Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Skriver ett arbete om sumobrottare i Biologi B-kursen. Har läst att sumobrottarna tar en tupplur efter sin stora måltid för att alla kalorier ska lägga sig som fett, och undrar om någon kanske vet hur detta går till, rent biologiskt (länkar uppskattas också :D ). Lite information om hur livet efter sumobrottarkarriären ser ut skulle också uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha det har du rätt i. Ska jag möjligtvis byta till.... "Äh, magnifika byggnader ser man överallt nuförtiden" sa han .. ?

Varför inte? Lät väl bra.

Skriver ett arbete om sumobrottare i Biologi B-kursen. Har läst att sumobrottarna tar en tupplur efter sin stora måltid för att alla kalorier ska lägga sig som fett, och undrar om någon kanske vet hur detta går till, rent biologiskt (länkar uppskattas också :D ). Lite information om hur livet efter sumobrottarkarriären ser ut skulle också uppskattas.

Har väl antagligen med att kolhydraterna i maten inte ska förbrukas under fysisk aktivitet. Dock så är det främst lagrad glykogen som används till det så om man rör sig när man just har ätit eller 5 timmar efter spelar ingen roll. Det har länge funnits en myt som säger att metabolismen går ner när man sover och att man därför går upp mer i fett men detta har motbevisats, här har du en länk som till och med påstår det motsatta, att mycket sömn ökar metabolismen. Antagligen har väl de gamla sumobrottarna resonerat så att om man äter mycket blir man tjock och om man rör på sig mycket blir man smal, därför måste det bästa vara att äta mycket och sova, då man knappt rör sig alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Im back. Den här gången har jag med mig den andre delen. Dock vet jag inte riktigt om den är bra eftersom jag inte har fått till slutet och den kan vara lite kass eftersom jag skrev den på 10min i skolan. Fetstilan markerar den nya texten. Den understrukna texten är jag lite osäker på om den är bra. Jag tänkte prova något nytt, typ... prata till läsaren eller nåt.

Eiffeltornet stod storartat och majestätiskt vid andra sidan gatan. Klockan var cirka åtta och rusningstrafiken hade precis utbrutit. Från caféet där jag satt kunde jag höra bilarnas signalhorn. Ljuset från den kraftfulla morgonsolen träffade Paris. Det tog bara sekunder innan skuggorna från husen försvann. Servitrisen kom gåendes ut ur den vackra dörröppningen till La Fleure Belle som var omgiven av lika vackra tulpaner och gröna växter.

"Vilken härlig och frisk morgon" sa amerikanen.

"Vi kan väl ta en kopp kaffe?" Föreslog flickan.

"Deux café au lait, s'il vous plait" sa han till servitrisen.

En stund senare kom servitrisen ut med två koppar kaffe. Hon ställde ner kopparna på bordet och tittade blygsamt mot både mannen och flickan. Flickan såg bort mot tornet.

"Vilken magnifik byggnad" sa hon.

"Äh, magnifika byggnader ser man överallt nuförtiden" sa han och tog sedan en klunk ur koppen. Amerikanen lyfte sin arm och kollade på klockan.

"Kaffet är varmt och gott" sa hon.

"Ja det är det" sa amerikanen efter att ha tagit ännu en klunk varmt kaffe.

"Det är en enkel operation, Jig. Egentligen så är det inte någon operation" sa han.

Flickan såg ner på marken som bordet stod på. Små ljusgröna växter växte ur betongen.

"Jag vet att du inte tycker det är farligt, Jig. Det är faktiskt ingenting att tala om. Det är bara att släppa in luften".

Flickan sa ingenting.

"Jag kommer stå vid din sida hela tiden. Du vet att jag älskar dig" sa han.

Flickan tittade bort mot Eiffeltornet igen med en blick av sorg. Mannen tittade på sin klocka, "Fem minuter kvar" sa han.

"Du vet att det här är anledning till att vi har varit så olyckliga.” sa han.

