Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Är det någon här som vet ifall ESP Explorer gittaren har en smal hals eller bred?? Vill helst ha bred hals men jag så himla kär i ESP Explorern så igentligen bryr jag mig inte men jag skulle vilja veta :lol:

Just Explorer-modellen har en rätt bred och tjock hals, i samma anda som originalet av Gibson. Tyvärr är enda sättet att få tag i en ny Explorer (MX250II) direkt från ESP i Japan. Gibson blev stämglada i slutet av 90-talet/början av 2000 och tvingade ESP att sluta tillverka Explorers. :doh: Om du nu beställer en Explorer från Japan blir det som custom-beställning, och då får du ändå bestämma själv vad för typ av hals den ska ha. Självklart går det också att hitta begagnade på eBay för en mindre summa.

Nu tar jag för givet att du pratar om gamla Explorer-modellen (http://www.guitarsatbmusic.com.au/esp/read...50/mx_130_1.jpg), och inte den nya EX-modellen (http://www.musicarius.com/catalog/images/G...BLK%20copie.jpg).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade den nya för att den gamla har så vassa kanter ^_^ Gillar när det är lite avrundat och istället för att baken ska gå in så går den arvundat utåt ^_^ vilket gör att den blir så j*vla snygg :D

...nu menar du väl ändå tvärtom? Det är den nya som är vass och jobbig, och den gamla som är snygg. :whistling:

d4u4l9d9mdq7.jpg

Min skönhet right there.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yäh, Ny Stämmare på G. Nån som har förslag på en som är bra och för ett hyffsat pris. Något som är viktigt är att den kan stämma om gitarren och basen i olika stämmor och att den finns på ett ställe som musikbörsen... Alltså ingen beställningsvara...

Korg GA-30 är väl hyfsad. 200kr är den klart värd. Kan stämma ner 5 steg och med lite fantasi kan man även stämma upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Dessa två kommer förmodligen att bli mina nu runt jul :shifty:

0265102541_md_954482_0.png+

= ^_^ (?)

Fender Lite Ash Telecaster & Laney VC30.

Den där laney förstärkaren låter riktigt bra.. jag har dock fördomar mot Laney av någon anledning !?

Gillar gitarren skarpt <_< Skulle själv vilja ha en gul/vit/beige/sand färgad telecaster men just nu får min sunburst duga :lol:

Har Lite Ash telecastrarna svartplektrumskydd orginal ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den där laney förstärkaren låter riktigt bra.. jag har dock fördomar mot Laney av någon anledning !?

Har du lyssnat på den personligen eller har du bara läst recensioner?

Om du tänker dig att förstärkaren är en lite billigare AC30, försvinner fördomarna då?

Gillar gitarren skarpt :shifty: Skulle själv vilja ha en gul/vit/beige/sand färgad telecaster men just nu får min sunburst duga ^_^

Har Lite Ash telecastrarna svartplektrumskydd orginal ?

Precis, svart som orginal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa två kommer förmodligen att bli mina nu runt jul ^_^

0265102541_md_954482_0.png+

= :D (?)

Fender Lite Ash Telecaster & Laney VC30.

Bestäm dig pojkvasker! Här om dagen var det en Fat Strat, vad kommer härnsäst?

Nävars, den är riktigt fin. Dock inte lika fin som min Strata som blev min den 22:a december, film och bild kommer snart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bestäm dig pojkvasker! Här om dagen var det en Fat Strat, vad kommer härnsäst?

Ja, det har varit lite fram och tillbaka. Fat Strat var det dock inte eftersom det bara är Squier som gör sådana. Däremot funderade jag på en Standard Stratocaster ett tag, men sen provspelade jag Lite Ash och blev kär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det har varit lite fram och tillbaka. Fat Strat var det dock inte eftersom det bara är Squier som gör sådana. Däremot funderade jag på en Standard Stratocaster ett tag, men sen provspelade jag Lite Ash och blev kär.

