Jump to content

Gitarrtråden.


_ThuuG
 Share

Recommended Posts

Såhär gjorde jag:

1. Jag satte capo på sjunde bandet på gitarren.

2. Jag startade mitt gitarrtunar-program som använder sig av micken i datorn.

3. Jag ropade på mamma.

4. Jag bad mamma plinga på gitarrsträngen jag bad om.

5. Jag tittade var mammas ton hamnade på skalan.

6. Jag spelade den motsvarande ukulelesträngen och försökte stämma efter var mammas ton hade hamnat.

7. Klart!

Fast en ukulele ska väl stämmas A D F# B? Sjunde bandet på en gitarr blir ju B E A D.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gratulerar!

Tack så mycket.

Är inte ett jättefan av Telecasters, men den där var riktigt snygg! Härlig färgkombination med lacken och plektrumskyddet, och lönnbrädan gör det ännu bättre.

Jag älskar den också! Vad är det som du ogillar med Telecasters, är det utséendet eller egenskaperna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar den också! Vad är det som du ogillar med Telecasters, är det utséendet eller egenskaperna?

Utséendet, fast jag vet inte varför. Jag föddes väl till Gibson-människa, Les Paul och SG intresserade mig redan sen barnsben, men Tele- och Stratocasters har aldrig fått mig att höja på ögonbrynen. ^_^

Fast, just den där cremé-färgen var rätt tilltalande. Den är mer elegant än den vanliga sunburst-finishen man ser så ofta.

Du har inga bilder på greppbrädan möjligtvis? Jag skymtar lite birdseyemönster i den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utséendet, fast jag vet inte varför. Jag föddes väl till Gibson-människa, Les Paul och SG intresserade mig redan sen barnsben, men Tele- och Stratocasters har aldrig fått mig att höja på ögonbrynen. ^_^

Fast, just den där cremé-färgen var rätt tilltalande. Den är mer elegant än den vanliga sunburst-finishen man ser så ofta.

Du har inga bilder på greppbrädan möjligtvis? Jag skymtar lite birdseyemönster i den. :)

Telecasters kan faktiskt vara jättesöta dom också. Färgen blev väldigt bra på bilden, i verkligheten är den kanske lite lite mer gul.

Visst är det birdseye! Jag fick inga direkt bra bilder under dom få minuterna jag lånade kameran (har fortfarande inte klurat ut alla inställningar och lägen den har) men det finns en där man ser det hyfsat tydligt:

Annars så ser man mönstret väldigt bra på Fenders egna pressbilder, titta här. Jag har aldrig sett Les Paul/SG med birds, knappt ens med lönnbräda om inte minnet sviker mig. Vill du dela med dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett Les Paul/SG med birds, knappt ens med lönnbräda om inte minnet sviker mig. Vill du dela med dig?

Gibson släppte rätt nyligen en Les Paul-modell med lönngreppbräda, men jag kan inte komma ihåg vad den heter. Tror inte det var birdseye dock, det tror jag inte heller Gibson använt på någon av deras gitarrer. Rätt synd, då det enligt mig är hur snyggt som helst med birdseye-hals/bräda.

Du får ta och slänga upp lite ljudklipp med Telen, jag är intresserad av att höra hur den låter. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ta och slänga upp lite ljudklipp med Telen, jag är intresserad av att höra hur den låter. :wub:

Det ska jag göra. Åker bort imorgon men jag fixar nästa vecka. Förvänta dig dock inte så mycket, kör fortfarande med skärpförstärkaren Marshall MG15CD eller vad den nu heter. Usch och fy. Men sen när jag har köpt min Peavey Classic 30, då jävlar ^_^

(den där jävla Laney VC30 var slutsåld och hade utgått :) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att min Bullet Strat av Squier är faktiskt så ruskigt jävla skön. Och tonen är suverän! Kan inte gör något annat än att rekommendera den till någon annan, och med andra strängar (t.ex. D'Addario EXL010) blir den perfekt.

Till sommaren, när moppen förhoppningsvis är såld hade jag tänkt mig en ny, fast jag vette fan. Då hade jag tänkt mig en Classic Players 60s men jag funderar starkt på att spara och satsa på en amerikanare om två år eller något. Det vore en dröm. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hämtade nya förstärkaren igår :)

(bilden ser skum ut när den är liten, tryck för att få större)

Listpris: 5995kr. Affärens pris: 4995kr. Mitt pris: 4495kr. Att har praoat i en musikaffären äger. 30 rörwatt räcker och blir över oavsett vad man ska göra.

Jag älskar den här förstärkaren (Laney VC30 heter den för övrigt). Det rena ljudet är verkligen allt jag hade önskat mig. Så otroligt lent och mysigt. Tog 3 minuter att få fram Bloc Party - Sunday/Kreuzeberg-soundet, precis vad jag har letat efter. Bort med lite mellanregister så har man Arctic Monkeys där också. Med lite delay (som jag använder PODen för tillfällig, slå mig inte) så blir det helt underbart.

Dist-kanalen är inte tillräcklig. Med gain på max så blir det bara lite crunch. Jag visste dock det innan jag köpte. Förstärkaren tar pedaler otroligt bra så jag ska förmodligen bygga en Distortion+/RAT och Big Muff. Sen blir det hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade nya förstärkaren igår :)

(bilden ser skum ut när den är liten, tryck för att få större)

Listpris: 5995kr. Affärens pris: 4995kr. Mitt pris: 4495kr. Att har praoat i en musikaffären äger. 30 rörwatt räcker och blir över oavsett vad man ska göra.

Jag älskar den här förstärkaren (Laney VC30 heter den för övrigt). Det rena ljudet är verkligen allt jag hade önskat mig. Så otroligt lent och mysigt. Tog 3 minuter att få fram Bloc Party - Sunday/Kreuzeberg-soundet, precis vad jag har letat efter. Bort med lite mellanregister så har man Arctic Monkeys där också. Med lite delay (som jag använder PODen för tillfällig, slå mig inte) så blir det helt underbart.

Dist-kanalen är inte tillräcklig. Med gain på max så blir det bara lite crunch. Jag visste dock det innan jag köpte. Förstärkaren tar pedaler otroligt bra så jag ska förmodligen bygga en Distortion+/RAT och Big Muff. Sen blir det hur bra som helst.

Ååå vad jag önskar att jag också kunde spela gitarr och ha bra grejer :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...