Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Lirade när jag var mindre, slutade, men nu har jag börjat igen , ska köpa nya strängar och en förstärkare + death metal dist-pedal så jag ska lira lite tung musik :blink:ska lära mig lite power-chords först^^

Pekfinger+långfinger?

Eller vad menar du med "lära nig"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pekfinger+långfinger?

Eller vad menar du med "lära nig"?

Lära mig lira bra power ackords, alltså, jag ska lära mig ta dem snabbt osv. se till att det låter bra ^^

edit: alltså bra power chords som funkar till death metal och black metal ^^

Redigerad av Xemtoth
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paketet högst upp var det första jag köpte när jag började spela gitarr, (nästan) och det har varit hur bra som helst att lära sig på den gitarren. Även om förstärkaren är begränsad så kan an få det att låta rätt bra

Ah, okej. (w00t) Jag skall i sådana fall köpa den andra paketet. Så förbaskat snygg, den rödvita. Mmm.. -_- Eller "i sådana fall", jag kommer att köpa den. Jag vill bara att det skall höras, inte starta nåt garageband som kräver en fet uppsättning.

Ett klokt råd från en som vet: köp inte för billigt i början. Jag själv köpte ett ganska så billigt/dåligt i början och nu när jag har spelat 2-3 år så hatar jag bara allt. Ska köpa ny förstärkare och gitarr.

Om du vet att du kommer att fortsätta spela, spendera då lite extra. Du får ett bra paket för kanske 4000 om du vill spendera så mycket. Det gräver en grop i plånboken men om du vet att du ska fortsätta spela så är det billigare att köpa det från början än att först köpa paket för 1500 och sen nytt för 3-4000 igen.

*edit*

Och tänk på om du verkligen behöver förstärkare. Jag använder inte min särskilt ofta och det är skönare att bara spela unplugged än att ha en lång sladd att hålla koll på. Enligt mig. Då kan du istället köpa en lite bättre gitarr i början och sen komplettera med en bra förstäkare när du har spelat ett tag, så slipper du byta ut.

Har ett sjukt billigt trumset, och hi-haten skäms jag nåt så in enormt för. :blink: Den är bucklig och sne, men det går fortfarande att spela. Dessutom ser inte hi-haten ut så här längre: -()-- utan -((-- istället. :lol:

I värsta fall har min bror en bra förstärkare jag kan låna. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett sjukt billigt trumset, och hi-haten skäms jag nåt så in enormt för.:blink: Den är bucklig och sne, men det går fortfarande att spela. Dessutom ser inte hi-haten ut så här längre: -()-- utan -((-- istället. :lol:

I värsta fall har min bror en bra förstärkare jag kan låna. -_-

Precis det jag menar. Köp bra från början, om din brorsa har förstärkare är det kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon föresten en sida där jag kan läsa av tabs och lära mig spela dem? vore oxo bra om någon hade en sida där det fanns massa power chords :blink:

Powerackord är egentligen inget ackord utan bara ett intervall. Grundton+kvint och eventuellt en oktav. På en gitarr ser dom då ut såhär:

E|-------------------------------------------------

B|-------7-----------------------------------------

G|----4--6-----------------------------------------

D|-2--4-(4)----------------------------------------

A|-2-(2)-------------------------------------------

E|(0)----------------------------------------------

Dom får sitt namn efter grundtonen (som är inringad på tabben), så det första "ackordet" på tabben är alltså ett E5. Det andra är ett B5 och det tredje är ett F#5.

Om du vill ha "en sida med powerackord" så är det bara att ta första bästa ackordbok eller ackordsida och lära dig alla 5-ackord (fast det är lättare att lära dig noterna på greppbrädan så att du kan räkna ut själv var dom finns.

*edit*

...och som vanligt så är formateringen åt helvete.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Powerackord är egentligen inget ackord utan bara ett intervall. Grundton+kvint och eventuellt en oktav. På en gitarr ser dom då ut såhär:

E|-------------------------------------------------

B|-------7-----------------------------------------

G|----4--6-----------------------------------------

D|-2--4-(4)----------------------------------------

A|-2-(2)-------------------------------------------

E|(0)----------------------------------------------

Dom får sitt namn efter grundtonen (som är inringad på tabben), så det första "ackordet" på tabben är alltså ett E5. Det andra är ett B5 och det tredje är ett F#5.

Om du vill ha "en sida med powerackord" så är det bara att ta första bästa ackordbok eller ackordsida och lära dig alla 5-ackord (fast det är lättare att lära dig noterna på greppbrädan så att du kan räkna ut själv var dom finns.

