Jump to content

Hur har din musiksmak ändrats genom åren?


P-C
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Allla har olika musiksmak. Generellt så finns det inget som heter bra musiksmak, utan det är vi själva som använder det uttrycket.

Kanske skulle skrivit IMO i mitt senast inlägg. Enligt mig så borde alla lyssna på Crüe eftersom jag älskar dem.

:>:):lol:

Nikki_Crue_926009_0.jpg

:)^_^:lol: :lol: :lol::wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla gärna, är intresserad av vad du menar! :>

Det jag menar är att subjektivitet är överskattat. Det finns bra musik och dålig musik, bara jobbigt att tala om musik på subjektivt plan: man må gilla olika saker i musiken, men det finns fortfarande bra musik respektive dålig musik. Sen vad man gillar, visst, det är väl upp till personen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menar är att subjektivitet är överskattat. Det finns bra musik och dålig musik, bara jobbigt att tala om musik på subjektivt plan: man må gilla olika saker i musiken, men det finns fortfarande bra musik respektive dålig musik. Sen vad man gillar, visst, det är väl upp till personen.

Personligt perspektiv.

Vissa anser sniglar är skitäckligt. Varav andra vissa anser det är en delikatess. Det finns inte bra och dålig musik, det finns olika tycken om musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligt perspektiv.

Vissa anser sniglar är skitäckligt. Varav andra vissa anser det är en delikatess. Det finns inte bra och dålig musik, det finns olika tycken om musiken.

Vad vissa anser spelar ingen roll: är det bra är det bra är det dåligt är det dåligt. Sen om DU gillar det eller ej spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
Vad vissa anser spelar ingen roll: är det bra är det bra är det dåligt är det dåligt. Sen om DU gillar det eller ej spelar ingen roll.

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd, men om det inte spelar någon roll vad någon tycker, vem eller vad är det då som bestämmer om musik är bra eller dåligt?

Så som jag ser det finns det två olika sätt att bedöma musik på. Det första sättet är den faktiska kvaliteten ur en konstnärlighets- och produktionssynvinkel med mera. Med detta menar jag hur välmixad, välinspelad, intuitivt eller idérikt skriven sång/musik osv. är. Alltså den mer "mekaniska" aspekten av en låts kvalitet.

Det andra sättet är den personliga åsikten om en låt. Vissa människor kan gilla dissonant kastrullkakofoni medan någon annan gillar Mozarts exklusiva symfonier. Det finns ingenting som säger att varken det ena eller det andra faktiskt skulle vara "bra" eller "dåligt" rent objektivt, förutom ur det perspektiv jag nämnde först, samt det faktum att det finns en viss logik/matematik i bra musik som ofta handlar om hur melodiskalor osv byggs upp, men även det argumentet håller inte i längden då det alltid finns undantag, och jag tvivlar inte på om det finns åtminstone en filur någonstans på vår jord som faktiskt gillar arytmisk, bombastisk och hjärtskärande ljudklipp hoplappade från ljudupptagningar av en industri. Vänta lite, beskriver inte jag nästa års kulturfluga nu?

Allvarligt, VEM bestämmer att musik är bra eller dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad man har för musikalisk bakgrund/uppväxt spelar också stor roll. De som bara lyssnar på musik men inte själva spelar något eller inget kan om musik på ett teoretiskt plan (läsa och kunna tänka musik, osv) lyssnar och ser på musik helt annorlunda än någon som kan ovanstående. Man kan t.o.m. dela upp musiker: Vissa är helt självlärda och kan inte läsa musik, utan måste höra den eller få noter, ackord, osv berättade för sig, och andra kan läsa och hela köret. Jag hörde att de som är musikaliskt skolade med lätthet kan höra om musiken från början är skriven eller inte, eller hurvida musikern är duktig eller ej, oavsett hur svår/komplex musiken är! Givetvis kan alla bedömma detta till en viss nivå, men de som är musikaliskt skolade/utbildade kan göra det i mycket, mycket större grad.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

när jag var liten runt 8-10 var det väl mest elvis och eddie cochran som rullade, högre upp belv det mer "dolda" rockabilly, rock n' roll band och det har väl blivit bredare och bredare inom den stilen. sen när man var liten var det ju också smurfarna som gällde, även nu ibland kör man några låtar med dom för att få flashbacks :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...