Jump to content

Playstation 3


Fisken
 Share

Recommended Posts

Är dom inte regionskodade idag? :innocent:

Fan.. Skulle importerat 80GB istället.. :confused:

Jag tror däremot att 80GB's Backwards compitability chip var region 1, dvs att endast amerikanska PS1 och PS2 spel skulle funkat...

Om du bara ville ha större HDD så kan du ju bara sätta in en ny i din nuvarande PS3:a.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gissa vem som har köpt PS3 idag!! :confused::lol::lol:

---

Är det HDMI som gäller om man vill köra i HD- format?

Hehe, cheers! Nu är du så god och ger mig ditt PSN-nick! :> Mitt kan du ju gissa. Bumpa tråden förresten, du är ju inte med trots att det var din idé från början.

Ja, HDMI är det bästa och enklaste sättet för HD-uppspelning. Köp en tvåmeters HDMI-kabel på Kjell & Company för 139 spänn :unsure:

Om du bara ville ha större HDD så kan du ju bara sätta in en ny i din nuvarande PS3:a.

Japp, jag blev så nyfiken att jag pillade upp luckan för hårddisken och kollade på den. Tjena, vad liten den är!! ^_^ Mindre än en diskett ju ffs!

En liten varning för er som surfar med PS3: Låt laddningssybolen i övre högra hörnet ladda klart och försvinna innan ni stänger webbläsaren, och ännu viktigare är att den ska försvinna innan ni ger er in i nån musik(etc)-meny eller stänger av systemet. Min PS3a har hängt sig många gånger pga webbläsaren, men då är det bara att hålla in powerknappen tills man hör ett pip, tio sekunder senare hör man tre pip och den stänger av själv trots att den hängt sig. Men häromdagen fick jag för bråttom och den hängde sig ordentligt - jag stängde av som jag brukar, det första pipet kom, de tre pipen kom också men den stängde fortfarande inte av sig! Jag fick coldreboota med powerswitchen vid nätagget på baksidan, och när jag startade upp stod det något om att filer var skadade och var tvungna att repareras. Jag blev sinnessjukt orolig för att hårddisken blåst och att alla skivor jag rippat varit förgäves. Sparfiler vore en pärs också, men det går ju att få tillbaka genom att spela om spelen. Jag har ändå klarat alla spel jag har (dock ej till 100%). Men att rippa om de ~40 skivor jag lagt in med korrekt namn, ID-tags och tillhörande albumbilder, fy fan om det blev så illa.

se till att låta laddningssymbolen försvinna innan ni stänger av, det kan gå illa annars. Min PSP har fått ett sånt meddelande ett fåtal gånger och man har fått återställa inställningar, men det har jag inte varit lika orolig för eftersom jag dels har den försäkrad, dels är den billigare än en PS3 men dessutom vet jag hur man väcker liv i en död PSP. (Har blivit tvungen att göra det en gång, tack eXotic för lånet ;) ) En 5600-kronors PS3-döing hade varit värre.

Inte för att jag tror att det var nån fara nu eftersom jag såg att allt var i sin ordning, men ändå.

EDIT: Glömde ju länka till det jag bara kallade "tråden" :innocent:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, cheers! Nu är du så god och ger mig ditt PSN-nick! :lol: Mitt kan du ju gissa. Bumpa tråden förresten, du är ju inte med trots att det var din idé från början.

Ja, HDMI är det bästa och enklaste sättet för HD-uppspelning. Köp en tvåmeters HDMI-kabel på Kjell & Company för 139 spänn :confused:

Ska koppla upp den imorrn och göra i ordning med godsakerna, ni/du får mitt nick och hela köret då. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara till nytta :lol:

PS3: HDD replacement mini-guide

Hmm, den får jag se till att minnas om jag får för mig att utöka min hårddisk. Har visserligen 37 GB ledigt av de 55 man får i en 60-giggare, men ändå.

Glömde förresten länka till "tråden" jag pratade om i posten ovan. Det var "Vem spelar vad på Gtasajten? v.2.0" jag pratade om. :confused:

_________

Jag vill ha ett USB-headset till min PS3, eftersom behovet börjar tränga sig på mer och mer. Problemet är att jag inte vill punga ut 500 spänn för att ha en mick jag bara kommer använda till att skrika "täck mig!", typ :lol:

Kvaliteten behöver inte vara bättre än att ljudet duger och att headsetet inte går sönder bara för att man tog på/av sig det lite våldsamt. Detta headset motsvarar väl de kraven på ett ungefär, men har ni nåt billigt och bra ni kan rekommendera? Gärna ännu billigare än 250 spänn... :innocent:

USB är ett krav iaf. Bluetooth vore nice men prisklassen ligger ju på 500+.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon här som har installerat Linux, eller något anna operativsystem på sin PS3?

Hur fungerar det?

Går det att jämföra med en dator? (Kan man t.ex. spela PC-spel? Eller ha Itunes eller liknande?)