*edit*

...och som vanligt så är formateringen åt helvete.

Okej, tack. Men med de "5" ackorden, är det dem som A, F osv.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack. Men med de "5" ackorden, är det dem som A, F osv.. ?

A5, F5 och dom, precis.

Om du vill träna på låtar med mycket powerackord så är det t.ex. det i i princip alla Green Day-låtar. Dålig musik men om du bara spelar tabs spelar det ju ingen stor roll, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

A5, F5 och dom, precis.

Om du vill träna på låtar med mycket powerackord så är det t.ex. det i i princip alla Green Day-låtar. Dålig musik men om du bara spelar tabs spelar det ju ingen stor roll, eller hur?

Nä sant, spelar vad som helst vad som kan lära mig ^^ tack för svaren, ska försöka knåpa lite, återkommer om jag kör fast på något sett, tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga vid närmare eftertanke så förstog jag inte bilden på tabsen alls .. vad är vad på halsen? vad e alla siffror och bokstäver? skulle du kunna förklara lite närmare? lirar förövrigt på en Peavey Predator ^^ lr hur det stavas

Siffrorna visar vilket band man ska ta och bokstäverna vilken sträng. Typ... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men vad står varje sträng för? alltså, vilken bokstav har varje sträng? det kan stå olika siffror på olika band, tex 13, 14 efter varandra, ska man ta dem samtidigt då eller? :P

E| <-- Höga E

B|		   

G|		   

D|		   

A|		   

E| <-- Låga E
Om dom står efter varandra utan streck mellan ska dom ofta spelas tillsammans, men eftersom det bara finns max 24 band på en gitarr så ska t.ex. 48 spelas separat.
E|12-2-4

Det där ska till exempel spelas som 12, 2 och 4.

*edit*

Någon borde seriöst se efter hur codeboxar funkar på denna version av forumet, blir alltid helt sjukt med tabbar och mellanslag automatiskt insatta.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

E| <-- Höga E

B|		   

G|		   

D|		   

A|		   

E| <-- Låga E
Om dom står efter varandra utan streck mellan ska dom ofta spelas tillsammans, men eftersom det bara finns max 24 band på en gitarr så ska t.ex. 48 spelas separat.
E|12-2-4

Det där ska till exempel spelas som 12, 2 och 4.

*edit*

Någon borde seriöst se efter hur codeboxar funkar på denna version av forumet, blir alltid helt sjukt med tabbar och mellanslag automatiskt insatta.

Okej.. tack för svaret, ska testa lite, återkommer :P detta var tabs föresten va?

edit: föresten, det är ju massa olika nummer per sträng, hur vet man vilken ordning man ska köra det? och hur varje siffra står för ett band? vart exakt är t ex "14" på halsen? ursäkta om jag e trög och frågvis

Redigerad av Xemtoth
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. tack för svaret, ska testa lite, återkommer :rolleyes: detta var tabs föresten va?

edit: föresten, det är ju massa olika nummer per sträng, hur vet man vilken ordning man ska köra det? och hur varje siffra står för ett band? vart exakt är t ex "14" på halsen? ursäkta om jag e trög och frågvis

Man spelar det i ordning från vänster till höger. Om det är på flera strängar samtidigt spelar man på flera strängar samtidigt.

Band 14 är det fjortonde bandet från överst på halsen räknat. Band 1 är det som är längst upp när gitarren hänger på väggen. Band 3,5,7,12,15,17,19 och 21 brukar vara markerade med t.ex. en ring så att du lätt ska hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man spelar det i ordning från vänster till höger. Om det är på flera strängar samtidigt spelar man på flera strängar samtidigt.

Band 14 är det fjortonde bandet från överst på halsen räknat. Band 1 är det som är längst upp när gitarren hänger på väggen. Band 3,5,7,12,15,17,19 och 21 brukar vara markerade med t.ex. en ring så att du lätt ska hitta.

Okey tack igen! ska försöka trolla lite med guran nu :rolleyes:

edit: Föresten, HUR tar man ackordet på exemplet du hade över föresten? över alla strängar eller bara på en? t ex 14, e det över alla inom 14 då eller är det bara en? Tacksam för svar

Redigerad av Xemtoth
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis det jag menar. Köp bra från början, om din brorsa har förstärkare är det kanon.

Men det fungerar jäkligt bra fortfarande. Det enda som är i behov av reperation är hi-haten. :ph34r:

Världens snyggaste gura: Fender VG Stratocaster. Älskar färgerna och formerna och.. allt. :shifty: Den som jag funderar på köpa ser ut så , men det är inte en Fender. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...