Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Införskaffade en elgitarr idag. Lessnat lite på akustiska måste ju kunna ösa på riktigt också.. fast riktigt feta akustiska lir är snyggt men så bra är ju inte jag :lol:

En Fendergitarr, en fenderförstärkare, 6st fendersträngar, 3st fenderplektrum och en DVD för 3000kr. Riktigt billigt! (plus hörlurar för 400, men känner han som äger butiken så fick dom gratis)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Införskaffade en elgitarr idag. Lessnat lite på akustiska måste ju kunna ösa på riktigt också.. fast riktigt feta akustiska lir är snyggt men så bra är ju inte jag :lol:

En Fendergitarr, en fenderförstärkare, 6st fendersträngar, 3st fenderplektrum och en DVD för 3000kr. Riktigt billigt! (plus hörlurar för 400, men känner han som äger butiken så fick dom gratis)

Rawr! Smexy gitarr du har där! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När denna tråden ändå är uppdragen så kan jag passa på och undra vad folk tycker om denna. Ska handla ny gitarr när jag har jobbat på sportlovet och då blir det nog något i 5000kr-klassen.

Just denna är en Fender Telecaster som kostar just 5000 men om någon har förslag på bättre liknande gitarr för samma pris så säg till.

Ska självklart dra runt och provspela men den där har överlag fått bra omdömen, plus att den är ganska het.

Jag har valt en tele av en anledning så 7-strängade baritongitarrer går bort.

fenderfb3_849085_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en Fender Telecaster (mexico), sunburst med svart plaktrumskydd och ljus hals.

nästan som den här 71tele_849328_0.jpg

Enda nackdelen med mexico Telen är att dom oftast inte har dom bästa micarna,

så vill du ha en tele för livet så rekomenderar jag att byta mickarna mot något bättre,

eller köpa en USA tillvärkad.

Själv kör jag på orginal micarna men funderar på att byta efter sommaren.

Nu vet inte jag va du spelar för musik eller så men telen kan det vara svårt att få bra Metall/hårdrocks ljud i (så länge den inte har humbucker i stall eller hals).

Själv spelar jag mkt funk,blues,äldre rock och annat kul från 1940-1970-talet. Men jag kan tänka mig att den passar till annan nyare musik oxo.

En annan gitarr som är liknade telen är ju den vanliga Stratan, Den är mer mångsidig än telen och det går att spela lite tyngre musik, hårdrock typ malmsteen, van halen m.fl.

Om du vill ha någon gitarr med Humbucker mic i så har du ju Epiphone.

:lol:

hmm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När denna tråden ändå är uppdragen så kan jag passa på och undra vad folk tycker om denna. Ska handla ny gitarr när jag har jobbat på sportlovet och då blir det nog något i 5000kr-klassen.

Just denna är en Fender Telecaster som kostar just 5000 men om någon har förslag på bättre liknande gitarr för samma pris så säg till.

Ska självklart dra runt och provspela men den där har överlag fått bra omdömen, plus att den är ganska het.

Jag har valt en tele av en anledning så 7-strängade baritongitarrer går bort.

Har inget att tillägga mer än att Stratocaster är 100 gånger snyggare än Telecaster.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en Fender Telecaster (mexico), sunburst med svart plaktrumskydd och ljus hals.

nästan som den här

Enda nackdelen med mexico Telen är att dom oftast inte har dom bästa micarna,

så vill du ha en tele för livet så rekomenderar jag att byta mickarna mot något bättre,

eller köpa en USA tillvärkad.

Själv kör jag på orginal micarna men funderar på att byta efter sommaren.

Nu vet inte jag va du spelar för musik eller så men telen kan det vara svårt att få bra Metall/hårdrocks ljud i (så länge den inte har humbucker i stall eller hals).

Själv spelar jag mkt funk,blues,äldre rock och annat kul från 1940-1970-talet. Men jag kan tänka mig att den passar till annan nyare musik oxo.

En annan gitarr som är liknade telen är ju den vanliga Stratan, Den är mer mångsidig än telen och det går att spela lite tyngre musik, hårdrock typ malmsteen, van halen m.fl.

