Jump to content

Hur har din musiksmak ändrats genom åren?


P-C
 Share

Recommended Posts

Bra musik är ju en definitionsfråga, blir ju ganska värdelöst att säga så när man inte ger någon definition.

Hey, good point; bra musik liknande(kan väl diskuteras, men jag ger mig inte in i rapträsket!) mitt förflutna musiklyssnande.

My Morning Jacket

Bright Eyes

Bob Dylan

Songs: Ohia

16 Horsepower

Elliott Smith

Bruce Springsteen

Pink Floyd

The Band

Leonard Cohen

För att nämna några efter att jag började leta ny musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag vet inte riktigt när jag började lyssna på musik "på riktigt", men jag kan i alla fall minnas så långt bak som andra till tredje klass, då jag var väldigt förtjust i Kiss, Smurfhits, Nordman, Robert Broberg och James Bond-musik (jag såg även konserter med Backstreet Boys, Aqua och Dr. Bombay). Typiskt musik för barn med andra ord (mestadels).

I fjärde klass fick jag upp ögonen för The Offspring (dels genom att en klasskompis under en period alltid tog med sig albumet Americana till gymnastiklektionerna, och dels genom Pretty Fly For A White Guy-videon som jag, enligt vad jag kommer ihåg, först såg på Voxpop, topplisteprogrammet på SVT som var populärt bland barn och ungdomar på den tiden). Jag blev ett stort fan av bandet och gick t.ex. på deras konsert på Gröna Lund. Samtidigt som jag lyssnade på The Offspring så "lyssnade" jag även på allt som spelades på MTV och i radio, mestadels Eminem, lite Markoolio och liknande. Givetvis var jag en häftig wannabe gangsta i fyran/femman, med byxorna vid knävecket och Wu Tang-tröjor storlek Enorm. Kläderna var tvungna att köpas på Speedway i Stockholm, annars var man inte cool. Speedway är/var en butik som säljer piratkopior av kläder i märkena Fubu, South Pole, World Industries, D12 osv.

Någon gång i femte eller sjätte klass fick jag en samlingsskiva av farsan som hette Shockwave (släpptes 1999). Låtlistan såg ut som följande:

