Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Ååå vad jag önskar att jag också kunde spela gitarr och ha bra grejer :)

Du har ju pengar över till audiofil-saker för musiklyssning istället. Jag har ju gamla tråkiga datorhögtalarna :wub:

*edit*

Meh, nu försvann ju min post:

Hämtade nya förstärkaren igår :)

(bilden ser skum ut när den är liten, tryck för att få större)

Listpris: 5995kr. Affärens pris: 4995kr. Mitt pris: 4495kr. Att har praoat i en musikaffären äger. 30 rörwatt räcker och blir över oavsett vad man ska göra.

Jag älskar den här förstärkaren (Laney VC30 heter den för övrigt). Det rena ljudet är verkligen allt jag hade önskat mig. Så otroligt lent och mysigt. Tog 3 minuter att få fram Bloc Party - Sunday/Kreuzeberg-soundet, precis vad jag har letat efter. Bort med lite mellanregister så har man Arctic Monkeys där också. Med lite delay (som jag använder PODen för tillfällig, slå mig inte) så blir det helt underbart.

Dist-kanalen är inte tillräcklig. Med gain på max så blir det bara lite crunch. Jag visste dock det innan jag köpte. Förstärkaren tar pedaler otroligt bra så jag ska förmodligen bygga en Distortion+/RAT och Big Muff. Sen blir det hur bra som helst.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

By the way, vilka här kör med rosewood-greppbräda?

Suckers :doh:

Bytte strängar idag. Var bara att torka med handduk så försvann allt smuts från min lönn-greppbräda. Ingen jobbig lemon oil. Inget rivande. Ingen jobbig lukt efteråt. Bara lite gnugga.

Jo det e ganska mycket bekvämare med lönn, själv har jag rosewood på min Gibson SG och min Squier P-bas och Lönn på min Fender Tele och min Squier (pro-tone) Strata.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt att börja titta på någon prisvärd rörstärkare, wattantalet egentligen oväsentligt. Så det är något du kan rekommendera R2?

För runt 1500 kan du få bra 5 watts rörhäckar. Eftersom rör producerar fler och jämnare övertoner än transistorstärkare så låter 5 rörwatt ungefär lika mycket som en 15 watts transistorstärkare. Man mäter ju wattantal innan dist också, om du spelar distat så kan du komma ännu högre än så eftersom rör distar på ett fint sätt medan distad transistorstärkare låter som skräp ungefär.

Det billigaste som finns är dessa två:

Båda dessa har 5 rörwatt, en volymkontroll, en tonkontroll och 8" högtalare. Båda har vad jag har hört från andra väldigt bra rent ljud, särskilt för det här priset. Det finns dock ingen distkanal. Därför måste du köpa till valfri distpedal, t.ex. en ProCo Rat eller MXR Distortion+ som båda är ganska vanliga bland dagens rockartister. Nackdelen med dessa är också att 8" högtalare inte har samma basrespons som 12". Du kommer inte att få samma botten i ljudet och det kommer låta lite kantigt.

Det finns även topp-versioner av båda dessa. Tillsammans med en 12"-låda så kostar GA5 t.ex. 2000kr ungefär. Epiphone-varianten finns inte som paket på Thomann men det skulle bli ungefär 500 extra. Fördelen med Epiphone-varianten är att det finns en väldigt stor modding-scen för Valve Jr. och om du inte är rädd för att löda lite så kan du också få den ganska så mycket bättre.

Det finns en variant från Peavey. Den klarar av att dista en del själv och funkar för lättare rock. Även det rena ljudet ska också vara väldigt bra.

Alla dessa blir runt 1500-2500 beroende på om du ska ha pedaler till och liknande. Säg till om du kan spendera ännu mer. Då finns det fler saker att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underart, tack för svaret!

Jag hade först tänkt mig en Classic Players 60's för 6500:-, men har insett nu att min Squier duger fett och att det är en förstärkare jag ska satsa på först. Vad jag har hört är rörstärkare generellt sätt bättre. Jag visste absolut inte att det finns sådana billiga alternativ, kul. :doh:

Jag skall när som helst inhandla en DS-2:a, men jag har egentligen inte ens tänkt tanken då min Peavey Backstage känns ganska dålig för en sådan. Men nu har jag hittat en begagnad för dryga femhundringen och då tänkte jag slå till. För om du jämför en av de stärkarna du nämnde för runt 1500:-, är de väl ganska sjukt mycket bättre än min lilla Backstage? Trots att sådana rörstärkare är så pass billiga så blir väl DS-2:an ganska väl uttnyttjad, liksom?

