Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Okej, imorn ska jag då hålla ett litet "tal" om norge.

Jag har all fakta och sånt men problemet är att jag inte är alltför retorisk, och i detta tal ska man försöka fånga lyssnaren.

Några bra förslag om hur man "mjukar upp" lyssnarna och eventuellt lärarna? :blink:

Jag är helt seriöst med detta. HASSE & TAGE - NORGE!! Du kommer lätt mjuka upp stämningen, speciellt hos lärarna ifall de är i 50-årsåldern. Alla 50åringar älskar Hasse och Tage. Kan skicka låten på msn om du vill (se min profil)

Lyrics:

Norge

Det sägs ju att man inte ska generalisera

och säga till exempel att Tyskland ej är bra.

Det ska man inte heller

i allmänhet jag tror,

men detta gäller inte om

det land där norrmän bor.

Norge, Norge, det är ett ruttet land.

Norrmän, norrmän, ett jävla rövarband.

Norrmän, norrmän, dom fiskar dålig torsk.

Så om du ser en slisk

och han stinker rutten fisk

är han utan tvivel norsk.

Ja, norrmän är förskräckliga,

så fula och så små.

Med slipsar som är äckliga

med norska blommor på.

Dom larvar sig och sjåpar sig

och joddlar och står i.

Man frågar sig när man dom ser,

hur korkad kan man bli?

Norge, Norge, det stiger aldrig frem.

Norge, Norge, med de tusen hjem.

Norge, Norge, du skamfläck på vår jord.

Känn det står en stank

ända ner till Doggers bank

från ditt norska smörgåsbord.

Man borde ge en riktig smäll

åt Norge som nation,

för att dom har så fula fjäll

och taskig folkpension.

Dom gör ju inga bilar

och cyklarna är kass

och deras ende store skald,

han heter Peter Dass.

Norge, Norge, är världens sämsta land.

Norrmän, norrmän, dom borde tas om hand.

Norrmän, norrmän, det folk som Herren gav

en hopplös håg och en panna som är låg

så att hatten ramlar av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, imorn ska jag då hålla ett litet "tal" om norge.

Jag har all fakta och sånt men problemet är att jag inte är alltför retorisk, och i detta tal ska man försöka fånga lyssnaren.

Några bra förslag om hur man "mjukar upp" lyssnarna och eventuellt lärarna? :blink:

Då jag läst retorik kan jag nog hjälpa.

Börja alltid med en presentation, även om nu alla känner dig så är det alltid bra att börja med, "Hallå, jag är xxxxx, som ni kanske redan vet så ska jag prata om Norge." Håll även ögonkontakt med människorna, tipset att titta ovanför publiken är bullshit - det gör dig bara till en robot. Börja med att kanske berätta en historia om din relation till Norge, bygg upp förtroendet att du kan mycket om Norge, sedan börjar du lite smått med t.ex. siffror och städer och sådant.

Men kom även ihåg att prata sakta, ha pauser mellan siffror så folk får sig lite tid att tänka igenom. Annars tappar de koncentrationen på dirren. Om du får - använd tavlan. Tavlan är alltid ett av de ultimata verktygen i ett klassrum, rita, skriv, notera. Så folket alltid har en liten 'reminder' vad du snackar om, det blir även lättare med pauser om du skriver också.

Kom även ihåg att avsluta med något 'roligt' eller något som får dem att bli :blink:'ish. Och tacka för dig själv.

Småtips innan du börjar också, säg aldrig att du är dålig på tal. Då vet de att det är lönlöst att lyssna på dig. Häng inte bara och stå still. Utnyttja omgivningen genom att gå runt lite, om du blir nervös, ta med dig en penna eller något och lek med bakom ryggen. Hjälper ofta att hålla koncentrationen.

Om du behöver mer tips så är det bara du petar på tråden igen, så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan behöver hjälp med matten (igen)

Uppgift 1:

Sidorna i en kvadrat förlängs med 9 m så att en ny kvadrat bildas med arean 784 m^2. Bestäm den ursprungliga kvadratens area.

Uppgift 2:

Bestäm arean av en liksidig triangel med höjden 3,0 cm.

