Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Både stratan och telen e nog bland dom mest mångsidiga gitarrer, annars skulle de inte överlevt så länge.

Kolla te.x

Albert Collins, han kör blues på sin tele medans GE Smith har kört allt från rock till country, Jim Root kör metall(?) Joe Strummer kör punk. Många funk gitarrister föredrar tele pga det twangiga ljudet.

Strata shreddar ju både Ritchie Blackmoore och Yngwie på medans SRV och Buddy Guy spelar blues.

Mark Knopfler kör country(?) John Mayer kör pop. Eric Johnson kör Jazz.

Den ända ljud skillnaden e att stratan har ganska mycket "rundare" ljud. Villket kan tyckas bättre till vissa musikstilar.

MEN...

Det e inte gitarren som gör musiken, så länge du kan utrycka din känsla med gitarren, så kan du få den att låta som du vill.

Själv kommer jag alltid att köra på tele, då jag tyckr gitarren har allt. Speciellt med 4vägs Switch modden o 'No-Tone Load' pot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det e inte gitarren som gör musiken, så länge du kan utrycka din känsla med gitarren, så kan du få den att låta som du vill.

Själv kommer jag alltid att köra på tele, då jag tyckr gitarren har allt. Speciellt med 4vägs Switch modden o 'No-Tone Load' pot.

Vilken menar du då? Är det som Baja-telen har? Att fjärde läget kör båda mickarna paralellkopplade så att det låter lite som en humbucker?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken menar du då? Är det som Baja-telen har? Att fjärde läget kör båda mickarna paralellkopplade så att det låter lite som en humbucker?

Presis... välldigt användbart ljud för typ Brian Setzer och alla som har Hollowbody gitarrer olika ES modeller av gibson funkar bra till tyngre blues och låter riktigt bra me fuzz pedaler.

Sen kan du ju alltid fas-vända mickarna så att dom jobbar imot varandra oxo, men det e ganska onödigt ljud. Baja-telen har båda.

Men jag rekomenderar att sätta in 4-vägs switch då det ändast kostar 120 eller nått sånt om du kan löda själv.

Redigerad av Copstar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Presis... välldigt användbart ljud för typ Brian Setzer och alla som har Hollowbody gitarrer olika ES modeller av gibson funkar bra till tyngre blues och låter riktigt bra me fuzz pedaler.

Sen kan du ju alltid fas-vända mickarna så att dom jobbar imot varandra oxo, men det e ganska onödigt ljud. Baja-telen har båda.

Men jag rekomenderar att sätta in 4-vägs switch då det ändast kostar 120 eller nått sånt om du kan löda själv.

Jag har funderat på det. En annan lösning kan ju helt enkelt vara att sätta in en minihumbucker som stallmick. Det ljudet som jag älskar mest i telen är ändå halsmicken (som Whitest Boy Alive verkar använda), gärna med AC30. Stallmicken däremot har jag ingen stor användning för och då skulle en minihumbucker där kunna vara en bra lösning för att kunna spela även lite tyngre saker. T.ex. Queens Of The Stone Age kör ju med det (Seymour Duncan Hot Rails). En coil-split på det så blir det ändå ganska flexibelt. Bra lösning tror du?

Annars kanske det blir 4-vägs. Stallmicken för sig själv kan ändå låta ganska tung (som Tom Morello gör på Rage Against The Machine-skivan) men fjärde läget blir säkert kul att leka med.

Jag har dock inte bestämt mig. Har inte ens gitarren ännu, har bara provspelat i affär. Ska se hur det blir med nya förstärkaren först (VC30:n) och kanske en fin overdrive-pedal på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat fundera lite på att kanske önska mig en gitarr i julklapp. Men jag har lite frågor...

1. Vad kostar en akustisk gitarr som inte är mycket mer än nog till en nybörjare?

(Ska inte vara något skit för 200 spänn, utan en bra gitarr, men som inte är mer än man behöver)

2. Om jag inte har spelat instrument tidigare alls, kommer jag (troligtvis) tycka det är jobbigt att lära mig i början?

(Jag har ganska lätt för att lära mig saker om jag bara vill, dock brukar jag gå snabbt fram och vilja prova svåra saker direkt, på så sätt tröttnar jag ibland då det blir för svårt.)

3. Bra hjälpmedel för att lära sig spela som finns på internet osv?

4. Vad är skillnaden mellan tabs och ackord?

Tack på förhand.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat fundera lite på att kanske önska mig en gitarr i julklapp. Men jag har lite frågor...

