Jump to content

Hur har din musiksmak ändrats genom åren?


P-C
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Minns hur skönt det var att springa runt i blöja och samtidigt som våran kassetbandspelare spelade "Långa bollar på Bengt" med skithög volym.

Hail Svenne Rubins! :( Det är faktiskt ett av mina första musikminnen med. Minns att jag satt i en barnstol i familjens gula dieselgolf på motorvägen medans mor lyssnade på den.. :">

Allra tidigaste musikminnena är utom den "I Can't Get No Satisfaction" med Stones och Robban Brobergs "Ingela" som jag också minns från bilfärder.

Hmm under dagisåren var det väl mest det som spelade på radio (d.v.s mycket Eurodance, radiopop och sånnt) men egentligen lyssnade jag väl inte så mycket på musik över huvud taget på den tiden. På lågstadiet fick jag höra lite på fars gamla kassetter och blev bl.a. mäkta imponerad av låten "Surfin' Bird" med the Trashmen. Det var även roligt att köra Beatles-låten "Back in the USSR" på grammofonen i för hög hastighet.

Sedan upptäckte jag fars morfars gamla skivor och började lyssna på dessa. Från tredje klass uppåt femte var det alltså dansmusik från 1920-1950 som gällde.. blev mycket letande på loppmarknader.. hmm en udda period när man ser tillbaka

Sedan i sjätte klass kom så min mainstreamperiod då det var radiopop och "topp-40-pop" för hela slanten, allt från kommersiell hiphop till lättare mainstreampop/rock eller "dance". I sjuan/början på åttan la jag ner det i och med att jag började lyssna på radiostationen Vinyl 107 vaknade mitt intresse för 1960-talsmusik upp igen och fram till första året på gymnasiet var det nästan bara det som gällde. Ibland blev det perioder med 1970-talsdisco också.

Sedan i början på gymnasiet blev det mer nyanserat och viss ny musik slinker ner nuförtiden. Även om stommen i min musiksmak fortfarande ligger kvar i 1960-talet är jag mycket mer blandad nu.

>_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4-6år: Aqua och Dr.Bombay etc

6-9år: The Offspring(fast jag trodde dom hette Offspring The :lol: )

9-11: Lyssnade forfarande på The Offspring men börja lyssna på Eminem och D12.

11-12år: Hip-hop och sånt mycket dålig t.ex 50cent.

12-13år: började lyssna på bra rap-hip-hop.

14-NU: Rap,Hip-Hop,Softrock,Hårdrock,Techno(bara lite),Reagge och nästan allt utom Svensk pop typ darin,robyn och sånt trams.

Redigerad av Reve
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Ojdå, min smak har ändrats MYCKET.! Hm, fåse. Det allra första var väl Markoolio och liknande saker, typisk radio/tv musik som alla visste vad det var. Sen började jag mer på hårdrock/metal och det övergick mer och mer i punk/punkrock... Sen har metal kommit och gått, har tom haft min period med radiomusik och hiphop, men nu är det mest metal, emo, punk, punkrock och i allmänhet väldigt blandat. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog skrivit här innan, men kan lika gärna skriva igen. Var väl runt 6 när jag började intressera mig för musik. Kommer ihåg att Nordman var min första stora idol. Lyssnade även mycket på BSB och Dr. Bombay. Musiken utvecklades väl inte mycket mer än att man lyssnade på det man hörde på radiokanler som Power och NRJ. Gillade Eminem mycket när jag gick i 4:an-5:an. När jag gick i 6:an började min brorsa spela Metallica hemma, mest Black Album och Enter Sandman samt The Unforgiven var de första låtarna jag började tycka om. Samtidigt blev jag mer intresserad av den metal/punk/rock/whatever-musik som spelades på MTV, så blev mer och mer att jag lyssnade på The Offspring, Linkin Park etc.

I 7:an fick jag upp ögonen för Iron Maiden och Hammerfall också, och jag började mer och mer bara lyssna på metal. Gjorde flera försök i 8:an och 9:an att lyssna på "hårdare" musik med growl men det klickade aldrig. När jag började på gymnasiet började jag snacka mycket med en kille i min klass som introducera Children of Bodom till mig. Efter ett par lyssningar var det faktiskt riktigt bra imo. Det öppnade mina ögon för band som In Flames, och nu på senare tid även Dark Tranquillity och Kalmah.

I nuläget lyssnar jag mest på metal och rock. Exempel på band som jag tycker är bra, förutom de senaste ovan nämna, är Bullet for My Valentine, Avenged Sevenfold, Mendeed, Pantera, Metallica (fortfarande), Mando Diao, Sahara Hotnights.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns att jag endast lyssnade på The Pogues som barn, sedan hade jag inget intresse gällande musik ett bra tag, som överväldigades av ett år i exil med Neil Young. Satan vad jag snöade in mig, har sedan blivit lite mer öppen och lyssnar på bra musik!

Bra musik är ju en definitionsfråga, blir ju ganska värdelöst att säga så när man inte ger någon definition.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...