Allt som har att göra med grafikkortet är spärrat, så jag vet inte varför Sony påstår att de numera är särskilt open source-vänliga alls. "Du kan installera Linux (men du kan inte göra nåt med det)! Är vi inte open source-vänliga nu, precis som ni tjatat om med PSP?" :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är på gång med att beställa HDMI- kablar nu. Tänker beställa två stycken, en "vanlig" och en HDMI - DVI-D- kabel så jag kan koppla PS3an till datorskärmen. Men först har jag ett par frågor; för det första är det väl C till C som gäller, iaf för PS3ans HDMI- uttag? Jag kollade även vår TVs uttag och det var av samma storlek (d.v.s ca 1.5 cm). Så C till C måste det väl vara? Är själv rätt säker på det, men tar det säkra före det osäkra och frågar här först.

Min andra fråga är; om jag kopplar PS3an till min datorskärm, som är 19" och icke-wide screen, blir bilden normal då eller måste det vara wide screen för att bli korrekt? Man vill ju inte spela med ihoppressad bild. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är på gång med att beställa HDMI- kablar nu. Tänker beställa två stycken, en "vanlig" och en HDMI - DVI-D- kabel så jag kan koppla PS3an till datorskärmen. Men först har jag ett par frågor; för det första är det väl C till C som gäller, iaf för PS3ans HDMI- uttag? Jag kollade även vår TVs uttag och det var av samma storlek (d.v.s ca 1.5 cm). Så C till C måste det väl vara? Är själv rätt säker på det, men tar det säkra före det osäkra och frågar här först.

Min andra fråga är; om jag kopplar PS3an till min datorskärm, som är 19" och icke-wide screen, blir bilden normal då eller måste det vara wide screen för att bli korrekt? Man vill ju inte spela med ihoppressad bild. :)

Visste inte ens att det fanns flera typer av HDMI-kablar, men det är den "vanliga" typen av kabel, men om det är C eller A vet jag inte. Jag kopplade iaf min PS3 till päronens teve med en "X till X"-kabel, alltså där kabelanslutningen var lika stor i PS3-änden som i teveänden. Var tvungen att kolla detta och där verkar det ju vara A till A du ska ha?

Och sen är det ingen fara med ihoptryckt bild. Det finns en meny som heter "Skärminställningar" näst näst längst ned (right?) i Inställningar-menyn, där du ställer in anslutningstyp och skärmförhållande. Man behöver inte ens köra ljudet från HDMI om det är ens bild-output. Man kan ändra mellan optisk, HDMI och AV Multi Out (dvs vanliga röd- och vita RCA-sladdar).

Själv har jag kopplat min PS3 till en gammal 4:3 burkteve med AV-kabeln, men ljudet har jag dragit via en helt annan, separat, kabel till min stereo. Inget skitljud från skralthögtalarna i teven nu längre, basen i avlossningsljudet hos en Desert Eagle i Uncharted: Drake's Fortune är jävligt nice på hög volym! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag kopplat min PS3 till en gammal 4:3 burkteve med AV-kabeln, men ljudet har jag dragit via en helt annan, separat, kabel till min stereo. Inget skitljud från skralthögtalarna i teven nu längre, basen i avlossningsljudet hos en Desert Eagle i Uncharted: Drake's Fortune är jävligt nice på hög volym! :)

Låter intressant! Vill gärna göra så själv.

Hur gör jag? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter intressant! Vill gärna göra så själv.

Hur gör jag?:P

  • Tryck in den vanliga sladden i PS3ans AV Multi-Out-uttag.
  • Bildkabeln (gul) trycks in i teven, antingen direkt eller via SCART-adaptern. (Edit: Om du har en HDTV så rekommenderar jag starkt att du kör bilden via HDMI-kabel. Ställ in sånt i Inställningar -> Skärminställningar långt ner i listan.)
  • Ljudet (vit och röd RCA-kabel) ska inte tryckas in i teven eller SCART-adaptern, utan dras till din stereo. Du får själv se efter vilka inputmöjligheter du har för din stereo, men min har en 3.5 mm-stereoingång på baksidan. Jag köpte en separat kabel och kopplade 3.5 mm-änden av kabeln nedan in i stereon, och audiokontakterna från PS3an trycks in i respektive anslutning på kabeln.

Det kan hända att din stereo är så modern/bra/lyxig/whatever att den inte behöver nån sån här kabel, utan att den har minst två RCA-inputs på baksidan. Kolla själv. :wub:Köp kabeln jag har på Clas Ohlson för 35-49 spänn. Jag tog den för 49 eftersom det inte skadar att ha en kabelbunt bakom teven, hellre än att man måste köpa en ny kabel om man skulle flytta dem ifrån varandra längre än 30 cm.

:o

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort som du sa, men det kommer inget ljud från högtalarna. Jag hittade två uttag på baksidan av stereon, ett med en vit markering och ett med en röd. :P

Du måste ju se till att det är inputs och inte outputs. Ifall de vita och röda kontakterna i stereon är UTgångar för ljudet kan man inte koppla in en ljudkälla och hoppas att man får ljud. Leta efter en "aux"-kontakt så ska det nog gå.

Annars så kan det vara att du har PS3an inställd på att den ska skicka ut ljud via antingen HDMI eller optisk, fast det ska vara AV Multi-Out.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...