Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Tackar... Ska nog sikta på att köpa smalare strängar om det finns... Tack så mycket :(

Skulle de här måtten vara bra 009-042?

Det är dock en viss skillnad mellan att sänka strängarna och att köpa smalare strängar. Sänker du så får du mindre avstånd mellan strängarna och greppbrädan och alltså måste du trycka ner fingrarna en kortare bit. Om du istället byter till smalare strängar så måste du trycka ner lika långt men det blir lättare att trycka ner. Du kan välja antingen det ena eller det andra. Eller båda.

009-042 är ganska smalt. Den tjockleken brukar komma på nya gitarrer. Om du gillade strängarna som kom med gitarren så är det sådana du ska ha. Annars är 010-046 (som jag kör med) någon sorts normalstorlek. Det är en smaksak dock (precis som plektrum) och därför måste du prova dig fram lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dock en viss skillnad mellan att sänka strängarna och att köpa smalare strängar. Sänker du så får du mindre avstånd mellan strängarna och greppbrädan och alltså måste du trycka ner fingrarna en kortare bit. Om du istället byter till smalare strängar så måste du trycka ner lika långt men det blir lättare att trycka ner. Du kan välja antingen det ena eller det andra. Eller båda.

009-042 är ganska smalt. Den tjockleken brukar komma på nya gitarrer. Om du gillade strängarna som kom med gitarren så är det sådana du ska ha. Annars är 010-046 (som jag kör med) någon sorts normalstorlek. Det är en smaksak dock (precis som plektrum) och därför måste du prova dig fram lite.

Men om 009-042 är orginal strängarna ska jag nog testa 010-046, Dom orginala strängarna gick av ganska lätt efter jag spelat Seek & Destroy med Metallica... Dock försökte jag Slida på strängarna och kom snett och gled av (Mitt plektrum var skadat och var vass i kanterna) och då gick strängen av :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa tidigare är jag intresserad av att kanske skaffa gitarr.

Jag spelade på en polares elgitarr igår och tyckte det var roligare än vanlig akustisk. Är det mycket dyrare? Med tanke på att man måste ha förstärkare och grejer till den.

Finns det någon sida där man kan kika på billiga/bra gitarrer? Gärna svensk.

*: Nu vet jag vad tabs är ^_^

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa tidigare är jag intresserad av att kanske skaffa gitarr.

Jag spelade på en polares elgitarr igår och tyckte det var roligare än vanlig akustisk. Är det mycket dyrare? Med tanke på att man måste ha förstärkare och grejer till den.

Finns det någon sida där man kan kika på billiga/bra gitarrer? Gärna svensk.

*: Nu vet jag vad tabs är ^_^

Den ända hemsidan som är svensk som jag vet är väll Jam.se...

Elgitarr är mycket dyrare än akustisk (eller beror på hur avancerad elgitarren skall vara...)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om 009-042 är orginal strängarna ska jag nog testa 010-046, Dom orginala strängarna gick av ganska lätt efter jag spelat Seek & Destroy med Metallica... Dock försökte jag Slida på strängarna och kom snett och gled av (Mitt plektrum var skadat och var vass i kanterna) och då gick strängen av ^_^

Det låter inte som strängarnas fel. 0.09 är inte så mycket mindre hållbara än 0.10.

Som jag sa tidigare är jag intresserad av att kanske skaffa gitarr.

Jag spelade på en polares elgitarr igår och tyckte det var roligare än vanlig akustisk. Är det mycket dyrare? Med tanke på att man måste ha förstärkare och grejer till den.

Finns det någon sida där man kan kika på billiga/bra gitarrer? Gärna svensk.

*: Nu vet jag vad tabs är :)

Bra/billiga finns inte. Du måste välja. En billig elgitarr + billig förstärkare blir du sällan nöjd med. Mitt paket kostade 3200kr ungefär. I början gillade jag - det lät ju trots allt. Och man kunde dista till och med. Men sen så mognar man. Öronen börjar höra allt fler detaljer. Ganska snart kommer man på hur dåligt det faktiskt låter. Kanske köper man en distpedal och hoppas att det löser några problem (jag köpte dock ingen). Det löser inga problem. Det låter ändå skräp.

Börja med en akustisk. Spela ett tag tills du faktiskt kan. Sen när du vet att du är beredd att lägga pengar på det, då ska du köpa. Har du 5000-6000 så har du faktiskt pengar så att det räcker till en bra gitarr och en bra förstärkare. Något som du slipper skämmas för och något som du inte tröttnar på lika fort. Varje tusenlapp extra du kan skramla ihop ger stora förändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra/billiga finns inte. Du måste välja. En billig elgitarr + billig förstärkare blir du sällan nöjd med. Mitt paket kostade 3200kr ungefär. I början gillade jag - det lät ju trots allt. Och man kunde dista till och med. Men sen så mognar man. Öronen börjar höra allt fler detaljer. Ganska snart kommer man på hur dåligt det faktiskt låter. Kanske köper man en distpedal och hoppas att det löser några problem (jag köpte dock ingen). Det löser inga problem. Det låter ändå skräp.

Börja med en akustisk. Spela ett tag tills du faktiskt kan. Sen när du vet att du är beredd att lägga pengar på det, då ska du köpa. Har du 5000-6000 så har du faktiskt pengar så att det räcker till en bra gitarr och en bra förstärkare. Något som du slipper skämmas för och något som du inte tröttnar på lika fort. Varje tusenlapp extra du kan skramla ihop ger stora förändringar.

Tack, önskar mig en akustisk nu till jul ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En gitarr behöver inte vara dyr för att vara bra.. därimot en BRA förstärkare e nästan alltid dyrare.

Jag tycker för en nybörjare så är en Squier Affinity Strata en riktigt bra gitarr, dom e välldigt lättspelade, enda nackdelen e dock ljudet men lägg ner 1000kr på några 'lite' bättre mickar så får du en riktigt bra gitarr.

Om man vill ha lite tyngre, så varför inte en Epiphone Les Paul.

Ett tips kolla begagnat brukar vara runt halva priset då ^_^

Försärkare e därimot svårt att komma undan billigt. men för ca: 4-5000 får du en rör marshall combo på 30 watt 2kanaler(80'talare). billigare än så får du nog leta efter för det ljudet.

KÖP INTE EN DISTPEDAL. Köp en bra två kanalig förstärkare. En bra distpedal kommer att låta skit genom en skit förstärkare. När du har ett bra grundljud kan man testa att lägga till pedaler för att få 100% utav förstärkaren. eller som boost eller va man nu vill.

Om jag skulle rekomendra exakt: (bara NY priser)

SQUIER Affinity Affinity Fat Strat 1.900kr begagnad så får man den för runt 1000kr

ev, en Mexico, japan eller korea tillverkad Fender. Personligen tkr jag dock Squiern e skönare.

Någon liten begagnad Rörcombo 2-5000kr typ marshall, fender,laney, peavey,epphone behöver inte vara mer än 5-30w man mickar alltid upp live. Eric Clapton körde ett tag med en lite Fender Blues Junior förstärkare på 15w (kostar ca6000kr)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Häftig!!! Stämde du via ett program på datan eller??

Såhär gjorde jag:

1. Jag satte capo på sjunde bandet på gitarren.

2. Jag startade mitt gitarrtunar-program som använder sig av micken i datorn.

3. Jag ropade på mamma.

4. Jag bad mamma plinga på gitarrsträngen jag bad om.

5. Jag tittade var mammas ton hamnade på skalan.

6. Jag spelade den motsvarande ukulelesträngen och försökte stämma efter var mammas ton hade hamnat.

7. Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...