Flickan tittade mot servetten som låg på bordet. Hon grep tag i den och insåg precis att hon ändrat framtiden. Hon visste att servetten skulle flyga bort med vinden men hon förhindrade det. Hon är inte bara någon flicka i någon fånig berättelse, hon betyder något. Mer än vad du tror.

”Du måste inte göra det om du inte vill. Jag älskar dig och det vet du” sa han.

”Om jag gör det, kommer du då aldrig mer vara orolig?” sa hon.

-”Jag ska inte vara orolig för den saken för den är så absolut enkel.

”Då gör jag det, men jag gör det inte för min skull eftersom jag helt enkelt inte bryr om mig själv” sa hon.

Hon steg upp och gick bort mot trottoarkanten som va bara en bit bort och tittade mot rondellen.

”Vi kunde ha haft allt detta. Vi kunde ha haft allt och för var dag gör vi det omöjligare” sa hon.

”Vad menar du?” sa han.

”Äh, glöm det” sa hon tveksamt.

”Taxin till l'hôpital kommer när som helst.

”Jag tror jag har ändrat mig, jag tror inte jag vill genomföra det här” sa hon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kemi - Jämvikt

Vid ett försök införde man 0,8 mol dm-3 ammoniak, NH3, i en tom reaktornehållare. Behållaren upphettades till 800 C och jämvikt fick inställa sig. Vid analys visade sig behållaren nu innehålla 0,64 mol dm-3 NH3.

Beräkna jämviktskonstanten vid 800 C.

2 NH3 <==> 3 H2 + N2

visa också hur ni kom fram till svaret.

tack på förhand Esperanto

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag skulle bara lite snabbhjälp. Jag håller just nu på att skriva en "Personlig Brev". Jag söker nämligen efter ett sommarjobb och det är tydligen ett krav att skicka med ett sånt brev så, här är mitt brev som jag har skrapat ihop än så länge.

Hej, här har ni mig! Jag är en glad och hjälpsam person som älskar utmaningar. Jag studerar fortfarande men det hindrar mig inte från att arbeta. Jag tar alltid min arbetsplats seriöst och gör mitt bästa för att klarar av mina arbetsuppgifter. Jag har inte direkt några krav på vilka arbetsuppgifter jag vill ha, de mesta passar mig. Anledningen till att jag vill ha ett sommarjobb är för att jag vill tjäna ett extraknäck. Jag har en hel del erfarenheter från andra arbetsplatser som jag jobbat på som exempelvis; Posten och Elgiganten. Mina arbetsgivare har av vad jag har märkt varit supernöjda med mig och jag kan lova er att ni också kommer bli det.

Med vänliga hälsningar,

XXX

Är det ett okej brev?, vad ska ändras? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bara lite snabbhjälp. Jag håller just nu på att skriva en "Personlig Brev". Jag söker nämligen efter ett sommarjobb och det är tydligen ett krav att skicka med ett sånt brev så, här är mitt brev som jag har skrapat ihop än så länge.

Hej, här har ni mig! Jag är en glad och hjälpsam person som älskar utmaningar. Jag studerar fortfarande men det hindrar mig inte från att arbeta. Jag tar alltid min arbetsplats seriöst och gör mitt bästa för att klarar av mina arbetsuppgifter. Jag har inte direkt några krav på vilka arbetsuppgifter jag vill ha, de mesta passar mig. Anledningen till att jag vill ha ett sommarjobb är för att jag vill tjäna ett extraknäck. Jag har en hel del erfarenheter från andra arbetsplatser som jag jobbat på som exempelvis; Posten och Elgiganten. Mina arbetsgivare har av vad jag har märkt varit supernöjda med mig och jag kan lova er att ni också kommer bli det.