1. Rammstein - Du hast

2. Nine Inch Nails - Perfect drug

3. Prodigy - Smack my bitch 

4. LOK - LOK står när de andra faller

5. Beastie Boys - Fight for your right

6. Silverchair - Freak

7. Monster Magnet - Space lord

8. Backyard Babies - Look at you 

9. Rob Zombie - Dragula 

10. Clawfinger - Biggest & the best 

11. Psycore - I go solo 

12. HIM - Wicked game 

13. Millencolin - Lozin' must 

14. Limp Bizkit - Faith

15. Bloodhound Gang - Fire water burn
Denna CD var första steget (eller kanske andra, om man räknar med The Offspring) mot en hårdare, rockigare musiksmak. Senare fick jag genom vänner reda på KoRn och Slipknot och såg även Limp Bizkit på MTV. Jag var först ett stort LB- och KoRn-fan, sedan drogs jag mer åt Slipknot vilka jag skulle komma att fullkomligt avguda. I sexan/sjuan fick jag också en ny kompis (som jag egentligen känt sen fyran, men vi började umgås först i sexan). Han hade lyssnat på hård musik sedan första klass (Iron Maiden, Kiss osv), och det var han som tipsade mig om olika band och fick mig att börja lyssna på andra band ännu mer - Rammstein, Soilwork, In Flames, At The Gates osv - det var i princip här det tog fart. Clawfinger fick jag (förutom genom Shockwave) reda på genom min far som hade albumet Deaf Dumb Blind, som jag fick för mig att lyssna på och som jag fastnade direkt för. Det var också under ungefär samma period som min familj skaffade bredband (under mina 56k-dagar satt jag på Napster och tankade enstaka låtar istället, cirka en i veckan eller så), så jag kunde sitta och leta på Internet (MP3.com, KaZaA, AudioGalaxy osv) efter andra band. Den vida webben hjälpte mig att hitta band som Six Feet Under, Murderdolls, Stone Sour, Manowar, Spineshank, Mudvayne, Otep och Kittie, för att nämna några. Detta var under perioden 2001-2002. Det var också runt 2002 som mina ögon (eller snarare öron i detta fall) öppnades för chiptunes, eller bitpop som de flesta verkar välja att kalla det nu för tiden (död åt er alla!). Detta tack vare alla cracktros och installers jag "använt", samt ovannämnde hårdrocksvän som också var förälskad i chiptunes. Efter att jag i princip hittat "min" stil så hittade/letade jag hårdare och hårdare band allt eftersom tiden gick (som når sin kulmen i Vital Remains, Fuck… I’m Dead!, och The Berzerker, med flera). År 2003 släpptes GTA: Vice City på PC. Jag föll i stort sätt pladask för soundtracket - jag har alltid haft en viss förkärlek till 80-talsmusik. Detta kom att bredda min undermedvetna musiksmak en aning. Favoritlåtar från VC är exempel som Laura Branigan - Self Control, Madhouse av Anthrax och Animotion med låten Obsession (den som spelas i strippklubben och nattklubben - nej, inte "All Night Long" av Mary Jane Girls, fast den gillar jag också skarpt). Under 2003-2004 mindes jag även en grupp som jag 2001 hörde en låt av genom mina föräldrar, som hade sett en dokumentär om bandet på TV. De varnade mig för att bandet i fråga var sexistiskt och vulgärt. Jag blev minst sagt intresserad. Jag hoppade genast på KaZaA och började söka på "ICP" - jajemen, bandet jag talar om är Insane Clown Posse, den halvknäppa clownrapparduon från Detroit. Några resultat visade låtarna "Fuck The World" och "My Shit" - trevliga titlar, tyckte jag, som på den tiden (2001) var ganska ovan med låtar som innehöll ("grova") svordomar. Hursomhelst, jag kom ihåg låten Fuck The World, tankade den och satte sedan in den i min playlist i VC. Tiden gick och jag blev mer och mer intresserad, så jag tankade hem ICPs kompletta diskografi, samtidigt som jag hittade andra band och artister i samma genre - Twiztid t.ex. Senare fick jag även nys om hemsidan KillMusick.com, en horrorcore-community. KillMusick gjorde mig uppmärksam på artister som Preacher X, Sicktanick, Lo Key, Madd Maxxx med flera. Ett horrorcore-fan var fött. Under 2005 och framåt blev jag mer intresserad av nostalgi, barndomsminnen och Vice City-musiken. Jag minns faktiskt inte hur jag började lyssna på all musik jag har idag, men det började i alla fall med att jag laddade hem de enstaka singlar som jag kom ihåg att jag hörde och gillade när jag var liten (0-12 år eller så), med exempel som Goldfinger - Superman (som jag hörde när jag spelade Tony Hawk's Pro Skater på en klasskompis Playstation), Wamdue Project - King Of My Castle (som jag såg videon för på MTV) och Fatboy Slim - Rockafeller Skank. Det jag också gjorde var att ladda hem en Topp 1000 från 80-talet. Jag lyssnade igenom alla låtar och slängde de jag inte gillade (vilket var ungefär 90%). Under samma period märkte jag även att jag fastnade för electronica/techno-aktiga låtar (delvis tack vare en medlem på KerrazY Torrents som tipsade om musikstilen speedcore, som ledde till att jag fattade tyckte för happy hardcore/bunnycore), så jag laddade hem samlingsskivor och topplistor med trance, techno och annat. Även här bidde det att jag slängde cirka 90% av det jag tankat. Angående nostalgin och barndomsminnena som jag nämnde i början av detta stycke så fick jag en dag en snilleblixt; jag skulle ladda ner alla topplistor från 1995 till 2005. Sagt och gjort, Demonoid hade en torrent med alla Billboard Topp 100 från 1995 till 2005 som jag fick ner efter någon dag (jag tror den var på dryga 4 gig). Här fanns några godbitar, men inte särskilt mycket - USA-topplistorna tenderar att vara överbefolkade med country och R'n'B, något som inte riktigt går hem hos mig. Därför bestämde jag mig för att se om jag kunde få hem alla Absolute Music-plattor (svensk samling för er som inte vet), vilket faktiskt var en möjlighet. När jag lyssnade igenom dessa fann jag en hel del godbitar som t.ex Eagle-Eye Cherry's superhit Save Tonight. Ditintills hade jag bara lyssnat på ganska energisk, aggressiv eller hård musik - inget man kunde slappna av till (förutom de ballader som t.ex Metallica och Annihilator spottar ut med ojämna mellanrum). Jag kände att det behövdes något jag kunde lyssna på då jag satt inpå småtimmarna och photoshoppade (jag använder visserligen Paint Shop Pro, men ”att photoshoppa” har ju som bekant blivit ett begrepp) diverse bilder till deviantART med mera. Jag började leta musik med söktermer som jag tänkte skulle passa in (ambient, lounge och chillout). De två senare bar frukt, och jag hittade också en lounge-tracker, La Corporacion, som för övrigt nyligen reducerades till en vanlig blogg med Rapidshare-länkar till loungeskivor (och nu är La Corporacion helt död vad jag vet). Efter några månader hade jag skrapat ihop en playlist med cirka 30 timmar lounge, vilket var då jag bestämde mig för att sluta tanka mer musik (i större kvantiteter), då det tar så jävla lång tid att lyssna igenom flera album per dag (vilket jag måste göra om jag vill veta vilka som ska slängas och vilka som ska behållas), och det blir ganska långtråkigt efter en tid. Jag började som de flesta barn med att lyssna på det som fanns på radio, gick sedan till hårdrocksaktig musik, för att sedan ha en 3-4-årig period av oavbrutet metaldiggande. Samtidigt som jag mognade och växte som person blev jag mer öppensinnad och fick en musikmässigt bredare - eller snarare mindre restriktiv - smak, och i dagsläget kan jag lyssna på i stort sett vad som helst. Jag som person kommer dock alltid att vara fruktansvärt selektiv, vilket är varför jag inte kan påstå mig gilla hiphop, eftersom jag bara gillar kanske 3 hiphoplåtar allt som allt. I samma veva är "allätare" en alltför generell och missledande term för mina musikaliska preferenser. Min grundsmak kommer nog dock alltid att ligga inom metal, spelmusik och technorelaterade genrer. Några av mina nuvarande favoritband och artister (sådana som jag i princip alltid gillat, inga "kommer och går"-band) är följande:
Marilyn Manson