Om du vill ha någon gitarr med Humbucker mic i så har du ju Epiphone.

:lol:

hmm

Tack för ett långt och detaljerat svar!

Jag har hört olika saker om den där (det är en Lite Ash Telecaster om du undrar), antingen så är den gjord i Korea eller i USA.

I alla fall så ska mickarna vara bra. Det är Seymour Duncan Alnico II Pro som tydligen är väldigt bra, så inga Duncan-designed eller likande som finns i många billigare gitarrer.

Tänkte i vilket fall byta ut stallmicken mot en humbucker (Seymour Duncan gör ju några i single coil-format som till exempel någon i Queens Of The Stone Age har), då borde jag väl kunna få lite tyngre ljud?

Jag klarar mig nog bra på single coils i början i alla fall. Jag spelar mest indierock, lite klassisk rock, blues händer väl, pop (läs: Red Hot's nya och liknande) men metal inte så ofta.

Halsen har jag läst är bra och överlag ska kvaliteten på dom vara bra (som med alla gitarrer så finns det nog skit-exemplar men jag provar ju innan).

Jag har haft jätteolika planer. Strata, Jackson, eller Les Paul men det känns som att Tele är rätt. Många av dom gitarrister som jag lyssnar på spelar på tele (båda i Bloc Party och gitarristen i Mew till exempel) och jag har redan en billig (läs: hemskt dålig) Epiphone Les Paul-aktig som jag nog ska byta mickarna i för att ha som metal-gitarr, så tele kändes ganska kompletterande.

Sen är ju Telecastern förbaskat snygg också.

StellGnäll: Usch nej, håller verkligen inte med.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå gitarr.

Började öva på ett uppträdande alla i åttan skall ha innan sommarlovet. Fan vad jag ser fram emot det.

Trummor är inga problem, de ska jag spela. Vi har en gammal bassist (?) också så basdelen är inga problem. Nu vet jag dock inte hur svårt eller lätt det är, men det som är bäst i den låten vi skall spela (Can't stop med RHCP) är just gitarren.

Min musiklärare tog min mobil, lyssnade på den och efter fem minuter drog han hela skiten. Bara så där. Fatta att jag blev impad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Sorry för dubbelpost, måste dock få lite feedback.

Har blivit SJUKT sugen på att börja lira, och tänkte köpa ett paket. Det jag vill veta om det är någonting att ha, som nybörjare.

Klick.

Också om ni har något bra tips på böcker man kan låna på bibliotek som hjälpt er genom åren? :blink:

Paketet högst upp var det första jag köpte när jag började spela gitarr, (nästan) och det har varit hur bra som helst att lära sig på den gitarren. Även om förstärkaren är begränsad så kan an få det att låta rätt bra

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för dubbelpost, måste dock få lite feedback.

Har blivit SJUKT sugen på att börja lira, och tänkte köpa ett paket. Det jag vill veta om det är någonting att ha, som nybörjare.

Klick.

Också om ni har något bra tips på böcker man kan låna på bibliotek som hjälpt er genom åren? :blink:

Ett klokt råd från en som vet: köp inte för billigt i början. Jag själv köpte ett ganska så billigt/dåligt i början och nu när jag har spelat 2-3 år så hatar jag bara allt. Ska köpa ny förstärkare och gitarr.

Om du vet att du kommer att fortsätta spela, spendera då lite extra. Du får ett bra paket för kanske 4000 om du vill spendera så mycket. Det gräver en grop i plånboken men om du vet att du ska fortsätta spela så är det billigare att köpa det från början än att först köpa paket för 1500 och sen nytt för 3-4000 igen.

*edit*

Och tänk på om du verkligen behöver förstärkare. Jag använder inte min särskilt ofta och det är skönare att bara spela unplugged än att ha en lång sladd att hålla koll på. Enligt mig. Då kan du istället köpa en lite bättre gitarr i början och sen komplettera med en bra förstäkare när du har spelat ett tag, så slipper du byta ut.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...