Jag hade nog faktiskt mer tänkt mig pynta max 3000:-. Har kollat lite på olika Marshall-stärkare och så vet jag att Hughes & Kettner är ganska bra grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara. Nån som har något förslag på effektpedal till mig.

Jag har en LTD mh-50, lirar på standard tuning, orginal mickar osv. Spelar både rytm och solo. Blir mycket Thrash (ex. Metallica, Megadeth), Heavy (ex. Iron Maiden, Judas Priest) och Melodic Death Metal(ex. Children of Bodom).

En Dist pedal med wah-wah eller en multieffekt pedal kanske inte är helt fel? Har inte så bra koll på läget, berätta gärna vad ni själv har för egna också. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underart, tack för svaret!

Jag hade först tänkt mig en Classic Players 60's för 6500:-, men har insett nu att min Squier duger fett och att det är en förstärkare jag ska satsa på först. Vad jag har hört är rörstärkare generellt sätt bättre. Jag visste absolut inte att det finns sådana billiga alternativ, kul. :alien:

Jag skall när som helst inhandla en DS-2:a, men jag har egentligen inte ens tänkt tanken då min Peavey Backstage känns ganska dålig för en sådan. Men nu har jag hittat en begagnad för dryga femhundringen och då tänkte jag slå till. För om du jämför en av de stärkarna du nämnde för runt 1500:-, är de väl ganska sjukt mycket bättre än min lilla Backstage? Trots att sådana rörstärkare är så pass billiga så blir väl DS-2:an ganska väl uttnyttjad, liksom?

Jag hade nog faktiskt mer tänkt mig pynta max 3000:-. Har kollat lite på olika Marshall-stärkare och så vet jag att Hughes & Kettner är ganska bra grejer.

Du kommer tröttna på din Squier förr eller senare, men medan du fortfarande är nöjd så är nog en förstärkare ett smart val.

Nu ska jag bli lite teknisk. Rör producerar ett jämnt spektrum av övertoner medan transistorer producerar framför allt en viss sorts övertoner. Det gör att en rörförstärkare oftast låter mer "musikalisk" och "jämn och fin". Det går ju dock inte att mäta "bra ljud" eftersom det är subjektivt så man får förlita sig på folks åsikter.

DS-2 är inget speciellt egentligen. Finns det någon speciell anledning till att du vill ha den? Det är bättre att köpa förstärkare först och se vad du saknar. Det allra bästa vore om du kunde beställa från t.ex. Thomann som har öppet köp. Om du då beställer hem t.ex. ProCo Rat, MXR Distortion Plus och någon av Boss' varianter så kan du prova dom sida vid sida och skicka tillbaka dom du inte gillar.

När det gäller dom billigare förstärkarna så kan du nog bli nöjd. 5 rörwatt räcker egentligen ganska långt för hemmabruk och spelar trots allt hälften så högt som en 150 watts stereo till exempel (eftersom dom oftast är transistorbaserade). Samma sak gäller en 50 watts rörstärkare. Den spelar "bara" dubbelt så högt som en 5 watts dito. Du överöstar dock inte en trummis eller liknande.

Enda problemet med 1500kr-varianterna är att du har en enda tonkontroll. Antingen får du mycket bas och lite diskant, lite bas och mycket diskant eller något mellanting. Du kan inte välja att få både mycket bas och mycket diskant på samma gång utan extern EQ (i pedalform t.ex.). Du kan inte heller kontrollera mellanregistret allt för mycket. Det gör att du får ett enda ljud. Är du nöjd med det så är det jättebra, men du kan inte få fram jättemånga olika ljud på den.

Det finns inte allt för många intressanta rörstärkare i den prisklassen. Vill du ha något riktigt bra får du vara beredd att spendera minst 5000, eller då ta GA5/Valve Jr. och då få ett bra sound men inte så stor flexibilitet.