Annihilator

Nothingface

Dope

Dimension Zero

Siebenbürgen

Vital Remains

gamla In Flames

Arch Enemy

Manowar

Insane Clown Posse

Finntroll

Ensiferum

The Offspring

Kreator

Lamb Of God

Machine Head

Metallica

Midnight Syndicate

Mushroomhead

Murderdolls

The Crown

Soilwork

Opeth

Pantera

Rammstein

Som ni säkert märker är nästan allt metal, eftersom jag utöver den genren egentligen bara gillar enstaka låtar (ganska många enstaka låtar dock, över 520 stycken).

... och det var min historia. Hoppas du orkade läsa allt :ermm:

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyssnat på soul, funk, r&b(både ny och gammal), hiphop, jazz, ska, dancehall och reggae i hela mitt liv. Den ända skillnaden på kanske de tre senaste åren är att jag börjat lyssna mera på hiphop än de andra genrarna och lärt mig gilla rock, punk, metal och allt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var yngre var det föräldrarnas/storebrors musik som gällde. Det vill säga Metallica, Oasis, Pink Floyd, och sådan musik.

Senare, när jag var typ 11 började jag lyssna grovt på Metallica, och det var nästan det enda jag lyssnade på under två års tid. Sen började det avta av någon anledning. Idag är det punkrock/punk som gäller, typ Blink 182, Screeching Weasel, Bad Religion, Alkaline trio, Rise against och såna band. försöker lyssna på annan musik också, och det går rätt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I 6-årsåldern var det Dr. Bombay som gällde. Ohyees. Har alla hans singlar sparade. :ermm:

Svårt att förklara hur min musiksmak utvecklats eftersom jag inte är säker själv. Men SoaD, RHCP och Nirvana var "grunden". Oasis fick mig lite åt britpop/indie-hållet. Farsan har lärt mig att uppskatta Dire Straits, Hendrix, Dylan m.m. Sen jag kom till forumet har jag också upptäckt nya artister, The Fratellis är ett exempel. Min musiksmak ändras dock hela tiden. I vintras hade jag en jävla In Flames-period, nu tycker jag inte det är något speciellt... är väl lite av en all-ätare.. nåväl. Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått från att vara helhjärtat Accept och Kiss-fan till att bli lite mer allätare. Visst lyssnar jag fortfarande på framförallt Kiss - Men inte alls i samma utsträckning.

