Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Nuså, nu ska vi se att jag börjar komma igång med prestandan på Puchen...

- Ska höja upp cylindern (öppnar inte avgasporten riktigt)

- Täta avgaset samt korta av det lite (lite för mkt tryck nu)

- 15 tänders drev fram

- 31 tänders drev bak (ska köpas imooorgooon)

- 19 mm dellorto förgasare (köps när jag får lööneen)

- 60 cc

- Fyrväxlad låda (blir en liten specialare. Det är egentligen bara växel 1, 2 och 4. Det blir ett stort gap, men det kommer att gå bra med tanke på all långkörning jag gör..)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Tänkte fråga om någon har delar till en tunturi tiger? (finsk)

Och du merkly: bara så du vet så kommer den inte gå snabbare med en 4växlad låda.. desutom har den 4 växlade en speciell växelaxel(iaf den som sitter på monza 4-speed.. så man måste ha en speciell växelpedal. om du inte råkar få tag på en låda från puch mexico. (sitter 4 växlad monza motor på runturin).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte fråga om någon har delar till en tunturi tiger? (finsk)

Och du merkly: bara så du vet så kommer den inte gå snabbare med en 4växlad låda.. desutom har den 4 växlade en speciell växelaxel(iaf den som sitter på monza 4-speed.. så man måste ha en speciell växelpedal. om du inte råkar få tag på en låda från puch mexico. (sitter 4 växlad monza motor på runturin).

Jo det vet jag, men det blir lättare att köra i uppförsbackar när man har fler växlar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med mitt nyinköpta Stage6 Pro Replica-effektrör till min CPI Popcorn. (http://twostroke.se/product.asp?product=10206&sub=0&page=2)

Det slutar fungera när motorn blir varm. När motorn är kall axxar moppen riktigt bra och går i 60. Men efter ca 500 meter när motorn blir varm så saktar den ner och går i max 30. Sen måste jag ha motorn avstängd i ca 15 minuter innan den går som den ska i 500 meter till. Såhär har den varit sen jag monterade det så det är inget problem som har uppstått efter ett tag.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med mitt nyinköpta Stage6 Pro Replica-effektrör till min CPI Popcorn. (http://twostroke.se/product.asp?product=10206&sub=0&page=2)

Det slutar fungera när motorn blir varm. När motorn är kall axxar moppen riktigt bra och går i 60. Men efter ca 500 meter när motorn blir varm så saktar den ner och går i max 30. Sen måste jag ha motorn avstängd i ca 15 minuter innan den går som den ska i 500 meter till. Såhär har den varit sen jag monterade det så det är inget problem som har uppstått efter ett tag.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Blir det annorlunda när du ger fullt gasutslag när den går dåligt? Tex att den knackar eller bluddrar, för isf har du fel munstycke i förgasaren och det kan ställa till med en del, och det kan gå bra när motorn är kall, eftersom den går annorlunda då...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det annorlunda när du ger fullt gasutslag när den går dåligt? Tex att den knackar eller bluddrar, för isf har du fel munstycke i förgasaren och det kan ställa till med en del, och det kan gå bra när motorn är kall, eftersom den går annorlunda då...

Jag fick ungefär samma svar på ett annat forum. Det kan vara värt att testa med att byta munstycke. Men jag vet inte vilket jag ska välja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ungefär samma svar på ett annat forum. Det kan vara värt att testa med att byta munstycke. Men jag vet inte vilket jag ska välja.

Fick en ny teori: Kan det vara så att kolven sväller lite och går tyngre i cyllen när du kör? Kanske den går lite snålt på olja eller så är den sliten. Vet att min puch fick för sig att varva sämre på högvarv när den blev varm...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trimmad moppe ses som lätt MC vad jag vet, och det behöver man ett A1-kort för.

Ja, men om du har ett A1 kort så betyder inte det att du får köra trimmad moppe.

Eftersom den är oregistrerad, obesiktad har körförbud osv då.

Så om vi säger såhär, du åker dit på mindre om du åker omkring på en lätt mc när du är 15år än om du åker trimmad moppe (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men om du har ett A1 kort så betyder inte det att du får köra trimmad moppe.

Eftersom den är oregistrerad, obesiktad har körförbud osv då.

Så om vi säger såhär, du åker dit på mindre om du åker omkring på en lätt mc när du är 15år än om du åker trimmad moppe :)

Berätta inte saker jag redan vet. Har haft 125:a sen jag var 15. Aldrig åkt fast dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

..men visst kan man registrera en trimmad moped som en 125:a? (Varför man nu skulle vilja det vet jag inte, men jag har hört att man kan om man vill. ;) )

Jag har en fråga som inte gäller en moped, utan mopedens gode granne minicrossen. Men det får bli i den här tråden ändå eftersom det borde vara liknande på en cross-moppe.

I alla fall, bakbromsen ligger emot och jag skulle väldigt gärna vilja fixa det. (Pappa vet säkerligen hur man gör, men han är inte hemma)

Jag är inget vidare på sånt här alls, så skulle någon kunna säga hur man justerar den? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...