Marshalls billigare varianter ska du inte titta på. De allra billigaste är MG-serien. Hela den är skräp och inte rör. Tänk inte ens tanken. Samma gäller egentligen deras AVT-serie som bara är halvrör. Marshall-förstärkare är jättebra, men inte i den prisklassen. Hughes & Kettner är bra dom också, men inte deras billiga varianter (och dom är inte rör heller).

Om du vill ha något flexibelt för det priset du hade tänkt dig så är det förmodligen transistorbaserat du ska titta på.

En fråga bara. Nån som har något förslag på effektpedal till mig.

Jag har en LTD mh-50, lirar på standard tuning, orginal mickar osv. Spelar både rytm och solo. Blir mycket Thrash (ex. Metallica, Megadeth), Heavy (ex. Iron Maiden, Judas Priest) och Melodic Death Metal(ex. Children of Bodom).

En Dist pedal med wah-wah eller en multieffekt pedal kanske inte är helt fel? Har inte så bra koll på läget, berätta gärna vad ni själv har för egna också. :mf_doof:

Multieffekter är alltid halvbra till halvdåliga på allt men aldrig bra på någonting. Det är mycket bättre att köpa separat. Vad har du för förstärkare? Vad är det du saknar i soundet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle leta upp en begagnad Marshall 30w (rör) för runt 4000-5000kr 1x12-Jag kan få allt UTOM super cleant "vis/country" men jag kan få allt ifrån fuzzig fender till kraftig marshall (såklart!) Ifall du är beroende utav cleant så skulle jag köpa en Peavey classic eller en Ephiphone Valve Jr. HEAD och koppla på en valfri 1x12a.

Det bästa e ju en Fender Hotrod/blues Deluxe/deville kostar runt 7000-10.000kr (kanske lite mkt pengar).

Själv har jag Epihpne valve JR. som jag spelar allt ifrån Jazz till blues o country på, vrider man upp tills den distar får du perfekt blues/rock'n'roll ljud :mf_doof: (du får även tinnitus ;) ) . När jag spelar allt annat är det bara min Marshall Artist 4203. (fungerar dock inte så bra med pedaler ;) )

Äldre Marshall har INTE så mycket tunga basfrekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I måndags köpte jag den av en kille i Tullinge för 500:- med manual och allt! :P:D Den är så otroligt fin, men ljudet.. ja, herregud. Den måste bara upplevas. Min nya kärlek i varje fall. :innocent:

BOSS-DS-2_968855_0.jpg

En fråga bara. Nån som har något förslag på effektpedal till mig.

Jag har en LTD mh-50, lirar på standard tuning, orginal mickar osv. Spelar både rytm och solo. Blir mycket Thrash (ex. Metallica, Megadeth), Heavy (ex. Iron Maiden, Judas Priest) och Melodic Death Metal(ex. Children of Bodom).

En Dist pedal med wah-wah eller en multieffekt pedal kanske inte är helt fel? Har inte så bra koll på läget, berätta gärna vad ni själv har för egna också. :)

Gissa vad? Boss DS-2. Köp säger jag bara, passa på medan de finns i butikerna. En som jobbade på 4sound sa att de slutas tillverkas nu och att DS-1:an ersätter helt.

Multieffekter är alltid halvbra till halvdåliga på allt men aldrig bra på någonting. Det är mycket bättre att köpa separat. Vad har du för förstärkare? Vad är det du saknar i soundet?

De måste de inte alls vara. Multieffekterna blir bara bättre och bättre och det lönar sig i längden, ljudmässigt och fram förallt för plånboken att köpa multieffekter.

Fast fan, det skiter väl jag i. Det är mycket ballare att ha 30 pedaler än två stora multieffekter. (w00t)

Och snart tänkte jag spela in lite grejer. Gör det gärna ni med! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De måste de inte alls vara. Multieffekterna blir bara bättre och bättre och det lönar sig i längden, ljudmässigt och fram förallt för plånboken att köpa multieffekter.

