Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Men det fungerar jäkligt bra fortfarande. Det enda som är i behov av reperation är hi-haten. :P

Världens snyggaste gura: Fender VG Stratocaster. Älskar färgerna och formerna och.. allt. :) Den som jag funderar på köpa ser ut så , men det är inte en Fender.>_<

Ett tips på en av dom mest undervärderade gitarrerna någonsin är Squier gitarrerna framförallt Squier Stratocaster... om jag vore nybörjare eller ganska duktig på gitarr skulle jag köra på Squier. Finns den billigaste från ca:1500kr (helt ok) till dom dyrare för 3-4000 kr i klass med riktig Fender bara lite klenare mickar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips på en av dom mest undervärderade gitarrerna någonsin är Squier gitarrerna framförallt Squier Stratocaster... om jag vore nybörjare eller ganska duktig på gitarr skulle jag köra på Squier. Finns den billigaste från ca:1500kr (helt ok) till dom dyrare för 3-4000 kr i klass med riktig Fender bara lite klenare mickar

OK, tack för tipset. Skall fundera ett tag till. :angry:

En sak undrar jag: i tabulaturer, står det på "Can't Stop" att man spelar på strängarna (det gör man ju alltid men aja) o.s.v. I filmer, på folk som spelar drar de bara med högerhanden över alla strängar nonstop, och "styr" tonerna med vänsterhanden. Är det så att de träffar alla strängar men att det inte hörs eller är de så jävla pricksäkra så att de träffar sträng A och G hela tiden?

Förklarar säkert skitkasst, men tror att ni fattar. Länk.

EDIT: Alltså, trots att de vevar med vänsterhanden, träffar han/de de strängar som behövs, i detta fall A, G och E? För mig är det inte så svårt att pricka på banden med vänsterhanden, utan att pricka strängarna med högerhanden. Det är DET jag blir impad på.

Ytterligare en dude som rockar. Riktigt grymt.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OK, tack för tipset. Skall fundera ett tag till. :angry:

En sak undrar jag: i tabulaturer, står det på "Can't Stop" att man spelar på strängarna (det gör man ju alltid men aja) o.s.v. I filmer, på folk som spelar drar de bara med högerhanden över alla strängar nonstop, och "styr" tonerna med vänsterhanden. Är det så att de träffar alla strängar men att det inte hörs eller är de så jävla pricksäkra så att de träffar sträng A och G hela tiden?

Förklarar säkert skitkasst, men tror att ni fattar. Länk.

EDIT: Alltså, trots att de vevar med vänsterhanden, träffar han/de de strängar som behövs, i detta fall A, G och E? För mig är det inte så svårt att pricka på banden med vänsterhanden, utan att pricka strängarna med högerhanden. Det är DET jag blir impad på.

Ytterligare en dude som rockar. Riktigt grymt.

Man dämpar strängarna med vänsterhanden (lägger handen på men trycker inte ner) ovanför själva ackordet. Skitdåligt förklarat men sådant kommer automatiskt när man har spelat ett tag. Träna på bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan man köpa en bra nybörjarelgitarr, med förstärkare, whammy bar och sånt som inte är för dyr?

Du vill inte ha en nybörjargitarr med whammy, dom håller väldigt sällan stämningen bra.

Men ett nybörjarpaket finns på din lokala musikaffär. Ta inte det billigaste för det tröttnar du på direkt. Lägg 2 lök så får du ett som varar ett tag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har prcis börjat spela lite gitarr på egen hand men kommer snart att börja på någon sorrts kurs. Kanske Kulturskolan. Vilken sorts strängar föredrar ni? Nylon eller stål? Vad är bäst?

Kämpar för fullt för att få kläm på hammer-downs.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har prcis börjat spela lite gitarr på egen hand men kommer snart att börja på någon sorrts kurs. Kanske Kulturskolan. Vilken sorts strängar föredrar ni? Nylon eller stål? Vad är bäst?

Kämpar för fullt för att få kläm på hammer-downs.

Nylon är snällast mot fingrarna men stål låter enligt mig bättre. Nylon funkar inte på elgitarr heller.

Börja med nylon för att komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har prcis börjat spela lite gitarr på egen hand men kommer snart att börja på någon sorrts kurs. Kanske Kulturskolan. Vilken sorts strängar föredrar ni? Nylon eller stål? Vad är bäst?

Kämpar för fullt för att få kläm på hammer-downs.

Nylon är skit imo, visst, som R2D2 sade, snällast mot fingrarna, men det låtar skit och är skit o lira på imo, stål skare va :) på tal som strängar, strängade om min elgura igår :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt själv om jag har stål eller nylon. Bas strängen ser ut at vara gjord av spunnet stål medans de tre nedersta är genomskinlig. Beskrivningen hjälper säkert inte er att avgöra om det är stål eller nylon. (Saknar mittensträng). Gitarren är från 70-talet. Står Adagio på stallet. Sliten men bra för en nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips på en av dom mest undervärderade gitarrerna någonsin är Squier gitarrerna framförallt Squier Stratocaster... om jag vore nybörjare eller ganska duktig på gitarr skulle jag köra på Squier. Finns den billigaste från ca:1500kr (helt ok) till dom dyrare för 3-4000 kr i klass med riktig Fender bara lite klenare mickar

hehe yeeh! :)

http://thecopy.mine.nu/dump/DSC00646.JPG

http://thecopy.mine.nu/dump/makrohaxx.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt själv om jag har stål eller nylon. Bas strängen ser ut at vara gjord av spunnet stål medans de tre nedersta är genomskinlig. Beskrivningen hjälper säkert inte er att avgöra om det är stål eller nylon. (Saknar mittensträng). Gitarren är från 70-talet. Står Adagio på stallet. Sliten men bra för en nybörjare.

Standard-akustiska gitarren brukar ha tre av stål och tre av nylon. E (den mörka), A och D-strängen är av stål, G, B och den ljusa E-strängen är av nylon.

Vad är det för någon skillnad på Telecaster och Stratocaster? Ljud m.m.?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Standard-akustiska gitarren brukar ha tre av stål och tre av nylon. E (den mörka), A och D-strängen är av stål, G, B och den ljusa E-strängen är av nylon.

Njae?

Vad är det för någon skillnad på Telecaster och Stratocaster? Ljud m.m.?

Telecaster har lite mer "twang" i ljudet. Ingen extrem skillnad annars.

Sen är ju Telecastern snyggare också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Joaae? Eller? Hade jag fel? Brukar vara så, är ganska säker. Är det på min, och på skolans.

Jag är inte 100% säker, men jag har svårt att tro att dom skulle vara stål. Det är ju helt annat tryck i stålsträngar. Om man sätter ett stålsträngset på en nylonsträngad gitarr så kan man lätt ha sönder den eftersom halsen inte klarar det. Känns som att halsen skulle vrida sig ganska jobbigt om det vore så.

Men jag vet inte riktigt, fråga någon som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte 100% säker, men jag har svårt att tro att dom skulle vara stål. Det är ju helt annat tryck i stålsträngar. Om man sätter ett stålsträngset på en nylonsträngad gitarr så kan man lätt ha sönder den eftersom halsen inte klarar det. Känns som att halsen skulle vrida sig ganska jobbigt om det vore så.

Men jag vet inte riktigt, fråga någon som vet.

Jag är 100% säker på att det är tre koppar-färgade och tre av nylon. Jag vet dock inte om det är av stål, det antog jag bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...