårt min vän ;)

Man behöver inte ta i allt man kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avis på vaaad?

Jag har faktiskt också det oranga numera. Har en blandning av gröna och oranga i min plektrumskål och oftast råkar jag ta ett orange. Hur tjocka är dom?

Pffft... :unsure:

Oranga är 0.60mm, och röda 0.50. Nästan värt och testa ett ljuslila också, som ligger på 0.46. ;)

Du slår alldeles för hårt min vän :)

Man behöver inte ta i allt man kan.

Det är klart! Det är svårt att sitta still och att spela "mjukt" till en hård låt.

Dessutom skulle jag aldrig kunna ta i allt vad jag kan med ett 0.88 t.ex. Då känns det som om man slår sönder strängarna, men det röda/oranga är såpass fladdrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte detta paket för ett tag sen:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468312

Har spelat lite akustiskt innan och lite elektriskt i skolan men inte så mycket.

Sen att jag hade av en strängskruv till den akustiska nån dag innan jag fick elgitarren var lite surt. (nylonsträngad för övrigt)

Har även spelat ukulele i nått år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Min skönhet. Sorry för rörelseoskärpa.

Kom igen nu, nu är det för dåligt drag i denna härliga tråd! Finns det inget kul att berätta?

På skolavslutningen skall vi köra Snow (Hey Oh) samt Scar Tissue, fast med Slane-solona istället för de vanliga.

Jag har en likadan matta som dig.

OnT: Jag åker till USA nästa fredag. Något inom gitarrväg jag borde passa på att köpa? Har ca 11.000 att göra av med ifall jag vill, men jag behöver klara mig under sommaren på de pengarna också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...