Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Min Bror(fyller 14 i dec) en kompis till honom, som redan fyllt 15 för ett tag sedan frågade honom som lovade ta reda på det och frågade mig som gjorde samma sak, och jag vet ju att ni kan en del om det här, vad är det mest prisvärda som du kan få för mellan 20 och 25 tusenlappar? Det kan vara beg. men då ska det inte vara mer än ett år max hade han sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår köpte jag en moppe! :P Yamaha DT -88, går riktigt bra runt 65-70km/h. Det är lite småfix med den, men sådan älskar pappa (och jag också), därav det ganska billiga priset (6000:-). Till skolstarten är den nog perfekt. :ermm:

Har dock ett problem som duktiga GTAsajtare kanske kan hjälpa mig med. Igår när jag körde så släppte gasen, och idag också. Jag trodde först att vajern var av, men sedan så gick det igen. Pappa säger, och jag tänkte på det också att vajern har släppt, eftersom det är som en kula som sitter i ett fäste (lite som en elgitarr) och att det är den som har hoppat ur. Ibland får jag som sagt i den igen.

Är det möjligt att det kan vara så, och kan jag fixa det själv tills pappa kommer ikväll? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjohej.

Började köra till jobbet (8 km), stannade halvvägs och rättade till hörluren då jag uppfattade ett svagt surr från motorn. Var redan lite sen så jag struntade i det.

Precis när jag kommer fram, så råkade jag köra nån meter för långt och missade den lilla skogsdungen som jag skulle parkera i, så jag stannade helt och skulle vända. Så fort jag släppte gasen och la ur växeln så sa motorn "BruuuUuUum knajakajakaknack" sen var det stopp. (w00t) Kicken var helt låst och jag gissar på att nåt sött litet lager i motorn har pajat. Så nu ska jag beställa alla lager jag kan beställa och byta allt i samma svep, samt packningar och lameller. Oväntade utgifter, hatar det! :wub:

Bra början på en annars sliten och jobbig dag.

Edit: Ingen söt liten ängel som vet vars det finns en fyrväxlad växellåda till Puch Dakota att köpa? Kanske byter den i samma svep...

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fixat lite mera allmänt småplock idag, har fan bara kört 2 mil sen jag köpte den.

Bort med bögläpp och backspeglar

Fixa upphängning till skylten.

La en beställning också,

Tryckfjäder Hebo - Svart (+50)

Huvudmunstycke Dellorto 6mm - 82

Handtag ProGrip Scooter - Svart

Avgasrör Stage6 Street

Kopplingsfjädrar Polini - 107mm

Sidostöd Buzzetti

Downhillstyre STR8 - Stålgrå

Styrstam STR8 - Stålgrå

Stage6 Bensinmätare

Hebo Klistermärksset

Fartbegränsare

Stage6 Variatorvikter 4x6 16x13mm - 4, 0 - 4, 5 - 5, 0 - 5, 5g.

Och som hastighetsmätare blir det en cykeldator för 69:- på Clas Ohlson =P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hihi, denna tråden väcker gamla minnen till liv...

Minsann hade jag också en moped..

Fasiken vad roligt det hade varit att få veta var den finns idag...

Tror det var nån kille utanför Göteborg som kom ner med sin farsa och köpte den för några år sedan..

Aja, här var den iaf, kvällen innan den såldes... Jag kunde också styla jag med :unsure:... Orginalfärg var röd iaf..

post-5523-1182907974_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hihi, denna tråden väcker gamla minnen till liv...

Minsann hade jag också en moped..

Fasiken vad roligt det hade varit att få veta var den finns idag...

Tror det var nån kille utanför Göteborg som kom ner med sin farsa och köpte den för några år sedan..

Aja, här var den iaf, kvällen innan den såldes... Jag kunde också styla jag med :huh: ... Orginalfärg var röd iaf..

BWS?