Med vänliga hälsningar,

XXX

Är det ett okej brev?, vad ska ändras? :confused:

Hej, här har ni mig!(Hej du.) Jag är en glad och hjälpsam person som älskar utmaningar. (Oh, Jesus Oliwer Twist Christ! Klischéernas kliché det där.) Jag studerar fortfarande men det hindrar mig inte från att arbeta. Jag tar alltid min arbetsplats seriöst (Okej, du tar arbetsplatsen seriöst men tar du arbetet seriöst? Eh?) och gör mitt bästa för att klarar (=klara) av mina arbetsuppgifter. Jag har inte direkt några krav (~önskemål) på vilka arbetsuppgifter jag vill ha, de mesta (~de flesta) passar mig. Anledningen till att jag vill ha ett sommarjobb är för att jag vill tjäna ett extraknäck (man kan inte tjäna ett extraknäck). Jag har en hel del erfarenheter från andra arbetsplatser som jag jobbat på som exempelvis (till exempel); Posten och Elgiganten. Mina arbetsgivare har av vad jag har märkt varit supernöjda med mig och jag kan lova er att ni också kommer bli det.

Med vänliga hälsningar,

Här är mitt bidrag till en Novelltävling. Novellen var tvungen att heta Natt till den 4 april och fick vara max 1000 ord lång. Så vad tycker ni om den? All kritik är bra kritk! :)

Lovar att kritisera imorgon.

edit: Mjo, där var en del stavfel och grammatikaliska missar men i övrigt var den väl okej. Ett tips är att försöka använda lite längre meningar, den känns lite hmm.. "hackig" som det är nu

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall skriva ett tal på engelska i skolan. Det kan handla om precis vad som helst men i talet skall typiska tal-grejer finnas med (inledning, tes etc.) och läraren vill att jag använder metaforer, liknelser och upprepningar.

Har ni tips på vad jag kan skriva om? Jag har absolut inte en susning. Gärna ett ämne som inte känns allt för "töntigt" att hålla ett tal om utan det kan vara något ganska vanligt.

Det kan till och med vara ett frierital eller vad fan som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp!

Vi fick på lektionen i uppgift att skriva ner ett tidigt minne vi hade och sen skriva allt vi kunde minnas om det. Bara ordbajsa helt enkelt. Jag ljög ihop ett minne om "Första gången jag ertappade min pappa med att ljuga för mig" för det var samma sak som jag skrev om på Nationella i nian, typ. Bara typ. Men i alla fall. Nu har vi i uppgift att skriva en novell, självbiografisk berättelse, krönika eller whatever om det. Och jag tycker inte om att skriva noveller, så jag har valt krönika. Kan jag få tips på lite utformning och sådär för nu är det bara massa text i W0rd?

Och sen självklart på språket, åsikter, formuleringar, allt! Jag är långt ifrån klar också, samt att jag ska skriva in vad min pappa ljög om, för det har jag inte nämnt i nuvarande versionen.. för jag vet inte än.. :cry: Men ja, grilla den! Gnäll på ALLT!

Positiv kritik går bra också.

edit: ska få in ett svar på "för hur skulle det kännas om vi inte hade säkra svar och helt enkelt fick klara oss själva?" också

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall skriva ett tal på engelska i skolan. Det kan handla om precis vad som helst men i talet skall typiska tal-grejer finnas med (inledning, tes etc.) och läraren vill att jag använder metaforer, liknelser och upprepningar.

Har ni tips på vad jag kan skriva om? Jag har absolut inte en susning. Gärna ett ämne som inte känns allt för "töntigt" att hålla ett tal om utan det kan vara något ganska vanligt.

Det kan till och med vara ett frierital eller vad fan som helst.

Jag skulle skriva ett valtal ála amerikansk politiker.

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp!

Vi fick på lektionen i uppgift att skriva ner ett tidigt minne vi hade och sen skriva allt vi kunde minnas om det. Bara ordbajsa helt enkelt. Jag ljög ihop ett minne om "Första gången jag ertappade min pappa med att ljuga för mig" för det var samma sak som jag skrev om på Nationella i nian, typ. Bara typ. Men i alla fall. Nu har vi i uppgift att skriva en novell, självbiografisk berättelse, krönika eller whatever om det. Och jag tycker inte om att skriva noveller, så jag har valt krönika. Kan jag få tips på lite utformning och sådär för nu är det bara massa text i W0rd?