På senaste har jag mer börjat gilla Indie-pop/rock, t.e.x The Killers och såna band. Började även lyssna på Oasis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon gång i femte eller sjätte klass fick jag en samlingsskiva av farsan som hette Shockwave.

Så jävla bra skiva! Fick den av min syster när den var nyutkommen. Har fortfarande kvar den. Även i mitt fall kan man väl säga att skivan till viss del format min nutida musiksmak.

Redigerad av Kalan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... Vi hade en liknande uppgift i musik i skolan en gång, hur musikintresset har ändrats osv.

När man var liten (typ 5 år?) så lyssnade jag väl på musik som gick på tv/radio och smurfhits såklart. (w00t)

När jag blev lite äldre ca 10-12 så lyssnade jag på typ, 80-talsrock? Fanns några samlingsskivor (Absolute Rock Classics tror jag dem hette) med musik som jag gillade mkt. Jag lyssnade en del på trance/dance också.

När jag var 13 så började jag lyssna mycket på Power Metal, det gör jag fortfarande men inte lika mycket som då. Nu är jag 16 och har ganska blandat musiksmak, TheFray - Dark Tranquility - SMK - The Used - Sonic Syndicate - Andy McKee osv.

Visst, ibland har det varit vågor då man lyssnar på lite black metal eller något annat men det här är i stora drag hur det har sett ut för mig. :wub:

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10: Pojkband (w00t) Men musikintresset väcktes på ett nytt sätt när jag hörde My favorite game av Cardigans runt den här tiden, den skulle dock ligga och växa till sig ett tag innan musikintresset blev väsentligt ändrat.

11: Eminem > Limp Bizkit

12: Limp Bizkit, KoRn, Sum 41, Millencolin, Linkin Park, Ebba Grön

13: Det finns så mkt att skriva här att jag inte har en chans att få med alla band. Men vi kan utesluta alla från 80-tal och tidigare, det inträsset var ännu inte riktigt väckt. Kan dock säga att Kent tog upp en jävla massa tid. Upptäckte undantaget The Clash.

14: Hade lämnat alla skatepunk- och metal-band. Lyssnade väldigt mkt på britpop, främst Oasis. Runt denna tid började jag även lyssna på 60- och 70-talsband, speciellt tidig hårdrock och punk.

15: Rotade ner mig ganska mkt i britpop och gamla band samtidigt som jag började upptäcka grungen och stonermetallen. :lol:

16: Queens of the Stone Ages var världens bästa band. Jag hade precis fattat storheten med Popsicle. Intresset för nittitalet blev ett faktum.

17: Jag är fortfarande kvar på nittitalet. Lyssnar på en himla massa stoner (Qotsa, Kyuss, Mark Lanegan), diverse pop (Popsicle, Fountains of Wayne, Weezer) grunge (Alice in Chains, Pearl Jam) nittital (Fireside, Atomic Swing, bob hund, Smashing Pumpkins, The Verve) och lite som hamnar utanför (kent, The Cure, Bloc Party, The Clash).

Blir spännande att se vad som händer härnäst. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni vet väl, men, det ser väl ut som så att:

Barndom med pop från storebror nr. 1:s pojkrum. Dexy's Midnight Runners, The Smiths, Love, etc.

Pre-tonår med hiphop tillsammans med storebror nr. 2:s pojkrum. Mobb Deep, Looptroop pre-CD, Dead Prez, etc.

Eget tonår med hiphop i stil med ovan fast utan svenskt. "Avancerade" till ATCQ, Crown City Rockers, Del the Funkee etc.

"Äldre" tonår med upptäckande av det allra tidigaste - Dexy's Midnight Runners etc. - plus Dylan, Cohen, Bowie osv.

"Äldre" tonår med utveckling åt det elektroniska. Murcof, Colleen, AGF etc.

"Äldre" tonår med utveckling åt allt möjligt plus jazz. Albert Ayler, Cecil Taylor, Ornette Coleman etc.

Nu rör jag mig inom detta:

Albert Ayler

Pet Shop Boys

OOIOO

Deerhoff

Mission (Crown City Rockers)

Matmos

Eric Dolphy

Prefab Sprout

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...