1. Vad kostar en akustisk gitarr som inte är mycket mer än nog till en nybörjare?

(Ska inte vara något skit för 200 spänn, utan en bra gitarr, men som inte är mer än man behöver)

2. Om jag inte har spelat instrument tidigare alls, kommer jag (troligtvis) tycka det är jobbigt att lära mig i början?

(Jag har ganska lätt för att lära mig saker om jag bara vill, dock brukar jag gå snabbt fram och vilja prova svåra saker direkt, på så sätt tröttnar jag ibland då det blir för svårt.)

3. Bra hjälpmedel för att lära sig spela som finns på internet osv?

4. Vad är skillnaden mellan tabs och ackord?

Tack på förhand.

1. Min kostade runt 1000 och den är inte jättebra men den är bra nog för att börja spela på. Du borde klara dig på den i några år utan problem.

2. Det är lite frustrerande att inte kunna spela allt man vill spela men det blir å andra sidan en kul överaskning när du väl kan. Ha inte för höga förväntningar i början bara.

3. Lektioner på ultimate-guitar brukar fungera. Plus att spela med låtar på Guitar Pro.

4. Lätt förklarat, tabs är lite mer avancerat och lämnar mindre utrymme för tolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Min kostade runt 1000 och den är inte jättebra men den är bra nog för att börja spela på. Du borde klara dig på den i några år utan problem.

2. Det är lite frustrerande att inte kunna spela allt man vill spela men det blir å andra sidan en kul överaskning när du väl kan. Ha inte för höga förväntningar i början bara.

3. Lektioner på ultimate-guitar brukar fungera. Plus att spela med låtar på Guitar Pro.

4. Lätt förklarat, tabs är lite mer avancerat och lämnar mindre utrymme för tolkning.

Tack för svaren. :D Får se hur det blir då, har funderat lite på det ett längre tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt najs. Du behöver stämma om 2 strängar + skaffa capo dock. Men när du väl har det så är det inte så svårt alls.

Capo har jag aldrig använt när jag har spelat den, och då har jag ändå spelat med låten... Tror jag :D .

Någon annan förutom jag som föredrar att spela den med plektrum? Jag tycker det är skönare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Capo har jag aldrig använt när jag har spelat den, och då har jag ändå spelat med låten... Tror jag :D .

Någon annan förutom jag som föredrar att spela den med plektrum? Jag tycker det är skönare!

Den är ju stämd D A D F# B E. Om du ska spela utan capo så får du stämma till ett halvt steg högre än det, d.v.s. D# A# D# G C F. Eller så kanske du spelar med annan stämning, men då blir det fel tonart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon låt jag vill lära mig att spela perfekt är fan den akustiska delen av Tenacious D - Belzeboss, älskar verkligen, men jag är inte så bra på barré-ackord. Inte alls bra faktiskt.

Jag vill lära mig något mer rockigt och rythmist. Jag är lite less på att spela ackord-låtar och melodier, vill hitta något inte allt för svårt med lite drag i. Något förslag?

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon låt jag vill lära mig att spela perfekt är fan den akustiska delen av Tenacious D - Belzeboss, älskar verkligen, men jag är inte så bra på barré-ackord. Inte alls bra faktiskt.

Jag vill lära mig något mer rockigt och rythmist. Jag är lite less på att spela ackord-låtar och melodier, vill hitta något inte allt för svårt med lite drag i. Något förslag?

Som jag sa på MSN, Franz Ferdinand. Börja med Michael, Take Me Out och 40'. Sen jobbar du dig vidare på debutplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något sätt att göra strängarna lösare på gitarrer?? Nämligen på gitarren som jag har här så måste man ta i som kung och forsterland för att trycka ner strängarna... Har hört att det kan vara strängarna eller gitarren... (Dock kan jag inte namnet på gittaren men jag har ett kort)

pr7gykhu33ao.jpg

1. Sänka strängarna. Jag är osäker på hur du gör det på en strata men gå till en musikaffär så kan dom fixa det på rätt sätt.

2. Köpa smalare strängar. Dina på bilden ser ganska tjocka ut. Köp ett 0.10-set eller kanske till och med 0.09. Även gamla strängar kan bli lite svårare eftersom det samlas hudflagor ( :( ) under strängarna.

3. Stäm ner. Stäm ner till D (DGCBAD) eller något sådant så blir det lösare än i standard-stämning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...