Och sen självklart på språket, åsikter, formuleringar, allt! Jag är långt ifrån klar också, samt att jag ska skriva in vad min pappa ljög om, för det har jag inte nämnt i nuvarande versionen.. för jag vet inte än.. :cry: Men ja, grilla den! Gnäll på ALLT!

Positiv kritik går bra också.

edit: ska få in ett svar på "för hur skulle det kännas om vi inte hade säkra svar och helt enkelt fick klara oss själva?" också

Bra skrivet imo.

Bara några grejer, när du skriver "gudar" i pluralis brukar man vanligtvis börja med liten bokstav. Börjar man med stor bokstav avser man "namnet" Gud när man avser t.ex. kristendomens eller judendomens gud (Gud). "Gudar" brukar man inte skriva.

Undvik att börja meningar med "med".

Personligen skulle jag skriva längre meningar, med färre punkter, men det är iofs upp till var och en vilka stilistiska grepp man vill använda sig av.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. :cry: I vanliga fall är mitt problem alldeles för långa meningar med massa kommatecken.

Jag la till "Religionen har ju inte alltför mycket att skryta med som stöttespelare den heller, med tanke på att den står skyldig till mest mördande genom hela världshistorian. Way to go.

Och hur känns det då att inte ha några säkra svar, att få stå på egna ben och att få klara sig själv? Riktigt jäkla bra, om jag får säga det själv. Det är inte för inte som i princip alla vår tids viktigaste uppfinningar, samhällssystem och så vidare uppfunnits av kreativa människor som fått tänka fritt och testa sig fram."

i slutet. Och sen tänkte jag sist av allt berätta vad min pappa egentligen ljög om, och så ska det vara nånting trivialt. Fixade till det där med gud också! Det uppskattas, verkligen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och hur känns det då att inte ha några säkra svar, att få stå på egna ben och att få klara sig själv? Riktigt jäkla bra, om jag får säga det själv. Det är inte för inte som i princip alla vår tids viktigaste uppfinningar, samhällssystem och så vidare uppfunnits av kreativa människor som fått tänka fritt och testa sig fram.

Man börjar aldrig en mening med och.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet regeln angående med och och. Tror inte på sånt.

Det låter otroligt dumt.

Igår köpte jag och Kalle en glass. Och sendan åt vi upp den efterssom Kalle var mycket hungrig. Med små steg tog vi oss hem. Och där mötte vi mamma med en varm kopp choklad.

...

Jag la till "Religionen har ju inte alltför mycket att skryta med som stöttespelare den heller, med tanke på att den står skyldig till mest mördande genom hela världshistorian. Way to go. Och hur känns det då att inte ha några säkra svar, att få stå på egna ben och att få klara sig själv?

Det kvittar om det är styckesindelning innan, det låter ändå dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter otroligt dumt.

Igår köpte jag och Kalle en glass. Och sendan åt vi upp den efterssom Kalle var mycket hungrig. Med små steg tog vi oss hem. Och där mötte vi mamma med en varm kopp choklad.

...

Det kvittar om det är styckesindelning innan, det låter ändå dumt.

Hey, har du läst min krönika ens? Jag laddar upp slutgiltiga versionen. Jag inleder med ett "och" eftersom jag tidigare i krönikan ställt just den frågan. Det är inte precis som i exemplet du visar det ser ut, läs den och återkom. :confused:

Din andra mening förstår jag inte. Förklara gärna.

Tack för kritiken!

Oj, blev nåt fel. Här har du den i alla fall!

Kr_nika.doc

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hey, har du läst min krönika ens? Jag laddar upp slutgiltiga versionen. Jag inleder med ett "och" eftersom jag tidigare i krönikan ställt just den frågan. Det är inte precis som i exemplet du visar det ser ut, läs den och återkom. :angry:

Din andra mening förstår jag inte. Förklara gärna.

Tack för kritiken!

Oj, blev nåt fel. Här har du den i alla fall!

Syftade inte alls på din krönika, demonstrerade och- & medregeln, quoten måste ha kommit med av misstag :confused:. "Varför tror du inte på den" skulle det stått i stället för quoten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hey, har du läst min krönika ens? Jag laddar upp slutgiltiga versionen. Jag inleder med ett "och" eftersom jag tidigare i krönikan ställt just den frågan. Det är inte precis som i exemplet du visar det ser ut, läs den och återkom. :confused:

Din andra mening förstår jag inte. Förklara gärna.