Fast fan, det skiter väl jag i. Det är mycket ballare att ha 30 pedaler än två stora multieffekter. :)

Jag kan hålla med dig på ena punkten. Visst är det bättre för plånboken med multieffekter, i alla fall kortsiktigt. Men dom är aldrig lika bra som enstaka pedaler, om man inte köper dyrt (G-Major till exempel). Men oavsett vilket, så är dom fortfarande väldigt sällan lika flexibla som enskilda pedaler. Det är dock mycket smidigare, särskilt på scen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha en gitarr, och undrar huruvida det är värt att köpa en begagnad "cirkus-gitarr" (tydligen någon mindre än orginal) från spanien för 300 - 500 spänn?

Inte speciellt. Gör som jag, köp en Squier Bullet Strat för 1.300:- + en Peavey Backstage för 500:-.

En sådan som du hade tänkt dig är väl med nylonsträngar och det är bara bäst enligt mig att börja direkt med stål, i alla fall i din ålder. Dessutom är det ännu bättre med full storlek.

Nej, som sagt, gör som jag. Jag ångrar det inte en sekund. Gitarren känns som om jag kommer att ha i evigheter och jag börjar tycka detsamma om förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte speciellt. Gör som jag, köp en Squier Bullet Strat för 1.300:- + en Peavey Backstage för 500:-.

En sådan som du hade tänkt dig är väl med nylonsträngar och det är bara bäst enligt mig att börja direkt med stål, i alla fall i din ålder. Dessutom är det ännu bättre med full storlek.

Nej, som sagt, gör som jag. Jag ångrar det inte en sekund. Gitarren känns som om jag kommer att ha i evigheter och jag börjar tycka detsamma om förstärkaren.

Jo visserligen är det sant det du säger, men jag tänkte köpa en för att försöka självlära mig spela ett par låtar mest för skojj skull och fördriva tiden då jag har ledig tid (när det nu händer) ^_^

Så jag vill inte lägga alltförmycket pengar på den, ifall det inte blir så mycket spelande, och det ska tydligen vara lättare att spela bra på en nylonsträngad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och det ska tydligen vara lättare att spela bra på en nylonsträngad.

Det är nog olika från person till person. Jag själv gillar inte nylonsträngat alls, och spelar inte lika bra på det. Det blir finare ljud och bättre akustik med en stålsträngad, men som sagt så är det väldigt, väldigt individuellt vad man föredrar och vad man spelar bäst på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog olika från person till person. Jag själv gillar inte nylonsträngat alls, och spelar inte lika bra på det. Det blir finare ljud och bättre akustik med en stålsträngad, men som sagt så är det väldigt, väldigt individuellt vad man föredrar och vad man spelar bäst på.

å andra sidan, 300 spänn är näst intill gratis för en gitarr, den duger i alla fall att lära sig spela på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I måndags köpte jag den av en kille i Tullinge för 500:- med manual och allt! ^_^:D Den är så otroligt fin, men ljudet.. ja, herregud. Den måste bara upplevas. Min nya kärlek i varje fall. ^_^

BOSS-DS-2_968855_0.jpg

Gissa vad? Boss DS-2. Köp säger jag bara, passa på medan de finns i butikerna. En som jobbade på 4sound sa att de slutas tillverkas nu och att DS-1:an ersätter helt.

Ahh precis vad jag behövde, en dist pedal... Tycker min peavy bandit har lite tråkit dist ljud :(

Tullinge, woho.. där bor jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommmer att ångra dig. Öronen mognar.

Jaja, kanske. Men jag har ändå sysslat med musik i stort sett hela mitt liv och jag har än så länge inte upptäckt något dåligt med mina grejer.

Och jag vet inte, men jag tror att du har missuppfattat det där lite med Thomanns öppna köp. Det gäller väl bara om man inte har brutit förpackningen? Man kan ju inte köpa en tröja och använda den en dag och skicka tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, kanske. Men jag har ändå sysslat med musik i stort sett hela mitt liv och jag har än så länge inte upptäckt något dåligt med mina grejer.

Och jag vet inte, men jag tror att du har missuppfattat det där lite med Thomanns öppna köp. Det gäller väl bara om man inte har brutit förpackningen? Man kan ju inte köpa en tröja och använda den en dag och skicka tillbaka den.

Observera att varan måste skickas tillbaka i originalförpackningen med samtliga medlevererade tillbehör och utan några synliga skador!

Enda saken som måste vara obruten är mjukvaror. Det blev dock bara en pedal eftersom returfrakten skulle bli rätt dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...