Den var lite sådär småhäftig ser det ut som. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BWS?

Den var lite sådär småhäftig ser det ut som. (w00t)

Jaha, och BWS står för? :unsure:

Jee, kommer ihåg att polaren hade en drac... Min Gilera var en 98:a, hans drac med...eller en 99:a.. iaf, snabbaste mopparna i byn! :wub:

Vad jag kommer ihåg så var det variatorringen som var dragen, och vikterna utbytta... Sen nån plugg också.. Tror den toppa 90 på mätaren.. Men det var ju min mätare det :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fasiken vad roligt det hade varit att få veta var den finns idag...

Alltid något positivt med att ha registrerad moppe, vilket jag hade på min tredje och sista =)

var nu bara för det tvungen att kolla upp den och får infon

"URK151,MOPED K1,TAISHAN

SANILI TS50QT-8,SVART,2004,

AVST,070426,STULET,

LÄNSFÖRSÄKRINGAR

SKARABORG - ÖMSESID,SKÖVDE

Då har alltså den andre ägaren fått den stulen, min stackars gamla moppe :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid något positivt med att ha registrerad moppe, vilket jag hade på min tredje och sista =)

var nu bara för det tvungen att kolla upp den och får infon

"URK151,MOPED K1,TAISHAN

SANILI TS50QT-8,SVART,2004,

AVST,070426,STULET,

LÄNSFÖRSÄKRINGAR

SKARABORG - ÖMSESID,SKÖVDE

Då har alltså den andre ägaren fått den stulen, min stackars gamla moppe :unsure:

Var kollar du upp det där? Skulle vara kul att se om min gamla moped fortfarande är kvar hos han som köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjohej.

Började köra till jobbet (8 km), stannade halvvägs och rättade till hörluren då jag uppfattade ett svagt surr från motorn. Var redan lite sen så jag struntade i det.

Precis när jag kommer fram, så råkade jag köra nån meter för långt och missade den lilla skogsdungen som jag skulle parkera i, så jag stannade helt och skulle vända. Så fort jag släppte gasen och la ur växeln så sa motorn "BruuuUuUum knajakajakaknack" sen var det stopp. :D Kicken var helt låst och jag gissar på att nåt sött litet lager i motorn har pajat. Så nu ska jag beställa alla lager jag kan beställa och byta allt i samma svep, samt packningar och lameller. Oväntade utgifter, hatar det! :P

Bra början på en annars sliten och jobbig dag.

Edit: Ingen söt liten ängel som vet vars det finns en fyrväxlad växellåda till Puch Dakota att köpa? Kanske byter den i samma svep...

Nu på nåt underligt sätt så började moppejäveln bara gå runt i motorn igen. Min första tanke var att den hade värmenypit. Men då borde den ha startat när det blev kall. :S Jag jobbade ju i sex timmar, sen plockade pappa upp mig och körde hem mig och moppen. Då var den lika stum som innan. Ett jävla mysterium enligt mig.. Enda grejen är att fläkten i motorn tar i när man kickar, men när motorn startat går den som ett skott, nästan lite snabbare än innan. Kan det vara en sten i sakjäveln eller?

Tjohoo, hittade ett luftfilter som fick duga tillsvidare. Tog det från min minimoto/minicross som typ är oduglig. Sitter som ett smäck med lite eltejp.!! Sen tätade jag avgaset också, gängorna i utblåset är slut. Ska nog köpa ett 28 tandars bakdrev, han varvar lite för mkt enligt mig. :P Långkörning är det ju mest ändå så...

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur man ska få remmen på en aerox (liggande minarelli) att slakna så pass mycket att man kan trä på den utan problem?

Ehmm?

Du ska ju skruva bort sidorna på "skivorna" som är ivägen. Lägga in den(den kommer ligga helt "löst") skruva dit sidorna igen, starta, då dras remmen ut.

Du ska ju liksom inte trä remmen över dem.

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...