Tack för kritiken!

Oj, blev nåt fel. Här har du den i alla fall!

Alltså, inte mycket till påhittat lögn imo, men sure. Du kanske vill visa att minsta lilla lögn raserade din världsbild om vuxna?

Att lita på att en religion kan erbjuda de rätta svaren och helt förlita sig på är väl inte heller alltför smart, med tanke på att religionen står skyldig till mest mördande genom hela världshistorian. Och hur känns det då att inte ha några säkra svar, att få stå på egna ben och att få klara sig själv? Riktigt jäkla bra, om jag får säga det själv. Det är inte för inte som i princip alla vår tids viktigaste uppfinningar, samhällssystem och så vidare uppfunnits av kreativa människor som fått tänka fritt och testa sig fram.

Vet inte om jag läser lite konstigt, men får känslan att du säger att viktiga personer inom vad du nämner inte har varit religiösa? Tänker mest på att du ställer frågan "hur känns det då att inte ha några säkra svar?", för att precis därefter dra parallellen med de kreativa "uppfinnarna"? Men jag gissar på att du menar att ordagrann tolkning av religiösa skrifter med efterföljande fanaticism något för korkade människor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Syftade inte alls på din krönika, demonstrerade och- & medregeln, quoten måste ha kommit med av misstag :angry: . "Varför tror du inte på den" skulle det stått i stället för quoten.

Okej. Jag tror inte på att följa en sån regel till punkt och pricka, det skulle bara bli stelt och tråkigt i längden. Precis som Umberto sa kan alla ha olika stilistiska grepp. Även om jag kanske inte skulle kalla mitt att börja meningar med 'och' och 'men'. :confused:

Läste du krönikan? Jag vill gärna ha lite hjälp för jag tror inte att mina föräldrar, som brukar hjälpa mig, skulle bli så glada av att jag droppade farfars självmord sådär, eller överhuvudtaget relationen till min pappa skulle nog få far min obekväm. Tack. :lol:

Edit: Tobbe. Jag ville gärna ha lögnen som någonting helt trivialt, vilket jag berättade innan. Men utformandet av den dialogen är jag inte helt nöjd med, det ska finslipas. Men att ha en sån trivial sak som lögnen kanske inte funkade överhuvudtaget? *grubblande smiley*

Jag syftade mest på att personer som Galilei, Darwin, Newton, antika filosofer etc. inte varit religiösa bakåtsträvare. Är jag fel ute?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag syftade mest på att personer som Galilei, Darwin, Newton, antika filosofer etc. inte varit religiösa bakåtsträvare. Är jag fel ute?

Backåtsträvare och bakåtsträvare...

Copy pejst:

"Louis Pasteur, Wilbur och Orville Wrigth var övertygande kristna. Ray Bradbury, Robert Heinlein och Gene Rodenberry var baptister. Harry Frederick Oppenheimer, ordförande i DeBeers koncernen och Apartheidmotsåndare vad född Jude men konverterade till Anglikanismen. Johannes Kepler, Blaise Pascal, Michael Faraday och Gregor Mendel, alla kristna i mer eller mindre utsträckning beroende på tidsandan... Mendel var som bekant munk. Albert Einstein var agnostiker men vägrade tillerkänna sig Ateismen. Niels Bohr föddes i en judisk familj men skall enligt uppgift ha konverterat till kristendomen. Schrödinger var katolik. Sinussatsen upptäcktes av Abu Nasr Mansur, en muslimsk vetenskapsman.

Nasir al-Din al-Tusi, räknas som en av trigonometrins grundare, även han muslim.

Så... tja... uppenbarligen är inte religion och intellekt helt och hållet "mutually exclusive". Religiösa är som alla andra, dumma och smarta och precis som vanligt är det de dumma som märks allra mest, förmodligen för att de inte har vett att hålla käften stängd."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...