Nejnejnejnej! Fender har ju också en Fat Strat. Men du sa väl att de är ganska dyra? Kan stämma. Jag tycker dock att du bör ta en titt på Fender Classic 60s Player Strat. Så otroligt ljuvlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nejnejnejnej! Fender har ju också en Fat Strat. Men du sa väl att de är ganska dyra? Kan stämma. Jag tycker dock att du bör ta en titt på Fender Classic 60s Player Strat. Så otroligt ljuvlig.

6600, så det är ungefär som Lite Ash. Men 60's player är rosewoodhals = nej nej. Det är dessutom inget twang i en strata ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rosewood hals = mums

Twang = blablabla. En strata är mest allsidig, samt snyggast. Och så låter den bäst.

Rosewood-hals kan se jättefint ut på vissa gitarrer, men dom är jättejobbiga att rengöra eftersom trät inte är behandlat och därför åker smuts rakt in. Man får aldrig bort allting och då får man istället en hals som luktar gamla fingrar. Lönn däremot brukar vara lackerat och därför är det oftast bara att torka av lite.

En Telecaster är faktiskt väldigt mångsidig den också. Väldigt många blues- & country-spelare har älskat Telecaster ända sen den kom, många rockgitarrister kör med den (din idol John Frusciante brukade till exempel) och det finns till och med metal-gitarrister som diggar (Tom Morello i Rage Against The Machine/Audioslave, samt Deftones-gitarristen).

Låter bäst är en smaksak. Utséendet likaså. Jag wubbar dock Telecastern mer:

0118202867_md_955174_0.png0100202850_md_955174_1.png0134444780_md_955174_2.png0137402321_md_955174_3.png0137502306_md_955174_4.png0265102541_md_954482_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rosewood-hals kan se jättefint ut på vissa gitarrer, men dom är jättejobbiga att rengöra eftersom trät inte är behandlat och därför åker smuts rakt in. Man får aldrig bort allting och då får man istället en hals som luktar gamla fingrar. Lönn däremot brukar vara lackerat och därför är det oftast bara att torka av lite.

En Telecaster är faktiskt väldigt mångsidig den också. Väldigt många blues- & country-spelare har älskat Telecaster ända sen den kom, många rockgitarrister kör med den (din idol John Frusciante brukade till exempel) och det finns till och med metal-gitarrister som diggar (Tom Morello i Rage Against The Machine/Audioslave, samt Deftones-gitarristen).

Låter bäst är en smaksak. Utséendet likaså. Jag wubbar dock Telecastern mer:

En lönn-greppbräda på en Strata ser bajs ut, men på en Tele är det dock snyggare. Fast jag står fortfarande fast vid att rosenträ är snyggare.

Men det är klart, jag skulle aldrig välja en Tele framför en Strata då jag spelar mycket blues och funkig rock. Spelar Hendrix, Clapton och Frusciante (det är faktiskt kanske bara under 2-3 låtar/konsert han spelar med en Tele) med en Strata är valet givet för mig.

Och jag retas bara lite, man kan ju självklart tycka annorlunda. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är klart, jag skulle aldrig välja en Tele framför en Strata då jag spelar mycket blues och funkig rock. Spelar Hendrix, Clapton och Frusciante (det är faktiskt kanske bara under 2-3 låtar/konsert han spelar med en Tele) med en Strata är valet givet för mig.

Just twanget gör ju att Telen är som gjord för blues :unsure:

Titta bara på Albert Collins:

albertcollins3-400_955382_0.jpg

Jimmy Page - hela debutskivan spelades in med Telecaster:

jim68_telecaster_955382_1.jpg

Keith Richards:

a51ba7ac-6317-4c26-a1e7-3d3c7a5adb0dwidec_955382_2.jpg

Okej, nu är jag fanboy.

Stevie Ray Vaughan:

86_955382_3.jpg

Robert Cray:

Robert_Cray_4_-_Crossroads_Guitar_Fest_2004_-_lg6294044_955382_4.jpg

Buddy Guy:

buddy_guy_lg_955382_5.jpg

Då var vi klara. Välj själv. Båda funkar ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...