1. (x+9)(x+9)=784 ---> (x^2+18x+81)=784 ---> x^2+18x-703=0 pq-formeln på det

2. Liksidig triangel ger att alla vinklar är lika stora, 180/3=60, dvs 60 grader. Höjden delar in triangeln i två likadana trianglar med rät vinkel. sin60=3/x där x är kvadratens sida. Sen gör du bara b*h/2 så har du arean.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan behöver hjälp med matten (igen)

Uppgift 1:

Sidorna i en kvadrat förlängs med 9 m så att en ny kvadrat bildas med arean 784 m^2. Bestäm den ursprungliga kvadratens area.

Uppgift 2:

Bestäm arean av en liksidig triangel med höjden 3,0 cm.

Ursprunglig längd på sida i kvadraten: x

Ny längd på sida i kvadraten: x + 9

(x + 9)^2 = 784

Roten ur båda sidorna.

sqrt((x + 9)^2) = sqrt(784)

x + 9 = 28

x = 28 - 9 = 19.

19^2 = 361.

Ursprunglig Area = 361 m^2

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. (x+9)(x+9)=784 ---> (x^2+18x+81)=784 ---> x^2+18x-703=0 pq-formeln på det

2. Liksidig triangel ger att alla vinklar är lika stora, 180/3=60, dvs 60 grader. Höjden delar in triangeln i två likadana trianglar med rät vinkel. sin60=3/x där x är kvadratens sida. Sen gör du bara b*h/2 så har du arean.

Angående det, någon som vet varför i helvete man lär sig "pq-formeln" på gymnasiet, istället för kvadratkomplettering?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp

Fixar med en fördjupning om Red Light District, har fått med allting som jag kan tänkas behöva veta om alla mindre kända RLD än det stora i Amsterdam. Någon som kan ge lite tips?

Har det såhär just nu;

Amsterdam


Världens överlägset mest kända RLD, Amsterdam. Varför det funkar så bra ihop är säkerligen alla coffeeshops som cirkulerar i, och runt RLD. Cannabis lagligt, och fönstershoppning av prostituerade verkar vara som en väldigt gynnsam situation.

I RLD, är det dock strängt förbjudet att fotografera, du får inte ens ta bilder på en snygg brödsmula medans du sitter inne på en coffeeshops och avnjuter dina haschkakor, taskigt läge.


Alla prostituerade i RLD bedriver era företag, dom måste bokföra och ta all annan viktig information, precis som alla vanliga företag. Missköter dom detta så får dom inte prostituera sig i skyltfönster mer, utan förpassas till gatan, där ingen köper i Amsterdam.

Och det låter ju, jättemupp och ger mig inte alls VG som jag siktar på. Någon som vill ge lite hjälp? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och det låter ju, jättemupp och ger mig inte alls VG som jag siktar på. Någon som vill ge lite hjälp? :rolleyes:

Jag läste i tidningen i morse att de håller på att 'nedrusta' RLD i Amsterdam; tror det var arton, pardon my french, men horhus, som hade/ska byggts/byggas om till butiker, och jag tycker att du ska skriva om detta. Vad det innebär för Amsterdam, varför man gör det, kanske diskutera huruvida Amsterdam förlorar eller vinner på detta, som turistort, eller något. Läste det i en av gratistidningarna, nyheten borde inte vara alltför svår att hitta.

Edit: 'Morse' istället för 'morsa'

...och nu när jag läser igenom texten igen ser jag väldigt många stilistiska 'fel'.

Världens överlägset mest kända RLD, Amsterdam.

Meningen känns smått osammanhängande, och inte en jättebra öppningsmening. Och finns det andra Red Light Districts? Undvik gärna förkortningar i uppsatser av detta slag, också - Det känns för formellt. Förslag på ändring:

"Holland huserar inte bara väderkvarnar, tulpaner och träskor, utan I Amsterdam hittar vi också världens mest kända Red-light District"

Varför det funkar så bra ihop är säkerligen alla coffeeshops som cirkulerar i, och runt RLD.

Coffeeshops cirkulerar inte, de är ganska statiska. "En anledning till att det fungerar så bra kan tänkas vara de kringliggande coffeeshopsen (eller rentav 'kaféerna'?)".

Cannabis lagligt, och fönstershoppning av prostituerade verkar vara som en väldigt gynnsam situation.

Jag förstår inte hur de två meningarna ska hänga ihop. Grammatikfel; "Cannabis är lagligt". Om det handlar om RLD, kanske du ska skippa den meningen helt, man (jag) blir förvirrad när det är det enda som står om cannabis. Varför är fönstershopping av prostituerade en gynnsam situation? Och vad menar du med 'gynnsam situation?'. Gynnsam för kunderna? Gynnsam för de prostituerade? Gynnsam för Amsterdams turism?

