Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Jag har en likadan matta som dig.

OnT: Jag åker till USA nästa fredag. Något inom gitarrväg jag borde passa på att köpa? Har ca 11.000 att göra av med ifall jag vill, men jag behöver klara mig under sommaren på de pengarna också.

Allting är mycket billigare där borta. Om det är något i gitarrväg du vill ha ska du passa på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allting är mycket billigare där borta. Om det är något i gitarrväg du vill ha ska du passa på.

Jorå, så långt hänger jag med. Det är bara det att jag har så grymt lite koll på vilka effektlådor som är bra och vilka mickar som är bra, t.ex.

Jag spelar mest rock/hårdrock, men också en hel del annat (Jack Johnson-liknande musik). Vilka mickar är bra att köpa då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jorå, så långt hänger jag med. Det är bara det att jag har så grymt lite koll på vilka effektlådor som är bra och vilka mickar som är bra, t.ex.

Jag spelar mest rock/hårdrock, men också en hel del annat (Jack Johnson-liknande musik). Vilka mickar är bra att köpa då?

Ska du ha singlecoil, P90 eller humbucker?

Vilken sorts effekter hade du tänkt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha singlecoil, P90 eller humbucker?

Vilken sorts effekter hade du tänkt dig?

Oj.. Det blev alldeles för mycket nya ord, haha.

Jag kan absolut ingenting om mickar. Jag sitter med en Les Paul-kopia just nu, och mickarna är bra, men inga dundermickar liksom.

Ang. Effektlådan så är det så att jag har en effektlåda nu, med 80 olika effekter på, men vissa låter väldigt lika varandra så man kan gott säga att det är 60 effekter, om ens det. Jag är inte ute efter något speciellt dock! Bara en rolig låda med massvis med olika effekter och ljud, samt en wahwah (stavning?), med samma låda om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan berätta att jag har en ny Big Muff.

I Sverige kostar dom 1095 men jag lyckades få en för 500kr inklusive frakt från England. Det är en underbar pedal faktiskt. 30 år av rockhistoria i en liten låda.

Underbar, vill ha!

Allting är mycket billigare där borta. Om det är något i gitarrväg du vill ha ska du passa på.

Men tull och skatter etc.? Får väl pynta en hel del om vakterna på flygplatsen upptäcker att du har köpt den i USA och ska dra med den hem till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte heller.

Men min kompis va precis i USA. Han köpte massvis med kläder och skateboards och annat. Tror inte han betalade något...

Det är ju just för att många är smarta nog att lura tulljobbarna. Det är inte svårt att få hem en hel resväska fylld med kläder man har köpt där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur genomför man det så kallade Floyd Rose Bridge Tricket? Antar att det är det man ska använda om man vill få gitarren att låta som en bil som växlar upp som i introt till Kickstart My Heart.

Har inte hört men jag skulle gissa på att man först lyfter svajet till max (så att det blir så låg ton som möjligt) och sen tar du långsamt ner det igen, gärna med lite delay.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Killar och tjejer, visa upp era pedalbord.

uozd7jdt8om1.png

Från vänster till höger, upp till ner:

  • Electro-Harmonix Big Muff Reissue. Underbar fuzz-pedal som man har hört på hur många skivor som helst.
  • Ernie Ball VP Jr. 6180. Väldigt bra volympedal som jag fick till ett bra pris. Tappar lite diskant när volymen är mindre än max men eftersom jag bara använder den för volymswells spelar det ingen roll.
  • ProCo RAT2, moddad till 80-talsspecs. Också en klassiker som man känner igen. Otroligt bra pedal vad man än gör med den.
  • Electro-Harmonix Stereo Memory Man with Hazarai. Väldigt bra delaypedal med hur många lägen som helst. Låter inte lika bra som en Deluxe Memory Man, men har många fler inställningar. Och den gör reverb+chorus om man vill det.
  • MI Audio Blue Boy Deluxe. Tubescreamer-liknande pedal med en hel drös kontroller. Kan inte riktigt uttala mig än eftersom jag bara haft den en dag, men den är helt klart bra (och går att ställa in precis hursomhelst) men den lider av skynke-över-förstärkare-syndromet precis som alla andra Tubescreamer-kloner.

Eran tur!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Killar och tjejer, visa upp era pedalbord.

Wow, det börjar likna nåt! Använder du ingen Alberta? Har du sålt alla?

Jag har inte mycket att komma med. Spelar inte alls lika mycket längre. Är således heller inte lika pedal-kåt som förr.

En Boss DS-2 och en Original Cry Baby duger sålänge.

yrpa97tz0ltk.jpg

En fråga: måste man dra ut input-sladden när man inte spelar? Läste i Boss-manualen att den annars är på liksom, som stand-by och jag märker hur batteriet blir uppslukat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, det börjar likna nåt! Använder du ingen Alberta? Har du sålt alla?

Bytte den sista mot Blue Boy Deluxe-pedalen :)

Den är minst lika bra som alberta men har många fler inställningsmöjligheter. Jag är dock inte riktigt kompis med tubescreamers än. Dom låter så dovt och saknar diskant helt och hållet på något sätt men det är på väg tror jag.

En fråga: måste man dra ut input-sladden när man inte spelar? Läste i Boss-manualen att den annars är på liksom, som stand-by och jag märker hur batteriet blir uppslukat.

Det beror på. Har du någon sorts strömförsörjning till pedalerna? Eller har du batteri? Har du batteri ska du dra ut inputkabeln. Det är dock väldigt skönt med gemensam strömförsörjning. Köp t.ex. en OneSpot på Ebay för 350 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på. Har du någon sorts strömförsörjning till pedalerna? Eller har du batteri? Har du batteri ska du dra ut inputkabeln. Det är dock väldigt skönt med gemensam strömförsörjning. Köp t.ex. en OneSpot på Ebay för 350 spänn.

Okej, batteri. Har hört att det blir mindre brus då. Och så länge jag har två pedaler bara så är det lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...