I RLD, är det dock strängt förbjudet att fotografera, du får inte ens ta bilder på en snygg brödsmula medans du sitter inne på en coffeeshops och avnjuter dina haschkakor, taskigt läge.

Ta gärna bort kommateringen efter "RLD". "Medan" istället för "medans". "Coffeeshop (eller kafé)" istället för plural. Sista meningen känns smått oseriös; som att alla i Amsterdam skulle köka haschkakor till fika, typ. Inte VG-mässigt.

Alla prostituerade i RLD bedriver era företag, dom måste bokföra och ta all annan viktig information, precis som alla vanliga företag. Missköter dom detta så får dom inte prostituera sig i skyltfönster mer, utan förpassas till gatan, där ingen köper i Amsterdam.

Det var intressant, det visste jag inte. "Egna" istället för "era". "De" istället för "dom". Vad är det mer för viktig information de måste ta?

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp

Fixar med en fördjupning om Red Light District, har fått med allting som jag kan tänkas behöva veta om alla mindre kända RLD än det stora i Amsterdam. Någon som kan ge lite tips?

Har det såhär just nu;

Amsterdam


Världens överlägset mest kända RLD, Amsterdam. Varför det funkar så bra ihop är säkerligen alla coffeeshops som cirkulerar i, och runt RLD. Cannabis lagligt, och fönstershoppning av prostituerade verkar vara som en väldigt gynnsam situation.

I RLD, är det dock strängt förbjudet att fotografera, du får inte ens ta bilder på en snygg brödsmula medans du sitter inne på en coffeeshops och avnjuter dina haschkakor, taskigt läge.


Alla prostituerade i RLD bedriver era företag, dom måste bokföra och ta all annan viktig information, precis som alla vanliga företag. Missköter dom detta så får dom inte prostituera sig i skyltfönster mer, utan förpassas till gatan, där ingen köper i Amsterdam.

Och det låter ju, jättemupp och ger mig inte alls VG som jag siktar på. Någon som vill ge lite hjälp? :rolleyes:

Du skapar extremt ytligt... Ska det vara korta fakta eller ska det vara en fördjupning? Sen så är ju Red Light District bara en del av Amsterdam, du skriver som hela A-dam vore RLD eller att det skulle finnas flera olika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du skapar extremt ytligt... Ska det vara korta fakta eller ska det vara en fördjupning? Sen så är ju Red Light District bara en del av Amsterdam, du skriver som hela A-dam vore RLD eller att det skulle finnas flera olika.

Jag vet att jag är kass på sådant här, därför jag bad om hjälp. :rolleyes:

@Axel: Åh, tackar. Letar upp den artikeln

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Vi lever i den bästa av alla världar"

Var nöjd med vad du har, försök inte fly till något som verkar bättre, något karaktäristiskt för upplysningen vilket sedan romantiken motsatte sig i och med eskapism, att fly från "det som fängslar människan" i form av civilisation. Jag antar att du har läst boken; i sådana fall vet du att protagonisten reser runt i stora delar av världen, bland annat El Dorado, men detta utan att lösa några problem eller bli lyckligare.

"Vi måste olda vår trädgård"

Att vi måste skapa vår egen lycka, den kommer inte komma till oss av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, behöver bara en hänvisning tack. Jag ska skriva om ett dilemma och/eller om ett demokratiskt problem inom EU.

Jag kommer inte på något så fruktansvärt bra, så jag undrar om någon av er kan veta något? Tack på förhand.

Centralisering vs decentralisering: Ett starkt Bryssel eller starka medlemsländer? En subsidiaritetsprincipiell analys. kicken 2008.

---

Übersetzen Sie ins Deutsche:

"Hon sätter sig på honom." ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Centralisering vs decentralisering: Ett starkt Bryssel eller starka medlemsländer? En subsidiaritetsprincipiell analys. kicken 2008.

---

Übersetzen Sie ins Deutsche:

"Hon sätter sig på honom." ;)

"Sie setzt sich auf ihn." Fast jag har varit svinkass på tyska det senaste 1½ året, så det är kanske bäst att Henkiboi eller P-C svarar på detta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...